Vanhoja firmojen edustusautoja ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bbl, 10.8.2003.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jatketaanpas tännekkin yksinpuhelua.

    Nyt on purettu kuljettajan puolen molemmat ovipahvit, ja ei voi sanoa muuta kun että voi vittu..... Molemmissa ovissa käynny turajussit. Abikoa, pikaliimaa, rikkonaisia kohtia kun ei ole osattu purkaa pahvia.. No, kaikki korjattavissa, tuli vaan vähäsen set-bäckkiä taas. Tosin talvihan tässä. Talwiajot tosin kiinnostelis vähäsen jos niitä alkutalvesta pidetään Jyväskylän suunnilla.

    Perähommakin "venähti", aloin sitä jo shimmailemaan, kun huomasin että toinen ( käytetty) carrier bearing oli jostain syystä vaeltanu hiukan koolissa. Ton lukon välityksineenhän nappasin etiepäin myydystä Cutlassista. Tilasin sit samalla läjän muutakin osaa mitkä piti jokatapauksessa tilata kun ei Suomesta saa.

    Tää hommahan jo tältä talveltakin levähti ihan käsistä, pakko vetää jossain kohin stoppi ja pistää silmät kiinni, muuten tuo on keväälläki vielä osissa, kun lainatakseni legendaarista myynti-ilmoitusten kliseetä, " ainahan näissä jotain on" o_O
     
    juko7, Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Buick Luumäki 24.07.2021

    [​IMG]
     
    juko7 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Voi vittu, Tela & Paukku :rotfl: :poff:
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuli vaan mieleen ko. Buickilla tehty Vestråsin reissu. Taisinpa vielä hakea auton Rovaniemeltä. Silloin siinä oli Holleyn tarvike ruisku ja olikohan uusi 307 kone. Ruiskun säätöä oli varmaan tehneet poromiehet, koska säätöruuvien kannat olivat jo ruuvattu sen näköiseksi. Ja ei se oikein pelittänyt. Meikäläinen jatkoi säätelyä matkan, joka pysäyksellä ruuvaten ruiskun säätöjä. Tuloksena enemmän tai vähemmän savua ja pysyvä julmettu polttoaineen kulutus. Ei löytynyt sopivaa kombinaatiota noille 3-ruuville koko Vesteråsin reisulla.
     
    Kustom STW ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Loistava tarina, lisää näitä! Ties vaikka joskus tän auton jossain tapahtumassa näätkin.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No jo vain.

    Nytte olis sitten Buickin perästöosastolla uutta:

    Eiku listataan ennemmin vanhaa:

    Perän kuoret, vetarit, tukivarret ja rumpujen kilvet. Nekin puhallettu ja maalattu. Kaikki muu sisällä ja päällä uutta mitä perästä löytyykään. Huomenna ilmaa jarrut, laskee pyörilleen ja kiristää tukivarsien pultit.

    Sitten oiski enää pari pikku jopia ennen kesää, löin nyt pellit kii näitten hommien suhteen, tehään mitä on käsillä.

    Kuskin puolen sähköikkunoitten moottorien vaihot, takaoveen johtosarjan korjausta, kardaanin tiputus ja murrosnivelten vaihto molempiin päihin, tv-kaapelin ja mittarin pyörittäjän rattaan vaihto uudelle välitykselle sopivaks, kaasuvaijerin vaihto, etummaisen kässäri-vaijerin vaihto, kaasuttimen vaihto ja vaijeritelineitten asentaminen / modaaminen ( näyttäs menevän tälle osastolle), yksinkertasen EVAP-systeemin rakennus ( en lähe korjaamaan CCC-systeemiä ja sen EVAP:ia, vaan teen yksinkertasen systeemin).

    Joten onhan se kohta jo kevät taas, ja saa ajella hyvin mielin sitten :odbiggrin:
     
    juko7, Swinger, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    [​IMG]
     
    juko7, Swinger, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    [​IMG]

    Nyt on linkut ja telineet tehty valmiiks, kaasulla täys travel ja lähtee oikeesta kohin ( = kaasupoljin ylhäällä vakiolla kaasuvaijerilla kun tyhjäkäynnillä) , tv-kaapelilla kanssa geometria oikein. Näppärää ku ylimääräsiä osia, niinku imusarja, kiva suunitella ja rakentaa jossain muualla kun konehuoneessa. Nyt se on bolt-on deal koneeseen.

    Huomannu et tässä alkaa pussihousuuntumaan tuon auton kanssa touhutessa. Vakavaa? Ehkä..
     
    juko7, Swinger, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jatkoa.

    Etujarrut auki ja putsaus yms kesää varten. Napakuppi irti -> uuet rasvat siellä, wou, jee.
    Kuningasmutteri auki -> Laakereilla ja laakeripesässä mustat vanhat rasvat.. Joku on jaksanu avata napakupin änkeäkseen sinne uutta rasvaa, mut ei o viittiny avaa kruunumutteria ja irrottaa kahta satulan pulttia et sais rasvattua kunnolla SEN MITÄ SIELTÄ TARVII RASVATAKKI, eli ne laakerit..

    Aattelin takaoveen vaihtaa ennen sitä vähän johtoa niin takaoven johtosarja jäi käteen osittain, oven läpiviennistä poikki. Hommat eskaloituu..
     
    isalmela ja Swinger tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No voi sun saatana..

    Homma jatku sillä että ilmausruuvista ei tullu apparin puolella nestettä, no onneks olin tilannu jo ajat si varuilta uusia ilmausnippoja. Etiäinen? Ehkä. Oli ruostunu nippa umpeen, jarruneste eessä apparin puolella = vettä. Kilpi ois kans vaihtokunnossa, mut uusia ei saa. Pitää kesän mittaa metsästää jenkeistä tai Suomesta kunnostuskelponen.

    Eiku auto alas ja kuskin puolelle, jatkamaan, no mutta siellähän meillä on satula ollu jo pidemmän aikaa jumissa, koska toisella puolen oli paloista jälellä puolet, tällä puolella kulunu niiteille, ja levy paskana myös. Mutta oli täällä uus jarruletku! :D Mutta tällä puolen taas ei ollu rasvoja vaihdettu, edes siihen napakuppiin o_O

    Myös jaksettu nähä vaiva vaihtaa eteen uudet jouset, mut vanhat ruosteiset iskarit, joissa ei nimeksikään vastusta kun mielenkiinnosta irrotin alapäästään. Jännä sikäli, että on hommansa vaihtaa etujousi tuollaseen kahella A-tukivarrella olevaan. Luulis samalla vaihtavan iskarinkin.

    Saatana mihin läjään sitä on iskeny kätensä :p Sen verta meinasin että tänä vuonna en tuohon enään perkele koske, olkoonsa.

    Mutta edelleenkin hommassa mättää se, että ennen kun minä ostin tuon, se oli käytännössä juuri katsastettu ja museokatsastettu, millä v*******???

    -> Tästä tulee Suomen kallein kasari- fullsize. Jolla on reaaliarvoa 20 markkaa ja pullakahvit t: Kaarne :poff:
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Pakko se oli tilata jarrut, ei auta.

    Uudet letkut ( vaihdan sen jo vaihdetunkin ja heitän varaosaks, että on samaa aikaa vaihetut letkut), satulat, palat, levyt, laakerit ja pikkusälät. Onpaha sitte tehty.

    Välihommia. Mekanismit putsattu, litiumrasvalla ja uudella moottorilla kasaan, ja sit takaoven kimppuun. Kevät tulee yllättävän äkkiä ku laiskottelee o_O

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Esaa, esmi, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Hommathan ( taas :D:D:D:D:D) eskaloitu.

    Kuskin ikkuna on nyt niin paljon nopeempi kun apparin etuovessa, että purankin apparin etuoven, vaihan siihen sen toisen uuden moottorin ( mulla on niitä kaks), ja sitten siirrän siitä sen käytetyn, toimivan moottorin sinne kuskinpuolen takaoveen. Ja sit koska 3/4 ikkunamekanismia onkin siinä kohin käyty lävi, pitänee se apparinpuolen takaovikin purkaa, putsata ja rasvata uudestaan :D:D
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aamulla ei toiminu kumpikaan kuskin puolen ikkuna:

    [​IMG]

    Takaoven moottori elpy putsaamalla ikkunamekanismi, ja irrottamalla moottorista ratas. Alla oli kivinen köntti rasvaa.
    Kaks ovea vielä jälellä, käyä läpi kaikki mekanismit.
     
    Muokattu: 2.1.2022
    Esaa ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tätä Buickin projektointia on ollut ilo seurata. Vielä nämä ei kaikki ole mattamustina suorilla putkilla. Näitä paremmin säilyneitä on syytä vaalia.
     
    Kustom STW, MJF, malvasto ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Petri kiteytti asian varsin erinomaisesti
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aina joskus näitä kasari B/C-bodeja sentään vielä näkee siistejä.
    Ja ite tykkään mallista ja autosta, ainut vähän kismittävä asia on että käytännössä samat hommat teki Cutlassiin. No sitä alottaessa ei ollu muksuja, mut nyt tavallaan sama ruljanssi uusiks.

    Ja toinen mikä kismittää, mistä en vaan pääse yli, on se millä tää on leimattu, saati museoitu. Tätä en o viittiny ees näyttää, mut laitetaan nyt näytille. Tarkotus teettää uudet vyöt vanhoille keloille Hyvinkäällä.

    Mulle on natistu "vähän" pienemmistäki nirhaumista vöissä katsastuksessa. Museopapereitten ainut kirjallinen merkintä on pieni vekki takaovessa, mikä peilaa kun sopivasta kulmasta kattoo.

    [​IMG]
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tällästen vehkeitten katsastus/ museointi, jotka ei sinne kuulu siinä kunnossa, vaikka kuinka "kaverille" leimataan, on vaan minun mielestä samanmoista lyhytkatseista omiin muroihin kusemista, kun esim. kuminpoltto tapahtumassa jossa järjestäjä nimenomaan pyytää, ja kieltää olla polttamatta kumia.

    Niin kauan menee kivasti kun poliisi ei satu näkemään että jaa, täällähän poltetaan kumia, pidetäänpä mielessä seuraavia tapahtumalupia hakiessa, tahi auton kohalla niin kauan ku se pysyy sen kaverin hyppysissä kelle se leimattiin ja siitä ei hiiskuta kelleen. Tai sattuu jotain.

    E: Lisättäköön nyt vielä, että auton myi perikunta, ja olisin joka tapauksessa sen ostanut, suurimman osan huomasin jo ostaessa. Ettei tule kelleen mielikuvaa että kauppa kaduttaisi. Myyjiä en siis kritisoi.
     
    Muokattu: 3.1.2022
    isalmela tykkää tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Nyt sai motivaatiota tehä loputkin ovet.
    Vaan kylläpä toimii ikkunat nyt mahtavasti, kuin uudessa autossa. Eli eri nopeita. Oli kyllä vanhat rasvat kiitettävästi paakkuuntunu nostosyteemiin, onhan ne sen 39 vuotta jo siellä majaillu.

    Toim.huom tähän väliin. Ostin uudet AC Delco/ OEM ikkunamoottorit. Tuli GM:än sinetöidyssä paketissa. Moottorissa lukee silti ACI ja Made in China. Ei siinä, orggiksia vastaavat ja hyvin toimi, mutta ei o muuta kun rebrändätty ja upmarkattu osa AC Delcon puolelta.

    Oli tylsää niin revin takapenkit irti, kontin läpivienti kun on selkänojan takana. Näemmä alkanu äänieristeet leviimään.

    [​IMG]

    Hurjan näkönen kaverin sanoin, vaan ei se livenä niin paha. Parissa kohti laikut pintaruostetta. Mennään kyllä nyt ens kesä näin, laitetaan ens talven listalle si sisustan purku ja äänieristeitten vaihto+ mahdolliset ruostekorjaukset.

    Siittä läpiviennistä. Antennikaapelin vedin sieltä taae. NMT-antennin reiän paikalle laitoin jo aiemmin kunnon piiskan takasiipeen, ja nyt yhdistän sen sit radioon. Tässä on erihieno tuulilasiantenni, joka kahden auton kokemuksella on Suomessa suht paska keksintö, jos tykkää radiota kuunnella, ja mulla soi aina, nimenomaan radio.

    DHL vois lopettaa mun osien munimisen ja toimittaa, pääsis kasaan etupään. Pikkuhiljaa alkaakin olee si paketis keväälle.
     
    esmi, isalmela ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    [​IMG]

    Jo vain. Nyt on kyllä mahtava fiilis, auto pitkästä aikaa taas neljällä pyörällä, ja enään pikku näpertelyä tiedossa, ja mitä nyt keksii lisää. Ens talvena sit etupää palasiks ja tukivarret puhaltaen ja puslien vaihdot yms.
    Apparin jarruletkua ei vaihetakkaan enään, vaihtamatta putkea. Nylppäs juntturin kannan avatessa vaikka anto lämpöä niin, että kiristäessä se meni kiinni lukkopihdein. No, onpa siellä eikä vuoda vaikka kuinka junttaa. Auki sitä vaan ei enään saane.

    Pari huomiota. Uusissa levyissä on keskiö isompi kun vanhoissa. Tai voi olla merkistäkin kiinni ( Raybestos). Meinaan ei vanha, eikä uus rasvakuppi pysyny kiinni, oli aivan holo. Prässillä kartiota vasten sitten levitin uudet kupit. Uudet kupit? Vanhat oli klommoilla :D Uudet löin ulkokehältä laakerikoolilla ettei tullu jälkiä :p

    Jarruletkut oli toinen jännä juttu. Ostin letkut mitkä oli joka paikassa listattu sedanin letkuiksi. Mutta nepä oli liian pitkät, ja niissä oli ylimääräinen runkokiinnikekkin.. Sitten tilasin letkut mitkä oli "estate" malliin, ne oli sopivat. 83' vuoden service manuaaliin verratessa kuvassakin oli selkeästi estate-mallin letkut. Mitä veikkaan että on käynny, on että jossain kohin tuotantoa on vähän järkeistetty tuota, kun sedaniin oli erikseen right- ja left-side, ja estatessa sama letku käy molemmin puolin.

    Onko muut huoltanu omiaan kevättä varten?
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Uusia tukivarsia puslineen ja pallonivelineen saa muuten Rockautosta niin halvalla, että itse investoin Capricessa sellaisiin. Oli aika merkittävä vaikutus ajossa ku siellä on nyt uudet tukivarsien puslat keulassa niiden myötä! Takavakaaja odottaa asennusta ja kunnostetut taka-alatukivarret puslineen myös (ostin '95 9C1 akselin niin sen mukana tuli vakaaja ja niille sopivat tukivarret kiinnikkeineen). Taakse ylätukivarret ois kans ostoslistalla, mutta ne akselin puoleiset puslat voi olla hankala vaihtaa akselia irroittamatta.
     

Kerro tästä muillekin!