Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sorry, kysymys on väärä.
    Nämä mikserialentimet toimii imulla.
    Esim Tomasetto ei mainitse muuta kuin "mikserin mukaan".
    CNG Reducers Model AT04 • Tomasetto Achille Spa
    Tekstissä puhutaan että olis elektroninen alennin, mutta ei tossa ole mitään muuta sähköä, kuin toi tuloventtiilin kela.

    Noissa sähköohjatuissa sarjoissa on yleensä 2bar, mutta linja on sitten luokkaa 10mm, 16mm tai 19mm sijasta.
    CNG Reducers Model AT12 STANDARD • Tomasetto Achille Spa
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä siellä taitaa kuitenkin paine olla ja imu vetää kalvoa joka sitten päästää kaasua sinne mikseriin sen mukaan miten sitä imua on. Eli kalvo toimii annostelijana. Mikä se paine on niin on aika pieni. 100% faktaa tämä ei nyt sitten ole.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos olet ihan oikeasti tekemässä kiuasta niin se on aika helppoa. Me tehtiin niitä aikanaan stadiin moneenkin taloon. Uunisaaressa ne kiukaan toimi ainakin ennen oilonin kaasupolttimilla. Me otettiin myös atmosfäärikattiloiden polttimia ihan rautakaupan puukiukaisiin ja myytiin niitä kunnes alettiin vaatia CE hyväksyntä kaikelta.

    Noi kiukaat toimi ihan sillä kattilan ohjelmakoneella niin se syttyi ja sammui termostaatin ohjaamana.

    Jos oikein haluaa kokeilla niin jostain wokkipoltin ja heittää sen kiukaan pesään ja nestekaasulla lämmittelee mutta siinä ei sitten ole turvalaitteita.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen tehnyt joitakin omatekoisia säätimiä "ECU" polttomoottoreille "transistoreilla" ja muulla käsiin sattuneella tavaralla. Sauna oli semmoinen läppä. Puukiukaan vetoakin voisi toki säädellä jollakin ohjaimella. Tuhkaluukkuun servo ja yhdyspiippuun happianturi.

    Olisi pitänyt kaasuttaa tuo mun lava-auto silloin kun se tuli taloon. Mutta kun oli aie pitää "kolme vuotta" tai kunnes se hajoaa. Nyt on seitsemäs vuosi menossa. Ehkä seuraavaan.

    Turvalaitteista tuli mieleen se, että kun osteltiin kaupunkikaasuliesiä Virosta, niin erikseen piti varmistaa, että on liekin varmistimet. Ei ole kait siellä pakollisia?
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kaasuta vaan se pikkis kun ei se mene hukkaan. Ajat kuitenkin pari vuotta lisää ja saahan ne vehkeet irroitettua ja laitettua seuraavaan tarvittaessa jos on samaa tekniikkaa.

    Kaupunkikaasusta puhuttaessa täytyy siirtyä jo 90-luvulle niin taisi Suomessakin vasta silloin tulla pakolliseksi liekintunnistin.
     
  6. NBM

    NBM 1st gear

  7. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Ei ole tietoa. En seurannut kaupan tekoa enempää.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Meni aika kovalla hinnalla (minun mielestä) 2600€.
    Tuotenimikkeistä 50% on sellaista millä ei ole oikein käyttöä.
    On siinä varmasti tavaraa koko rahalla, mutta ei noilla montaa (jos yhtään) täydellistä asennusta tee.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taidan mielummin vaihtaa 30 vuotta nuorempaan tehdaskaasutettuun. Mätävikojen takia pitää taas ryömiä alle vaikka leimaan on aikaa vielä 1/2 vuotta.

    Pakuja tuntuu olevan tarjolla. JOS poimin EU- reissulta talteen esim VW Caddy TGI:n, niin mitähän valtio semmoisesta minulta haluaa veroina? Jos tommonen tulee, niin varmaan uusinta uutta, eli 1.4 koneinen 2017 tai uudempi. Ruotsissa ne tuntuu menevän sen ikäisenä vaihtoon. Melkein kaikki valkoisia ja monissa työkalulaatikot perässä.

    Tuleeko noihin joku määräaikainen vaiva kuten pullojen vaihto tms?

    Kaasumoottorin kestävyys? Mä sain eilen kuulla "totena" että kaasuautoihin tehtäisiin venttiilihommia varsin vähäistenkin kulumien takia. Että olisi herkkä häiriöille. Mitäs se semmonen vaiva voisi olla?
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Minä hain marraskuussa Ruotsista 2018 Caddy TGI:n, kun Suomessa ei ollut kriteereihini sopivaa.

    -2017->
    -lyhyt
    -umpi
    -autom.
    -takana ovet, luukku ei käy, kun ei voi lastata trukilla

    Stokiksesta löytyi 128000km ajettu harmaa auto. 134800Kr pyynti. Tais lähteä 129000Kr.
    Vero 2880€.

    Pulloissa pitäisi olla normaali 20v käyttöikä, en ole tosin tarkistanut.

    Minulla on 5 vuotta kaasuautoilua takana ja yhtäkään moottoria ei ole vielä avattu. Koneita on alkaen 906 kantisestä 383 moparista. Siinä jos jossain venttiilit painuu kanteen.
     
    impala-63 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikö tuolle caddylläcille löydy CO-päästölle veroprosentti ja sitten katselee nettiauton pyyntejä josta laskee tai jos joku on tuonut niin katsoo taulukosta.

    https://eservices.traficom.fi/AutoilijanPalvelut/Ajoneuvoverolaskuri?langId=fi

    Caddyllacin jos ostaa niin kannattaa katsoa se maxi versio niin siinä on isommat säiliöt.

    Meillä ollut duunissa noita ja en ole kuullut mitään pahaa niistä. Ihan hyviä ajettavia mutta meluisia ja pieni hytti. Apparilla on helposti polvet kojelaudassa kiinni. Eristää vähän niin ei ole niin kova ääni sisällä.

    Kaasulla kyllä venttiilit kuluu nopeammin mutta noissa tehdas tekeleissä luulisin että on venttiilit parempaa tekoa. Joskus luin että stellite pinnoitetut kestää kaasulla paremmin.

    Metaanin syttymis alue on kapea ja sen takia tulee helposti käyntihäiriöitä jos vaikka sytytys ei ole kunnossa. Sen takia myös herkkä muille häiriöille jos kaikki osa alueet ei ole kunnossa palamiselle.

    Olen itse laittanut iridium tulppia kaikkiin vehkeisiin kun rockautosta saa halvalla. Ne kestää kaasulla ajoa paremmin.

    Joskus VW konsernilla oli takaisin kutsu noista säiliöistä kun sinne suojamuovin ja säiliön väliin meni paskaa ja se hankasi säiliöistä maalit pois.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    2017-> Caddy TGI DSG autoveroprosentti on 18%
     
    impala-63 tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Caddy on vakavassa harkinnassa. Jos joku haluaa tommosen tuoreemman myydä sellaiseen hintaan, ettei tartte käydä Ruotsissa, niin yv. Automaatti ja koukku perässä. Tekee lava-auton hommat sillä viisiin. Ja F-150 jää tontille siinä tapauksessa. Lavalle tulee 20 cm multaa ja keväällä istutan perunat. Eka kerta kun voi ajaa sadon kellariin!
     
    impala-63 tykkää tästä.
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tyhmä kysymys mutta muuttuuko malli jotenkin 2017 ?

    Maxi caddyyn menee joku 35kg kaasua ja sillä pitäisi päästä vissiin ~700km

    Automaatitkaan ei taida olla ihan sieltä yleisimmästä päästä.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On eri näköinen ja kone pienenee 2.0 kokoisesta 1.4:ään. Voi olla, että 2016 on jo samalla maskilla. Uusissa on peruutustutka kameralla, mikä on kiva lisä isolla kirkolla. Kun Maxi Caddyynkään ei mahdu Harley-Davidson, niin lyhyt riittää. Senteillä on merkitystä. Jos auto on lyhyttä mallia, tämänkin kanssa mahtuu parkkihalliin yksi HD samaan ruutuun.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut kun tuo automaatti tuli aiemmin topiksissa, niin "kahta en vaihda". Juu kun autolla ajetaan 95% ajasta kehä I sisäpuolella, niin saa vaihtaa vaihteet ihan keskenään. Kaasuasemia riittää.
     
    Vezques ja impala-63 tykkäävät tästä.
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei ole vakiovaruste ainakaan Caddy IV korissa. On ollut saatavilla kyllä.

    Sulla käy kuten mulla, joudut hakemaan paremman valikoiman markkinoilta. Nettiautossa ei ole yhtään TGI DSG:tä tarjolla.
    Tosin näyttää hinnat Ruotsissakin vähän nousseen.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Huomasin. Täytyy odottaa, että bensan hinta laskee prosentin tai edes pysyy hetken paikoillaan. Mä voisin maksaa enemmän siitä, ja maksankin, että mun henkilökohtainen toiminta ei ihan mahdottomasti rassaa toisten, myöhempien elämää. Jos mädätyskaasuista saa mun polttoaineet ja olen tottunut 17 l/100km kuluihin, niin kaasuauton "kuoletus" ei ole ihan mahdoton tehtävä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt on päässyt vähän ajelemaan ja testaamaan laajakaistalla. Nyt on mikserin rako 5.4mm ja menee ihan kivasti. Rikkaalle vaan menee kun joutuu enempi poljinta painamaan vaikka kuinka avaa tuota rakoa, mutta pintakaasulla vastaa nyt huomattavasti paremmin. Huomenna ajelen duuniin motaria niin pääsee näkemään mitä lukemia se antaa satasen nopeudella.

    Täytyy hommata lambda ohjain niin se sitten hoitaa että koneeseen menee oikea määrä kaasua jotta ei tarvitse säädellä sitä rakoa niin justiinsa kun se kuitenkin riippuu niin monesta asiasta että seos on oikea.

    Mitäs lambda ohjaimia teillä on käytössä?
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt päässyt ajelemaan enemmän autolla kun on saanut korjattua vikoja pois.

    Kokeilin rakoa 6mm asti ja kyllä se pelasi mutta lambda arvo seilasi jonkun verran mutta pysyi alueella. Aloin kuristamaan ja laskeskelin tuosta hain poikkipinta-ala laskelmasta että kun kurkkujen koot on 42mm tbi:ssä niin rako olisi 4.8mm. Toimi taas hyvin. Käynnistyy bensalla mutta vaihtaa samantien kaasulle kun kierrokset nousee oiskohan 1200rpm nyt asetettu.

    Nyt kuristin vielä 4.5mm asti ja lambda arvo pysyy aika stabiilina koko ajan ja toisessa letkussa on ruuvi kuristamassa ja moottoritiellä kun ajaa 120kmh niin seilasi 14.2-15.3 väliä.

    Kulutus sellainen ~7kg satkulla.

    Tilasin lambdasäätimen ebaysta vielä vaikka näyttää toimivan ilmankin. Tuolla kun on ajettu 350tkm niin luulen että ainakin jakopää pitäisi vaihtaa ellei perus laakeri rengastus projektia tee samalla.
     
    Kustom STW tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!