Nykii rullatessa / hidastaessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 12.5.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Elikkäs joo, pitkä prokkis ja sama ropleema. Kun kaasun päästää vaihde päällä vauhdista niin auto nykii epäsäännöllisesti ja ihan aika selkeästi. Nykimisen kuulee yksittäisinä epätasaisuuksina käyntiäänestäkin.
    Tyhjäkäynti on enimmäkseen ihan tasaista ja muuten auto käy kukkuu ja kulkee niinku pitäiski. Apparin puolen pakosarjaan asennetusta lambdasta näkyy että rullatessa seos aika tasanen 13 eikä pompi.

    Kikottimena siis '85 Mercury, motti vakio 302 paitsi weiandin imari ja 570cfm vakuumiholley. Lootana AOD joka tuntuu toimivan iha hyvin ja vakioperä 3.08 ruuvilla. Ei klappia ristikoissa tms.
    Motti oli vielä pari viikkoa sitten CFI-ruiskulla ja teki ruiskun kanssa aivan samaa, eli käytännössä kaikki sytkästä ja bensansaannista määräävä on vaihdettu vähintään kerran. Tulpat on pari vuotta vanhat NGK:t ja tulpanjohdotkin suht uusia vaikka vähä eriparisia.

    En ole sulkenut pois ongelmaa muista voimansiirron osista, mutta nykiminen on selkeämpää kolmosella ja ylivaihteella kuin ykkösellä tai kakkosella, koska AOD:ssa 3. ja 4. on suoralla vedolla.

    Pikkasen alkaa jo v*tuttamaan tää touhu, kolme vuotta tuota nykimistä olen kestäny ku hiljalleen fiksaillu ruiskua ja lopulta sekin meni romukoppaan. Tämän nykiminen ei ollu kuitenkaan ruiskun ainoa ongelma, joten en kaasarille oo vaihtanu ihan turhaan sentää.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollanen ongelma on tyypillisempi manuaalivaihteisille, ei automaateille.
    Olisko sulla jotain ongelmaa turbiinilukossa joka "jää päälle"?
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sitä mäki oon miettiny, mut en oikeen tunne AOD:n moottorijarrun/rullaamisen sielunelämää. Lootassahan ei ole perinteisessä mielessä lukkoturbiinia, vaan kolmonen ja nelonen ohittaa turbiinin sisemmän input shaftin kautta ja siten suoraveto.
    Kolmonen sisässä tuntuu melkeen ku manuaalilla moottorijarruttais. Onkohan niin että pitäis jarruttaakin, mutta lipsuuko joku rullauksen mahdollistava mekanismi tms ja välillä lipsahtaa hetkellisesti veto pois päältä. Mutta jos se kolmonen on tosiaan suoraveto niin onko lootassa sitte erikseen joku rullaamisen mahdollistava mekanismi, joka prakaa?
    Täytyy testailla laatikon toimintaa lisää, sain ameriikan foorumilta kans vähä neuvoja mitä vois kokeilla.
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    AOD:ssä ei oo turbiinilukkoa vaan nelonen on suoraan kampuralta? Näin oon ymmärtäny ku 10v sitte tein 302+AOD ruiskutekniikan käyttikseen.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...käy kellarissa kysymässä... Mitä onkaan, niin palstalla vaikuttava, vaihteistoja myös korvausta vastaan laitteleva antaa vinkkejä, joista moni on osunut kerralla kohdalleen.

    Sitten mistään tietämättömän arvaus. Joku vapaakytkin se on kai on tuossakin laatikossa. Semmoinen jos takertelee, niin oireet täsmää.
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo, kolmonen ja nelonen ohittaa turbiinin kokonaan, kolmonen on 1:1 eli ehta suoraveto ja nelonen sit ylivaihde. Sun Falcon oli muute meijän perheessä joskus :)
    Ainakin mitä nyt olen lueskellut, AOD:ssa ei taida olla semmosta vapaakytkintä, vaan 3. ja 4. on suoralla vedolla koko ajan.
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/ford-aod-question.628909/
    "The transmission shouldn't disengage when you let off the pedal in OD. The AOD is a lockup style transmission, meaning it should stay engaged to engine brake in OD."
    Sama varmaan pätee kolmoseenkin ku käyttää kans sitä samaa input shaftii.

    Sitähän nuo monet ameriikan foorumilaiset haukkuvat, että AOD:n suorasta vedosta johtuen käyntihäiriöt tuntuu nii pirun selkeästi. Kun täs ny arvais että onko motti vai loota joka nykii.
    Vois ehkä joskus liittyä kellarin sekalaiseen sakkiin, ni vois ainaki peukuttaa Harri S:n juttuja.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko olla väljää jakajan rattaissa silleen että kun päästät moottorijarrulle, menee sytkä Aikaiselle?
     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Just laitoin uuden jakajan toisen uudehkon tilalle, ei siitä ainakaan käsipelillä pyörijästä tunnu juuri minkäänlaista klappia. Jakopää on kans uudehko tuplarulla. Perusennakko on maltillinen 10 astetta.
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eihän ole rappua imusarjan ja kannen välissä kanteen päin (alareunassa).
    Kawazaki oireili vähän samaan malliin kun tein itse imukurkut.
    Jäi rappu johon keräsi bensaa ja alipaineen kasvaessa hörppäsi ne
     
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Orkkisimarin ja ruiskun kanssa ei ainakaan pitäis olla semmosta ominaisuutta, sillä kokoonpanolla samat oireet kun nyt Weiandin imarilla.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tuntuu että rupes tyhjäkäynti röpöilee tänään kans, seokset kohallaan mut hyrskyttää aika reilusti.
    Satuin olee sillä suunnalla ni hain uspartsilta uudet tulpanjohdot, ei maksa niin paljoa etteikö varmuuden vuoks ottais. Kunhan selviän viikonlopun mökkiekskursiolta kotiin ni vaihdan johdot ja tarkistan tulpat.
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nyt potuttaa entistä enemmän ja silti tyytyväinen.
    Vaihdoin tulpanjohdot ja tarkistin tulppien kunnon. Noh, tulpat oli ruosteisia ACDelcoja ja näytti ihan enimmäkseen kohtuullisilta. MUTTAKUN, siellä piti olla pari vuotta vanhat NGK:t, mulla on pajalta kuittikin siitä saamari sentään.

    Lätkin sisään uudet Championit ja ne uudet tulpanjohdot ja kas kummaa ku rupes tyhjäkäyntiki kuulostaa tasasemmalta. Tuntuu että vauhdista kaasun päästäessä se pahin ja vituttavin nykiminen on hävinnyt käytännössä kokonaan. Ku rullailee ilman kaasua 40 kmh vauhdista alaspäin, tuntuu vähä jotain nyppyilyä, mut ei oikeastaan mitään vittuuntumiskynnystä ylittävää.

    Parit muut oireet mitä oli tuntu ehkä vähän vahvistuvan, ja molemmat liittyy pintakaasulla ajeluun.
    -Hyvin kevyellä pintakaasulla ajaessa matalammilla nopeuksilla, seokset menee hieman laihalle, luokkaa 16 AFR pahimmillaan. Enimmäkseen siinä jossain 15,5 paikkeilla. Ja se pysyy niissä lukemissa. Jos koskee kaasuun vähänkään enemmän tai vähemmän, seokset muuttuu paremmiks, joten ei taida olla kiihdytyspumpusta tai voimavenasta kii. Voiko transfer slotit olla liian kiinni? Täytyy kans kattoo alipainevuotojen varalta.

    -Nykii jonku verta hyvin pienellä nopeusalueella 70kmh paikkeilla kun ajaa aivan pintakaasulla, silloin kuitenkin seokset ilmeisen OK.
     

Kerro tästä muillekin!