1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Lumitoissä meinaa mennä koko päivä, kun naapureitakin pitää koittaa jeesailla, mutta edes pieni järkevä juttu sopii päivään. Seuraavaks kaasarit pöydälle leväälleen ja huoltoon...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Oliko tuo kaksikko patongin päällä?
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ei... Nuo on tudorista. Pitää huoltaa ja katsoo, jos pienemmät suuttimet laittais. Nuo 94 (21-29). 97 duo patongin päälle haussa.
     
  4. ToniC

    ToniC Gearhead

    Noita varmaan mitä jossain vintagemotorssilta löytyy, ellei nyt jotkut vanhat satu eteen. .

    Tudor on tehty aikalailla täysin vintageosilla. Ent. Omistaja meinas ihan närkästyä kun mietin speedwayn droppiakselia tms...

    Nyt pistän tudoriin kyllä volvon m47 lootan+3.78 perän, että on inhimillinen ajella muun liikenteen mukana. 3.54 oli haussa,muttei löytynyt. Josko sit coupeen löytyis.

    Coupesta koitan tehdä mahd. Luotettavan reissuauton.
     
    isalmela, Inlinee ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  5. Maailmaan mahtuu nillitystä. Taannoin katselin jossain jenkkifoorumilla, että joku kiukutteli siitä, että patonkilohko ei ole autenttinen lättäpää..
     
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Oishan se hieno tehdä vanhasta huippukuntosesta, mun mut perse ei ikipäivänä kestäis niitä joitain hintoja... Ebayssa oli hiljan 32 halibrand tankinkorkki +8000usd. :eek:
    Onhan kaikki vanha hienoo ja kivaa, mut jos esim. Retro Huopastefa pitää 1000km ja normistefa 10000km, niin kyllä mä laitan normin. Yhtään huopaa tai sen käyttäjää väheksymättä.. normi kehityksestä pitää löytää ne hyvät puolet.

    Kyllä mä kestän, jos joku nuhtelee esim tosta moottorivalinnasta.
    Katselen sitte peiliin,kun totean vääräksi.
     
    Gary Grand, Mija, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Justiinsa näin, sillon ollaan väärällä polulla kun mietitään mitä muut ajattelee omista asioistaan.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ja hyvä et niitä ihan oikeita retrohemmoja on. Jaksaa säilyttää historiaa. Katsonut vaan, että se on kovin arvokasta toisinaan
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Varsin hyvin @ToniC ja @Inlinee kirjoittaa, jokainen taaplaa tyylillään jos taaplaa ollenkaan ;)
     
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    Saa nähdä, miten taaplataan... Mamma sano, et kattoo ei sahata, enneks talon yläkerta on tehty.... Rasittavaa painostusta.. yläkertaahan ehtii tekemään myös esim eläkkeellä...
     
  11. ToniC

    ToniC Gearhead

    Onkohan joku laittanut a-malliin hammastanko-ohjausta?? Jotain universal mallia löytyy,mut onko täällä kulmalla toteutettu?

    Houkuttelis droppiakseli. Ehkä jopa hammastangolla ja chevy spindleillä,niin vannevalikoimakin käsittääkseni laajenisi
     
  12. Taitaa olla aika harvinainen yhdistelmä itse tehtynäkin jäykkä etuakseli ja hammastanko.:rolleyes:

    Jos taas laittaa erillisjousituksen, niin silloin voi adobtoida koko akselin, kuten tässä brittiketjussa pohdiskellaan Mitsubishi L300/Express vanin akselia.

    [​IMG]
     
  13. ToniC

    ToniC Gearhead

    Just pistin myyntiin xjr akselistot... Ne ois matalat, mut leveet :cool: Tollanen ratkaisu olis lokarilliseen ok, mut mietin, jos ton coupen lokasuojat on elvytettävissä, niin josko korkeus olis jotain järkevää, että vois ajaa loksuilla tai ilman eri rengastuksilla. Loksuttomassa toi ois ruma..

    Näytti kyllä oikee etu loksu sille, et on saanu kipeää joskus.... voi lentää mäjelle... Mikähän siinä on, ettei ne ameriikassa tee peltitöitä edes sen tuuman päähän oikeasta... [​IMG]
     
    Muokattu: 6.2.2022
  14. Pitäisikö tuossa etuakseliasiassa ottaa myös huomioon lakitekninen näkökulma. Siellä nykylaissa on moottorinvahtoon se rodipykälä:

    3.8.2 Poikkeus paino-teho -suhteesta
    Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.8.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäykällä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin
    asentaminen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Eikö siellä Ebayssä ja muualla 80% hinnoista ole vedetty hatusta. Ei mikään halibrand korkki ole 8000usd arvoinen. Mutta toki moni uskoo näihin pyyntihintoihin mitä on netin ihmeellisissä syövereissä.

    Eikö kaikilla Flathead koneilla voi ajaa niin paljon per kesä kuin haluaa. Oli se vakio 65hp, 85hp, nokka-akseliviritetty 90-100hp tai mitä vain enemmänkin. Perus maamoottori, bensaa tankkiin ja tienpäälle. Tahtoo olla vain että neljä viidestä ekojen ajojen jälkeen alkaa suunnittelemaan street rod alustaa, radial renkaita kun ne varmaan on elänyt juuri siinä nostalgia moodissa ja luulleet että vanhalla hopalla ajaminen on nautiskelua luu ulkona. Osa menee hienosti, melkein kaikki miten sattuu, mutta jos asenne on oikea, voi niillä päästää joka päivä oli se kone vakio tai ei. Sillä ei ole mitään väliä onko se lättäpää sitten 21bolt, 17bolt, 24bolt early vai late. Itse pidän vanhoista 59A ja AB koneista, koska ne on jo elämisensä elänyt ja niistä saa tehtyä +300cid jos haluaa tai voi jättää vakioksi. Voi panna 8ba tyyppisen jakopään, tms. tms. ja on pirun kaunis lohko malliltaan. Helppo putkittaa, hyvä portata.... mutta 8ba, french flathead yhtä hyviä, eikä noissa 21bolt koneissa ole mitään vikaa. Itsellä yksi semmoinen twin plug kansilla (maailman ainoat 21bolt 16 spark plug kannet) ja kyllä käy ja kulkee

    Volvo laatikko varmaan OK, mutta miksi ei kolmilovinen toploader käy?
    Lättiksen vakioväännöllä ja tehomäärällä on miellyttävin ajaa kun ei tarvi vekslata eikä sohlata kempin kanssa kuin minimaalisen vähän. jos kone kunnossa, voi kaupunki yms. ajoa päästellä 2lla tai 3lla. Ykköstä tarvii korkeintaan liikkeellelähdössä.
    Ylivaihdetta ei tarvi kun pistää orkkis perään 3.54 tai 3.25 välityksen. ja 7 tai 7.50 kumit taakse. 3.25 välitys ja 6.50 rengaskokokin menee hienosti matka-ajossa. välitys vähän maksaa, mutta semmosta se on. Joku asia maksaa, jossakin säästää.
    Samalla voi tarkistaa perän kunnon. poskilaakerit, välykset, pinionlaakerit, korjata pyöränlaakerien sisäkoolit koneistamalla. toki minulla on ollut Muncie 20 early hemin ja 409cid perässä oli muncie 21 ja siinä on kyllä hot rod meininkiä kun tuommosta n. 1000kg autoa kepittää munciella flatout meiningillä

     
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Eipä ollut korkki liikkunut vaikka oli uus ja alkup. Laatikko. No kokeillahan saa. Arvo on just se, minkä joku maksaa. Eihän sitä koskaan tiedä, jos joku öljysheikki tahtoo esim halibrantin ovistopparin vaikka huussinsa oveen. Ostaa vaikka sillä rahalla, jos miellyttää silmää.

    Tudoriin pistän sen volvon lootan.
    Nyt siinä on -48 truck laatikko+ 4.11 kemppi. 1 vaihteella ei tee mitään. Kumeja en nyt muista. Aika korkeet 16


    Kun etsin periä, En löytänyt mistään 3.54 välitystä, mutta 3.78 on tossa odottamassa nyt molemmilla booreilla. Tiivisteet löytyy samoin.

    Paikallisen laakerikaupan kautta löytyy se kaks koolinen ja josko poskilaakeritkin.

    Pidän sen perän noista, joka käy ja toinen palautuu myyjälle. Siks siis se volvon loota. Vedot ainakin tolla tiuhalla riitti mennentullen, mut ei tahdo pysyy liikenteen mukana.
    On tuolla jossain nurkissa -39 60hp fordor taka-akseli kanssa,mutten tiedä välityksestä. Tuskin pitkä sillä mosalla.


    Hirveästi en tota tudoria muuta. Saa olla retro. Toki, JOS löytyy 3.54, niin mielellään se... (Vinkkinä vaan, jos jollain on nurkissa. Ostaisin järkihintaisen)Tudoriin tehty kardaanit ja kaikki jo tohon lootaan/perään. Olis paras vaihtoehto.

    Sit volvon loota vaikka coupeen. Ei tuudori paha ole ajella. Hidas ja huutaa ja eniten ärsyttää kemppi lukko. Putket loppuu ovien alle, niin vähän paska haisee sieraimeen, mut ajelen sillä sitten nurkka-ajoa ja koitan coupesta tehdä keskipitkänmatkan kulkineen.

    Mistähän sais strömbergin 94 suuttimia?? tai mitä muuta mun pitäs kokeilla?? En ole tollasten kaasareiden kanssa koskaan askarrellut.

    Ylämäessä tärisi ryyppy lämpösenä päälle (ryyppy ottaa vaan etukaasariin). ja heti alko meno hiipumaan. Lisäksi tulpat oli aika nokiset. Mielestäni käy turhan rikkaalla. Ajo ihan ok, mut tasakaasulla matkavauhdissa ihan sellanen aavistuksenomainen nypytys.
    Vintagemotorssilta saa korjaussarjat ja purkaessa katson, mitä suutinosaa on kiinni, mutta mistähän löytyy hyllystä sitä säätöosaa, ettei kaasarit ole osina kovin pitkään???
     
    Muokattu: 8.2.2022
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noi sun kaasarit on Holleyt, ei Stromberg. Jos en nyt ihan väärin muista, niin noihin käy perus hollikan suuttimet, mitä nyt löytyy lähes jokaisesta vauhtikaupasta.
     
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    Korjaussarjat kai samat??? Tai laitoin kyselyt nimenomaan mallilla 94. Tyyppi 21-29.
    Powervalvepuolessa kai sitä eroa.

    Vähän rönsyilee coupesta jutut sedaniin, mut samaa kauraa menköön..

    Alla pari fotoo voimalinjoista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.2.2022
    isalmela, Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    Eikö nuo peruslättikset tuon täytä... Pikkusen viilattunakin.
    Ainakin boksattuna ja levyt edessä...

    Uusista säännöitä puheenollen Hieno kyllä, että joillain on riittänyt virtaa viedä noita rakentelujuttuja edes vähän kerrallaan parempaan suuntaan. Hattu päästä heille. Varmaan melkosta tuulimyllyjä vastaan taistelua. Harmi kun meni korinvaihdoista vanha koppa uudempaan runkoon kieltoon... Sehän olis ekoteko, että sais uudempaa tekniikkaa vanhaan koppaan.
     
    Muokattu: 8.2.2022
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!