Silverado jakolaatikko jäykästä "luistavaksi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lofjussi, 10.1.2022.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikäs jakolaatikko noissa 2019 ja uudemmissa sitten on?
     
  2. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tuossa uudessa korimallissa (2019 ->) on kymmenen vaihteinen allison vaihteisto ja siinä on tietääkseni semmonen keskitasauspyörällinen jakovaihteisto. En kylläkään tiedä mikä sen tyyppi on. Oisko täällä linjoilla ketään sellaista jolla ko. auto niin voisi kertoa kokemuksia että on "oikea" keskitasauspyörästö.
    Niin, käviskö moinen sitten tuohon kuusivaihteisen perään...
     
  3. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Magna powertrain 3024 on 2019 ja uudemmissa diesel 6,6 silveradoissa. Kymppi vaihteisen allisonin perässä ja ymmärtääkseni tässä on keskitasauspyörästö.
    Tietäiskö joku minkä tyypinen on keskitasauspyörästö?
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muokattu: 13.1.2022
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitos Volvo 5.7
    Siellähän kerrottiin hyvin toiminta, eli ecu ohjaa kitkalevypakkaa. Kuulosti aika hienolta tuo ohjaus että ottaa tietoja sieltä täältä. Taitaa olla niin hankalasti sovitettavissa, ohjelmoitavissa että ei oikein innosta...
    Ja mielenkiintoinen sivusto tuo https://www.transmissiondigest.com/
    Ymmärsinköhän huonolla englanninkielen taidolla, että tekevät juuri tämmösiä tuninki hommia/muutoksia drive drainiin : )

    Laitoin eilettäin myös ameriikan palstalle tiedustelua mutta hiljaista on ollut...
    https://www.duramaxforum.com/threads/silverado-2017-duramax-modification-awd.1019316/

    Rohkeniskohan sitä kysyä tuolta transmissiondigesiltä : )
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aina rohkenee kysyä.

    Mutta jos sun auto on -17 ja haluttu ominaisuus löytyy -19 mallista, niin entä jos ajelee hetken tollasenaan ja päivittää sitten tollaseen -19 autoon kun tulee sopiva hollille. Ei se tönkkö neliveto niin paha ole silloin kun tarvitaan, ja takavedolla pitäis pärjätä muuten jos on järkevät renkaat.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Minä taasen olen muutaman nelivetoisen kokemuksella sitä mieltä, että jos autossa on neliveto niin sen pitää voida olla koko ajan päällä vakauttamassa menoa. Miksi pitää tyytyä "pärjäämään takavedolla" ? Ei keskitasaus huononna autoa missään tilanteessa jos se on tarvittaessa lukittavissa.
     
    Muokattu: 14.1.2022
    Mika.T tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla on neliveto päällä kokoajan. Myös autoissa. Olis kyllä joskus siistiä saada pelkkä takaveto päälle ja laittaa kuraa liikkeelle nappi pohjassa oikein kunnolla. Tai polttaa kumia. Nyt se jää tekemättä.

    Mutta jakismuutoksen työmäärään ja hintaan nähden tuossa 2017 mallissa tyytyisin ajamaan takavedolla silloin kun nelivetoa ei tartte ja ajaisin nelivedolla kun sitä tarttee. Nopea neliveto menee päälle kuitenkin vauhdista, yleensä ihan nappulaa painamalla. Silleen aika moni tyytyy ja pärjää. Ja jos ei niin sitten päivittäisin auton uudempaan, tommonen muutaman vuoden ikäinen auto on senverran perseestä oleva väylähelvetti, etten rupeais kajoamaan sen tietokoneohjattuun jakolaatikkoon ja tutkimaan millä softapäivityksellä se alkaa toimimaan oikein.
     
    Gary Grand ja fmila tykkäävät tästä.
  9. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Joo, ei ole kuulunut transmissiondigesiltäkään mitään kun laitoin kyselyä tuolloin...
    Niin se taitaa olla kuten Volvo_5.7 kirjoittaa että tyytyminen on tähän, ajelee talvella neliveto päällä tarpeen mukaan ja välttelee tuolloin tiukkoja käännöksiä : )

    Jos semmoista vielä kysyis... tämä on mulla kolmas duramax silverado. Ekassa oli (vm.2001) jakolaatikko kuulemma korjattu kun ostin sen, ja siitä en muista että oliko vikaa taisi sekin korahtaa kun pikku vauhdissa laittoi nelivedon päälle, en muista.
    Ainakin näiden kahden viimeisen (2015 ja 2017)autojen jakolaatikossa on ollut vikaa jo ostaessani auton, niin olen oppinut aika varovaiseksi käyttäjäksi kaksi vetoa ja nelivetoa vaihtaessaan... -15 mallin auto korahti nelivedon kytkettäessä jos vauhtia oli enemmän kuin kävelymiehellä... Tämä -17 mallin jakolaatikko volisi niin vaihdoin uuden jakiksen...

    Mutta nyt se kysymys: Olen ymmärtänyt että nelivetoa/takavetoa saa kytkeä päälle pois vain kun olosuhde on ihanteellinen, renkaat on suoralla tasasella pinnalla ja suoraa ajetaan ja huilaa ettei ole vetoa eikä ja jarrutusta isommin päällä. Ja nopeutta pitää olla alle 60 vai 80 kmh. Ja nyt kun vaikuttaa olevan hyvä jakolaatikko niin en tietenkään uskalla vaihtaa taka-/nelivetoa kuin ihan ihan ihanne olosuhteissa ja nopeuttakin korkeintaan 40kmh.

    Mites muilla ja/tai onko vielä "tarkempia" ohjeita käyttäjälle : )

    Joo, ei tuommoseen uus koppaseen pysty ja jos joskus pystyis niin oiskohan se tuo 3 litran duramax mistään kotosin tämmösen tyhjän ajoon : )
     
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Muutaman satatonnia olen ajanu jatkuva nelivetoisilla land cruisereilla joissa on ihan oikea keskitasauspyörästö ja jatkuva veto myös eteen ilman mitään kytkinpakkoja.
    Olen myös ajanu parilla kamppeella takavetoisena keskilukko lukittuna kun etumurikka on ollut remontissa.
    Jatkuva nelivetoisena ovat huomattavasti vakaampia ajettavia.

    Ei ole oikein ikävä tönkköpaska nelivetoja.

    Tuo jatkuvan nelivedon muutos on enemmän kuin suositeltava ominaisuus näihin jenkkikotkottimiin.
     
    SPORT TRUCK tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!