V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. Mielenkiintoista tarinaa! Jos saa kysyä, että mikä laite on kyseessä?
     
  2. c.caravan

    c.caravan 1st gear

    Onnettoman Pojan Ensimmäinen Lelu, eli Kadett C Caravan -75, viimeinen hankkimani C-kadetti.

    Tykästyin 2-ovisen farmarin muotoiluun ja säästin. Oli kuiteskin sen verran mätävikaa, ettei pussihousut kai suutu tekniikan vaihdosta.

    Tuhottuani muutaman 1.2 tilpitappi ohv moottorin viritysten yhteydessä, muutoskatsastin joskus 2000-luvulla corsan 8-tappisen ohc-motin ynnä 1,3 B-asconan risulaatikon. Vielä odottais volvon 1030 opelin jousikupeilla sekä bemarin 6v getrag ohc-kaavelilla tallin perukoilla asennusta.

    Terv. A
     
  3. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Täälläkin yritettäisiin ajella IR-imusarjan kans mutta ongelmia on heti kättelyssä.
    Potilaana Fordin 302 joka stroukattu 356cid, Compin magnum 270ast. nokka, Edelin E-street kannet portattuna, 4-2-1 sarjat. Kaasareina kiinan Weberit eli Fajs 48IDA:t.

    Ongelmana oli alkuun korkea tyhjäkäynti, 1500-2000rpm vaikka läpät täysin kiinni, sekä vaeltava tyhjäkäyntiseos. Vaikuttais imuvuodolta, on ruiskittu pilottia joka saumaan mutta ei vaikutusta. On tukittu kaikki letkut, ei vaikutusta. On purettu paketti pöydälle ja tutkittu mahdollisia vuotokohtia, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt.

    Kaasarit synkattu keskenään mittarilla kohilleen ja kokeiltu eri kokoisia tk suuttimia mutta ei tokene. Tk seos muuttuu itsestään sikarikkaasta tosilaihaan. Laitettu bensanpaineensäädin ja säädetty paine 0,2bar. ei vaikutusta.
    Alipaine 15hg ja viisari vakaa.
    Kone on siis toiminu hyvin ennen tuota kaasari paketti muutosta eli peruskone on kunnossa.

    Tässä nyt ens alkuun ja tarina jatkuu...
    Oisko ehdotuksia, muitakin kuin se nelireikänen tuolla hyllyssä?
     
    Muokattu: 26.3.2022
  4. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Juu ei ollut apuja tästä ketjusta, kiitti kuitenkin linkistä. Mulla on uudet kaasarit ja olen tarkistanut ne ennen asennusta, mm. läppien sulkeutuminen täydellistä, ei paista valo mistään.
    Purettu suuttimet pois, puhallettu kaikki kanavat varmuudeksi, eikä mitään mujua ilmaantunut.
    Kaikki tiivisteet kasatessa aina uusia, imusarjan tiivisteisiin liimat molemmin puolin.
    Ei luulis vuotavan mistään, eikös tuo vakaa alipaine myös tue sitä?

    Tupla kaasareiden säätäminen kuitenki mulle tuttua puuhaa, liki 40vuotta harrastepohjalta säädelty omia ja kavereiden laitteita ja kohtuudella saatu kaikki toimimaan.
    Mikä ihme tässä oikein mättää?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    FAJS.
     
  6. Tässä on jonkun säädöt:

    Engine - Ford 302
    Displacement - 331
    IN dur @50 - 232
    EX dur @50 - 240
    IN lift - .565
    EX lift - .574
    Lobe Separation - 112
    Venturi Size - 37
    Main Jet - 135
    Emulsion Tube - F11
    Air Correction - 110
    Pump Jet - 50
    Idle Jet - 65
    Idle Jet Holder - 120
    Carb - 48IDA


    vs vakio Fajs:

    Sisäkurkku 37, Pääsuutin 135, Ilmasuutin 120, Tyhjäkäyntisuutin 70F10 ja Seosputki F7.

    Ei kovin kaukana. Mikähän se Fajsin Idle Jet Holderin koko on? Tuskin se siitä kiinni on silti?
     
  7. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Se Idle Jet Holder on toi ilmasuutin eli sekin täsmää. Seosputkessa suurin ero mutta ei sekään tyhjäkäynnillä ole mukana kun soppa tulee tk suuttimen kautta, mutta sekin pitää kokeilla.
    Käynnin aikana on myös kurkittu kaasareiden kurkkuihin ja ei tiputtele bensaa hajoittajista joten ei pitäs tulvia.
    Jotenki tuntuu vaikeelta uskoo, että kaasaressa olis vikaa, senverran laadukkailta näyttävät.
    Mutta kuten kaveri sanoi "en ole vielä kunnollista kiinan osaa nähnyt" joten...
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Imusarjakin on varmaan erikseen tarkastettu vuotojen osalta?
     
  9. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Imusarjan tiivistepinnat on linjaarilla tarkastettu ja todettu suoriksi sekä kulma oikeaksi.
    Sarja on kertaalleen käytetty irti ja silloin on tarkasteltu imusarjan tiivisteet huolella, miten ovat painuneet. Hyvin tasaisesti olivat imuaukkojen ympäri painuneet, joten ei niistä ainakaan ole vuotanut.
    Sarjan kanavia ei ole kylläkään painetestattu huokosten varalta, olisko siellä sit jotain?

    Tarina jatkuu vielä seuraavalla tavalla.
    Näissä sarjoissahan menee jokaisesta imukanavasta pieni poraus yhteiseen alipainekammioon, josta saadaan alipaine mm. jarrutehostimelle yms.
    Heräsi ajatus että näiden kanavien kauttahan sylinterin ovat yhteydessä toisiinsa ja se vois sekoittaa käyntiä.
    Siispä tein kokeilun ja tukin kanavat liimamassalla, annoin kuivua 3vrk ja kasasin kaasarit päälle.
    Nyt löytyi tyhjäkäynti ja läppiä saikin avata jo hieman. Mutta seokset vaihtelee edelleen ihmeellisesti, eikä siihen saa tolkkua.
    Lisäksi kone paukuttaa putkeen ja aivastelee kaasariin satunnaisesti, aivan kuin olis laihalla mutta seosmittari näyttää 12-12,5 afr eli rikkaalla käy tuolloin. Ja tosiaan seokset vaihtelee omituisesti.
    Minusta tämä kaikki vaikuttais imuvuodolle, joten pitäsköhän se sarja sit alkaa painetestata?
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Minkälainen sytkäpuoli sulla on ja paljonko ennakoita ? Onko mahdollista että jarrutehostin olisi sökö ja saanut sitä kautta ilmaa ?

    Sulla on lamda varmaan kollektorissa ? Voihan olla että joku sylinteri on laihemmalla, etenkin jos aivastelee aina samasta kaasarista.
     
  11. Se Air Correction on tuo pääpiirin ilmasuutin.
     
  12. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear


    Normi sytkäpuoli joka on toiminut moitteetta, jakajassa ignitor kärjetön moduli, keskipako ennakkoa rajoitettu, alipainekelloa kokeiltu myös kun tuntuu tykkäävän isommasta tyhjäkäynti ennakosta. Perusennakko 15ast.+5ast alipaine-ennakko ja kokonaisennakko 34ast.

    Jarrutehostimen letku otettiin irti ja tulpattiin liitin heti alkuunsa kun ongelmat alkoivat.
    Pienempi letku joka normisti menee vaihteistoon, irroitettiin ja tilalle kytkettiin alipainemittari.
    Lambda on kollektorissa. Kaikki tulpat oli mustia ja kuivia kun avasin ne, joten kaikilla käy joskin rikkaalla mutta kohtuu samaa seosta saavat. Tk seosruuvista voi laihentaa mutta huonommaksi menee käynti. Laitoin varmuudeksi uudet tulpat kiinni, muttei vaikutusta.
     
  13. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Juu ja se on 120, samoin se idle jet holder on 120 joka on siis tk suuttimen pidin ja sitä kautta saa ilman tk suuttimeen.
    Suuttimia on kokeiltu niin monenlaisia settejä että on tullut jo selväksi ettei niistä johdu.

    Laittakaa lisää ajatuksia mikä vois olla vialla, todennäköisesti jokin hyvin pieni juttu.
     
  14. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  15. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Läpät ovat nyt hivenen raollaan mutta siirtymävaiheen reijät vielä kiinni. Käynnin aikana on katsottu kurkkuihin ja todettu ettei bensaa tule hajoittajista eikä siirtymäpiirin reijistä. Eli läppien yläpinta on aivan kuiva.
    Yllä olevassa linkissä vika löytyi Fajs:sta, aidoilla alkoi toimimaan...
     
  16. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joo mutta sillä oli siirtymävaiheen reiät auki vaikka läpät oli kiinni:

    "2. these carbs have 5 progression holes and when the butterflies are fully closed 1 progression hole is still fully exposed. I didn't try plugging it up but that possibly would have helped.With the poorly made throttle stops 1 1/2 progression holes are exposed."
     
  17. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Juu näin oli mutta mullahan ne ovat kiinni eli poraukset oikeissa kohdissa, jotka olen todentanut jokaisesta kaasarista.
     
  18. Jäi sitten tuo edellä mainittu Mann Filterin C 2039 elementti ja tuommoinen boksi mietittyää sen verran, että raapustelin nopean mallin Työmies-askin kanteen:

    [​IMG]
    Kaasuttimen jako 45 DCOE ja imutorvet 55 mm korkeat tähän tapaan.
     

Kerro tästä muillekin!