Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Briteistä tulis maksaa yli 50 puntaa plus tulli ja alvi. IKH myy vastaavaa laitetta, saanee rakennettua tästä.

    [​IMG]
     
    Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Viikonlopun tuhrauksia: pääkytkin; samalla korin-rungon-moottorin maadoituksen varmistus, jarruvalot - laitoin menmään takavilkku/jarruvalopolttimoille jo omat johdot koska tuohon vilkkukytkimeen saa toiminnon jossa sama poltin toimii sekä vilkkuna että jarruvalona, ja lopuksi vielä sulakerasia. Ajovalojen ja parkkipolttimon kytkennät pitää vielä selvittää ja rakentaa se töötti.

    [​IMG]20220327_123321 by Kari , on Flickr

    [​IMG]20220327_182042 by Kari , on Flickr

    [​IMG]20220327_182104 by Kari , on Flickr

    [​IMG]20220327_182140 by Kari , on Flickr
     
    Kustom STW, Isamu, fmila ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Päätin hylätä LED-härpäkkeet vilkuissa, tämän vilkkukytkimen (viiksen) saa kytkettyä siten että yksi lamppu toimii sekä vilkkuna että jarruvalona. No saisihan siihenkin LED lampun mutta antaa olla, keeping it simple. Meinasin just lähteä Motonettiin hakee vilkkurelettä mutta siellä ei ole sopivaa hyllyssä, ainoastaan LED vilkuille, perhana. Pitää hakea Biltemasta, näyttäis olevan hyllyssä ja pitää vaan varmistaa että on kolminapainen ... mielellään ne X, L ja P navat ... en ymmärrä mitä eroa on noilla japanilaisille autoille olevilla, ne kai toimii eri lailla?

    Pääsis huomenna rakentamaan vilkkuja sitten.

    Ajovalon lasi näyttää tekevän jonkinlaisen valokuvion, puolivalo? En tiedä millaiset polttimot on tässä olleet aikoinaan, kaksinapainen on sen keskimmäisen lampun kanta. Parkkivalo on umpion yläreunassa, laitan siihen vilkun polttimon. Tarvitsen vaan jonkun kirkkaan lampun ajovaloksi, pääasia että näyn, ei näen ... kun en varmaan ihan pilkkopimeässä tällä ajele. No, noita voi kehittää sitten myöhemmin, pitää nyt joku tuikku saada katsastukseen.
     
    Gary Grand, Kustom STW ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Tämmöiset?

    [​IMG]
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  6. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitos vinkeistä! Tuo Vintagemotors oli ihan uusi tuttavuus.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

  8. karra

    karra Double Gearhead

    Tuo vois olla aika hyvä.

    Sain vilkut pelaamaan, umpioissa olevan parkkivalon paikalle laittamani 21W oranssi poltin ei tosin näy hyvin kun ajovalona oleva 21W on päällä. Hommaan nyt ne oikeat ajovalopolttimot ja mietin vielä, jos laittais sittenkin erilliset vilkut eteen. Saisi sitten ns kaikki oikeat valot autoon. Uusi valokytkin on hyvä asia koska mittaristoon menee vaan yksi ohut piuha joka syöttää valokatkaisijaa sekä myös virtalukkoa, se ei saisi olla valojen kanssa samassa; siksi valolle voisi vetää uuden syötön sulakerasialta.

    Vilkkuviiksen merkkivalo ei toimi, Bilteman rele ei taida olla sopiva.
     
  9. karra

    karra Double Gearhead

    Näissä asioissa on hyvä nukkua yön yli. Olin siinä uskossa että kun tämä on alunperin ollut 6V positiivisella maalla niin orkkis valokytkin ei enää toimisi negatiivisella maalla. Mitäs jos se toimisikin?

    [​IMG]

    Hankkisi tuollaisen ja sitten ikävä kyllä joutuu ostamana johtosarjan jossa on tuon kytkinosan bakeliittinen vastakappale. Tuo kytkin ja johtosarja puuttuu siis minulta. En tiedä puuttuuko minulta sen rattiakselin läpi tulevan tangoin alapäästä jotain osia ... no jos saan tavaraa jenkeistä kaverin laukussa kesällä niin aion yrittää. Täytyy nyt tehdä väliaikaisesti vaan uusi johto sulakkeelta valokatkaisijalle, ja siitä valojen johtosarjaan menevä uusi paksumpi johto - eli katsastan auton pelkillä lähivaloilla, ja parkit kylläkin saan jos asennan niille oman kytkimen. Voisin toki tilapäisesti korvata nykyisen on/off kytkimen jollain pienellä kolmiasentoisella niin saan asennot 0-parkki-lähivalo.

    Muistan lukeneeni overdrivelta että jarruvalo tuli pakolliseksi 1928, mutta löysin trafin taulukon jossa se oli 1938? No ne nyt kumminkin on, mikä on turvallisuutta.

    Rekisterikilven valo on pakollinen vuodesta 1924, tässä se on vasemman takalyhdyn alaosassa, katsastuksessa siinä ei ole tosin rekisterikilpeä koska tarrakilvet. Kilven voisi laittaa kyllä auton keskelle ja asentaa siihen joko Nippeli-tepon taikka Vintagemotorsin aftermarket-kilpivalon. ACS 2022 Nippelit on varmaan myymässä eli sen voisi ostaa jemmaan.

    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    Vilkuista vielä,vaikkei ajankohtanen sulla.

    Tuo alla on vielä e-merkitty... Ei ainakaan liikaa erotu.

    Kilpivaloksi pistin itse tudoriin kiinnityspulttiledin motonetista. Sotken tussilla, jos liian kirkas.
    [​IMG]
     
    karra tykkää tästä.
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Katos sellaisiakin on, piti kurkata motonetin sivuilta.

    Kaveri kävi hakees ajovalopolttimot Vintagemotorsilta, siellä on pääsiäisen aikaan liike auki, täytyy pyörähtää.
     
    Isamu tykkää tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Ideoita haettu American Car Showsta. Vintagemotorsista hain sytytystulpat ja kannun Gulfin sinkkipitoista öljyä 20W-50. Messuilla rodimiehet kehoitti laittaan suosiolla bensapumpun, hydrostaattinen paine ei tahdo kuulemma riittää kun kaasutin on nyt ylempänä. Netissä kerrottiin että joillain toimi joillain ei, ylämäessä jos tankki vajaa saattaa joutua peruuttamaan autoa...

    Strömbergille maksimi polttoaineen paine on 25 psi eli jotakuinkin 0,17 bar niinpä regulaattorin tarttis väliin. Vintagemotorsissa oli regulaattoreita kuten sähköpumppujakin, ajattelin nyt kokeilla ensin täs tasamaalla miten kapistus toimii.
     
    Isamu, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. karra tykkää tästä.
  14. Joko tällä on päässyt koeajolle?
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Ei vielä. Ollu tässä muiden autojen logistiikkajuttuja ja vähän muutakin. Tavoite ensi viikolla ajaa, juurikin viive niistä em muista syistä. Yhden Mercedes Geländewagenin museotarkastutin ja muutoskatsastin tässä kevään korvalla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Ai niin sain työkaverin mukana osia jenkeistä parillasadalla viime perjantaina, mutta kun oli polkupyörällä töissä niin en saanut taskuun muuta kun öljykorkin. Tällä viikolla en ole ollut töissä. Jatkuu ensi viikolla...
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    No niin, reissusta kotiuduttu. Jenkeistä tuli osia, öljykorkin jo asensin mutta sekään ei mennyt hyvin paikoilleen, oli liian iso se sisäänmenevä osa. Piti hiukka modata ... mutta korkki ei oikein lukitu - saattaa pompata tärinästä irti.

    [​IMG]

    [​IMG]20220518_213816 by Kari, on Flickr

    Pakosarja vuotaa, huomasin kun oli saanut downpipen laippaliitoksen pitämään, nelosen kohdalta supsuttaa. Otin pakosarjan irti ja siellähän on murtunut pala pois, pultin korvakkeen kohdalta ja on iso reikä jonka halkeamasta supsutti. Yritän etsiskellä ehjää pakosarjaa, jos ei löydy niin yritetään hitsata tuo.
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Onko sulla kuvaa siitä pakosarjasta ja sen halkeamasta. Ihan mielenkiiinnosta vaan, että miltä se näyttää.
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Tämmöinen:
    [​IMG]
    Nyt kun kuvaa katsoo niin ihan kun tuossa kolmosen korvakkeessakin ois jotain outoa, pitää käydä tallissa katsomassa tarkemmin. Muuta ei irronnut kun tuo yksi pala.
     

Kerro tästä muillekin!