Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vuoden 2006 Crown Victorialla nyt muutaman vuoden ajelleena, en ymmärrä tuota boldattua kohtaa.

    Nyt kun keskustelu valuu jo Dodge Calibereiden suuntaan, niin totean että minulla ei taida olla tähän aiheeseen enää mitään järkevää tarjota :D
     
    Gary Grand, impala-63, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ilmeisestikö auton pitää löytyä Suomesta, joka myös pienentää valikoimaa?

    Atlantin toisella puolella on ollut vaikka ja mitä esim. aikavälillä 1997-2022.

    Pitääkö tehdä mallivaihtoehdot A:sta Ö:hön? Kyllä vaihtoehtoja varmaan yli 100kpl löytyisi. :D

    Mites Ford Taurus tai Chevrolet Impala? Niitä ei tosin uudempina paljoa Suomessa ole.

    ---------------------------------------------------------------------------
    Chevy Impalat 2000-luvulta tavallinen kansa varmaan vaan sekoittaisi Korean Chevyihin, kun Chevy noilla Korealaisila meni pilaamaan Euroopassa mainettaan. (Tosin ensimmäiset korealaiset on katoava luonnonvara). Chevy Impala nykyauton pienuudesta huolimatta ilmeisesti kookkaampi?

    Chryslerit 2000-luvulla -> Made in Austria, Voyager, Sebring, Neon, PT Cruiser. Mennyt jotenkin uskottavuus jos puhutaan jenkeistä, paitsi Chrysler PT Cruiser on omalla tavallaan persoonallinen jenkki, vaikka Euroopassa myydyt tehty Itävallasta.

    Jeep 2000-luvulla -> Made in Austria. Ehkä Jeepit pitäneet paremmin sen jenkki statuksen kaikesta huolimatta (tai sitten ei).

    Dodge 2000-luvulla -> Dodge Caliber, Avenger, Nitro, Journey... Ei ole mitään tietoa näistä sen enempää mutta olen ymmärtänyt että ainakin Caliber ja Avenger eivät ole mitenkään hyviä autoja, Avenger minikokoisena "Chargerina" ehkä näyttää paljon jenkiltä, mutta maine mennyt mitä ilmeisemmin. Joku varmaan todistaa luuloni vääräksi. Jenkeiltä aina odotettu jotain parempaa ja sitten kun ei ollutkaan sitä mitä odotettiin, niin ehkä ihmiset alkaa liioittelemaan huonoudessa?

    Monesti olen saanut todentaa että amerikkalaisetkin ihmetellyt että miksi Eurooppaan tuotu USAn surkeimmat mallit, kuten vaikka Caliber eikä tuotu niitä oikeasti hyviä autoja. Dodgekin olisi voinut myydä vaikka Chargeria, Challengeria tai Durangoa. Ehkä eivät vaan mene kaupaksi. Silti RAM pickupit on Suomessa myynyt hyvin, jos olen lukenut että pelkästään Carvista myynyt viime vuonna noin 100kpl. Tuleehan niitä liikenteessäkin jo vastaan yhtenään. Aina jenkit Suomessa mennyt mielestäni hyvin kaupaksi, kunhan niille on vaan ollut tuojia ja autonmalli on jollain tapaa järkevä/käytännöllinen.

    Pahoittelut lievä offtopik loppuun.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    https://yle.fi/uutiset/3-6508711 Siellä komeilee Caliber ja Avenger listan lopussa. Ja pari muutakin saman ikäistä FCA:n autoa.

    Oon koeajanu Nitroa ja Calipierua, ja Avengerin rattiin tarttunut joksikin tunniksi. Sisustat on ehkä "hieman" laadukkaampia kuin samanikäisissä Tojotoissa, mutta kokonaisuus jotenkin töksähtää. Löysempiä ja mielenkiinnottomia ajettavia kuin japanilaiset tai halvat eurooppalaiset.
    Missään nimessä en kyllä lähtis mitään noita kutsumaan "käyttöjenkiksi", ihan vaan käyttöautoksi. 2000-luvun Dodge Chargeria vois kutsua käyttöjenkiks. Ja semmonen Rysy 300C.

    Itse aion vaihtaa kesällä käyttöauton "käyttöjenkkiin". Mutta siihen omat kriteerit on takaveto, runko ja iso koko. Veekasi ois kiva, mutta pakko olla jotenkin taloudellinen. Näin olen kahtellut piilofarkkuja ja Crown Victorioita yms. G-body vois olla näppärämpi kooltaan, mutta aika harvassa täällä ja hinnat on huokeita.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Mitään vuosimallirajoitteita ei annettu, mut jostain kummasta syystä kaikki ehdottelee kovin uusia autoja.
    Itse olen ajellut kohta vuoden verran jokapäiväiset ajot '64 Rambler Americanilla. Mukava auto ajaa, lämmin talvellakin ja toimii säällä kuin säällä, lähtee laakista käyntiin oli lämpötila sitten -25 tai +25. Oma American vie bensaa kutosella ja manuaalilla tasan 10 litraa satasella, ja vuoden aikana tehtyjen korjaustoimenpiteiden määrän voi laskea yhden käden sormin. Tietysti huollot on sit erikseen, mutta niitähän nyt joutuu tekemään mihin vaan. Ja kun joku kuitenkin kysyy, että paljonko ajoit vuodessa, niin 27 000 kilsaa tuli mittariin.

    Joten itse lähtisin etsimään '60 luvun pikkukorista Amerikanautoa, tosin jos ajoa on vaan 5000 kilsaa vuodessa, niin silloinhan isokorisenkaan Amerikanauton kulutuksella ei ole mitään väliä.

    Joku 2000 luvun digitaalikikkare on aika sama onko se Jenkki vai mikä, mitään fiilistä niissä ei ole kummassakaan...
     
    impala67, ASaari, lintta88 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noilla spekseillä oikeestaan aika hyvä idis.
    5tkm ja perheen kolmas "käyttis" tarkoittaa, ettei välttämättä joka päivä ajella.
    perhe lienee 2 ajokortillista aikuista ja kolme lasta? Ja välillä olis kiva ajella jollain aivan muulla? (miten tää oikeestaan eroaa harrasteautosta?)

    Olisi ainakin erilaiset fiilikset täräyttää rämpleri/valiant pakkas-sunnuntaina käyntiin.

    60-lukuinen voi olla huomattavasti parempi vaihtoehto 2000-lukuiseen, 2000-lukuisissa tuppaa olemaan aina jotain, mikä pikkuisen purkaa akkua, joten, jos ei ihan joka päivä/joka viikko ajele, voi olla aina edessä tyhjä patteri. Sähköongelmat muutenkin yksinkertaisempia mitä 2000-luvun vaikka hyrsyissä, ei ajonesto vituta.

    Ei ole sitten kyllä airbageja ja Isofixeja.

    Mistä sitten löydät tuohon hintahaitariin hyvän?
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itsekin olen alkanut miettiä aina vain vanhempia autoja myös käyttikseksi. Ehkä semmoinen pitäisi tuoda USA:sta, jotain Dart/Valiant -tyyppistä ehkä. Kutosella kulutuskaan ei olisi paha.
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niinno, toki jotkut ihmiset haluavat hieman luksusta ja varusteitakin. Vaikkapa ohjaustehostin, ylivaihde ja kenties ilmastointi? Akuutti yksinkertaisuuden/luotettavuuden asettaminen mukavuuden edelle luo Tojotakuskeja. Ja näköjään yhden rämpyläfanaatikon :D
    80-luku taitaa olla itselle se sopiva, isolohkojen posketon kulutus on siirtyny menneisyyteen eikä sähköjen määrä vielä vituta takapihamekaanikkoa.

    Jos pitää kolmosautoksi hankkia, niin hankkii jotain joka miellyttää vaan silmää ja tykkää ajaa, muulla ei taida olla niin paljoa merkitystä jos vähäisellä käytöllä. Vanhasta ei ainakaan akku häviä heti.
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    -65 Mustang olis kova. Vaikka sillä levittäis epähuomiossa vähän penkkaa talvella tai maantiesuola kairaisi reiän lokarii, aina voisi tilata uudet peltiosat vanhojen tilalle.
     
    teippi-mikko, Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Tietysti kaikkein suosituimpia korimalleja ei tuohon hintahaitariin saa hyväkuntoisena, mutta esimerkiksi oma Rambler oli tuon hintahaitarin alapäässä ostohetkellä, hyväkuntoisena ja leima voimassa. Muitakin noita pikkukorisia saa tuohon hintaluokkaan ihan hyväkuntoisina, isompikoriset voi olla jo vähän rajoilla...

    Itse kun tulee noita omia autoja korjattua, niin nuo ns turhat varusteet saakin mielellään loistaa poissaolollaan, ilmankin pärjää hyvin eikä tarvii kokoajan korjata jotain sähköikkunoita tai muuta vastaavaa.:poff:

    Tietysti itsellä esimerkiks synkronoitu ykkösvaihde tai sähköiset pyyhkijät olis ihan kivat varusteet, mutta toisaalta pari kertaa kun harjoittelee, niin saa ykkösenkin vauhdissa rusahtamatta päälle välikaasun kanssa ja kunnossa ollessaan alipainepyyhkijätkin toimii ihan riittävän hyvin niin mitäpä niitä lähteä muuttelemaan.
     
    Gary Grand, juko7, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Muistutan vaan että piti olla vaimon ajettavissa ja kolme lastakin kyytiin turvallisesti saada. Puoltanee semmoista pirssiä jossa on turvavyöt/isofix myös takana ja mahdollisesti muutakin turvallista (ABS jne.). Tämä kaikella ystävyydellä @1320, ihailen ihan aidosti käyttöauto valintaasi
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Käyttisjenkkeinä tällä hetkellä Rambler American STW -67,Ford Fairlane STW -66 ja Econoline -74.Näillä autoillaan ympäri vuoden ja Hudson Commodore 4d -46 toimii sitten käyttiksenä yleensä huhtikuusta pitkälle syksyyn.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, olet oikeassa että turvaistuinten kannalta toi on hankala, enpä ajatellutkaan sitä. Saahan sinne toki istuimen asennettua, mut kolmea niitä ei taakse mahdu...:odwink:
    Muutenhan tuollaisella autolla huristelee kuka vaan joka manuaalia osaa ajaa, ja saahan turvavyöt asennettua taaksekin.


    Mutta loppupeleissä kaikkihan on vaan siitä kiinni, että minkälaisella autolla kukakin haluaa ajaa. Ihmeen harva vaan näyttää nauttivan vanhalla autolla ajamisesta päivittäin, kun ei niitä paljoa tuolla liikenteessä näy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mutta loppupeleissä kaikkihan on vaan siitä kiinni, että minkälaisella autolla kukakin haluaa ajaa. Ihmeen harva vaan näyttää nauttivan vanhalla autolla ajamisesta päivittäin, kun ei niitä paljoa tuolla liikenteessä näy.
    Tätä minäkin olen ihmetellyt jo useita vuosia.Kerranhan täällä tietääkseni eletään;).
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut ns lopullinen kato. Talvella ei tule kohtaamisia kovin monen autovanhuksen kanssa vakioreiteillä. Yksi Rambler edelleen näkyy suhaavan Viikissä. Mä oon sillä ruosteen värisellä Fordin pikkarilla liikkeellä.
     
  15. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Poikkeus vahvistaa säännön. Aika vähän noita on tarjolla..

    En minäkään sentään Caliberia ole ottamassa. Enkä Ramblereita tai muitakaan 60-luvun vehkeitä.
     
  16. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    En mää nyt mitään 5 tonnin linttaa lähde Tallinnaa tai Tukholmaa kauempaa laivaamaan. Mieluiten siis kotopuolesta.

    Autoja olen kyllä uittanut varmaankin kymmenkunta eli tuttua hommaa. Nyt vaan elämäntilanne ei oikein mahdollista kun ei ole luppoaikaa.

    Sveitsiin on sukulaisuussuhteita ja sieltä olen kyllä katsellut. Heillä on hyvä valikoima nykyjenkkejä tarjolla ja onhan ne aika perhanan hienossa kunnossa vielä rippikouluikäisinäkin.
     
    Gary Grand, redneck1 ja juko7 tykkäävät tästä.
  17. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Mulla on ollut syksystä asti ajokkina tollainen Cadillac CTS 3,2ltr. V-6 vm.2003 aj.196tkm , lähtee pakkasistakin hienosti käyntiin , ei nyi eikä temppuile kylmänäkään, kulutus ollut n.14l/100km mutta 905 kaupunkiajoa , toimii ihan kuin mikä hyvää 10v. auto. Auto on kunnossa ja kaikki toimii , tiputtaa vähän öljyä venakopan tiivisteestä mutta ne tulee uudet ensi Maanantaina samoin yks lambda . Laitan ne paikoilleen ja auto on sen jälkeen valmis vaikka myyntiin , kun tuli tollainen 2010 Chrysler 300C Tuoring 3.0 dsl hommattua. Kyllä senkin saa ostaa ja jatkan sitten ajoa Caddyllä . Molemmat autot sellaisia että pärjää lasten kanssa ja samoin helppoja ajaa kenen hyvänsä. Molemmat autot siistejä ehjiä sekä tosi lämpimiä näin talvea ajatellen , toi CTS on alkujaan Sveitsistä ja Chrysler alk. Suomeen uutena rekisteröity.
    Jos kiinnostusta niin yhteyden saa yv.
     
    impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Heitetään nyt vielä ideana Lincoln Mark VIII ja Thunderbirdit 1989-1997. Takavetoisia autoja, Linkku ja TB SC myös kohtalaisen suorituskykyisiä. Hyviä saa vielä melko edullisesti.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  19. Riverbay Cowboy

    Riverbay Cowboy 1st gear

    Talvella vuoronperään 89 Camarolla ja 95 Chevy pickup dually kuljetustarpeesta riippuen.
     
  20. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Oliko pickupit pois laskuista?

    Alta 10k vois saada hyvän 2wd 6paikkaisen cummins dodge ramin. Painoa lavalle ja hyvät renkaat niin pärjää talvellakin.

    Tietty vaatii c-kortin.

    4wd ois tietty parempi mutta alta 10k€ ei enää hyviä saa.

    (Tietty jos ns. oikean jenkin määritelmä on v8-moottori niin tähän asenneongelmaan tämä ehdotus ei ole ratkaisu :rolleyes:)
     

Kerro tästä muillekin!