Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Ei mua valmistusmaa kiinnosta. Viimeistään silloin lakkasi kiinnostamasta kun Ukissa Porscheja taottiin.

    Jenkkiautolla tarkoitan jotain sellaista, että auto on USA:laisen valmistajan ja kyseistä mallia on tarjolla nimenomaan kotimarkkinoilla eli on sinne suunnattu.

    Volvo S60 ei ole jenkkiauto, vaikka made in USA onkin. Itävallassa koottu Jeep Grand Cherokee on mielestäni jenkkiauto.
     
    Gary Grand, Volvo_5.7 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Sepä se, itsellä on kuninkaallisen KuljK:n peruja BECE-kortti, mutta vaimolla ei. Tiedän, että C1 ei olisi paha rasti suorittaa, mutta siltikin..

    Tiedän myös jo ennalta, että "eihän se RAMi mahdu päiväkodin pihallekaan!?!"
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Voyager 2008-> on koottu pelkästään Canadassa. Siinä mielessä "parempi", vaikka ei tuolla väliä nyt ollutkaan.

    Sittenhän on myös Dodge Grand Caravan joka on samaan koriin perustuva. Suomessa ei pahemmin myynnissä, mutta Carvistalla on roikkunut pienen iäisyyden tuollainen myynnissä. Menee vissiin yli aloitusviestin budjetin, mutta omaan silmään paremman näköinen kuin Chrysler.
    https://carvista.fi/kaytetyt-autot/
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Voyagerin tais jossain vaiheessa korvata Chrysler Town and Country.
     
  5. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Höpö höpö:D.
     
    Volvo_5.7, Slant Sickness, Roberto ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos noi Vojat ja vastaavat kiinnostaa, niin itse hankkisin Grandin stow&go -penkeillä. Ne kääntyvät lattian sisään kätevästi, joten tilan (jota on paljon) muuntelu on helppoa. Niiden tavallisten irrotettavien penkkien raahailu on vittumaista puuhaa.

    Jaa niin, mullahan on itsellä jo kaikki autot joita olen tässä ketjussa suositellut, joten ne ovat selvästi hyviä valintoja :rolleyes:
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mulla vois olla tähän lääke mutta ei taia ihan olla budjetissa, toisaalta sitäki paremmin toimivaksi todettu.:rolleyes:
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Sun täytyy joskus lähteä mukaan talviautoilemaan Ramblerilla, eihän se puhallin tosiaankaan puhalla kuin tuulilasille, mut tupakkaikkunat avaamalla aukeaa loputkin lasit nopeasti. Ainakin Ramblerissa tulee sellaista Afrikanlämpöä sieltä puhaltimesta, että palella ei tosiaankaan tarvii vaikka ajais ikkuna raollaan.:odsmile:

    Eihän tuolla liikennevalokisoja kannata harrastaa, mut sitä varten onkin onneksi muita autoja.:odwink:
     
    4337, riviera56, Slant Sickness ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten vaihdoin -01 A6 Audin -08 300C Chrysleriin. Vaikka rysy oli 7 vuotta uudempi niin yleisvaikutelmasta tuntui kuin olisi vaihtanut korimallia vanhempaan halpamalliin. Sisusta kovaa muovia ja puoli autoa kasattu muovitapeilla jne. Talviominaisuudet oli kuin 60-luvun mopareissakin, kitkarenkailla oli tasamaalla kiinni. Ikkunat pysyi sentään vähän paremmin auki. Sorateitä kun ajelee niin vakaajanpuslat sai vaihtaa aina samalla kuin öljytkin. 1,5 talvea riitti. Päivääkään ei ole harmittanut vaikka ajot on suoritettu sen jälkeen 400 euron -01 Skodalla. Ei ollut minun juttu.
     
    teippi-mikko, isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sen verran monta kilsaa on tullut autoiltua kuutoskoneisella 60-luvun hökötyksellä että uskallan väittää että tiedän mistä puhun.

    Marraskuussa tuli ajettua yhdellä tankkaus- ja kusitauolla väli PKS-Saariselkä, en olis todellakaan lähtenyt jollain 60-luvun häkkyrällä ajamaan...
     
    impala-63 tykkää tästä.
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, sano vaan aika niin tuun lonkeropussin kanssa viihtymään :D

    Liikennevalokisat on tietty erikseen, mutta maantiellä olis joskus tarpeen ohittaakin... Sellaiset toimenpiteet saa ainakin Slantilla suunnitella hyvin tarkkaan, eikä mun kokemuksen mukaan Torque Command-kuutonenkaan siitä 90km/h vauhdista enää kovin räjähtävästi kiihdy :poff:
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mua kiinnostaa käyttiksessä eniten kilometrikustannus. Toisena tulee luotettavuus. Ei uskois, mut nämä voi olla ihan samalla tasolla, ajaa sit suurten joukkojen suosimalla melkein uudella autolla tai museoikäisellä vanhalla rottelolla.

    Ensinmainitussa kilsakuluun jää tosi paljon pääoman haihtumaa. Sitä autoa saa maksaa satasia kuussa. Jälkimmäinen taas ottaa omansa tankatessa.

    Mun yhtälöissä on ehkä noin 10tkm vuodessa, jolloin helposti käy noin.

    Kumpaisiakin on saanut hinauttaa tien varresta ihan samalla tavoin.
     
    teippi-mikko, dart -66, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Just oli lööpeissä että USA itärannikolla motarit jumissa talven takia; 20 tuntia joutuneet odotteleen siellä autoissaansa, hyvä että on hyvät lämppärit. Onko syy suuressa maailmassa jossa paljon ihmisiä, vai ilmastonmuutoksessa? Oha tuol keskieuroopassakin talvi ja porukat jumissa autobaanolilla audeissaan jos lunta rykäsee. Nyt tuli offtopikkia mikä ei liity käyttöjenkkiin.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Otsikkonahan on käyttöjenkki, mutta kuten ilmaistu, ei se tulevan käytön määrä taida päätä huimata, joten onko sillä "käyttö" aspektilla hirveästi painoa tässä?
    Jos kriteereihin sisällytetään että sais lähtee mukisematta käyntiin kahden viikon seisonnan jälkeen -20c kelissä, ei auton kannata olla tosi vanha eikä kyllä kovin uusikaan.
    Mielestäni Käyttöautossa kulutus saisi olla "kohtuullinen", joten joku pienen auton suora kutonen tai downsizetun malmilaivan viislitranen loikkarilaatikolla. Loikkari toisi moottoritiemukavuuttakin.
    Toinen olisi mukavuus, jos autoa olisi tarkoitus käyttää enemmän kuin kerran viikossa 15km kahveelle ja takas, mukavuus alkaa olla tärkeämpää. Minä ainakin vaadin auton, jolla voi ajaa moottoritiellä liikenteen tahdissa ilman jännitystä tai suurempia ponnisteluja kuskilta tai autolta.

    Jos on harrastemaisempaa käyttistä hakemassa, turha odottaa että saat 100tkm ajaa ilman että jäät tien poskeen kertaakaan. Itelläki autoliitto jos sattuisin Mercuryn kanssa jäämään johonkin, mutta kaikista kuudesta omistamastani autosta Merc on ainoa joka ei tähän mennessä ole tien päälle jäänyt...

    Ollaanko siis hankkimassa harrastejenkkiä, jolla pitäisi pystyä käyttöauton tarpeisiin satunnaisesti?
    vai
    Nykyaikaista käyttöautoa, joka saisi olla pari astetta mielenkiintoisempi kuin 2005 Skoda Octavia TDI?
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Niin on tullut autoiltua itsekin.Ja juuri äskenkin ajelin kuutoskoneisella 60-luvun hökötyksellä tallillta himaan.Tämäkin hökötys ollut käyttöautona jo 11 vuotta;).
     
    teippi-mikko ja Holley tykkäävät tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itse autoillut Fairlane STW -66 laatuvaunulla kohta 32 vuotta ja kilsoja reilu 500 000km,eikä ole tarvinnut hinurilla kuskailla koskaan.Kerran piti hinata ,mutta vain n. 3km ,kun vetoakseli meni poikki:).Moottoritieajokin onnistuu tuolla ihan mukavasti samoin kuin 6-koneisella Ramblerillakin millä tällä hetkellä käyttöautoilen.
     
    Holley tykkää tästä.
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tämä yksinkertaisesti on kysymys, mihin ei ole oikeaa vastausta, mutta sen sijaan tarjoaa paljon mielenkiintoista keskustelua. Jos lähdetään talviautoilusta, niin Suomeen mahtuu hyvin erilaisia talvia. Pakkasen määrä vaihtelee. Lumen määrä vaihtelee. Lisäksi vaihtelee aika paljon se, minkälaisia piirteitä itse kukakin talviautoilulta haluaa. Vanhallakin autolla voi talvella ajaa, mutta sitä vois verrata asumiseen autenttisesti vanhassa talossa. Jos miettii miten 60-luvun maaseudulla asuttiin, niin kesät hakattiin halkoja kun pirttiä täytyy paukkupakkasilla lämmittää joka päivä (myös omat kakluunit/pönttöuunit kamareissa). Talvella nurkissa vetää, kesällä yläkerran kuumuuteen tukahtuu. Vesi täytyy kantaa kaivosta, vessa on ulkona, aamupuuron keitto alkaa tulien tekemisellä puuhellaan. Uudessa talossa sen sijaan ei tarvitse asumisensa eteen tehdä juuri muuta, kuin maksaa sähkölasku ajallaan. Molemmissa voi asua, mutta se on hyvin erilaista. Kuinka paljon tällaista fiilistä ja tyyliä itse kukakin sitten haluaa siihen tammikuiseen tiistaiaamuun, kun pitää viedä lapset hoitoon ja selvitytyä lumipyryssä hengissä töihin, se vaihtelee myös.
     
    Muokattu: 5.1.2022
    Gary Grand, simeoni, impala-63 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Väitätkö että ajat Faikulla tai Ramblerilla motaria 120-130 km/h muun liikenteen mukana vasenta kaistaa, enemmänkin kuin 2 km?
     
  19. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Mites Chrysler 300M tai viimeinen New Yorker? Ovat aitoja jenkkejä. Etsis sen siisteimmän ja ehjimmän. Löytyisi se oma auto parkkihallista ilman panikointia. Tilaa on muxuille ym. Varusteita sen mitä tarvii.
     
    Gary Grand, impala-63, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!