Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Voisitko sitten kertoa miksi olen menossa väärään suuntaan?

    Olen kuullut että myös tekemällä oppii? Kyllähän mä kyselenkin ja sitten kokeilen mutta voin silti tehdä erilailla jos näen sen itse järkevämmäksi.

    Hai:lta tulikin aika kattava selitys säätämiseen laajakaistalambdalla ja miten on onnistunut säätäminen.

    Kokeilen nyt ensin ilman lambdasäädintä ja jos menee hankalaksi saada säätöihin joka alueella niin laitan sen väliin säätämään lambdan mukaan.

    Hai kokeilitko paljonko tuli bensalla tehoja? Kokeilitko paljonko tuli ilman mikserin kuristusta bensalla? Oliko minkälainen teho ero kaasu vs bensa?
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tämän ymmärrän täysin kyllä mutta ei ole yhtä tiettyä rakoa tietylle litralle. Kaikki moottorit on erilaisia ja eritehoisia.

    Ei sitä rakoa kannata kuristaa yhtään enempää kuin on pakko ettei se kurista kokonais virtausta moottoriin ja sen takia puuduttaa moottorin tehoa kun se ei saa ilmaa tarpeeksi.

    Mikseri on ejektori ja moottori on ilmapumppu.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Dynotestissä ei päästy loppuun asti, koska ei ollut materiaalia kokeilla kaikkea mahdollista.
    Perusmotti oli bensalla 458hv mopar 383.

    Sitten asennettiin mikseri yhdellä OMVL:lä, ilman kaasuletkujen kuristusta. Tulos noin 180hv, kunnes alkoi menemään laihalle, koska OMVL ei tuottanut tarpeeksi.

    Seuraavaksi toinen OMVL mukaan. Tulos 230hv. Imusarjan alipaine kasvaa isoksi, koska rako ei riitä enempään.

    Rakoa taas ei voi kasvattaa enempää, koska se heikentää signaalia paineenalentimelle ja kaasua tulisi sitten liian vähän (varsinkin osakaasualueella) ja seos menee laihalle.

    Perusongelma on, että mikseri on säädettävissä jollekkin virtaama-alueelle ja tuon motin vaatima virtaus menee yli.
    Siksi seuraavaksi tuplamikseri.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä ei.

    Mikserisäädin luovuttaa kaasua suhteessa siihen kohdistuvaan imuun. Mikseri (tai ejektori) luo imun paineenalentimeen päin, mikserin läpi kulkevan ilmamäärän suhteessa.

    Ylipaineinen säädin koittaa pitää vakiopaineen riippumatta kaasun virtaamasta jota siltä otetaan. Tämän takia säätö onnnistuu suutinajalla (vrt. bensaruisku).

    Käytännössä bensruisku (tai ruiskuauton kaasusarja injektoreilla) on lambdasäädin. On vaan huomattu, että säätöparametreja tarvitaan hitosti enmmän.

    Mikseri hoitaa seossuhteen, nyt jos siihen alettaisiin "tunkea" paineistettua kaasua mikseriin, pitäisi ohjaus olla paljon tarkempi kuin nuo lambdasäätimet joissa IAC:n tyylinen kuristin. Loppupelissä oltaisiin suuttimilla toteutetussa systeemissä.

    Välimuoto ratkaisu löytyy Volvosta, mutta se onkin ihan toinen juttu.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa vastasitkin jo itse: Olet menossa väärään suuntaan koska näet sen itse järkevämmäksi.

    Mun ehdotus oli että teet ensin perussäädöt jotka olen viiden 4,3 TBI-pickupin kohdalla oppinut ja kun näet miten se toimii niin saat tavallaan pohja-arvon jota lähdet sitten itse kehittämään eteenpäin paremmaksi. Niin minä tekisin jos joku neuvoisi, ai niin ei tarvinnut aina tehdä kuten minä joten katsotaan mihin päädyt... :D
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tämä on mielenkiintoista testausta :):)

    Oliko siis tarkoitus laittaa kaksi powermikseriä vai joku muu mikseri malli?

    Voisiko toimia sellainen kaasarin alle tuleva lätyskä mikseri osakaasulle kun imusarjassa on kova alipaine ja sitten powermikseri kaasarin päällä kun se virtaus kasvaa taas siellä isoksi ja imusarjassa alipaine putoaa? Saisi sitä rakoa kasvatettua enemmän.

    Tai se turbo koneisiin tarkoitettu kaasarin päälle tuleva käyrä ja sen perään venturi mikseri? Se kuristaisi ilmanvirtausta huomattavasti vähemmän.

    Tuo powermikseri kun ei ole ihanteellinen virtauksien suhteen.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ja se sun ehdotus oli? Rako ~3.6mm ja toiseen letkuun kuristus? Sekö ei nyt tule toimimaan isommalla raolla? Miksi ei toimisi?

    Olenko ymmärtänyt jotain väärin mutta mitä isompi rako sitä vähemmän se imee kaasua säätimestä?
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joka kerta kun yritän käydä järkevää keskustelua sun kanssa niin kaduttaa että edes lähdin koko keskusteluun alunperin. Olenko tosiaan niin tyhmä etten ikinä opi. o_O
    :(
    - Jani -
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Seuraavaan versioon tulee 2 x powermixer.
    Impcon mixeri kiinnostais myös, kun se on muuttuvapoikkialainen. Huonoa vaan että se on sitten monovalentti.

    Kaikissa kaksivaiheisissa tai useampi vaiheisissa systeemeissä tulee siirtymäalueita ja ne on aina vaikeita. Venturiin perustuva mikseri on siitä hyvä, että seossuhde pysyy hyvin hallinnassa sen toiminta-alueella.

    Seuraavassa setupissa teen mittauspisteet niin, että näen imusarjan alipaineen ja läppärungon ja mikserin välin alipaineen. Sen tiedän jo nyt, että läpät auki ne on sama, mutta mikä on ero tyhjäkäynniltä ylöspäin?

    Raon kasvattaminen ei ole itsetarkoitus. Raon muuttaminen on ajoalueen seossäätöä. Olen osoittanut, että powermixer ylettyy 230hv asti. 160hv 4.3L V6:lle riittää varmasti.

    Powermixerin poikkipinta-ala 4mm raolla on 1960mm2. Se on olisi sama kuin kaksikurkkuinen kaasari, jossa D=35mm venturit huomioimatta buusterin viemää alaa.

    Raon määrittäminen moottorin litratilavuuden mukaan ei mielestäni ole oikein.
    Oikea mitta-arvo olisi ilmamäärä, mutta eihän sitä kukaan koneestaan tiedä.
    Tehon ja ilmamäärän suhde on lähes vakio. Iskutilavuuden ja ilmamäärän ei. Pientä konetta voi kierrättää korkealle, niin siitä menee sama määrä läpi, kuin isommasta.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samaa mieltä. Sen takia kasvatan sitä rakoa kunnes ei enää toimi ajoalueella ja siitä pienentäen että taas toimii ja vaikka se lambda ohjain sitten väliin tarvittaessa.

    Täytyy kaivaa se laajakaista mittari kätköistä esiin.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vaikka lopputulos on sama, pitäisi ajatus kääntää toisinpäin.
    Toimii ajoalueella = oikea seos -> oikea seos = toimii
    Lähtisin ennemmin hakemaan oikeaa seosta mittalaitteella, koska kaikkiin perstuntuma testauksiin liittyy riski muiden muuttujien aiheuttamasta häiriöstä ja virhetulkinnasta.
    Esim. vaikka tuo ennakko
    Pielessä oleva ennakko voi pilata toiminnan, vaikka seos olisikin tontilla.

    Huomaa vielä, että TBI kuvittelee annostelevansa IAC:n kautta raitista ilmaa, mutta mikserin alla sitä ei ole tarjolla. Voi aiheuttaa oireita?
    Tarvitsisiko se snorkkelin?
     
    impala-63 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko kaasun määrän syötön ohjaus pelkästään venturin synnyttämän alipaineen ansiota? Ei siis ole annostelusuuttimia, vaan venttiili ja paine-eroja?
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mikserisysteemeissä venturi hoitaa pääasiassa määrän säätelyn.
    Tyhjäkäynti säädetään sieltä paineenalentimelta ja maksimimäärä syöttöletkun kuristimella.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    OK. Jossakin kuitenkin on käytössä sähköisiä kaasusuuttimia. On tullut vastaan noissa "kun mikään ei riitä" tapauksissa, joissa nestemäiselle polttoaineelle käytetään joitakin Boschin suuttimia "väärin", eli kaasusuuttimia E85:llä, jolla ne mielellään ruostuu jumiin heti toimettomaksi jätettyinä.

    Miten tuo venturin imemänä toimii yhteen moottorinohjauksen, erityisesti happianturin kanssa? Happianturin näyttäessä sinne tai tänne, ECU säätää bensanmäärää vastaan. Tuolla ei vissiin pysty?
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei toimikkaan yhteen moottorin ohjauksen kanssa. TBI:n tapauksessa TBI mikserillä varustettuna hoitaa kaasulla vain sytkän ja turbiinilukon ohjauksen.

    Mikserisysteemi on täysin mekaaninen.
    Tuolla erillisellä lambda-ohjauksella voidaan tehdä säätöä, mutta se ei ole välttämätön.

    Mikserisysteemiä ei saa sekoittaa sähköisiin järjestelmiin. Niissä on kaikki vastaavat säätömahdollisuudet kuin bensaruiskusysyteemeissä.
    Tarjolla olevat sähköiset systeemit on loisia, eli ne tarvitsevat bensaruiskun isännäksi.

    Mikseri taas lisätään perinteisesti kaasarin päälle.
    TBI on "kaasarin oloinen" niin siksi sen päälle on näppärä laittaa mikseri.
     
    juko7, impala-63 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Syöttöetkun kuristimen rinnalle joku sähköinen säätöelementti, sille lambdaohjaus ja se on siinä!
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Slant Sickness tykkää tästä.
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaasu on polttoaineena oikeastaan bensaa helpompi.
    Perustelen väitteeni seuraavasti.

    Kaasumainen polttoaine
    -> ei tarvita kiihdytyspumppua mekaanisessa annostelussa (mikseri). Nesteen hitaus verrattuna ilmaan vaatii sen kaasarilta

    -> ei tarvita ryyppyä nesteen huonon höyrystymisen takia, kun on jo kaasumuodossa.
    Minulla ei ole miksrikäytössä mitään kylmärikastusta

    -> ei tarvita pumppuja. Tavara jo valmiiksi hyvässä paineessa.

    Metaanin hyvää puristuskestävyyttä pitää päästä vielä testaamaan. Tähän asti ongelma on ollut se, että moottorit on haluttu tehdä toimimaan myös bensalla ja hyötysuhteesta on jätetty iso siivu pöydälle.
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikä noissa on kaasun paine ennen sekoitinta?

    (Hmm. Tommosella lambdasäätimellä ja pikku puhaltimella näppärä tekisi saunankiukaaseen ohjauksen. Puukiukaaseen...
     

Kerro tästä muillekin!