Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mitä näiden gmt400 subujen/tahoen etupään voimansiirto sanoo jos alle tökätään keskitasauspyörästöllinen jatkuva nelivetoinen jakovaihteisto?
    Eli onko siellä jotain jota ei ole suunniteltu jatkuvaan voimanvälittämiseen? No vahapatti tietty mutta se "ohitettaisiin" tässä mahdollisessa jakotoosa muutoksessa.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan fixua muuttaa AWD:ksi jos ei tarvetta hitaalle nelivedolle, eikä tarvitse liikkua maastossa, muutenkin käytössä mukavampi, varsinkin jos tekee katuauton siitä.

    Se oikeanpuoleinen vetoakseli tulee olemaan heikkolenkki kiinteäksi lukittunakin koska kaksiosainen, mutta siihen voi vaihtaa koko AWD mallin etuakselin vaikka jostain Escalade:sta tai Silverado SS/GMC C3:sta.

     
    Mr Banner tykkää tästä.
  3. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Missä näihin autoihin edes etäisesti sopivassa jakolaatikkossa EI ole hidasta puolta ja keskilukkoa? Tai ylipäätäänsä missään erillisessä jakolaatikossa?

    Eiköhän kysyjän ajattelemasta jakolaatikosta nuo ominaisuudet löydyt ettei tollasia hupsuja kompromisseja tarvi tehdä :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. tst

    tst Gearhead

    Piruvie putosi startinpultin pätkä maahan kun näyttää olevan tukirauta poikki, mikähän noiden pulttien pituus olikaan ja lujuus? Näyttää kuin siinä lukisi 9.8 mutta sellaista ei nyt taida ihan heti löytyä, olisko 10.9 vielä lujempi tuohon? 6.5td 95
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    2000-luvun AWD-laatikoissa ei ole maastovaihteistoa eli alennusvaihteistoa ja se siirtävät voimaa sinne missä sitä tarvitaan takaa -> eteen ja toisin päin.
    En tarkoita tässä yhteydessä nyt niitä vanhempia NP203 tyyppisiä, joissa oli kyllä jatkuva neliveto, keskitasauspyörästö lukolla tai ilman, sekä hidas ja nopea alue.

    Kuten tuossa yllä jo kirjoitin Full Size kokoisten AWD-laatikoita löytyy ainakin Chevy Silverado SS, GMC C3 ja Cadillac Escalade, juuri tälläinen laitetaan videollakin...samoin etuakseli.
    Chevy Van/GMC Safari löytyy myös AWD laatikot.
    Pienemmistä löytyy myös AWD laatikoita vanhemmasta S-sarjasta ainakin GMC S-15 Cyclone/ Typhone/ Olds Bravada ja Astro...nämä tuskin soveltuvat Full Size autoon ainakaan kestävyyden osalta, lisäksi miten käy akseleiden ulostulot jne ?

    Tyypillinen tönkkö 4WD jakovaihteisto alennusvaihteella ja ilman tasauspyörästöä on minusta kyllä ihan hölmö kadulla...AWD on paljon käytännöllisempi ja mukavampi ellei sitten ole erityistä tarvetta maastovaihteistolle.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpäs ole tajunnu kaivata tollasta. Jotenkin vaan tykkään, et minä olen ns. puikoissa. Ajelen takavedolla, kunnes tarviin nelikkoo, joka tulee kepistä, ei mistään sähkönappulasta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Catrik

    Catrik 3rd gear

  8. tonokki

    tonokki 1st gear

    Terve pitkästä aikaa.
    Alkoi matka ajossa mitä pelkästään ajan niin ärsyttää tuo välitysten tiheys 4.10. Nyt sitten vasta kauppojen jäljeen huomasin että tuo luovuttaja on k1500 alustainen ja siinä ollut sähköllä kytkettävä neliveto.Siinä gu6 eli ilmeisesti 3.42. rullaava koppa ilman jakolatikkoa ja vaihteistoa sekä konetta. 8 pulttia on navoissa siinäkin. Mahtaakohan toi mun suunnitelma toimia ollenkaan kun oli tarkoitus vaihtaa välitysten takia nuo akselit jarruineen ym. tohon omaan keppi nelivetoon joka 95vm k2500?. Lähinnä kun tuo pitäs olla ajossa aika pian niin ettei sitten tule huomattua vasta kun oma jo palasina että eihän nuo sovikkaan...

    Terveisin
    Toni
     
  9. tonokki

    tonokki 1st gear

    Lisäystä edelliseen, kumpikin 14 pultilla perän kansi kiinni. Toi uus on vaan semi float ja nyt fully float. Etuperästä en sitten katellutkaan mitään muuta kun että rengas on 8 pultilla myös kiinni.
     
  10. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Et saa muutoskatsastettua pienemmästä autosta olevaa akselia, eikä kyllä muutenkaan kuulosta järkevältä huononnukselta. Osta uus välitys, tuohon 10,5" perään se on helppo* säätää kun ei tarvi eestaas prässäillä ja irrotella mitään.

    *helppo verrattuna johonkin muuhun akseeliin, toki jos ei koskaan ole välitystä vaihtanut niin oma opettelunsa siinäkin.
     
  11. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    Muutaman swampin joskus tehneenä. Ni vaihda pelkkä etuperä kaikissa gmt400 on ihan samanlainen se etuperän kytkentä oli jakoloota kepillä tai sähköohjattu.
    Ja vaihda koko takaakseli vaan.menee ihan bolt on ja turhaan mitään muutoskatsastamaa kun ei kukaan tiedä että mikä akseli sulla on alla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. tonokki

    tonokki 1st gear

    Juu ei ollut tarkoituskaan muutoskatsastaa. Eli onnistuu siis, näytti vaan niin erilaiselta perä varsinkin. Hyvä, kun tuo rohja on jo tossa pihalla niin käyttöön olisi saatava osat tai sit olisi ollut isokasa paskaa pihalla mistä maksoin kumminkin ihan euroja. Leimalla kukaan tuskin mitään huomaa kun on 14 kansi ja 8 pultin rengaskiinnitys. Vakaaja tossa uudessa on takana myös niin se varmaan pitää rälläköidä pois kiinnikkeineen kun omassa sitä ei ole? . Nuo omat perät säästän ja sitten jos nuo uudet hajoaa niin harjottelen niihin välitysten Vaihdon. Pitää siis työntää kumpikin talliin ja purkaa perät pois ja ajella hetki tuolla b kadetilla

    Terveisin
    Toni
     
  13. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    Joo vähän ruuvailua siinä on mut ei mitään ylitse pääsemätöntä.takaakselin raide väli on vähän kapeampi kun pickupin akselissa ja jarrut pienenmät mut ei merkitystä. Vakaajan kiinnitykset leikelee pois vaan. Nyt ei muista oliko iskarin kiinnikeet erikohdassa. Vaniin joutuu ne muokkaan.
     
  14. tonokki

    tonokki 1st gear

    Sen verran katoin et aika lähellä samaa paikkaa mutta n. 5cm alempana on mulla kun tulevassa iskarin alapää. Tuskin haittaa asiaa eiköhän se iskari toimi vähän väärällä alueellakin.

    Mulla on tossa vanin karjapuskuri/valorauta niin siihen joutu porailee reiät uusiksi, taitaa vanin runko olla vähän kapeampi.
     
    Muokattu: 26.12.2021
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    On kyllä melko takapajuista räpeltämistä laittaa pienemmällä kantavuudella ja pienemmillä jarruilla oleva akseli tilalle ja iskarit miten sattuu kun "kai se toimii", sen sijaan että asian tekisi oikein. Työtä ei ole ainakaan enempää, osat halpoja kuin mikä, kaikki toimii niinkuin kuuluukin niin en kyllä tajua miten tuollainen räpellys voi olla houkutteleva tapa totetutaa asia.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä tuossa ole edes mitään nappulaa, koska neliveto on jatkuva, sillä tuohan on tarkoitettu puhtaasti kadulle. Maastoajo näillä Chevy Silverado SS/GMC Sierra C3/ Sierra Denali C3 pikkareilla on sen vuoksi kielletty.
     
  17. tonokki

    tonokki 1st gear

    Akselit kun tossa nyt on niin kyllä mä ne sinne paikalleen työnnän. Sen verran papereista katoin että tuokin ollut 4l80e laatikolla. Lehtijouset ja kaikki saman paksusta/levyistä. Tuo on myös kevyt ka. Ainoastaan iskarin alapää on vähän ylempänä mutta iskarissa riittää joustoa vielä hyvin, on niin jäykät nuo Lehtijouset.
    Edit, näytti olevan jarruista mitattuna yhtä leveä kumpikin akseli, jarruja en mittaillut kun pyörät on kiinni. Kumminkin 8 pulttisia kummankin perän rengas kiinnitys. Jos iskarin kiinnityksestä tulee ongelma niin eihän se ole kun siirtää alemmas samaan kun omassa akselissa.
     
    Muokattu: 27.12.2021
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tämmönen hölmö leikkaus toisen asian sisältä mutta onko lavitsun taka-akseli leveämpi kuin subbarin?
    Youtubessa törmäsin pariinkin videoon missä laitettiin subbarin alle vanin akseli jotta saatiin takapään leveys edes lähelle nelivetosen etupään leveyttä.
    Toki vanin akseli ei ole 2500:sen FF mutta taitaa olla 1500sen alustan kanssa saman tasoinen painojen puolesta.
     
  19. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead


    Joo vanin takaakseli on leveämpi kun suburbanin siinä aika sama raideleveys kun etupäässä.noita 3.54 suburbanin takaakseleita vaihdeltu vaneihin suomessa jonkunverran 4.10->3.54 välityksen takia.

    Pickupissa on kans leveämpi takaakseli ja se on fullfloatteri.
     
  20. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kyllä kiinnostais tuo uudempi (2017) diesel silveradokin muuttaa "nykyaikaiseksi" sivistyneeksi nelivedoksi. Noissa 1500 sarjan bensa silveradoissa moinen ominaisuus "auto" valikko löytyy. Uudemmassa (2019 -》dieselissä tuo on mutta samalla vaihteisto on muuttunut oliko 7 vai 8 Pykäläinen ettei taida käydä 6 vaihteisen allisonin perään.
    En ole kyllä löytänyt mistä löytäis valmiin paketin. Onnistuiskohan tuo nykyinen muuttaa, varastosta löytyis ylimääräinen jakolaatikko...
     

Kerro tästä muillekin!