FHRA Nitro Nationals & kiihdytysajon SM-osakilpailu 3

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Rami_Vaan, 19.6.2022.

  1. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Toivottavasti tulee lisää ilmoittautumisia... sinänsä minua ei pelkkä TF näytöslähtö kiinnosta (nähnyt niitä 80 - luvun lopulta lähtien, myös Ruotsissa, Saksassa, ...)... kisat on ne joka kiinnostaa.

    Tällä kertaa, minulle merkitsee se paljonko kovimpien prätkäluokkien edustajia ajaa kilpaa kisoissa.. (ja autopuolelta COMP <eritoten nuo pienen litrakoon turbo-vehkeet ... Ai niin... jos sitä ei olisi tapettu Suomessa erään tiimin :poff: toimesta.... Kannustan vain Zetterströmiä tämän vuoden TF-kapinoissa ... olen siis sangen pitkävihainen :odrealmad:).
     
  2. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Parasta vuoden 2019 NitroNatikoissa, oli se, että se oli FIM EM kisa ja saatiin paikalle myös Fast-Fil ja R. Gustafsson... Nähtiin heti 5.8 ssekunnin ajat molemmilta... odotettavissa oli hieno kisa,--- paitsi että Lauantaiaamuna se idiootti Ruotsalainen "ratamestari" :poff: pilasi sen lähtöalueen kun pro stock autojen kuski(t) oli siitä valittanut.
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mikä tiimi sen teki että Suomessa ja pohjoismaissa noudatetaan NHRA sääntöjä Compissa? Tekikö oikeesti? Kovin vaikutusvaltaisia ovat.

    Mut juu, kyllähän siin muutoksessa kieltämättä putos näiden harvalukuluokkien kilpailukyky kun CIC, eli automaattinen indeksin kiristys astui voimaan. Sitäkin voi toki kait kysyä et kuinka "kohdallaan" ne indeksit ovat olleet kun niist voi vetää 1.5 sekkaa alle? Noi mitä ko tiimi ajo oli kuitenkin hyvin kilapiltuja luokkia joissa moiset alitukset eivät onnistu keltään. Siin pelattiin korkeintaan kympillä.

    Ainoo etu mikä siin oli näihin turbovehkeisiin verrattuna oli et painoa muuttamalla pysty ajaa 2-3 luokassa, et ku yhessä indeksi kiristyi, niin seuraavassa samaa voitiin yrittää toisessa luokassa. "Etu" oli kuitenkin maksimissaan kympin luokkaa mitä tol kikkailulla saavutettiin. Aivan yhtälailla, tai itse asiassa paremmin, olis kyenneet oman indeksinsä kanssa pelaamaan nää 1.5 sekuntia parhaimmillaan alle ajaneet turbovehkeet kiristämällä vauhtiaan pikkuhiljaa.

    Mut ei kai siinä, tärkeintä on aina löytää syylliset. Eikä Zetterströmissä toki mitään vikaa ole, päinvastoin.
     
  4. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Terve
    Kannattaisi ehkä miettiä ketä haukkuu idiootiksi
    Ja jos hiukan katsoisit pidemmälle niin ehkä ymmärtäisit
    Että PS auto tekee ajan vaihteisto lla. .......Daaa
     
  5. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Alastaron viimeiset Natikat meni vähän reisille oliko se britti ratamestari silloin. Jotain rasvausta putsattiin 3h kun herralle ei kelvannut Fyyran toimintamalli.
    Sunnuntaina oli ukko laitettu sivuun ja homma taas toimi.

    Kauhavan radasta kuulin aikoinaan ruotsalaisen ratamestarin jäljiltä olevan niin aggressiivinen pito että katulaiteet porsi helposti lähdössä.
     
  6. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    kolahti(ko)!

    PS oli aikoinaan yksi minun suosikkiluokista, mutta aika on ajanut sen ohi...

    Se ruotsalainen "ratamestari" pilasi monen muun luokan kisat!
     
  7. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    PS on kyllä yksi katsojaystävällisimmistä luokista, lähdöt onnistuu isolla prosentilla ja tasaista vääntöä.

    Vaikka itse olenkin nitronarkki, nitrojen tuplalähdöt harvoin onnistuu, varsinkaan maaliin saakka.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos ei oo drag race kilpailijakaan helppoa, niin ei oo näköjään katsojanakaan.. Haastava laji!
     
    Mikkis ja Herje tykkäävät tästä.
  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Ei oo helppoa kilpailijalla, katsojalla tai järjestäjällä.
    Eiköhän laiteta kaikki pillit pussiin ja aleta kaljan juontiin!
     
    Mikkis, kuula ja Herje tykkäävät tästä.
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Katsojalla se vasta vaikeaa onkin .
    Varsinkin hiekkakasan sikakatsomossa.
     
  11. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    ... Niinpä!!!

    Vaikeaa on ... Nyt eritoten ainakin itseäni vituttaa se, että lähes koko vuoden odotettu kisa on vesitetty ... Ehkä sen vuoksi en laittanut sitä minun normaalia Disclaimeria (Turhasta "Nokkiin ottamisesta jos on eri mieltä"... jota en muuten laita tähänkään viestiin)

    - Katson kylläkin yleensä kaikki lähdöt - myös junnujen, mutta olen pääosin prätkäluokkien ja turbo-koneiden ja dragsteriautojen/-luokkien fani)

    ... Ja onnea myös Nixxonille hyvästä suorituksesta Tierpissä.

    - Silti olen sitä mieltä, että ne "ulkomaalaiset" expertit on pilanneet 2 viimeistä NitroNationals kisaa ja että COMP-luokka tuhottiin tarkoituksellisesti ja että sen vuoksi en koskaan aio kannustaa sitä tällä hetkellä TF:ssä ajavaa toista suomalaistiimiä.
     
  12. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Ei omaa mielipidettään tartte pyydellä anteeksi. Menee vähän uskottavuus koko jutusta .
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mielipide se on vääräkin. Kyl Compissa oli kyse siitä et joiltain vietiin tikkari suusta ja tuotiin kalustoja samalle viivalle. Silloin kun Roland Forsberg testasuutta dragsteriaan jenkeissä, tais olla A/D tai B/D, ja vetäs sellanenn sekunnin alle indekisn pari lähtöö ni hyvä et pääs hengis veke. Ai miks? No siks et siel oli muutamii kymmenii tai satoja perinteisissä A/D dragstereissa jotka meni just sen kuus kymppiä alle. Yhdellä hetkellä tulikin kasapäin eilisiä voittajatason autoja jotka ei enää päässeet kun kakskymppiä alle. Niil ei tehnyt enää mitään.

    Mä en oikein ymmärrä et kuka ja miten ton kisan, jota ei ole vielä edes ajettu, vesitti? Miten siltä vesittämiseltä oltais vältytty?

    Kaks päivää ilmottautumisaikaa ja 87 tiimiä ilmottautunut. Niistä 37 autoja, yhdeksässä ryhmässä. 38 pyörää seitsemässä ryhmässä. Kunnon nuorisuomi meininkiä, joka toinen poistuu pytty kourassa!

    Kyl niit vielä jokunen lisää tulee, mut ei sillee näytä kovin hyvältä kun noistakin iso osa on motoparkin osallistumisen siirtäneitä.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pro Stock varmaankin myös se oma suosikki ryhmä vaikkei sitä ole juuri täällä enää ajettukaan.
    Aikana PS autoja riitti joka kinkereihin kilpailemaan, jos ei muuta niin ainakin testaamaan tai ajamaan näytöslähtöjä, myös se PS paraati oli aina näyttävä ennen kisoja sunnuntai aamusta.
    Haikeudella muistan myös niitä Vaittisen ja Kivimäen veljesten finaaleja tai sitten pilkottiin autot ja tehtiin niistä yksi, että pääsi finaaliin ajamaan jotain vastaan...

    Sattuneesta syystä kosketus lajiinkin tuli juuri Antin kautta tämän toimiessa hetken sijaisena ammattikoulussa...ne tunnit olivat oikeasti hauskoja.
    Muutenhan siellä rassattiin ja ihmeteltiin jotain Vauxhall:n tai Taunuksen yksi kurkkuisia kaasareita, mutta Antti toi Dominatorin pöydälle ja välillä käytiin tallilla katsomassa Pro Stock kilpuria :odwink:

    No ei siitä enempää, menee jo liikaa off topic (vanha jäärä vaan muistelee kun muisti pelaa vielä jotenkin) :odoops:
     
  15. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Toivon tosiaan, että noita kovempien prätkäluokkien osallistujia tulee lisää....

    Mutta totuus on myös se, että kun ei ole edes EDRS-arvoa, niin tuskinpa niitä ulkomaisia kisaajia kovasti tulee paikalle... Onneksi Suomessa on (ainakin) periaatteessa paljon tiimejä omasta takaa...

    - Olisin vain kovasti toivonut näkeväni paljon enemmän esim. ruotsalaisten turbo-funnybike tiimejä jne.. ja sekä norjalaisia ja ruotsalaisia nitropyörä-tiimejä.
     
  16. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Hyviä aikoja joita onneksi voi muistella. Myös Laineen Tomppa teki pro stockissa vaikutuksen. Swedutiimeillä karmean kokoiset rekat ja hilavitkuttimet,sitten Tomppa tuli vanhalla chevyvanilla ja umpitrailerilla paikalle ja pieksi kaikki.
     
  17. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Aikoinaan PS oli tosin myös yksi minun suosikkiluokista. Juurikin 90-luvulla ja osittain myös aivan 2000-luvun alussa tekninen kehitys ko luokassa oli nopeaa, mutta nyt alkaa olla aika rajallista tuo kehityspotentiaali vapareilla.

    Turbotekniilasta kiinnostuin itse jo 80 luvun alkupuolella koulussa... Ja nyt uudelleen kun tuo elektroninen moottorin (jossa polttoaineen syötön ohjaus on vain osa), rungon, jne on nostanut suorituskyvyn potentiaalia erittäin paljon ja rajat on vielä kaukana maksimista.
     
    Muokattu: 21.6.2022
  18. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Offtopic: Onneksi PSM(/PSB) puolella on vihdoinkin sallittu 4-venttiilikannet joka mahdollistaa kehityksen...
     
    Muokattu: 21.6.2022
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Siit on nyt viitisen vuotta kun Pro Stockissa muuttu säännöt ja sallittiin ruiskut, sekä asetettiin 10 500 kierrosraja. Sen lisäksi sallittiin käyttää minkä tahansa merkkisiä moottoreita koreissa. Oma suosikkini Pro Stock on edelleen, kaikesta huolimatta, mut vaikeeta se alkaa olla.

    Suurempi suosikki se oli silloin kun autot olivat vielä tuotantoautojen näköisiä, ja moottoreina käytettiin edes etäisesti johonkin tuotantomoottoriin pohjautuvia. Nykyään, eikä oikeastaa muutamaan kymmeneen vuoteen, niillä ei ole ollut juuri mitään tekemistä tuotantolinjalta valmistuneiden moottoreiden kanssa.

    Euroopassa ajetaan vielä pääasiassa vanhan säännön moottoreilla, niitäkin on kehitetty ja gtehot nousseet. Uudet olivat tullessaan selkeästi heikompia ja ovat kehittyneet koko ajan, saavuttaneet jo lähes vanhat suorituskyvyssä.

    Sääntömuutos aikaansai sen, että ainoastaan letukan DRCE:t ovat uusilla säännöillä kilpailukykyisiä, ne olivat jo valmiiksi matalakierroksisempia kuin kilpailijansa, eikä kilpailijoilla ollut taloudellisia paukkuja lähteä toteuttamaan kokonaan uutta konstruktiota.

    Harmi sisnäsnä et vaativaasta ja kalliista ryhmästä puuttuu diversiteetti lähes täysin.
     
  20. kuula

    kuula Gearhead

    Ja M Power, vanha Comp sienimesu!
     

Kerro tästä muillekin!