Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo niin mäkin silloin ajattelin mutta totuus on että toimii paremmin ilman relettä. Releestä tulee hitautta eli kun säädät kytkimen vaihtamaan heti kaasulle niin antaa käynnistäessä pisaran bensaa että hörähtäää ja vaihtaa heti kaasulle. Lisäksi huono rele aiheuttaa ongelmatilanteita ettei lähden kummallakaan käyntiin.

    Kun perusennakon säätää bussipysäkillä testiajoissa niin että on kaasulla hyvä niin bensalla nakuttaa. Se ei kuitenkaan haittaa jos ei aja bensalla juurikaan ja miksi ajaisi kun käynnistyy heti kaasulla.
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vähäpäästöisellä on pienempi ajoneuvovero ja näissä jenkeissä se ero on huomattava.

    Voisin kuvitella että sytkäboxilla ajoituksen muutos ns. automaattisesti olis ainakin Ugrilainen, eli viimeiseen asti valmiiksi tehty :)
     
  3. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Painon mukaan nää 90-luvun ja vanhemmat verotetaan
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No joo ei kai se vero mene sen mukaan onko vähäpäästöinen vai ei vaan joko painon mukaan tai co-päästön mukaan.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täytyypäs muuttaa kytkennät sitten näin.

    Kuinka monta kaasumankkua sulla on ollut pelkän napin perässä? Mulla nyt alkuun ainakin vaan lavalla toi yksi ja tietenkin säädin. Katotaan tuleeko vielä investoitua taakse lavan alle yksi pullo jossain vaiheessa.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuotanoin, vähäpäästöisen rajahan on nimenomaan C02 päästöraja ja maakaasulla se on vielä korkeampi, oliko 150 g/km. Olis varmaan vero aika paljon pienempi kuin painon mukaan. Vähäpäästöisellä saa myös Helsingissä kaupungin paikoilla puolet halvemman pysäköinnin ja ajaa bussikaistaa esim länsiväylällä. Ei vaan taida vanhempi kone mennä 150g alle kaasulla, jos se ei sitä tehnyt bensallakaan?
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt puhut ihan eri asiasta että onko auto vähäpäästöinen vai vähäpäästöinen Helsingin kaupungin mielestä. -92 jälkeen periaatteessa autot on ollut vähäpäästöisiä koska niissä on 3-tiekatalysaattorit ja siellä voi olla vaikka 400g päästöjä. Rekisteriotteessa vaan lukee vähäpäästöinen ja siinä on tiukemmat vaatimukset päästöjen osalta katsastuksessa. Uusissa ei enää lue kun ei muita ole ollut saatavilla kymmeniin vuosiin.

    Tuossa Helsingin kaupungin vaatimukset ja voi olla hiukan haasteita täyttää ne vanhalla muutetulla kaasuautolla.

    Vähäpäästöisten ajoneuvojen kriteerit
    • täyssähköauto

    • täyssähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo

    • bensiinihenkilöauto (mukaan lukien hybridit), jos se täyttää Euro 6 -luokan kriteerit ja vähintään toisen hiilidioksidipäästökriteereistä: NEDC-mittaustavalla päästöt enintään 95 g/km tai WLTP-mittaustavalla enintään 126 g/km.

    • dieselhenkilöauto (mukaan lukien hybridit), jos se täyttää Euro 6 -luokan kriteerit ja vähintään toisen hiilidioksidipäästökriteereistä: NEDC-mittaustavalla päästöt enintään 50 g/km tai WLTP-mittaustavalla enintään 70 g/km.

    • bifuel-auto (kaasuauto), jos se täyttää Euro 6 -luokan kriteerit ja vähintään toisen hiilidioksidipäästökriteereistä: NEDC-mittaustavalla päästöt enintään 150 g/km tai WLTP-mittaustavalla enintään 180 g/km.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Laita niille pullohanojen magneettiventtiileille rele ja oma sulake, ne saattaa imaista enemmän virtaa ja mennä vaikka oikariin niin ei hajoa se kytkin. Niille vois laittaa oman katkaisijan ja ottaa releelle herätteen vaikka bensapumpun johdosta kun vaihtokytkin ottaa tiedon RPM:ltä joka voi tulla TBI:ssa viiveellä. Bensapumpulle tulee aina virta kun on öljynpainetta. ...niin ja laita merkkivalollinen katkaisija pullohanoille ja valon virta mg-venttiilin johdosta niin huomaat jos rele hajoaa...

    - Jani -
     
    Muokattu: 27.1.2022
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ensi tankkaus suoritettu. Nyt pitää vielä säätää mikseriin sopiva rako että pystyy ajamaan.

    [​IMG]

    Tankkauspistoolikin sopi onneksi hyvin paikalleen.

    [​IMG]

    Tällä hetkellä menee pintakaasulla mutta ei oikein muuten jaksa mennä. Saa nähdä joutuuko virittää laajakaistalambdan kiinni että näkisi mennäänkö laihalla vai paksulla.
     
    Dataviilaaja ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laitoin releen mankuille mutta otin jännitteen siitä rintapellissä olevasta jakopaikasta johon tulee jatkuva 12v. En ala mitään ylimääräisiä kytkimiä laittamaan ja sotkemaan ajamista. Sitten pitäisi parista kytkimestä laittaa kaasulle vaihdettaessa. Haluan mahdollisimman helpoksi että sillä pystyy joku muukin ajamaan.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo mutta kaasut ei saa olla päällä kun auto sammutettu ja joudut räpeltämään katkaisijaan joka kerta. Jos otat herätteen bensapumpulta niin sun ei tarvitse koskea koko katkaisijaan niin kauan kuin ajat kaasulla tai auto parkissa. Se ylimääräinen kytkin on siksi että viiveet jää pois starttauksesta. Kaasun vaihtokytkin antaa virtaa vasta kun moottori käynnistyy.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu ei saa. Mulla on se ruiskun tarkoitettu vaihtokytkin ja se käynnistyy bensalla ja niin haluan sen olevankin. Meni aikanaan hermot siihen kaasulla käynnistymisen sahaamiseen ja pidän ton helpompana tbi vehkeissä. Kaasari vehkeet ymmärrän ettei tarvitse veivata kohokammiota täyteen ja tyhjäksi.

    Minkälainen rako sulla on ollut ilman lambda sarjaa? Mulla 4.3tbi, omvl säädin ja kaksi letkua menee mikseriin. Ei mitään säätöruuveja letkuissa vaan suorat letkut. Nyt taitaa olla jo 4.4mm ja varmaan pitää vielä avata lisää jotta alkaa vetämään kunnolla.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tarkoitin että pullohanojen kytkimeen ei tarvitse myöskään koskea kun heräte tulee bensapumpun releeltä siinä tulipellissä.
    Sen ongelman mihin tuossa ylempänä viittaat olen ratkaissut jo vuosia ja kolme pickuppia sitten. Hyvin lähtee käyntiin, yritin vain kertoa miten homma hoituu...

    Jos on 4,3V6 niin toinen letku suoraan mikseriin ja toiseen kuristin. Sulla on nyt liian iso rako kun yrität polttaa kaiken kaasun mitä letkuista tulee. 6 litraselle sopii suorat letkut eikä välttämättä edes riitä.
    Rako on hyvä juuri se mikä tarrassa lukee 4,3:selle. Jos sulla on joku muu kuin se PowerMixer niin en osaa sanoa.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hienoa että ongelma on saatu ratkaistua mutta kun minulle se ei ole mikään pakollinen tarve käynnistää kaasulla. Käytän ruisku vehkeessä siihen tarkoitettua nappia ja se vaihtaa kaasulle parissa sekunnissa niin siinä ei montaa tippaa ole bensaa kulunut. Minun mielestä turha viritellä ylimääräisiä kytkimiä kun on olemassa tuohon kombinaation tarkoitettu nappi.

    Powermixeristä tuo oma on mallinnettu. Ihan samanlainen mutta ei cng houselta ostettu.

    Kokeilen kasvattaa rakoa lisää jos saisin sen pelaamaan kahdella letkulla ilman kaasuletkun kuristusta. Nyt pelaa jo aika hyvin tuolla yli 4mm raolla. Mitä isommalla raolla sen saa toimimaan sitä vähemmän se kuristaa ilman virtausta koneeseen joka on vaan hyvä juttu.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onnea kokeiluille, olinkin jo unohtanut että sivuutat järjen ja pusket vaan eteenpäin omalla logiikalla. Ehkä ne fysiikan lait joustaa sun kohdalla. o_O
     
    impala-63 tykkää tästä.
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pystytkö avaamaan tarkemmin miksi ei voisi toimia? Onko jo kokeiltu?

    Jos en Jani ikinä kokeilisi mitään itse niin en myöskään opi uusia asioita.

    Haukuit minut aikanaan kun tehtiin kaasuautoasennusten kanssa yhteistyötä kun minä käänsin jakajasta vaan ennakkoa sen 8-12 astetta tbi vehkeissä että toimisi kaasulla paremmin ettei niin saa missään nimessä tehdä vaan pitää käyttää ennakonsäädintä. No nyt olet itse alkanut tekemään samalla tavalla. Samoin kyseenalaistin lambdasarjan käytön kun se tuntui olevan aina auki kun sitä kuristinta katsoi ja sanoin että eikö sitä mikseriä kuristamalla pääse samaan lopputulokseen. No nyt et käytä sitäkään eli kyllä sinäkin olet jotain oppinut kun minä olen jääräpäisesti asioita kokeillut.

    Jani sinä olet tehnyt paljon hyvää kaasuautoilun puolesta mutta aina ei tarvitse tehdä niin kuin sinä. On olemassa myös muita tapoja onnistua.

    Lopetaan kinaaminen kun on kuitenkin molemmilla sama tarkoitus eli jakaa omia oppeja muillekin jotka saattavat innostua kaasumuutoksista.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mulla on laajakaista lambda 1969 Satellitessa.
    Sen kanssa touhutessa pystyi toteamaan seuraavat säätämisen lainalaisuudet.

    -Mikserin raolla säädetään ajoalueen seos
    -Tyhjäkäynnin seos paineenalentimelta
    -Huippukierrosten seos paineenalentimen ja mikserin välisellä/sillä kuristimilla. Lambda säädin kuuluu näihin, niiden toiminta-alue ulottuu niin alas, että voivat toimia myös alemmilla kierroksilla.

    Tuo powermixer ylettyy hyvin tarkkaan 230hv. Tämän testasin dynossa. Yksi OMVL paineenalennin loppuu jo aiemmin. Eli yhdellä alentimella meni laihalle, toisen lisäämisen jälkeen päästin 230hv ja sen jälkeen imusrajan alipaine vain kasvaa.

    Nyt olen tekemässä toista isoa Moparia dual quad imusarjalla ja tupla mixereillä.
    Tavoite olis se 450hv.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo en estä sua kokeilemasta vaan yritän selittää miksi olet menossa väärään suuntaan enkä jaksa siitä kinata siksi mielellään luovutan.
    Olen edelleen sitä mieltä että ennakko pitää tehdä ennakonsäätimellä, siitä vaan tekemään kun sellaisia ei ole tarjolla. Itse tein DualCurvella jotka oli hyviä, niitä kun saisi en muita käyttäisikään. Onneksi niitä on muutama jemmassa...

    Ei tarvitse tehdä kuin minä, itse kyselen mielummin ensin muilta koska kysymällä oppii enemmän kuin kertomalla...

    - Jani -
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pystyisikö tuollaisessa isompi tehoisessa alkaa käyttämään ylipaineellista säädintä jolloin vaikka tietyn kierrosalueen jälkeen se alkaisi tulemaan mukaan ja vaikka lambdaäädin siihen letkuun joka kuristaisi kaasun virtausta? Joskus näitä mietin että miten sellainen säädin mahtaisi toimia mikserin kanssa.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ejektori

    Mikseri on itseasiassa ejektori eli imupumppu.
    Mikserin raolla säädetään ilmamäärän ja imun suhdetta.
    mikseripaineensäädin tarvitsee imun antaakseen kaasua.
    Miksereissä on raon säätö siksi että se saadaan säädettyä oikean kokoiseksi moottorin litratilavuuden mukaan.
     
    impala-63 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!