Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Hinta nousee siltikin, minä mietin asiaa siltä kantilta kuinka paljon konkreettista massia poistuu kukkarosta. Kohtuullisen lyhyen ajan sisällä hinta noussut 20senttiä kilolta. Ehkä pieni summa äkkiseltään, kaikki muukin kun nousee niin... kyllä te tiedätte. Ehkä sellaisia kiinnostaa jotka miettivät autonkotteronsa kaasutusta ja takaisinmaksuaikaa, meikäläisen kohdalla onni on toki siinä että ehdin maksamaan kustannukset "takaisin" ennenkuin kaasutus meni verolle.

    Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni, ja edelleen tiedän mitä bensa/diesel maksaa kun moisiakin on vaan ostettava.
     
    impala67 tykkää tästä.
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead


    Vertailun vuoksi Gasumin LNG-mittareissa lukee 1.630e/kg...eri asia sitten mitä firmat maksaa siitä sopimuksiansa mukaan.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sain jotain aikaiseksi tällä viikolla. Astron vanha putsari teurastettu kaasukäyttöön. Maalattukin mattamustaksi.

    Säätimelle rauta paisarin viereen.

    [​IMG]

    Säiliötä oli jo laittamassa kiinni lavalle mutta se ei mennyt ihan niin helposti kuin halusin. On sen verran lavan jäykkäriä ja rungon poikkipalkkia edessä ettei onnistu vaan vetämään pannoilla kiinni lavan pohjaan vaan joutuu tekemään telineen että saa sopivista kohdista pultattua sen lavaan ja pannoilla säiliö telineeseen.
     
    Kustom STW, Inlinee, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä laitan aina latat lavan alle joissa hitsimutterit. Mahtuu työntämään poikkipalkin ja lavan väliin. Ne ensin pulteilla kiinni ja sitten poraan kaksi 6mm senkkikantaruuvia joilla kiinnitän latan pulttien väliltä. Sen jälkeen pultit voi ottaa irti ja kiinnitellä telineet kaikessa rauhassa ja saa telineet pois ja paikalleen myöhemminkin kun on taas aika ottaa lava pois eikä mutterilevy karkaa. :D
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuossa kuva mikserin alaosasta. Pari 19mm sisähalkaisijalla olevaa letkua menee tuohon mikseriin.

    [​IMG]
     
    Kustom STW, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kiva kun viittit laittaa näitä kuvia.
    Ei ole mihinkään unohtunu itsellä asia.

    Nythän ne jatko kaasumuunnoksen tukemista taas etiepäinkin.
     
    Kustom STW ja impala-63 tykkäävät tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sen takia laitankin kuvia kun on kumminkin useampi kiinnostunut ja kuvat sitten kertoo hieman laitteistosta ja asennuksesta.

    En ymmärrä miksi pakettiautot ja kuorma-autot ei saa tuota tukea :(

    Ilmeisesti ne sitten on ympäristö ystävällisiä jo lähtökohtaisesti :rolleyes:

    Tuli ajettu Porvoosta Imatralle pikku perhelomalle kylpylään niin kävin tankkaamassa halpaa biokaasua Big asemalla. https://big.fi/

    Melkein 40snt /kg halvempaa vielä hetken.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Syksyllä ihmettelin kanssa tuota Taavetin BiG-asemaa, tullut ihan salaa...

    "Hinta 15.1.2022 alkaen 1,38 €/kg biokaasun valmisteveron takia."
    Onko uusiutuvalle hiilineutraalille biokaasulle tullut jotain lisäveroja hiilidioksidi "päästöjen" takia?
    Ilmeisesti kuuluu luokkaan "Eräiden polttoaineiden valmistevero"
    https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/mita-valmisteverot-ovat/
    o_O
    - Jani -
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt olisi mekaanisesti kaikki tehty. Maalasin kaasusäätimen mattamustalla samalla niin näyttää siistimmältä. Itse tykkään kun tankkausliitin on samassa paikassa kun bensan tankkaus niin liima, leikkaa, lasikuiduta ja sillä tavalla sain tankkausliittiimen oikeaan kulmaan. Napin paikka vielä mietityttää. Tykkään että sekin on näkyvällä paikalla jotta vähän näkee paljonko kaasua jäljellä ja ettei vahingossa ajele bensalla. Tosin yleensä ajan trip mittarin mukaan koska melkein saman kilometri määrän pääsee aina ja se on varmempi kuin tuo 4 ledin näyttö. Joko vasemmalle puolen valonapin alle tai oikealla lämmönsäätimien alle vähän näkyvämpään paikkaan. Huomenna jos kerkeisi alkaa sähkötöihin niin sitten alkaisi olemaan valmista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    impala67, Kustom STW, SPORT TRUCK ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvän näköistä jälkeä asennukset :odcool:

    Siinähän on koelaudan kehyksessä valmiita paikkoja katkasijalle, ne pienet nelikulmaiset paikat, en tosin tiedä minkä muotoinen se nappi on ?
    Huomaa että se mittariston kehys on tosi haurasta muovia vanhemmiten...valokatkasijan ja himmentimen klipsit katkeavat helposti ja ne kehyksen kulmissa olevat ruuvien syvennykset voivat myös korkata läpi.
     
    impala-63 ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Siihen oli syynä joku EU-säädös, jossa veroton biokaasu ei saa olla jakeluvelvoitteen piirissä.
    Suomi valitsi jakeluvelvoitteen ja tätähän perusteltiin siten, että fossiilisen polttoaineen myyjät joutuvat ostamaan jakeluvelvoitetta biokaasun myyjiltä, joten biokaasun hinnan tulisi halventua siten, että vero ei nostaisi hintaa aiemmasta tasosta.

    Bensan ja dieselin hintaan on kyllä lisätty jakeluvelvoitteen kustannukset jollain kertoimella ja melkein samalla kertoimella on korotettu myös MY dieselin, eekasifemman sekä biokaasun hintoja, eli ei tainnut mennä kuin Strömsöössä ainakaan nyt heti alkuun?
     
    janiluo tykkää tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kiitos !

    Nappi melkein saman kokoinen kuin ne pienet neliötä ja niihin meinasinkin napin laittaa.

    Valokatkaisija jo korkannut ja ruuveilla vedetty muovin läpi kiinni :confused: samoin ainakin yksi kulma kiinnitys hajonnut.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt on nappikin asennettu. Tuli vaihdettua mittariston risat polttimon samalla ja kiinnitettyä valokytkin paremmin kun se painui sisään samalla kun sitä käytti. Laitoin nyt kuitenkin sen kunnolla esille että näkee napin kunnolla.

    [​IMG]

    TBI suuttimien johdot pitää vielä katkoa ja viedä vaihtoreleen kautta joka ohjaa sitten jännitteen joko bensasuuttimille tai kaasu mankuille.

    Josko viikonloppuna pääsisi testaamaan. Täytyy varmaan sytkään säätää joku 8-12 astetta lisää ennakkoa heti alkuun.
     
  14. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Miten meinaat ennakon muutoksen tehdä kaasulla ?
    Harmi kun MSD ei enää tee sitä Dual Curve boxia...olikohan numero 8795 tai joku sinne päin.
    eBay:sta voi löytyä tuurilla...kahta väriä ja niissä oli jotain eroa ja sitten on vielä joku "Ford"-boxi.
    Ne muuttaa ennakoita joku 12 - 15 astetta kun kääntää kaasulle.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jätä rele pois ota syöttö TBI plussasta ja laita vaihtokytkimen sininen paineensäätimelle ja keltainen TBI:lle. Pääset helpommalla ja toimii paremmin. Kun laitat TBI:n plussiin vielä uros ja naaras liittimet niin saat kaasukytkimen ohitettua tarvittaessa. Olen jo useampaan autoon tehnyt näin.
    :)
    - Jani -
     
    impala-63 tykkää tästä.
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onks se vielä niin että ajoneuvovero menee alkuperäisten päästöjen mukaan, eli näitä muutosajoneuvoja ei saa leimattua vähäpäästöisiksi?
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko näin? Minä käytän niitä sun vanhoja ohjeita edelleen. Ajattelin ettei menisi vaihtokytkimen kautta niin paljon virtoja. Plussan jo kolvasin kiinni bensapumpun releellä.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Käännän ennakon vaan jakajalla jolloin se on kaasulla ja bensalla molemmilla enemmän. Jos kilisee bensalla niin laitan vähemmän ennakkoa mutta kaasullahan tulee ajettua koko ajan.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ellet hanki tuv todistusta päästöistä niin kyllä periaatteessa kyllä.

    Miksi ei vähäpäästöinen pitää leimata vähäpäästöiseksi muutoksen myötä?
     

Kerro tästä muillekin!