FHRA:n No Prep Challenge

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja fury69, 19.1.2022.

  1. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Eikö tässä ole tarpeeksi esimerkkejä siitä mihin se johtaa kun jotain on kielletty. On hyvä kun kerrankin ollaan kokeilemassa jotain jossa lähes kaikki on sallittu.
     
    GS, Inlinee ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo ei tuonne kyllä tuollasella meikäläisen malmikasalla toinna mennä.
    Ja eikä ole kyllä tuota luistonestoakaan.. :D
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Luistoneston voi helposti rakentaa itsekin vaikka ihan varikolla:

    Oltiin joskus 90-luvulla Barkarbyn lentokentällä ruotsissa kisoissa, alkkisautojakin oli 8 kappaletta mukana.
    Rata oli sellasessa kunnossa että lähdössä oli pitoa kovin vaatimattomasti, mutta ehkä jossain 330 jälkeen huomattavasti paremmin ja loppua kohti vaan parani. Useimmat tiimit säätivät tehot niin alas kuin sai ja kytkimet löysälle, tai jos vähänkin yritti voiman kanssa lähteä niin alku oli rengassavua ja pumppailua.
    Olosuhteet tuli pantua merkille jo alempien ryhmien ajettua, ja me jätettiinkin säädöt vähän muita kovemmiksi, ja onnistuin lähtemään varovasti pintakaasulla ja sitten hanat auki, tuloksena jokaisella aika-ajokierroksella nopein aika.
    Ahdetulla alkkiskoneella on kuitenki vaikea hallita pitoa jalalla, koska pienikin kaasuun koskeminen herättää koneen voimat ja ajo menee helposti pumppaamiseksi.
    Siispä teimmekin seuraavaa päivää varten kaasupolkimesta kaksivaiheisen erijäykkyisillä jousilla, siten että kun kaasua painoi normaalisti, kaasuläpät aukesivat vain aavistuksen ja sen jälkeen sai painaa tosissaan että sai kaasun pohjaan.

    Tätäkin saa käyttää, mut ei oo pakko! :p
     
    Blower Camino, GS, Mikkis ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Erittäin hyvin sanottu, ja ihan samaa mieltä!

    Itsellä nyt ei oo edes mitään sopivaa laitetta tällaiseen ryhmään, mut katsojana vaikuttaa mielenkiintoiselta vaikka kisamatka onkin vain puolet ja osa kuskeista varmasti ajelee luistoneston sun muiden ajonautinnon pilaavien hilavitkuttimien vaikutuksen alaisena.:poff:

    Hyvä lisäys katuautokisoihin, täytyy tulla katsomaan mitä laitteita viivalta löytyy.
     
    Blue Oyster tykkää tästä.
  5. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Puhtaasti katsojan kommentti:

    Mielestäni luistoesto ei haittaa ainakaan minun katsojakokemusta...

    Minusta tärkeintä on se, että auto (tai pyörä) poistuu viivalta ripeästi...

    Eli minä näkisin mielelläni kaikki mahdolliset modernit tekniikat kiihdytysurheilussa (oli kyseessä sitten noprep tai liimaratojen kisaluokat).

    My 2 cents.
     
  6. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Mä taas ehdottomasti eri kannalla kun Ramivaan.

    Osaahan apinakin vetää jollain Teslalla tms missä tietokone hoitaa kaiken ja ratin takana ollaan enemmänkin matkustajana.

    Kyllä se on niin että turhat avut pois ja kuskille kunniaa.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotkut on tommosella alkkiskäkättimellä lähteny jopa kakkosella, jos ei tunnu pitoa piisaavan.
    Tosin siihen johtaneet syyt saattoi löytyä askin välityksistä.

    tätäkin vinkkiä saa käyttää, omalla vastuulla tietty
     
    artsiracing tykkää tästä.
  8. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Onhan noita näytöslähtöjä nähty kun jollain alkkisvehkeellä käydään lentokentällä näyttämässä miten lähtee.
    PRÖT, ja veto on siinä kun pito irti välittömästi.
    Jos olisi jotain ajonhallintaa, niin tommonen saattaisi olla jo mielenkiintoista katsottavaa.
    Eikä nyt kannata jotain Teslaa verrata siihen että joku taluttaa +2000hp katukilpurin viivalle, ihan eri eläin vaikka siinä jotain lähtöavustimia olisikin.
    Veikkaan että mielenkiintoisempaa sen lähdön katsominen on toimivilla avustimilla kuin puolen sekunnin pumppauksella ja hölläyksellä.
     
    Mikkoli ja Rami_Vaan tykkäävät tästä.
  9. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Juurikin noin minäkin ajattelen...

    Ja onhan nuo radat ohjelmoitu jo aika monessa luokassa etukäteen... eli tavallaan on jo luistonesto olemassa (tosin jos tiimin arvio radasta ja olosuhteista menee pieleen, niin silloin pito irtoaa, ja voi johtaa ikäviinkin - ja yleensä myös kalliisiin - "lopputuloksiin" jne.)... lisäksi esim. prätkäpuolella (joka on minun oma pääkiinnostuksen kohde) esim. Super Street Bike (Euroopassa) / Pro Street Bike (Amerikoissa) - luokissa se on jo "arkipäivää" ja silti ko. luokkien kisat on todella mielenkiintoisia ja sisältävät draamaa lähes jokaisen lähdön aikana, eli ei mielestäni poista kuskin merkitystä sekä lähdön, että ajon aikana.

    - Aktiivinen luistonesto ja muukin ajoaikaisen reaktiivisen moottorin, rungon, alustan/"jousituksen", jne. käytöksen ohjaamisen mahdollisuus poistaisi mielestäni ainakin yhden tai jopa useammankin vaaratekijän ja olisi todennäköisesti myös pitkällä tähtäimellä kustannusten säästäjä, sillä poistaisi ne pidon menetyksestä aiheutuneet kalliit moottoririkot ja törmäilyt/lipat, jne...

    Ja eihän sitä olisi pakko ottaa kaikkiin luokkiin tai ei tarvitsisi olla pakollinen...

    - Eli on vain minun oma mielipiteeni.

    HUOM: Kiinnostuin aikoinaan Drag Racesta 80 -luvun alussa yläasteella ollessani juuri sen äärimmäisen teknisen edistyneisyyden vuoksi.... Mielestäni nuo modernin elektroniikan suomien mahdollisuuksien kieltäminen on voinut olla yksi osasyy siihen, että nuoriso ei ole enää ottanut lajia omakseen siinä määrin kuin se tapahtui 80 - 90 luvuilla, jolloin DR-puolella tekniikassa oltiin hyvinkin silloisten teknisten mahdollisuuksien äärirajoilla... eli modernin tekniikan salliminen voisi tuoda lisää porukkaa lajiin ja esim. pois kaduilta (muun liikenteen seasta) laitteita testaamasta.

    my (2 +) 2 cents! :)
     
    Muokattu: 21.1.2022
    FB236 tykkää tästä.
  10. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Hyvät säännöt.jos autoja alkaa ilmestymään viivalle niin sitten näkisin että olisi järkevää jakaa amerikan tyyliin small ja big tyres luokkiin ja ajaa tietyillä renkailla. Tällä osallistumiskynnys hieman pienenee (ehkä). Nyt ei olla ajettu metriäkään ja jo tuskaillaan että omalle autolle liian raju luokka.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kaikkihan käyttää luistonestoa, eihän voi tässä lajissa pärjätä mikäli ei luistoa rajoita.
    Luistaa sitten kytkin, laatikko tai renkas, niin tappio on varma!
     
    fmila, studio57, Volvo_5.7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. fury69

    fury69 Gearhead

    [​IMG]
    21.5.2022 FHRA Street Race & No Prep Challenge, LSK Business Park, Kauhava

    Kausi aloitetaan uudella konseptilla! FHRA Street Race & No Prep Challenge -tapahtumaa voit tulla seuraamaan täysin ilmaiseksi! Uusi aika ja uudet kujeet, joten kauden avauksen kunniaksi pääsylippuja ei myydä yleisölle!

    Voit valita kuljettajana ajatko No Prep Challangea vai ihan streettiä.

    FHRA:n No Prep Challenge 2022! Tarkoituksena tehdä iso ja räväkkä katusarja. Ajatetaan pääasiassa preppaamattomilla radoilla (ei kumitettu/liimattu). Kilpailumatka 1/8 maili, heads-up. Täysillä päätyyn!

    Luethan säännöt: https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2021/05/NO-PREP-CHALLENGEsaannot.pdf

    FHRA No Prep Challange -kuljettajilta vaaditaan kilpailijalisenssi.

    Katukuskit:

    Tule paikan päälle kokeilemaan kuinka oma ajokkisi kiihtyy varttimailin matkalla. Tule viettämään vauhdikasta päivää Kauhavan lentokentälle! Tapahtumassa katulailliset ajoneuvot testaavat kiihtyvyyttään varttimailin matkalla. Paikalla FHRA:n ajanotto ja rataryhmä.

    Paikka: LSK Business Park, Loppusuora 22, 62200 Kauhava (Navigaattoriin Sotakouluntie)

    Aika: 21.5.2022 klo: 10.00 alkaen

    Portit aukeaa kuljettajille klo. 9.00. Katsastus alkaa klo. 9.00 ja kuljettajakokous n. klo. 9.45



    Kuskit:

    Ennakkoilmoittautuminen kuskeille http://www.dragracing.eu/index.asp

    Valitse joko No Prep Challangea tai street!

    Kuljettajien tulee luoda profiili palveluun. Kilpailijanumeroksi laitetaan ajoneuvon rekisterinumero.

    Kuljettajia otetaan mukaan tapahtumaan rajattu määrä, että voimme taata kuskeille tarpeeksi monta vetoa päivälle.

    Ennakkoilmoittautumisen yhteydessä maksetaan osallistumismaksu, joka on koko päivästä 50 € + käsittelymaksu. Hinta sisältää kaikki päivän vedot ja katsastusmaksun. Dragracing.eu -palvelussa voi maksaa Paytrailin kautta useimpien suomalaisten pankkien verkkomaksuna tai luottokortilla.

    Otamme ilmoittautumisia vastaan myös paikan päällä, jos tapahtumaan vielä mahtuu vetäjiä. Osallistumismaksu portilla on 50€ + 20€ käsittelymaksu.

    Pyydämme siis ennakkoilmoittautumisia, jotta voimme taata jouhevampaa ajoa. Jos ilmoittaudut vetämään vasta paikan päällä, emme voi taata, että mahdut mukaan. Olemme rajanneet osallistujien määrää juuri tästä syystä, että kaikki ennakkoonilmoittautuneet varmasti pääsevät vetämään useamman kerran.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei sitä osallistumista ny ois ehkä ihan kahteen tarvinu rajata. Kyl viidelläkin olis päässy jo ajelee varmaan ihan kivasti jos keli sallii.

    No, ohan täs viel tää päivä aikaa....
     
    Fuselage ja Herje tykkäävät tästä.
  14. Racemus

    Racemus 1st gear

    Huomenna loppuu ilmoittautuminen ja neljä osallistujaa... kuinkakohan käy:(
     
  15. ET1121

    ET1121 Gearhead

    Eiköhän tuonne porukkaa ilmaannu paikanpäällekin ilmoittautumaan. Eri asia kuinka moni "uskaltaa" ilmoittautua luokkaan, vai ajavatko sitten varttia kun tuokin luonaa...
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo ei noi kuljettajatutkinto ja voimassaoleva kilpailulisenssi vaatimukset ainakaan houkuttele tavan tallaajia. Eli eiköhän toi jää jo niiden huviksi ketkä jo ajaa virallisesti kilpaa jo muutenkin.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Niinhän se jää jos ei oo sen vertaa pallei et noi hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ei oo todellakaan mitään rakettitiedettä. Jos en ihan vääräs oo ni kuljettajatutkinnossa on yks reputtanut vuosien varrella. Tutkinto on voimassa viis ajamatonta vuotta, kausilisenssi maksaa sata euroo. Sit ei tarvi yhtään miettii et mis voi ajaa, on itekin tullut tuurattua noita joil osallistuminen kaatunut lisenssin puuttumiseen. Se on kynnys joka ylittäminen ei tosiaan ihmeitä vaadi ja kun se on ylitetty on ovet auki aikalail mihin vain. Henkistä laiskuutta jos sitä tekosyynä käyttää.
     
    Herje, ET1121 ja faffeli tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tentti ei ole todellakaan vaikea. Suurin "haaste" itselläni oli käydä tenttimässä. Etänä kun sitä ei voi tehdä, piti ajaa pk seudulle tenttimään. Itse reissu maksoi enemmän kuin kausilisenssi.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sen pystyy suorittamaan myös kisojen yhteydessä. Päälle tulee vielä lisenssilähdöt. Vaikkei sitä "tarvis" koskaan, niin on ihan yleissivistyksen ja tapahtuman sujumisenkin kannalta hyödyllistä et tietää jotain muutakin kun et lappu lattiaan ku valo vaihtuu.

    Fyyralla oli joskus sellainen lyhyt "aloittelijan käsikirja", et mitä vaaditaan ja miten asiat käytännössä tapahtuu. Tarvii yrittää kaivaa ja laittaa linkki. Tai tehä jos ei ole.
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    ET1121 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!