Muskeliaikakauden police spesiaalit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 14.4.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joskus 80-luvulla katselin VHS:ltä jenkkileffan varmaankin 1970-luvun alkupuolelta jossa oli 60-luvun lopun poliisi-Fury(ja) ilmeisesti sekä pahiksella sitten neliovinen peräkorotettu plymuutti myös. En muista juonesta oikein mitään muuta kuin että kilpaa ne taisivat ajaa ja poliisilaitoksella sitten ajoneuvokorjaamolla poliisiautoa viritettiin jotta se pärjäisi pahiksen autolle.

    Jotenkin noin se meni, mutta en löytänyt autoja ainakaan pikaisella haulla täältä:

    https://www.imcdb.org/

    Voi olla että muistan autojen merkit ja mallit väärin. Pikaisella googlauksella löytyi tällainen:

    [​IMG]

    Not to be outdone by Plymouth; in 1969 Dodge division of Chrysler threw in its mammoth-sized 440 Magnum into its largest 4 door platform, The Polara. That’s 7.2 liters of American v-8 cranking out a walloping 375 h.p. The California Highway Patrol had its list of specifications that any police car candidate had to meet or exceed to be considered for purchase, which in this case actually helped improve the form and function of this car as it was designed with the C.H.P. in mind.

    This behemoth got the best brakes, biggest sway bars, and the highest quality shocks that were available in the era. The car had been tested and proven to exceed 150 miles per hour!
     
  2. Laajennan (ilman lupa kysymättä) ketjua myös poliisiosiin. Esim. Fordilla on ollut poliisinokkia ja kansia. Tässä esim. 429:n:

    [​IMG]
    Mielelläni kuulisin lisää vastaavista poliisivirityksistä..
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Seevu tykkää tästä.
  4. xp

    xp Gearhead

    Perän korrotus passaa tähän:
     
    viikinki75, Rane 66 ja esmi tykkäävät tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    5.0 CHP Musse oli kai suosituin kun poliisi ura loppui;
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang_SSP

    Niitä rakennettiin kaikenlaisiin race sarjoihin ja muuhun huviin.
    Rallissakin oli ainakin 5kpl SCCA sarjassa, ja menestyivät hyvin. Ja kansa tykkäsi kun sai ilmaisen hiekkapuhalluksen...
    Oli FIA GrA luokituskin; https://historicdb.fia.com/car/ford-mustang-50-gt
    ja ajoivat DTM sarjassa ja IMSA'ssa.

    Ja kaikki alkoi viritetystä poliisi versiosta joita tehtiin (wikipedian mukaan) 35 000t kpl.

    Lisää linkkejä infoon;
    https://tinyurl.com/yckcwkj7
     
  6. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tekniikan Maailman poliisi-Aspenkin taisi olla jonkinlainen "Police Special"?
     
  7. Noissa oli juuri mainitsemani oma poliisinokka C3AZ-6250-D. Lisäksi Fordilla on ollut FE:hen pari muutakin poliisinokkaa C3AZ-6250-T ja C3AZ-6250-U. Tuolla speksit.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vai ennemmin Special Police?
     
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainakin leffassa Hurja Larryja tuhma Mary viritettiin 440 poliisiautoa, jotta saavat ryökäleet kiinni, pakoautoina muistaakseni -66 4 d ht Impala ja -69 Charger ;)
     
    -71 MoPar ja MadMike tykkäävät tästä.
  11. jknR

    jknR Gearhead

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-poliisiautot-vertailussa-klassikoiden-paluu/

    "vaikka huoltoasemien baareissa TM-25:n teho on vuosien varrella kasvanut yli 300 hevosvoiman. Todellisuudessa USA:n pahimpien saasterajoitusvuosien mallina Aspenissa on tehoa vain 165 hevosvoimaa, joista kymmenen viimeistä on saatu Police Special -mallin myötä."
     
    MadMike ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. Olisko TM:llä pieni virhe tai sitten joku tehojen DIN-muunnos tai jotain..Koska:

    Here is a break down of the 1978 & 1979 360ci engines

    1978 (E57) 360 cid V-8 2bbl (K code)
    compression ratio 8.4:1
    horsepower 155 @ 3,600
    torque 270 @ 2,400

    1978 (E56) 360 cid V-8 4bbl Calif. (J code)
    compression ratio 8.4:1
    horsepower 170 @ 4,000
    torque 270 @ 1,600
    -----------------------------------
    ☆ 1978 (E58) 360 cid V-8 4bbl Heavy Duty (Police)(L code)
    compression ratio 8.4:1
    horsepower 175 @ 4,000
    torque 260 @ 2,400

    ☆ 1978 (E58) 360 cid V-8 4bbl Heavy Duty Calif. w/Smog Pump (Police)(L code)
    compression ratio 8.4:1
    horsepower 160 @ 3,600
    torque 265 @ 1,600

    ___________________

    No samapa tuo 165 tai 175 kaakkia..Ei liikaa kuitenkaan.
     
    jknR tykkää tästä.
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Yksi hauska yhteinen asia noille "Police Special" autoille oli vähän leveämmät peltivanteet ja pienet pölykapselit. Renkaat olivat korkeampaa nopeus luokkaa.
    Jo 5-vuotiaatkin tunnisti "kytät liikkeellä" :)
    Missään muussa siviilimallissa niitä ei ollut vakiona mutta voi tilata ostaessa. Taxit ostivat usein HD jousituspaketin kanssa.
    Samoja automalleja käytti siviilijeparitkin. Ehkä ihmettelivät kun kaikki tunnisti heidät.
    Ja jos ei autosta niin sitten Siilitukasta ja Avion aurinkolaseista...
     
    jknR tykkää tästä.
  14. Stratos

    Stratos 2nd gear


    Off Topicina Aspeniin.
    Sama moottori pidemmälle vietynä vuonna 1978 tässä truckissa,
    Dodge Li’l Red Express.
    Nopein sarjatuotanto auto kyseisenä vuonna. En tiedä miten se oli määritelty. (1/4 mile ET?)


    When it was introduced in 1978, it was powered by a unique version of the 360 ci (5.9-liter) E58 V8 dubbed 360 Express. It made around 225 hp and 295 lb-ft (400 Nm) of torque that was delivered to the rear wheels through a modified LoadFlite three-speed automatic and a Sure Grip limited-slip differential.

    The engine was derived from the 1978 Police-spec 360 and was the work of Hoover who exploited several loopholes in the stringent emission regulations. While most of the components from the original Police 360 were retained, the engine got several performance upgrades such as red stripe valve springs with dampers and a camshaft taken from the 1968 340 ci (5.6-liter) V8, an 850-CFM ThermoQuad four-barrel carb, and dual-snorkel air cleaner with fresh air ducts.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    tommoset löytyy täältäkin...
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin noh.. DTM musset oli kyllä helvetin kaukana normi GT 5.0 mussesta se tuli itselle seleväksi pari vuotta sellaisella piristetyllä ajellessa... FYI Mä olin 83/84 Vaihtarina Lounais Ohiossa (Hamilton County) ja tuli kyllä Kentuckyn puolella nähty turvakarellisia HP SSP Musseja enemmän kuin usein. Samaan aikaan 84 ekat avomusset tuli myyntiin GT 350 raidoilla ja soppa taisi olla valmis erään kanafarmarin kanssa jälleen kerran.
     
    Muokattu: 30.4.2022
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ovaalilla testasivat huippuja...ja tosiaan tuo oli nopein. Ei paljoa mutta silti. Juju oli siinä että pickupin ei tarvinnut täyttää yhtä rankkoja päästönormeja.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Juju oli siinä että pickupin ei tarvinnut täyttää yhtä rankkoja päästönormeja."

    Samasta syystä Kaliforniassa CHP Musset suosittuja - ei ollut CA häkäjuttuja. Vapaus säilyi auton mukana vaikka tuli siviiliin ja ei ollut SMOG testejä. Voi virittää vapaasti....
     
  20. Tuli tämmöinen sivu vastaan, jossa on kyttäjuttua:

    1969 Dodge Polara Pursuit – Record Setter

    E86 440 Magnum Specifications:
    440 Cubic Inches V8
    4-Barrel Carburetor
    10.1:1 Compression
    Special Cam
    375 Horsepower
    480 Ft Torque
    Dual Exhaust

    Performance:
    The 1969 Dodge Polara had a sleek new streamlined body style called the “Fuselage Design”, which would continue until its end of production in 1973. The new streamlined body style, 3.23 gears, and the 375 horsepower 440 Magnum made this one fast cruiser.

    0-60 MPH = 6.3 Seconds
    0-100 MPH = 18.1 Seconds
    1/4-Mile = 14.3 Seconds

    Top Speed Recorded = 149.6 MPH (Chrysler test track in Chelsea, Michigan)
    The California Highway Patrol and Los Angeles Police Department (LAPD) were prized enough customers that Chrysler made specific parts for each department. The California Highway Patrol even had its own cam grind.

    This car was so fast that it’s 149.6 MPH top speed record wouldn’t be broken until the 2006 5.7L Dodge Charger recorded a 150 MPH top speed during the Michigan State Police vehicle evaluations.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Elikkäs näissäkin on ollut oma kyttänokka. Mitkäköhän on ollut speksit?

    Onko toi ilmanputsari normaali 440 Magnum putsari? Samanlainen on muuten Monteverdissa.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!