Syylarin korkin LBS painelukema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 23.5.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    80-lukuisen F-150 paisuntasäiliö on läppäkannella. Arvaten se kansi ei pidä painetta, koska on vaan semmonen "pakasterasian kannen oloinen". Uudemmissa autoissahan paisuntasäiliön korkki on kiertein ja kunnon tiivisteellä (ja usein vielä pallon muotoinen). Omatekoisessa reikä ja uusissa tehdastekoisissa toisin.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Luonnollisesti oltava ilmareikä tai sellanen avoin korkki...letku jäähdyttäjän painekorkilta joko paisarin korkin läpi alas pohjaan tai ulkokautta suoraan sinne paisarin pohjaan.
    Noihan se on tehdastekoisissakin, joissa erillinen paisuntasäiliö, mutta ei ole kuitenkaan suljettu järjestelmä.

    Suljetussa järjestelmässä syylärissä ei ole yleensä painekorkkia ollenkaan, vaan korkki on itse paisuntasäiliössä ja osa vedenkierrosta tapahtuu paisarin kautta - > "nykyautot".

    Avoimessa järjestelmässä syylärin yläsäiliössä on kylmänä aina ilmatila ja siksi ylä-/alamerkit kertomassa missä nestepinnan tulisi olla...kaikki ylitse vuotanut/haihtunut vesi on poissa jäähdytyksestä, siksi sitä pitää tarkkailla säännöllisesti.
    Lisäksi ilma pilaa nesteen ja sitä tulisi vaihtaa useammin kuin suljetussa järjestelmässä.

    Tätä voi parantaa lisäämällä yllä mainitun paisuntasäiliön tai oikeastaan ylivuotosäiliö kuvaa sitä paremmin.
    Syylärissä olevat ylä-/alamerkinnät siirtyvät tällöin säiliöön...COLD merkinnän olisi hyvä olla suunilleen samalla tasolla kun veden pinta on syylärissä kylmänä piri pintaan eli korkkia myöden.
    Tällöin kylmänä korkkia avatessa neste ei lähde virtaamaan oikeastaan kumpaankaan suuntaan, eikä tule turhaa sotkua/nestettä mene hukkaan.
     
    Hoovee tykkää tästä.
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    kysyin sitä koska olen myös itse tehnyt tällaisen "ylivuotoastian" 70luvun foordiin, mutta ei ole kyllä imenyt sieltä takaisin syyläriin. Letku menee säiliön pohjalle asti. Korvausilmareikä on pullon korkissa.
    Yks vaihtoehto on että sai kuitenkin ilmaa siitä syylärin poistoletkun juuresta (täytyy laittaa tiukempi letku).

    Toinen on että jos korkki on liian tiukalla jousella, niin eikö se voi tehdä sen että ei ehdi imemään ainetta takaisin, kun vähänkin paineen laskettua korkki meneekin kiinni, eikä enää voi imeä pullosta?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan sama huomio omassa voortissa kun pidin jäähyä liki täynnä, kyllä se ulos sylki ylimääräset mutta ei imaissut niitä takaisin.
    Uutta jäähyä en ole täyteen laittanut, en ole sillä vielä päässyt baanallekaan.

    Autossa ei muistaakseni ollut paisaria kun sen ostin mutta joku jaappalaisen auton säiliö siihen laitettiin.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Syylärin korkissa on jopa 3 eri tiivistyspintaa. Ykkösenä se, millä päästää paineet ulos - se nimetty lukema. Sen tiivistyspinnan keskellä on pienempi sisään päin aukeava venttiili, jonka senkin pitää olla tiivis. Se aukeaa melko olemattomalla paineella ja silloin, kun syylärissä on paisuntaan nähden alipaine. Nyt on kaksi mainittu. Sitten korkissa on siellä bajonetin tienoilla kumia ja myös sen pitää tiivistyä hyvin syylärin suulle. Muuten ei alipaine nosta paisuntasäiliöstä nestettä takaisin päin. Aina ei ole vialla korkki. Voi olla ruttu syyylärin täyttöaukon reunassa tms vastaavaa, eikä silloin ala imeskellä paisunnasta. Mutta kun nuo kaikki ovat kunnossa, niin kyllä vaan siirtelee aineksia paisunta-astiaan ja sieltä takaisin. Jopa imee takaisin päin vaikka (minulla, esimerkki) paisuntasäiliö on tilankäytön takia paljon alempana kuin syylärin täyttöaukko.

    Viimeisenä vielä mainitsen, että pyykinkuivausrummun säiliöön kertynyt vesi, jos kone se ole sitä pölyllä sotkenut ja on siis kirkasta, on hyvää jäähdyttimen korvausvettä. On hyvää siksi, että on "tislattua" ja kattilakivi on jäänyt pois. Ei mene vesitiet tukkoon vaikka lisäilisi useammankin kerran.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu joku kohta oli varmaan viallinen, en eppäile etteikö neste liikkuisi molempiin suuntiin jos kaikki on kunnossa. Useampi uusi korkki oli vuosien varrella ja samaa teki.
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    enpä ole ennen korkkia niin tarkkaan tutkinut (ei ole ollut syytä), niin tämä olikin jäänyt huomioimatta. eli kyllä sen sitten pitäis toimia :cool:
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kerran yks hiace-mies tuli kertomaan että kannentiiviste on palanut ja se pitäis vaihtaa.
    Tenttasin oireita, niin ainoastaan nestettä hukkasi, joten tutkiskelin huonon näköistä syylärin korkkia todeten ettei taida nyt välttämättä muuta vikaa ollakaan.
    No mieshän siitä jo vähän suutahti, että kyllä siihen pitää se kansipahvi nyt vaan vaihtaa!
    En viitsiny alkaa turhaa hommaa tekemään, vaan vaihdoin uuden korkin ja siihen loppui nesteiden hukkaaminen.
     
    SeReNi tykkää tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Oliko tässä siis kyse siitä että jousi oli kuoleentunut ja liian löysä. Eli kun kone kuuma niin työnsi vesiä pihalle?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En muista varmasti oliko siinäkin vikaa, mutta ainakaan se takaisin imeminen ei toiminut.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla '73 äfbodyssa ei ollut paisuntasäiliötä ollenkaan kun auton ostin. Lienee tyypillistä tuon ikäisissä. Minusta järjetön kuitenkin. Jäähdyttimessä oli kahteen suuntaan toimiva 16 lbs korkki ja natsa letkua varten. Asensin tällaiseen autoon kuuluvan pissapojan säiliön oikean puolen sisälokariin ja letku menee normaalisti korkin läpi astian pohjalle. Toimii kuten kuuluukin. Korkki on nyt paineeltaan puolet alempi eikä näy lämmöissä, tosin noissahan lämpömittari on vaan suuntaa antava.

    Moni luulee että vesi ei kierrä kuumassa koneessa kun se sammutetaan. Kyllä se kiertää vaikka vesipumppu ei pyöri. Termostaatti on auki ja kone on koko ajan kuumempi kuin syyläri jolloin tulee paine-ero ja vesi liikkuu. Vielä parempi jos tuohon yhdistää sähköpuhaltimen jota käskyttää lämpökytkin alavesiletkussa. LS3 Camarossa tyypillisesti sammutuksen jälkeen lämpö nousee n. 7-10 astetta eli ei paljon mutta siinä on tietokone ohjelmoitu niin että flektikin käynnistyy jos nousee reippaammin. Mulla ei ole ikinä käynnistynyt Suomen kesässä.
     
    Muokattu: 25.5.2022
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Minä luulen edelleen että se vesi ei kierrä. ;)
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhoissa Fordeissa kiersi, mut niissä oli pari asiaa eri tavoin. Avarat ylävesiletkut keskeltä kansia ja huima korkeusero moottorin ja syylärin kesken. Voi se inan liikkua muissakin malleissa, muttei yhtä hyvin kuitenkaan.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  14. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Eipä lähtenyt omasta ylivuotoastiasta imemään vaikka uuden letkun tein. Jäähdyttyään oli syyläri vajaa, avasin korkin niin alipainetta ei tuntunut. Eli jostain saa ilmaa kun ei kuitenkaan ime letkusta? Täytyy ostaa uusi korkki.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kävin räpläämässä tenu-Darttia. Olen näemmä ajellut 7 lbs korkilla. Saa olla jatkossakin. Ylävesiletku tuli veisteltyä tähänkin kattilaan jostakin Gatesin 90 asteen mutkakappaleesta. Onhan se pullukka kuumana, mutta mahtuu siellä konehuoneessa pullistelemaan ihan hyvin.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Korkeampi paine helpottaa hot-spottien kiehumiseen/höyrystymiseen. Luulisi että vanhoissa viritetyissä autoissa tätä juuri haettaisiin. Saada valurauta kansien piikkilämpöjä alas, jotta voidaan käyttää enemmän ennakkoa yms ilman että on pelkoa nakutuksesta korkean kannen lämpötilan takia.
    Ihmettelen tota fiksaatiota, mutta kun letkut on kovana, niinhän niiden kuuluukin olla.
    Tämän takia -90 lopulta lähtien autojen lämpömittarit on valehdellu. Esim VAG lämpömittari näyttää nätisti keskelle, vaikka oikeat lämmöt voi olla mitä vaan 80-105 väliltä, jottein ihmiset juokse kysymässä, kun lämmöt on 100c, 85c... yms :D
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun applikaatiossa vedet on 82-85 astetta aina, kun kone on elossa. Lukema sisältää vain veden lämmön. Tämä siksi, että veden lämmön anturi on istutettu omaan adapteriinsa lämmityslaitteeseen menevän letkun väliin. Ei siis ole kannen ja veden lämmön yhdistelmä. Ja tuossakohdin vesi liikkuu koko ajan kun moottori käy viisi tai muu numero välittämättä siitä, onko termostaatti raollaan vai ei. Lämpötilasta on johdettu ECUn avulla sähköflektin ohjaus siten, että 80C = 0 astetta ja siitä lähtee pikkuhiljaa kasvamaan, niin että 90 asteessa kauhoo jo aika täysillä. Lopputulos tämmöisestä säätämättömästä taulukko-ohjauksesta on likimain VW mittarin kaltainen, eli vedet on lähes vakiolämpöiset. Alempi korkin LBS teki sen, ettei kerrytä paikoillaan paineita, vaan antaa paisuntasäiliön osallistua!
     
  18. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mitä tarkoitat ettei kerrytä alempi LBS korkilla paineita paikoillaan?
    Sitäkö ettei letkut pullottanut?
    Minkä LBS numeroiset korkit sulla oli/on?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kerrytä enempää kuin sen 7 LBS. Mä en ihan varmaan muista, miten tuo korkki tuohon tuli. Se saattaa olla kokeilu sen jälkeen, kun järjestelmä oli kerran tai kaksi kastellut tallin lattian. Sammuksissa oleva auto, jossa jäi kone kovin kuumaksi. Moottorin sisällä alkaa kiehua, paine nousee. Ja nousee kunnes korkki aukeaa. Veden kiehuntapisteen nousu ei ole ihan lineaarinen, mutta taitaa mennä suunnilleen niin, että 7 LBS antaa 10 astetta lisää ja 13-16 LBS tuplat. No, jos se sisäinen paine on tuplat myös ja korkki viimein aukeaa, jolloin kiehuntapiste laskee 120-100 tai 110-100, niin toisessa tapauksessa veden ulossyöksy on rajumpi. Tässä nykyisessä neste siirtyy aika eleettömästi paisuntasäiliöön.

    Mä olen varmaan testannut tuon paremmaksi kuin sen korkeampipaineisen, mikä mulla oli aiemmin. Korkki näyttää semmoiselta "romulaarista kaivetulta".

    Mutta kyllä 7 LBS korkkikin pitää letkut pinkeänä. Se on suhteellista. Uusi tuore notkea ylävesiletku pullistuu. Muista ei samalla tavoin huomaa painetta, jossei ala puristelemaan.
     
  20. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli sulla siis nyt 7 LBS korkki kiinni ja toimii siis juurikin tossa jälkilämpö tilanteessa paremmin? Eli siirtää nesteen ylivuoto säiliöön ja takaisin? Mutta 13 korkillako ei siirrä? Mulla tosiaan 13 nyt eikä se siirrä nestettä ylivuoto pulloon jälkilämpötilanteessa.

    Entäpä 7 LBS korkki ja +30 astetta lämmintä ja ruuhkassa? Tuupannee vedet ulos huomattavasti herkemmin kun tuo vaikkapa 13 LBS korkki? Tuon asian vuoksi en ole 10 LBS tai 7LBS korkkia uskaltanut kesällä käyttää.
     

Kerro tästä muillekin!