Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän tuo pahasti vesi/öljy seokselta näyttää ja jos ne toisetkin öljyt näytti heti samalta...syitä voi olla monia, mahdollisesti se on vain kondenssivettä jota kerääntynyt vuosien saatossa.
    Voi se olla jäähdytysnestettäkin, kansipahvi tai lohko/kansi halki, ehkä syykin miksi jäänyt seisomaan vuosia sitten ?
    Olisi ehkä kannattanut avata ensin se öljyproppu ennen mitään käynnistystä ja katsoa tuleeko vettä ja kuinka paljon ?

    Paljon noita metsälöytöjen käynnistyksiä seuranneena ( hullulla on hauskat huvit) koneisiin tuppaa kerääntymään huimiakin määriä vettä vuosien seisonnan aikana...yleensä avaavat proppua sen verran että näkee mitä siellä on alimpana, moottori/hydrauliikka/vaihteisto...propun voi sitten tökätä kiinni kun alkaa tulla öljyä.
    Ongelma kun on siinä että se öljypumppu imasee sen veden ensimmäisenä kiertoon sieltä pohjalta jos sitä on.
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    On siihenkin henkisesti varauduttu, että kone on tavalla tai toisella entinen. En tosiaan öljyproppua raottanut ennen ekaa starttia, mutta öljytikussa öljyt oli epäilyttävän näköiset ennen käynnistystä. Eka starttihan tehtiin ilman jäähdytysnesteitä. Tuossa ei tullut alavesiletkusta tippaakaan kun sen otin irti ja nestetilavuus on kai yli 10 litraa. Nyt kun auto on tuossa kai kohta viikon seissyt ja käytin proppua auki, niin sitä harmata öljyä sieltä tulee ensimmäisenäkin. Eli ei ainakaan tuona aikana ole öljy ja vesi erottunut, jos vertaa joihinkin kannentiivistevikoihin mitä on sattunut, niin niissä öljy aika äkkiä erottuu vedestä ja ensin valuu kahvikupillinen aivan "juomakelpoista" vettä. Eli itse epäilen tässä vaiheessa vielä sitä kondenssivettä mitä on 44 vuoden aikaan kertynyt. Aika näyttää miten on?

    Koneen irroitushan on tämmösessä iisi homma, mutta täytyy hinata ensin kerhotallille parin kilsan päähän sitä varten. Se täytys tehdä puomilla kun ei ole minkäänlaisia jarruja, tehdä joku hinauslenkki jonka vois vaikka runkoaisaan kiinnittää. Siinä koneen irroituksessa ei oikeastaan arveluta muu, kuin että miten pakosarja irtoaa kannesta tai pakoputkesta.
     
    Muokattu: 2.7.2022
    isalmela tykkää tästä.
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Öljyä tuli ulos aika tarkkaan viis litraa, toki auto ei ole suorassa vaan niiden vanteiden päällä. Öljytilavuus on jossain 5-6 litran välillä.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tilasin moottorin tiivistesarjan eBaystä. Selvästikään Blue Flamen osien saatavuus ei ole sama, ku vaikka perinteisen Chevyn pikkulohkon. SBC:n tiivistesarjojahan on melkein Keminmaan Salessakin, siinä vitoskoon housuvaippojen viereisellä hyllyllä.

    Impala hinattiin tänään tallille. Kuukauden päivät se ehti nauttia auringosta ja sateesta pihalla, vuosikymmenten ladossa piilottelun jälkeen. Tarkoitus on - tässä kun ehtii - käyttää moottori pois paikaltaan ja pestä öljypohja kunnolla, uusia lommit ja sitten laittaa kaikki äkkiä takaisin paikalleen, ennen ku homma karkaa millään muotoa käsistä. Minulla on pohjilla ennakkotapaus, että aloin vaihtamaan Capriceen pakosarjan vuotavaa tiivistettä mutta kun pultti katkesi kanteen, niin lopulta oli koko moottori ja vaihdelaatikko auton vieressä. Koneeseen ei jääny muuta vanhaa ku lohko, kampiakseli ja kiertokanget, ja konehuone tuli purettua tulipeltiin saakka, paljon osia puhallettiin ja maalattin, tilalle remontoin toisen vaihdelaatikon. Tukivarret, iskarit, jouset ym. uusittiin, sähköt käytiin läpi, puretun ilmastoinnin osat metsästettiin ja palautettiin autoon ym. (Eikä siellä valusarjan ja kannen välissä edes ollu tiivistettä.)

    [​IMG]

    Katselin Impalan etuvilkkuja ja hiekkapeltiä jo aiemmin keväällä siellä ladossa ostohousuihin pukeutuneena, että nämä ei minun silmään vaikuta aivan tehdastekoisilta. Eihän ne sitä kyllä olekaan, vaan minne ja miksi on hävinny alkuperäiset hiekkapellit valoineen? Olisko liian monelta edellä ajaneelta puuttuneet lakisääteiset kersanttiläpät jonka vuoksi alkuperäiset valot on lapin sorateillä hajonneet? Teiden pölyämisenestoon vielä 60-luvulla käytetty jätelipeä on varmaan sitten osaltaan huolehtinut hiekkapellin ja niiden lattioidenkin häviämisestä. Tämä vänkärin puoleinen on joskus törmännyt johonkin, kuskin puoli oli muodoissaan. Purin sen pois että sain silmukkapultin asennettua puomihinausta varten. Hivenen kyllä jännitti että jos silmukka katkeaa ylämäessä, niin jarruton auto valuu kirkolta pakilla takaisin kotipihaan saakka, mutta perille päästiin.

    [​IMG]

    Täytyy joku päivä pyöräyttää renkaat pois niiltä viideltä orkkis 14" peltivanteilta. Ei tainnut olla kahta samanlaista tai edes saman kokoista rengasta niillä vanteilla. Osa oli jotain uudestaan pinnoitettuja ja yks oli aivan kaljuksi ajettu Firestone, joka periaateessa vois olla vaikka alkuperäinen vararengas, en tiedä. Pitää katsoa saisko niiden DOT-merkinnöistä mitään irti kun ne ottaa talteen. Tilalle ajattelin jotain tämmösiä, alkuperäinen koko on kai ollu 7.50 - 14.
     
    Muokattu: 11.7.2022
    LPV, FuryIII '71, Seevu ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyselin tuossa Lapin Mobilistien fb-ryhmässä, sattuuko joku mitenkään muistamaan tätä autoa Rovaniemeltä 70-luvun alusta. Aivan niin vanhoja muistoja ei löytynyt, mutta löytyi henkilö joka oli tätä käynyt katsomassa vuonna 1981. Tässä on Impala kuvattuna mahdollisesti samalla tontilla, mutta jossain jo puretussa ladossa syksyllä 1981. Tätä kuvaa vähän rajasin uusiksi.

    [​IMG]

    Sitten tässä ois samalta reissulta ja samasta pihasta kuvattuna '61 varaosa-auto, josta minun Impalaan on otettu ainakin tukivarret eteen, ehkä muutakin alustan osaa. Kauppaan kuului myös X-runkoisen taka-akseli, joka on valunumeron perusteella tullut uunista ulos 1961. Olen yrittänyt yhtä Impalan 70-lukuiseen miehistöön kuuluvaa henkilöä tavoitella useampaan otteeseen, että saisin kuulla jotain herkullisia juttuja aiheesta, mutta vielä ei ole puhelimeen vastattu. Tämän yksilön tarina taisi olla, että on tullut Ruotsista, jäänyt jostain syystä Suomeen ja kun ei ole voinut leimata, niin purettu varaosiksi. Tästä on peräisin auton mukana tullut '61 ratin keskiö. Kauppaan kuulunut ylimääräinen konepelti oli myös '61-mallia, ei '60, eli semmonen on nyt jouten jollekin tarvitsijalle johonkin hintaan...

    [​IMG]

    Nämä kuvat on ottanut Janne Kannisto, hänelle paljon kiitoksia kuvien esille kaivamisesta ja julkaisuluvasta.
     
    rekkamies, Impalas, Gary Grand ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impalan kimpussa on jatkettu antimaterialistisella puolella. Kun kyseessä ei ole minulle yksistään harrasteauto, vaan fifty-sixty-suhteella myös historiallinen esine, niin käytän tietyllä tapaa kohtalaisen paljon aikaa ja vaivaa tämän sekä muiden kuuskymppisten Suomi-Impaloiden historian taltiointiin.

    Mobilian ensirekisteröintitilastojen valossahan näitä on rekisteröity vuonna 1960 seuraavasti eri lääneihin:
    - Uudenmaan lääni 4 kpl
    - Turun ja Porin lääni 6 kpl
    - Kymen lääni 1 kpl
    - Vaasan lääni 2 kpl
    - Keski-Suomen lääni 1 kpl
    - Oulun lääni 3 kpl

    No yksi nuista Oulun autoistahan on nyt tässä varsinaisena aiheena, mutta miten saada selville loput 16. Lähdin liikkeelle ehkä helpoimmasta päästä, eli nuo Turun- ja Porin läänin kantakortithan on Kansallisarkiston sivuilta kenen tahansa selattavissa kotoa käsin samaan tapaan kuin loput kortit Kansallisarkiston toimipisteissä, joissa niitä ei saa edes kuvata (tämä onkin vähän erikoinen homma). Vuonna 1960 on Turgguses ollut jaossa ainakin kilpisarjat TÄ ja TÖ. Kävin läpi kortit TÄ-1 - TÖ-999 ja niissä tuli vastaan viisi yksilöä nuista kuudesta autosta. Se kuudes on joko vaihtanut kilpeä (=lääniä) ennen vuotta 1965, tai sitten se on livahtanut silmien ohitse. Tai kilpi on TZ, tai jotain muuta.

    Nuo viisi löydöstä oli kaikki 4-ovisia tolppakoreja, eli VIN-lätkässä korityyppi on 19, kun se on minun autossa 39.

    En vielä tiedä mikä näiden kohtalo on, parin yksilön runkonumerolla yritin Trafin sivuilta hakea mutta autoja ei löytynyt. Sitten pärähtikin jo päälle "hakujen määrä on rajoitettu", ehkä olen käyttänyt tuota palvelua joskus häiriöksi asti. Sinnehän kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Voihan löytymättömyydessä olla kyse myös VIN-koodin kirjoitusasusta, kun niissä oli varianssia jo nuiden alkuperäisten kantakorttien kesken, tai sitten ne on päätyneet minun yksilön tavoin purkaamolle jo 70-luvulla eikä ole sieltä pelastettu. Mutta nämä yritän kyllä selvittää. Otan tietona talteen myös kaikki muut x-runkoset '60 suomi-Chevyt mitä tulee vastaan, mutta päätutkintalinjana pidän nyt aluksi Impaloita.

    Tällaiset yksilöt sieltä kuitenkin löytyi, laitan tähän myös VINin kolme viimeistä numeroa jos jollain sattuu joku näistä olemaan pihassa.

    Impala 4d sedan | 283cid V8 | 830 | Paulius Rederi Ab, Turku (varustamo)
    Impala 4d sedan | 235cid I6 | 305 | Ruola Oy, Turku (rakennusliike)
    Impala 4d sedan | 235cid I6 | 104 | Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, Turku (SOK)
    Impala 4d sedan | 283cid V8 | 414 | Oy Kyrö Ab, Kyröskoski Hämeenkyrö (kartonkitehdas)
    Impala 4d sedan | 235cid I6 | 121 | Neste Oy, Naantali (öljynjalostamo)

    Huomattavaa tuossa Oy Kyrö Ab:n autossa on, että peräkkäisellä rekisterikilvellä löytyi myös '60 Bel Air 235cid kuutosella ja omistajana sama Oy Kyrö Ab.

    Täytyy kaivella nuita ens Kansallisarkistokeikalla. Yksi todennäköinen suomiauto oli siinä 16. kevät-elokuvassa, se oli näistä muista poiketen sport sedan eli lippakatto. Sen elokuvan aikainen kilpi on tiedossa niin eiköhän sillä päästä jäljille. Tuli tuossa äskettäin vastaan myös kuva kyseisestä autosta osin purettuna projektina, markka-aikaan...liekkö palannut myöhemmin tien päälle.

    ....

    No omaan Impalaan tuli tällä viikolla jarrusylinterit (ml. pääsylinteri) sekä jarruletkut, moottorin ja laatikon kannatinkumet, moottorin lommit, öljynsuodattimia sekä moottorin tiivistesarja. Näppään koneen pois ja pesen öljypohjan kun tässä joutaa.

    Yksi kuva tuli vielä vastaan 70-luvulta:

    [​IMG]
     
    rekkamies, impala67, Impalas ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. juko7 tykkää tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Keski-Suomen Läänin auto lienee tämä XH-183 rekkarilla oleva. Ollut uutena Rummakko Oy:n johtajan virka-autona. Mutta missä mahtaa mennä nykyään, en tiedä?

    Kuvat on muistaakseni täältä OD:lta lainattuja.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Moparboy440, esmi, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joku Turun/Porin Bel Air kustomoitiin 80-2000-luvulla, punainen sedan, sisusta punaista plyyssiä, takavalot upotettu johonkin kalusteputkien pätkien sisään ja lasikuituinen flippikeula, jossa valot vinokkain (kts. 62 Chrysler). Veekasista tuttu...
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo toi Rummakko Oy:n yksilö oli joskus Mobilistissa, on varmaan aivan hyvässä iskussa vieläkin. Oli hyvä artikkeli muutenkin, ja sitä tuli suurennuslasin kanssa tutkittua kun tämän oman yksilön hankinta alkoi näyttää todennäköiseltä. No se on todistetusti se toinen lippakatto, ehkä se 16. Kevät -Impala on kolmas.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pikkujätkänä silmiin pisti Turussa, saattoi olla joko 60 luvun loppupuolella, tai 70 luvun alkupuolella Chevrolet, rek: fb-1, ja olin pitkään luulossa, että auto oli 59 Bel- air, mutta yllätyksekseni jossain vanhoja valokuvia- ryhmässä, näkyi auto kuvassa, samalla rekkarilla, mutta auto on vm. 60, en muista, onko Bel air, vai Impala, enkä muista, missä ryhmässä kuva oli, näitä vanhoja valokuvia käsitteleviä ryhmiä on täällä Turussa aika monta.
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Lahen ympäristössä oli muistikuvan mukaan yksi 4d ht, jossa 348 tri powerilla... seisoi vuosia Pyhäntaalla, minne lie sitten katosi. Valkoinen pääväriltään väittää verkkokalvolle tallentunut muistijkuva...
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kiitos, tätä en muistanutkaan vaikka joskus tuota topikkia olen lukenut. Täytyypä kysellä.

    Tuo Lahden ympäristössä ollut auto lienee sama josta äskettäin oli facebookissa kuva, jossa valkoinen Impala makaa osin purettuna tynnyreiden päällä. Kuvaaja kertoi auton olevan 16. Kevät -elokuvan auto ja olleen alkujaan 348:lla.

    Muita mahdollisia suomiautoja ja nimenomaan lippakatollisia on:
    • Se Kemijärvellä sahan pihalla 80-luvulla seisonut projekti joka sittemmin on vaihtanut paikkakunnan sisällä omistajaa, kunnostettu varsin pitkälle, jonka jälkeen myyty jonnekin toiselle paikkakunnalle ja siihen jäljet katkeaa. Ei ollut koskaan kilvissä eikä runkonumero ole tiedossa. Sininen auto valkoisella katolla, tekniikka ollut 350cid+TH350 joten eivät siis ole alkuperäisiä. Tämä auto saattaa olla tullut Ruotsista 80-luvun alussa.
    • Kemissä on purettu 70-luvulla osiltaan puutteellinen, peltipuhtaaksi hiottu projekti, jonka papereissa oli lukenut aiempana omistajana Starckjohann Oyj. Onko siis kyseessä ollut terästukkukaupan uutena ostama auto? Tästä on jäljellä mittaristo, mutta se on mailimittari, joten ei ehkä liene maahantuojan Suomeen tilaama yksilö, mutta vähintään siis muuttoauto tai merimiesauto.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead


    Mulla on kyseinen aviisi. Jossain... Nauroin vedet silmissä sitä lukiessani, oli erittäin hauskasti kirjoitettu. Vanha kuutoskone ei enää ollut ihan iskussa, ennen ku vaihtu kasi pellin alle. "Röhän räjähdys" tms. oli väliotsikko. :poff:
     
    leivonharri tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Menee hieman ohi aiheen, mutta jos sallitte, niin laitan ehkä hieman suttuisen kuvan wanhasta Mobilistista jossa oli aikanaan juttu -62 neliovisesta Bel Air Chevystä 235 kuutiotuumaisella kuutosella joka oli jälkikäteen ahdettu ja varustettu ohjaamosta säädettävällä ahtopaineella. Tämä kaikki herran vuonna 1971. Unohtamatta itse väsättyjä vaihdelaatikon tuplaloikkareita joilla kolmivaihteinen manuaali oli osittain automaattivaihteinen.

    [​IMG]
     
    LehtinenA, juko7, gt302 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Toivottavasti tämäkin on tallessa, leimattu viimeksi -97 ja poistettu rekisteristä
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. TwistOla

    TwistOla Gearhead

    Piti oikein arkistoista etsiä tuo Mobilistin (6/2008) juttu "Repen Impalasta". Itse olen ollut tuon auton kuvioissa mukana, kun lehtijutussakin mainittu kaverini Harri K. sai sen ostettua loppukesällä 2000. Olin välillä mukana jeesaamassa korjauspuuhissa, mutta enemmän sitten ratin takana. Oli kyllä mukavia reissuja siellä sun täällä. Talwiajoissakin oltiin kahtena vuonna, joista ohessa otos v. 2005 Saarijärveltä. VK tuossa rupeaa kiinnittämään numerolappua maskiin. Harmitti kovasti kun Harri tuon Impalan aikanaan möi, mutta sellaista elämä on.

    [​IMG]
     
    juko7, esmi, Petri R. ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sain kiinni henkilön, joka tuon on aikoinaan Kemijärvelle hankkinut. Kertoi ostaneensa sen Helsingistä 1985, ja myyjän sanoneen sen olevan suomiauto, jollaisia ei ole tuotu kuin kolme. Tekniikka oli 283cid + 3v manuaali vaijerikäyttöisellä ylivaihteella. Kumman henkilön muistikuva tekniikasta on sitten oikea, vai onko tekniikka vaihtunut? Jossain vanhassa V8:ssa on kuulemma ollut kuva, jossa auton toista fender skirtsiä on peräänkuulutettu (varmaan V8 marketissa). Rekisterikilpeä ei muistanut.

    Mikä on sitten tuo "vain kolme"? Lippakatot, kasikoneiset lippakatot, vuonna 1985 rekisterissä olleet kuuskymppiset Impalat? Ehkä vain huhu/myyntipuhe.
    ...

    No konkretian tasolla on harrastettu myös. Eilen kävin Impalan öljypropusta lorottamassa pahvimukillisen kristallinkirkasta vettä ja tänään nostettiin kone pois. Täytyy vielä ostaa pidemmät 7/16 UNC pultit että saa koneen pukkiin. Otan sitten öljypohjan pois. Kannentiivistehän tuosta varmaankin on entinen, mutta ajattelin että kokeilen ensin vielä paineilmalla saada vahvistusta asialle ennen ku näppään kannen pois. Vesiletkujen lähdöt tukin ja yhdestä paineilmaa varovaisesti sisälle ja kuunnella, tuhiseeko kampikammiossa. Sitä kondenssivettä voi varmaan olla paljon, mutta voiko nuin paljon. Tarkoitus olis saada kone mahdollisimman vähillä hieromisilla takaisin keulille ja auto ajokuntoon, mutta niinhän nuo tallilla meinas että se on Peten tilattava purkki virallista Blue Flame -maalia...

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaasupolkimen vivustoa oli hitsattu jo joskus muinoin, ja tottakai tuo lipare katkesi nyt samasta kohtaa melkein itsestään. No onneksi ei jossain reissun päällä. Täytyy jostain metsästää ehjä...uusiakin kyllä saa amerikasta, jos ei muuten.
    [​IMG]

    Koneen kannatinkumet oli vääränlaiset jotka Rockautosta tuli, tai sitten Impalassa on jotain muutettu matkan varrella. Ne oli tässä samaa mallia, kuin kasikoneisessa, ja Rockauto tarjoaa 235cid-koneeseen erilaisia. Täytyy vielä tutkia asiaa niin on sitten uudet oikean malliset hyllyssä, kun konetta asennellaan takaisin. Koneen valunumerot näkis nyt hyvin mutta eipä muistanut niitä kuvata. On tätä roplattu ennenkin, näkee eripari pulteista ja muista. Hyvin näkee myös sen, että tuumakoon työkalut ja pultit on ollu harvinaisia 70-luvulla, ainakin meillä päin. Toisaalta positiivista on ollu, että kaikki vastaan tulleet pultit on lähteny kohtuudella auki tähän saakka. Pakosarjan pultitkin tuntui pyörivän aivan ongelmitta, mitä vähän kokeilin ennakkoon. Toki CRC:tä olen suihkinut kriittisiin paikkoihin jo valmiiksi.
    [​IMG]

    Tuossa kun makailin auton alla, niin silmiin pisti tällainen pakkaus joka oli tipahtanut etulokasuojan sisälle. Olen minäkin tetrasta juonut mehua, mutta joku tuossa tunnisti tämän 70-lukulaiseksi tuotteeksi.
    [​IMG]
     
    rekkamies, juko7, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  20. Jos vedetään pussihousut kireälle, niin mikäs tuo väri tarkkaan ottaen on ja mistä semmoisen purkin saa? Amerikassa on jotain Chevy Blue spraypurkkeja, mutta toimittaako tänne?
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!