Automaatti vs manuaali juputustopikki!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 31.12.2021.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Täällä voipi väitellä (huumorilla toki) automaatin hienoudesta ja mukavuudesta verrattuna manuaalin urheilullisuuteen ja miehekkyyteen!

    Kummalla lootatyypillä sä ajat ja miksi? Eikö jompikumpi loota kelpaa mielestäsi mihinkään?

    Synkronirenkaat vs planeettapyörästöt, arena on teidän!
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tämän hetkinen ehjä kalusto on kaikki manuaaleja, suurimmassa osassa niistä myös ne sykrorenkaat, onneksi sentäss yksi on ilman, niin saa jotain urheilullisuuden tuntua.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laitetaan nyt omatkin kommentit eli mielipiteet.
    Käyttöautoon sopii yleensä automaatti, varsinkin jos tulee ruuhkassa ajoa jne. Samoin kun tuo mun käyttis nyt sattuu olemaan "maasturi" millä kiskotaan välillä jotain raskasta niin siinä hommassa myöskin on automaatista etua, mielestäni.

    Harrastus offiauto blazerissa on th350 automaatti ja siinä hommassa toimii pirun hyvin. Tosin siinäkin harrastuksessa jotkut vannoo manuaalin nimeen. Riippuu tietty kokonaisuudesta millanen auto, välitykset, kone, ajomaastot jne.

    Sitte tossa volvovanhuksessa on 6 vaihteinen manuaali. Ja on sitä kokeiltu th350 automaatillakin. Hieman nopeampi oli automaattina varttimaililla, mutta paljon hauskempi tuolla manuaalilla. Tulee sitä urheilullisuuden tuntua. Äänet on makeammat pykältäessä ja esim moottorijarruissa yms.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos näyttää liian selkeältä niin juputtakaa nykyajan automaateista: CVT vs. DSG vs. tuhatvaihteiset planeettalaatikot. Itse tykkään ajaa CVT:llä mutta en tiedä kuinka kalliiksi tulee esim. 300 000 km:n matkalla.
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Käyttöautot automaattina 32 vuotta. Yksi syrjähyppyerehdys sattui, ei tule toistumaan. En ole urheilumiehiä. Manuaalin voisi ehkä harrasteautossa hyväksyä, jos muuten oikein kiva auto olisi. Sillähän ei olisi pakko ajaa jos (kun) ei huvita hämmentää.
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Mielipiteitä on monia mutta tutkittu fakta on että liikennevaloista menee vihreillä enemmän autoja läpi jos ovat automaattivaihteisia.

    30v tuli just täyteen omilla automaateilla ajoa. Jatkan samaan malliin.
     
  7. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Camarossa nyt muncie ja bemarin manuaali odottelee valmiina paikalleen asennusta. Ei tule vieläkään Automaattia vaikka olisi ajossa varmaan mukavampi. Menin ja liimasin vuosia sitten tuuletusikkunaan tarran jossa lukee Real men use three pedals, Niin nyt ei voi enää vaihtaa invavaihteistoon:poff:
     
    Ducky-13 ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tottahan se on tavan virtasen helpompi lähteä ripeästi liikkeelle automaatilla. Paitti nykyään on paljon niitä jotka jää valoihin nukkumaan vaihteistosta riippumatta, kännykän valon kajastaessa naamaan..
     
    always bb ja Inlinee tykkäävät tästä.
  9. karra

    karra Double Gearhead

    33 vuotta automaatilla harraste/kesäkäyttis ja käyttiksetkin vuodesta 1995 ollu mehumaijalla. Jos tykkäis urheiluautoista niin kai niihin manuaali sopii. Oli miulla BJ45 ja Discovery I manuaalilla, projekteina ja hetken niillä ajelin. Mutta Tahoe ja ML oli kivoja automaatilla.
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Tykkään Mercuryni manuaaliaskista, v8 ja manuaali nyt vaan on niin kivaa, välitön vaste ja se vaihtamistapahtuma tekee siitä sellaista ajamista ihan siinä kuin joku takan polttaminen verrattuna sähkölämmitykseen. Mutta onhan nuo muut autoni sitten automaateilla; jotain GM B-bodya kun ei ikinä ole edes tehty manuaalilla. Aikanaan eksotiikkaa oli jenkkiautojen automaatit, kun kaikki ajelivat kadeteilla ja korolloilla, mutta ollaan kohta täälläkin tilanteessa, jossa porukka ei enää osaakaan ajaa manuaaleilla. Moottoripyörässäni on muuten myös manuaaliloota ja niin lie aika monella muullakin motoristilla.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    -92 lähtien ajanut enimmäkseen manuaaleilla, joten hirveää kiinnostusta niihin ei ole.
    Nyt reilun vuoden ollu käyttiksenä toi Magnumi, niin on lepposta ajella tomaatilla.
    Tosin pitäs asentaa AMG rattiläpyskät, niin voisi kikkailla niillä.
    C20 on T5 manuaali ja onhan meno surkeeta tolla 6.2D, kun tehoa ja vääntöä ei ole mihinkään. :D Mutta ei se kyllä sit maantieajossa oikein mitään kulutakkaan.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kannattaa toki muistaa ettei se lootan malli ehkä muutenkin heikkoa esitystä pelasta. Esim litranen micra on varmaan aika sama mikä loota siinä on tai joku muu vastaava kadetti. Sitten taas joku 69 isolohko corvette tai chargeri, niin loota voi vaikuttaa aika merkittävästi fiilikseen mitä autosta saa.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vähän niinku tulemiset, manuaali on "käsimiehille", ikuisille auringonlaskun ratsastajille.
    Automaatti perheellisille setämiehille, missä vaimo hoitaa "hommat".

    Ei oikeestaan väliä, ns. ykköskäyttis ( emännän auto) on aina automaatti, oma työmatkakulkine on se mikä kullosessa ritsassa sattuu olemaankaan.

    Harrasteessa riippuu autosta. Nykyiseen Buickeloon sopii automaatti täydellisesti, mutta tehokas kasi manuaalilla... Se vasta olis jotain.. Cutlassiin olis melko varmaan vaihtunu manuaali th350 tilalle jos se vielä olis.
     
  14. puna niska

    puna niska Gearhead

    Harraste kulkineessa manuaali ehkä eniten siksi että oli manuaali jo ostaessa 3 lovinen tosin.
    Kun koneen ehostuksen ja yhen pykälän lisäyksen jälkeen sain takaisin liikenteeseen niin isolohko ja manuaali loota on hauska.
    Täydellisessä maailmassa ottaisin saman korporaation esim Mercury cometin 390+toploader yhdistelmällä ja Galaxieen joku moderni automaatti.
    Käyttiksenä Jeeppi automaatilla enkä vaihtas muuhun vaikka on loppuun ajettu romu.
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mustangihan mulla on manuaali, oli ihan orkkiksenakin vaikka T5 on vaihtunut tilalle. On se siinä tavallaan aika hauska. Perävälitys saisi olla kyllä tiheämpi kuin 3.55, kun on 0.63 vitonen tai pitäis olla se 0.8 vitosen välitys.
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Muutaman vuoden ollu kaikki automaatteja,kyllä kaipuu isomoottori manuaaliiñ ois kova.
    Jokohan ensikesälle sais tuon harrasteen manualisoitua.

    Radalla on onneksi manuaali vaihteisto käytössä.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Siinä on aivan helvetisti eroa,hoitaako hommat vaimo vai emäntä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Molempi parempi. Käyttöautot on tällä hetkellä manuaaleja. Tykkäisin kyllä enempi automaatista, mutta ei näitä nykyajan automaatteja uskalla ostaa.
    Harrastevehkeissä on kumpaakin, Moparin nelivaihteista käskyttäissä on kyllä ihan oma fiiliksensä :D
     
    Poni -69 ja 3964 tykkäävät tästä.
  19. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Puoliautomaatti (robottivaihteisto), automaatin ominaisuudet, ja saa temmeltää kytkin rempan kanssa. :)
     
    Muokattu: 31.12.2021
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    On nuo nykyajan automaatit vaan niin paljon etevänpiä kuin nuo vanhat mehumaija tekniikalla toteutetut. Vaihto on nopeampaa kuin manuaalilla ja tehohäviö olematon. Kestävyyskin on kehittynyt hyväksi, työkaverikin ajoi 300 000km ongelmitta dsg Superbillaan kunnes vaihtoi kulkuneuvon tuoreempaan.
     

Kerro tästä muillekin!