Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan tollanen kätevä jollekin sikafarmarille jolla oma biokaasulaitos navetan takana tuottamassa kaasua, muuten pitää asua aika lähellä jotain tankkausasemaa, traktorilla ei kauhean pitkiä matkoja ajeta tankkailemaan kaasua asemalle...tietääkseni kaasua ei ainakaan vielä jaeta autolla "farmisäiliöön" kuten polttoöljyä/naftaa ?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ratkaisu olisi jo olemassa. Vaihtokontti
    Tässä vanha uutinen.
    Uusi suomalaiskeksintö: älykäs kaasun kuljetusjärjestelmä - Politiikka ja Talous - Maaseudun Tulevaisuus
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joko traktori pitäisi tehdä LNG:llä toimivaksi tai sitten pitäisi investoida vehkeisiin jolla LNG muutetaan takaisin kaasumaiseksi.

    Melkein mielummin ostaa kaasun sitten konteissa niin kuin se viedään tytärasemille eli asemille jotka ei ole putkessa kiinni ja sitten pienellä CNG kompressorilla tankkaa vaikka öisin traktorin.

    Ei vielä mutta joku päivä se voi olla mahdollista. Toki se ison säiliön täyttö on ihan perkeleen hidasta niin kuskilla menee vähintään puoli päivää olla siellä täyttämässä sitä.

    Olen nähnyt sellaisen videon missä on testi vaiheessa oleva kuorma-auto erikokoisilla puolikkailla tai auton päällä olevalla moduulilla missä on sisällä kompressori ja säiliöt.

    Se voidaan viedä vaikka sikafarmarin kaasupesurin perään ja töpseli seinään niin se lataa omalla kompressorillaan hissukseen itsensä ja kun on valmista sillä voidaan jakaa kaasua sitten toiseen suuntaan. Siinä videolla se meni isolle bussivarikolle ja alkoi tankkaamaan busseja siitä moduulista.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juu kyllähän noita "LNG"-kontteja on olemassa ja niitä seisoo toisinaan kaasuasemillakin mahallaan esim Vantaan Petikossa.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tarkoitat CNG kontteja? Petikossa ei pitäisi olla kontteja kun se on putkiasema. Tuupakassa joskus seisoi kontteja mutta nykyään on asemia niin paljon ettei kontit kerkeä seisomaan kun malmilla latauksessa.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kyllä mulla käsitystä on siksi sanoinkin että olisi mielenkiintoistä nähdä mitä tuo mokkula pitää sisällään. Näytti kuvassa että alareunassa olisi ollut suuttimet ja olen nähnyt että ainakin yksi Italialainen firma tekee dualfuel-sarjaa käyttämällä suuttimia eivätkä mikseriä. Asian voi tehdä monella tapaa mutta en ole vielä nähnyt kaikkia tapoja. Netti on kyllä täynnä erilaisia miksereiden kuvia...
     
    Muokattu: 27.2.2022
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Ajoneuvojen LNG-säiliöt sisältävät jo lämmönvaihtimen eli sieltä tulee suoraan CNG:tä mutta paine on vain muutaman barin ja se käy suoraan moottoriin / toisiopaineenalentimeen.
    https://files.chartindustries.com/VT-0049_ws.pdf
     
    Muokattu: 27.2.2022
    impala-63 tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuupakkaa just tarkotin...kontteja on siellä välillä jostain syystä.
    Olisko joku välivarastointi kyseessä ?
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei ihan tuota tarkoittanut vaan että jos ottaa pihaan LNG pytyn ja haluaa CNG traktorin niin joutuu investoimaan vehkeisiin jolla se paineistetaan 220bar säiliöön.

    Ja taas tuolla LNG autosäiliöllä jos tekee traktorin niin kannattaa ajaa aika paljon ettei se lämpene siellä ja pitää se litku saada säiliöönkin jollain. Pitää olla LNG pumppu jolla se pumpataan varastosäiliöstä auton säiliöön.

    Volvon systeemi höyrystää LNG:n 300 bar. Tuossa chartin esitteessä ei puhuttu mielestäni paineesta johon tuo höyrystin sen paineen nostaa. Jotenkin tuntuu ettei ole mahdollista höyrystää sitä suoraan 2bar paineeseen kun se LNG turpoaa 600 kertaiseksi kaasuksi eli pitää olla joku puskurisäiliö?
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei ole enää pitkään aikaan ollut. Uusia kun tuli niin ne oli aina hetken tuupakassa ennen käyttöönottoa. Tuupakassa on sellainen ralli nykyään ettei sinne mitään ylimääräistä voi jättää. Nykyään malmilla jos on "ylimääräisiä". Asemia on vaan niin paljon ja vaihtoehtoisesti kontteja vähän ettei ole ylimääräisiä seisottamaan.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ok,
    joo 10v sitten olin LNG-juttuihin perehtymässä ja siellä kerrottiin että kuorma-auton säiliöistä höyrystetään suoraan alennettuun paineeseen. Siksi kuorma-autoissa on myös CNG säiliöt että ne saadaan käyntiin ja siirrettyä niillä mutta LNG-höyrystetään sitten moottorin lämmöllä ja paineensäätimiä on kaksi erillistä ja LCNG ohjataan siihen jälkimmäiseen koska paine on valmiiksi alhainen.
    LNG:n säilytyslämpötila tankkausasemalla on enemmän kuin -160 C (en muista tarkkaa lukua) mutta kun sitä höyrystetään niin se pitää saada johonkin -130 asteeseen (en muista sitäkään tarkaa lukua) jossa on saturaatiopiste. Kun tankkausaseman LNG säiliöstä tyhjentää höyryjä niin LNG kylmenee ja kun LNG:tä poistaa nestemäisenä niin jäljelle jäävä lämpötila ei muutu (...vai miten se oli?).

    Kaikkea tällaista on jäänyt mieleen mutta onko nimm. SportTruck tankkaillut LNG:tä ja minkälaisia ongelmia on tullut vastaan? Pitääkö niitä höyryjä poistaa tms jos on ajanut tankin tyhjäksi ettei mee tankki viikoksi jäähän tms?
    :rolleyes:
    - Jani -
     
    impala-63 tykkää tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kuorma-autot vaan on muuttunut aika paljon 10 vuodessa.

    Asemilla on LNG lämpötila siinä -130 - -140.

    Paine taisi vaikuttaa siihen höyrystymiseen aika paljon joo. Ei noita itsekään muista kaikkea ulkoa. Siihen on se oma käyrä lämpötila vs paine.

    Veikkaan että isoimmat ongelmat on se että ne LNG tankkauspistoolit alkaa vuotaa liian herkästi.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    LNG lämmitetään ensin ja paineistetaan ennen moottoriin menoa, painetta en tiedä tarkalleen millä se menee koneeseen...koneeseenhan se menee kaasuna, ei nesteenä jos joku ei tiedä.
    Ei noissa ole mitään tankin jäätymisiä tai sellasia häiriöitä ole ollut, eikä oikeastaan mitään ongelmia kun ajatellaan ajettua kilometrimäärää yhteensä.
    Ihan ensimmäinen auto nyt hajosi ekalla reisulla kun hydraulipumpusta joka LNG:ta pumppaa sieltä tankista levisi joku "euron" nippeli...kuukauden ne ihmetteli sitä täällä, kunnes tuli insinöörit Ruotsista ja laittoi kuntoon.
    Muuten hyvin vähän ollut vikoja jotka liityy itse LNG-järjestelmään, joitain vuotoja ja venttiilivikoja, LNG-paluusuodattimet/linko herjaa joissakin että naftaa LNG-paluusuodattimessa...olisiko yksi tankki vaihdettu jostain syystä.
    Volvo käynnistyy kylmänäkin dieselillä, +42*C paikeilla alkaa LNG syöttö...mitään CNG säiliötä ei ole, mutta tietääkseni IVECO:ssa on.
    Loistavia vehkeitä ainakin omasta mielestä, kovasti tulee ihottumaa jos joutuu dieselillä lähtemään :rotfl:

    Jotain -130*C se pitäisi olla Gasumin asemilla, tuskin aina on ja jotain -160*C olisi toivottavaa, mutta sinne ei Gasumin systeemeillä päästä.
    Huomaa kyllä kun tulee kunnolla kylmänä ja jää matalille paineille, niin tankki on selkeästi täydempi.
    Viikollakin ajoin autolla joka oli tankattu 2 kertaa peräkkäin Lahdessa ja lähtöpaine jotain 6 - 7 bar.
    Koko päivän kun ajoi, niin pyysi illalla 160kg ja tankissa oli vielä jäljellä kaasua noin 180km matkalle tietokoneen arvion mukaan...toisinaan kaikki näyttää jo nollaa, eikä ole kulutettu vielä edes tuota 160kg:a.

    Eniten ongelmia on Gasumin asemilla...Tuupakan asema selkeästi surkein koko maassa...todella usein kyykyssä, lisäksi mm paineet tuppaavat jäämään siellä turhan korkealle.

    Lietoon oli vaihdettu kierrettävä tankkauspää toiseen mittariin, ei mitään liikkuvia osia, tuskin tulee vuotojakaan niin paljon, tuntui tosi fixulta :odcool:
    Myös kylmä tankkaus oli muutettu, ei enää sitä sinistä "Volvo"-nappia käytössä...kakkiallahan sitä ei edes ole ollut.
    Suuri osahan noista asemein vioista johtuu ihan kuskien taitamattomuudesta ja huolimattomuudesta...letkuvikoja pistoolien ohella usein.
    Lisäksi kummallisia vikoja itse asemissa, milloin mitäkin vikakoodia näkyvissä kun ajat asemalle keskellä yötä...siinä sitten lasketaan riittääkö seuraavalle asemalle vai jääkö odottamaan korjausmiestä ?
    Toisinaan saavat hoidettua etänä ja käynnistelevät aseman uudestaan...todella hyvin toimii kyllä Gasumin vikapäivystys (ulkoistettu) kun soittaa suoraan valvomoon.

    Talvella Gasumin asemien auraus ja kunnossapito on ollut täysin ala-arvoista, osaa ei ole käytännössä aurattu kunnolla koko talvena...kiva mennä 34m:lla kahdella kärryllä aamuyöstä tankkaamaan :odrealmad:...usein tuleekin suosiolla katkottua letka pois perästä jonnekin bussipysäkille esim Jyväskylän Kanavuoressa.
     
    Muokattu: 27.2.2022
    Dataviilaaja, impala-63 ja janiluo tykkäävät tästä.
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Se on totta että auraukset on hoidettu todella huonosti tänä vuonna. Vieläpä usein vasta päivien päästä. Kannattaa laittaa asiakaspalveluun tieto näistä.

    Tarkoitit pihojen kunnossapitoa?

    Millä tavalla tuupakka on koko ajan kyykyssä? Ei siellä muuta ongelmia ole kuin pistooli vuotoja ja sitä uutta pistoolia ei haluttu ottaa tuupakkaan käyttöön vaikka siellä on kovin ralli. Se meni sen takia Lietoon kun siellä on 2 jakelumittaria ja jos se Parkerin malli ei ole toimiva saa toisesta tankattua.

    Kiinnostaa oikeasti ne viat koska tuupakan kunnossapito on meidän hoidossa. Korttiautomaateissa on ihmeellisiä vikoja ja ne saa etänä buutattua ja monesti homma tokenee sillä. Meinaan ei siellä sellaisia mekaanisia vikoja ole kuin nuo pistoolit ja letkut sitten huomattavasti harvemmin. Pihat vissiin L&T.

    Osa kuskeista on kyllä turhan rajuja niille letkuille ja pistooleille niissä kun on kuitenkin kovia lämpötila eroja.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin SportTruckilla on ilmeisesti dual fuel auto jossa diesel/LNG ja mä puhuin LNG autoista joissa CNG/LNG eli koneessa sytytystulpat mm just Iveco. Ei LNG:n ominaisuudet ole mihinkään muuttuneet 10 vuodessa. Se LNG ei lähde auton tankista liikkeelle jos ei sitä tankatessa nosteta saturaatiolämpötilaan eli sinne -130 asteen paikkeille, se siinä on se juju ja sitä varottelivat koulutuksessa että muuten auto seisoon viikon.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei ole LNG mutta autojen tekniikka on. Kyllä ainakin vuosaaresta on hakenut kuskit melkein -160 asteista kamaa kun se ei tahdo lämmetä siellä kunnolla ja on aina kyykyssä joku 8h säiliön täytön jälkeen.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei se ole mikään varsinainen Dual Fuel ole, vaan Volvossa LNG sytytetään naftapurskeella suuttimen keskeltä ja IVECO/SCANIA ovat sytytystulpalla...siinä ero.
    Naftalla kone toki käy, mutta siellä on vain 50hv ja kierrokset rajoitettu, sillä pääsee juuri tien sivuun tai voi ajella jossain pihalla luokkaa 20km/h nuppina...ellei tule ylämäkeä.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä se Tuupakka melkein sen kerran päivässä kyykkää jotenkin...joskus kolmekin kertaa ollut.
    Pistooli/letku vikoja, maajohto poikki, välillä joku muu...kesällä koko automaatin näyttö putosi sinne sisään, paloiko joltain hermot ?
    Tankkausnappia painellaan, vaikka tankkaus on jo katkennut -> aiheutaa kuulemma pahoja paineiskuja asemalle ja rikkoo sieltä jonkun kalliin venttiilin + auto tykkää kyttyrää jne...käytöstä johtuvia hyvin pitkälti tosiaan.

    Piha on ollut aivan järkyttävä varsinkin tänä talvena, paksulti lunta joka jäätynyt, mittarilla syvät sudituskuopat jossa melkein aina joku puolikas kiinni, viime aikoina kuopat sitten vettä täynnä...ihan puhdas vitsi koko aseman auraus ollut kuuluu kenelle tahansa, niin ei ole hoitanut hommaansa :wc:

    Vuosaari...varsinainen hullun tiedemiehen laboratorio suoraan James Bond:sta...en mielellään käy jos ei ihan pakko :rotfl:
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin jos se nafta pitää tulta yllä niin eikö se silloin ole dual fuel vai palaako kaasu ilman naftaa jos ei ole tulppia?
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lienee turha alkaa väittelemään tästä...
     

Kerro tästä muillekin!