Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. north

    north Gearhead

  2. 0132

    0132 Gearhead

    Kuvailu pätee hyvin tarkasti myös CTS:ään. Itsellä (tai oikeastaan rouvalla) -06 CTS.

    3,6 padassa on päivittäiseen käyttöön mukavasti potkua. Itsellä kävi tyypillisesti paska flaksi tämänkin kanssa ja jakopääremontti oli edessä jo hakureissulla. Sen jälkeen vielä kyrvähti yksi VVT-solenoidi. Kohtalaisen arvokkaita remontteja oli, mutta kyllä tuosta näin vajaan kymppitonnin ajelemisen jälkeen on hyvinkin positiivinen fiilis. Hyvä talviauto tuo on. Rouvakin uskaltaa ajaa, kun luistonesto ja ajonvakautus toimivat tasaisen varmasti. Rattiin ohjelmoituna nappi, josta saa luistoneston pois, kun alkaa leikittämään. Tuo CTS:n muotoilu myös miellyttää omaa silmää. Ainut mikä tähän asti saa kalliiden VVT-remonttien lisäks miinusta on keskikonsolin ja kojelaudan ämpärimuovi :D
     
    -71 MoPar ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hudson Commodore -46 laatuvaunullakin voi ajaa motarilla vallan mainiosti sen lain sallimat 120 km/h.Ei väpättele ,eikä vipattele.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Se onkin varmaan aikalailla huiput suoralla kuutosella, jotenkin musta tuntuu että meillä on "pikkuisen" eri käsitys mukavasta ajamisesta :D

    Jenkkien Interstate-verkkoa alettin rakentaa muistaakseni vasta 50-luvun lopulla, ja autot suunniteltiin kulkemaan mukavasti 55mph highwaylla, siihen riittää suora kolmosvaihde ja 3:lla alkava perävälitys ja pienet 13-tuuman pyörät ihan hyvin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ei taida kutosta tosta Hudsonista enää löytyä.
     
  6. Hudsonissa oli 6.50 - 15 eli aika tarkkaan 185/80 R 15. Perän välitykset sitten 4:lla alkavia.
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hudsonissa OLI ,muttei ole enää:).AMC 304 V8 +Jeepin T-176 manuaali+Aspenin perä.Välitys jotain 2,78 tai sinnepäin.Että kyllä hyvin onnistuu autoilu noilla palikoilla myös motarilla.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    faikku66 kyllä ajaa kiitettävästi "käyttisjenkeillä", hieno homma. Mutta tuolla aikaisemmin kommentissani mainitsin eri ikäisten autojen ajo-ominaisuuksista; jos ajan aidolla peltikorilla varustetulla 32 ford roadsterilla missä on IFS keula ja jaggen taka-akseli niin ei se ole vm 32 auto. Se on joku kuorilo missä on 32 koppa ja nykytekniikka.
    Kun ei ollut ihan tarkkaan tiedossa mitä ketjun aloittaja oli hakemassa niin mainitsin, että jos päätyy hintahaarukkansa takia compact tai mid-size amerikkalaiseen 60 luvun alkupuolelta niin tietää mitä odottaa.
    Mielestäni siinä vaiheessa kun amerikkalaiset luopui teräksisistä kromipuskureista, niin ne ei enää ole oikein "jenkkejä"... liikaa muovia ja sähköhimmeleitä :oops:
     
    Gary Grand, isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vähän sama kun 60-luvun hylsyyn tunkee LS1+T-56:n, hyvin varmaan kulkee sekin motarilla. Just kuten Bluestone tuossa sanoi, vanha koppa nykytekniikalla (tai AMC304 ja manuaali ei varsinaisesti ole nykytekniikkaa, mutta huomattavasti itse autoa modernimpaa kuitenkin)
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No ainahan noita autoja on tuunattu, moni tuunaa uusiakin että ne olis mielesempiä omaan käyttöön. Ja tehtaatkin parantelee niitä täydellisiä uusia autojaan joka vuosi, miksei siis harrastaja voisi päivitellä käyttöautoaan pikkasen parempaan suuntaan? Miksi sen vanhan, talveenkin soveltuvan 60 luvun jenkkikäyttiksen pitäis olla täysin tehdasvakio, kun ei sitä kesäharrasteetkaan yleensä ole.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tottakai voi päivittää, ja sillähän saadaan mielenkiintoisia harrastelaitteita aikaan. Jotkut tunkee sähkömoottoreitakin, sitä en kyllä ihan käsitä :rotfl: Sitä vaan meinasin kun tässä kerrotaan että 40-luvun Hudsonilla voi ajella kaikki arkiajot siinä missä uudellakin autolla, paitsi et sen Hudsonin tekniikassa ei oo enää mitään Hudsonia jäljellä...
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voi kait sitä hoitaa arkiajot vaikka hevosella jos on kova jätkä!
     
    faikku66 tykkää tästä.
  13. [​IMG]
     
    stratusdriver, Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hienoa kun yleensä liikkuu Hudson merkkinen ajoneuvo Suomessa, onhan se muutenkin ääriharvinainen merkki jopa mobilisti harrastajilla. Kun kyseessä on tälläinen ajat sitten kuollut merkki niin liikenteessä pitämiseen täytyy käyttää Kuuban mallia, osia sieltä sun täältä muun merkkistä ajoneuvoista, joihin vielä löytyy varaosia.
     
    Gary Grand ja faikku66 tykkäävät tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No alusta on orkkis simpukoineen kaikkineen ja tekniikka 70-luvulta niin ei kovin uutta ole sekään.
     
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    .No kaikki ei näköjään pärjää edes 70-luvun tekniikallakaan:).
     
    kma68 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Niin,eihän tuossa Hudsonissa ollut orkkistekniikkaa ostaessakaan,Chevyn kutvonen+th 350.Ja jos meinaa "käyttöautoilla" täytyy hieman miettiä sitä miten osia saa ja mistä.Tietysti helpoin ratkaisu olisi ollut joku Chevyn 305,mutta sen verran puritaani täytyy olla ,että Hudsonissa on edes Ramblerin moottori.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Noh,Fairlanessa,Ramblerissa ja Econolinessa on ihan oman ikäiset tekniikat ja alustat,jos se nyt "närkästystä" hieman lievittää.Päivittäinen ajo onnistuu vallan mainiosti tiellä kuin tiellä,kelillä kuin kelillä.
     
    Kustom STW, Gary Grand, 6PPC ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Noh, pärjää ja pärjää, kyllä edelliskesänä harrastevärkkiin tuli useampi tuhat km, niin nurkka-ajoa kuin maantietäkin, mutta en silti yritä huijata itseäni että se olisi millään muotoa parempi auto tai edes yhtä hyvä kuin uudet autot.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei närkästytä, ei sitten yhtään, ihminen saa liikkua mun puolesta vaikka amissivaunuilla jos sen kokee mielekkääksi :rotfl: 60-luvun Ramblerilla olen myös ajellut sen verran paljon että tiedän sen tekniikan suorituskyvyn ja rajoitteet aika hyvin...
     

Kerro tästä muillekin!