Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos panostaa sievoisen summan maalämpöön niin en ymmärrä miksi siinä pitäisi jotain lisälämmitintä olla. Ennemmin kannattaa ottaa siitä maalämmöstä kaikki hyöty irti

    Hätävaraksi tietysti joku öljy tai puulämmitin vois olla hyvä
     
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    No tuossahan minä juuri annoin syyn sille lisälämmitysmuodolle kun jouduin liriin maalämmön petettyä.
     
  4. 528

    528 Gearhead

    Juurikin varalle ja siihen, kun tarvii nopeasti esimerkiksi lisälämpöä vaikka maalaukseen.
     
  5. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Nopeaan lämmitykseen maalämmöllä toimivat lämpöpuhaltimet, siis kiinteästi asennetut jonnekkin katon rajaan. Vaikka vanhoista kuorma-auton syyläreistä. Hätävaraksi niitä sähköpattereita. Hätäisemmäksi hätävaraksi joku mikä ei tarvi sähköä ollenkaan, kaasulla toimiva tms.
     
  6. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Itsellä kaksoiskattila vesikiertoisilla ISOILLA pattereilla. Ilman öljypoltinta rinnastetaan kaminaan, ja ainakin vuonna 2000 palotarkastajan mukaan laillinen autotallissa. Yllättävän nopea lämmittämään tallin, ainakin kun polttimo on kiinni. Glykolit putkissa, joten ei haittaa vaikka on kylmänä.
    Yksi vaihtoehto on vanha puu tai kaksoiskattila ilman kuoria, täytettynä hienolla hiekalla. Varaa hyvin lämpöä ja on huoleton koska ei ole nesteitä.
     
  7. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Niin silloin 2000 otettuani järjestelmän käyttöön tein testilämmityksen. Poltin puuta niin että sain menoveden lämpötilan nostettua 120 asteeseen. Hyvin toimi, kunnes keskiyöllä piti lähteä kuumasta tallista ulos vilvoittelemaan. Siinä ulkopuolella huomasin savupiipun lisäksi savua tulevan myös räystään alta:eek:
    Ei muuta kuin pari 12kg vaahtosammutinta seinän sisään ja soittamaan palokunta paikalle. Tuli poliisitkin samalla.
    Palokunnan revittyä seinät auki, selvisi että jostain oli yksi koolinki tippunut savusolan läpimenon päälle seinän sisällä. Se oli syttynyt ja siitä alkanut tuulensuoja kytemään, ja se järkyttävä savunmuodostus tuli juuri siitä huokoisesta levystä. Sisäpuolella ei huomannut mitään:odcry:
    Sammuttaessani sitä ennen palokunnan saapumista kiipesin tallin ullakolle, mutta siellä oli hengenlähtö lähellä savun takia. Savu oli niin mustaa ja sakeaa, että hengitystä pidätellen pystyin hätäseen juuri ja juuri siellä pyörähtämään, ja samantien vauhdilla alas ilmaa ottamaan.

    Tulihan sitten itse korjattua seinät ja savusolan eristys paremmaksi. Vakuutukseen en edes kysellyt. Oppia ikä kaikki, ei todellakaan ole kiva juttu huomata tallin palavan:odeek:
    Kaverini oli muuten lähtenyt pois puoli tuntia aiemmin, eikä silloin näkynyt mitään savua. Jos olisin samalla lähtenyt itsekin, olisi varmaan lopputulos ollut täysimittainen tulipalo.
     
    Catrik tykkää tästä.
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Olisi tarkoitus laajentaa nykyistä tallia ja yhtenä vaihtoehtona on käyttää sandwich elementtejä. Ottaisin mielelläni vastaan kokemuksia siitä millä tavalla runko kannattaa toteuttaa. (kuva / kuvat ois kivoja) Laajennus tulee nykyisen tallin yhteyteen yhdelle seinälle viistokatolla. Eli kolme seinää ja kokoa suunnitellut 3 x 5 metriä.
     
  9. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Saattaa noin pienessä projektissa tulla sänkkäreille kohtuuttomasti hintaa? Ja ainakin toistaiseksi rakennetaan ihan nuppi punaisena, eli saatavuuskin voi olla kehno.
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo olen selvittänyt asian ja kyllä niitä saa. Eikä sellainen kakkoslaatuinen olen edes hinnan kiroissaan.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Paljonko sellainen sit maksaa?
     
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tais olla jotain 18 euroa neliö alv0.
     
  13. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Missä se tuon hintaista on kun pelkkä pelti alkaa olla jo melkein tuossa hinnassa?o_OPuhutaanko nyt kuinka paksusta elementistä ja villa vai uretaanieristeellä?
     
  14. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

  15. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Runko rhs putkista tai liimapuusta. Itse olen tehnyt molemmista mut rautaa suosittelisin.
    Elementit tulee vaan sopivan mittaisilla porakärki ruuveilla kiinni jotka ovat tarkoitettu noita varten.
    Asentaahan näitä voi pysty tai vaakasuuntaan ja suosittelisin jälkimmäistä.
     
  16. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Joo,noi on kyllä halpoja.:)Rhs-runkoisena olen minäkin tehnyt ja vaakaan asennettuna joten samoilla linjoilla Pannu H-D:n kanssa.
     
  17. always bb

    always bb Gearhead

    Maalämpö talliin/halliin on vaan tolkuttoman kallis ratkaisu, kun on olemassa halvempiakin esim ilmavesilämpöpumppu. Murtoosan hinnalla
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuokaan ei ole niin yksiselitteinen asia. Jos talli sijaitsee sopivalla maaperällä ja omaa tonttia löytyy niin laittaa vaakaputket maahan, päivän työ sopivalla kaivinkoneella. Tällöin ei jää enää kuin pumpun ostaminen ja asennustarvikkeet/työt hinnaksi. Ilma-vesilämpöpumputkin maksaa
    10 000€ helposti.
     
    Muokattu: 28.12.2021
  19. always bb

    always bb Gearhead

    Olen asentanut tuollaisen nk päälle laitettavan putkea oli 300m pitää olla isot pellot että järkevästi saa, kun pitää huomioida ton ilmaus että onnistuu kaivurin kanssa 2 pv meni teossa ja kaivettiin vaan yks kanaali 1,6m kauhalla (väli oltava 1,5m)
     
  20. 528

    528 Gearhead

    Talossa maalämpö ja sen verran isompi pumppu, että lämmittää tallinkin. Sellaisella uretaanieristetyllä putkella menee tulevaan talliin lämpö.
     
    kad_boost tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!