Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyllä se nyt koneen maalaushommilta alkaa vaikuttaa.

    Heitin tallille pultit ja tsekkasin samalla pikaisesti valunumeroita ennen kuin pikkutyttö hermostui. Moottorin sarjanumero on vielä maalin alla ja varsinainen lohkon valunumero koneen kannakkeen takana, mutta datecode oli näkösällä ja se oli *K21*

    Mitä tässä googlailin, niin meniskö se silleen että:

    K = 11. aakkonen = marraskuu
    2 = kuukauden 2. päivä
    1 = 1961

    Eli 2.11.1961? Silloin kone vois olla siitä kuusykkösestä varaosa-autosta, ja tää swappi selittyis tuolla jutulla kampiakselin katkemisesta juhannuksena 1974. Myös kaasuvivusto näyttää eriltä, kuin kuvissa kuuskymppisiin myytävät vivustot, ja ainoa samanlainen jonka löysin, oli ebayssä käytetty '61 Chevyn vivusto. Sehän voi tuo Zenith olla vaikka jonkun Börjen jo Ruotsissa asentama. Siellä kai niitä kuutoskoneisia Vauxhallejakin on ollu enemmän ku täällä, varaosiksi asti.

    Noh, tämä on vain teoria.
     
  2. Voisiko ne koneenkiinniikeetkin olla sitä uudempaa mallia?
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Rockauto tarjoaa samanlaisia myös kuusykköseen 235:lla. Kasikoneisen kannakkeet nuo on, mutta miten kutonen oli niillä siellä kiinni ja miksi niin empä tiedä :D

    Tänään kävin asentaan koneen pukkiin ja irroittelin dampperin, laturin ja öljypohjan. Sen pohjalla oli kaks senttiä veteen keitettyä aika paksua puuroa.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Koneessa oli selviä muinasen moottoriremontin jälkiä, kuten lisää eriparipultteja, silikoonia tiivisteissä ja kiertokangen mutteria oli vähän pyöristelty jollain varmaan millikoon hylsyllä. Täytyy ottaa kansi pois ja katsoa, minkä näköiset sylinterit siellä on ja onko männät STD-koossa. Varmaankin se perusteellinen putsaus, tarvittaessa hoonaus + männänrenkaat + laakerointi ja sitten kasaus uusilla tiivisteillä, pulteilla ja perioid correct sinisellä maalilla. Saattoi lipsahtaa hotroddingin puolelle sen verran, että ostin kromisen imusarjan kun tuli niin sopivasti vastaan.

    Kaasuvivustoa vähän pyörittelin käsissä ja kyllähän siinä on aika vahva käsityön leima. Toimiva kaasari varmaan sinänsä se Zenith, mutta jos jostain löytyis orkkis Rochester 1BBL tai Monojet, mielelläni semmoisen laittaisin ja ihan virallisella vivustolla. Täytyy vaan Rochester olla sen verran uudempaa mallia, että on sillä matalammalla kannella kun se ei kuuskymppisessä muuten ilmanputsareineen mahdu.
     
    Muokattu: 27.7.2022
    rekkamies, LPV, Make500 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näiden lisäksi löytyi myös erään "vanhemman autoarkeologin" suosiollisella avustuksella se puuttunut kuudes Turun ja Porin lääniin uutena rekisteröity, tunnus ei ollu TÄ eikä TÖ vaan TG:

    Impala 4d sedan | 235cid I6 | 122 | P.C. Rettig & Co. (tupakkatehdas kai tuohon aikaan)

    Lisäksi tuli tuossa vinkkiä siitä toisesta Kemijärvellä olleesta vastaavasta lippakatosta:
    - Kyseinen auto on esiintynyt yhden kuvan muodossa V8 Magazinessa 8/1981 fender skirt -jutun yhteydessä
    - Pääkaupunkiseudulla on poistunut kilvistä juuri tämän tyyppinen (V8, Sport Sedan) '60 Impala 31.12.1983
    - Auto ostettu Kemijärvelle projektina Helsingistä 1985
    - Myyty leimaamattomana, suht. valmiina jonnekin etelään "viime vuosina"
    - Stadin cruisingin tapahtumakuvissa esiintyy profiiliin sopiva Impala, joka Trafin mukaan ensirekisteröity 2016 ja moottorin tilavuus 5700cm2, paikalla lyhyet N-alkuiset mustat kilvet --> mätsää siihen, että edellinen leima on ennen vuotta 1989 jolloin AKEn järjestelmä sähköistyi, ja että koneeksi on vaihtunut Kemijärvellä 350cid. Eli todennäköisesti tässä on se "myyttinen" Impala sieltä sahan pihalta 80-luvulta.

    Lisäksi tuli Mobilistin 2/2019 sivuilla merimiesautoja käsittelevässä jutussa vastaan kuva kasikoneisesta flattop-Impalasta, jonka todettiin olevan näitä merimiesautoja. Kemissä 70-luvulla puretussa vastaavassa oli mailimittari...

    ...

    No konkretian tasolla on ehditty myös hitusen puuhata. Hommahan on lähtenyt jo laukalle juuri päinvastoin kun vielä hetki sitten tännekin kirjoitin, eli konehan on nyt nätti "tässä samalla" purkaa osiin kun kansi ja öljypohja pitää kuitenkin irroittaa. Vanhan, sinänsä käyntikuntoisen koneen purkaminen on vähän semmosta pokeria, että kannattaa pelata vain sen verran mitä on valmis häviämään. Tänään näppäsin koneen kyljestä sen suojapellin irti ja paljastui, että koneessa on kovat nostajat kuten manuaalivaihteisessa kuuluu olla, mutta myös että kaksi nostajaa on ilmeisesti katkennut ja sitten hitsattu kokoon. Kyseessä on 1. ja 2. sylinterin pakonostajat. Jos/kun tämä on sen Ruotsista kulkeutuneen '61 varaosa-auton kone, kuten lohkon date coden ja muun perusteella on syytä olettaa, niin onkohan siellä joskus Börje ahnehtinut pikkusen liikaa kierroksia tämmöseen maamoottoriin vai mitä lienee tapahtunut... Ei löydy Keminmaan Salesta 235cid kovia nostajia ja vaikka löytyisi, onko riski vaihtaa uutta nostajaa vanhalle nokalle? Toisaalta ovat tuommosenaan varmaan aika pitkän matkan tuolla jo kulkeneet ja kun suojakansi lyödään tuohon päälle, niin kukaan ei tiedä, minkä näköistä rojua siellä liikkuu. Toisaalta nythän sinne menis kivasti joku C1 Corvetten nokka nostajineen, mutta ovat aika paljon hintavempia kuin vaikka SBC:n vastaavat ja joudutaan epämukavuusalueelle nokan sisäänajon kanssa. No, ehkä tehdään lopullinen tilannearvio sitten, kun nokka on pöydällä.
    [​IMG]

    Hain purkin Temadur 90 -maalia kovettimineen tuolla RAL 5017 liikennesininen -värikoodilla. Katselin aikani netistä Blue Flamen värisävyjä ja vaikuttaa, että niissä on ollu kohtalainen varianssi perus sinisestä petroolin kautta aika turkoosiin sävyyn saakka, ja tämä traffic blue sattuu siihen haitariin oikein hyvin ja miellyttää lisäksi omaakin silmää. Vaimo tuossa jo kävi vähän flektiä ja hihnapyörää ym. hiekkapuhaltamassa, niihin tulee musta Temadur 50.
    [​IMG]

    Minulle käy toisinaan niin, että vaikka paketti tulee Amerikasta asti, niin se käy ensin Ylitorniolla hakemassa vauhtia ennen ku tulee Keminmaahan. Viimeksi Fedex, tällä kertaa ihan Suomen Posti, mutta Ylitornion kautta lopulta saapui tämäkin kromattu imusarja.
    [​IMG]

    Aika kivasti on tästä Rovaniemi-Oulu -akseliltakin tarjottu nyt erinäistä 235cid osaa niin eiköhän tässä Impalan keulalle saada toimiva ja sievän näköinen moottori vaikka lopullinen ruumiinavaus toisikin jotain ikävää tullessaan.
     
    rekkamies, juko7, Seevu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vanhat nostimethan saa hiottua uudenveroiseen kuntoon, löytyiskö niitä paremmin kuin uusia? Samalla laittaa nokka-akselinkin hiojalle niin hipaisee vähän lisää asteita :) Ja sitten ne Fentonin pakosarjat jne....
     
  6. Tällaistäkö tarkoitat:

    https://www.ebay.com/itm/265689184027

    Stovebolt foorumilta:

    When we assembled John's 261 last fall, we installed and degree-checked a "261/Corvette" cam made by Elgin Industries. It's their part number E-293S. The "advertised duration" is 290 degrees, which would indicate it's a fairly radical racing cam. Actually, the duration of the valve opening is around 260 degrees, making it equivalent to an "RV cam" which increases low to midrange torque and gives a slight, but noticeable improvement in cruise power without adversely affecting idle smoothness or manifold vacuum. Their "290 degree" specification includes the clearance ramps on both ends of the cam lobe, when the valve isn't actually open. The only difference from the OEM "Corvette" cam I can see when checking the cam with a degree wheel and a dial indicator is a slightly different valve lash adjustment.
     
  7. jart$u

    jart$u Gearhead

    marraskuussa -61 kokoonpantu kone on kyl menny vuosimallin -62 auton nokalle.
     
    Muokattu: 5.8.2022
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niinpä....totta.

    Auton myyjän kanssa eilen soiteltiin, hän ei koneen vaihtoa muistanut mutta jätti pienen varauksen näille muistikuville kun aikaa on kulunut kohta jo puoli vuosisataa.

    Tänään vetelin ekat osat mustalla Temadur 50:llä ja otin koneesta kannen pois. Näytti hyvin selvältä, että vesi öljyn sekaan on tullu nelosen imuventtiilin suunnalta. Kannentiiviste oli ehjä, eli kansi sieltä on halki, se kai tästä on luettava. Sylinterit oli yllättävän hyväkuntoiset, ei juuri ollenkaan rappua yläpäässä. Männän lakia putsailin niin nehän on .060 ylikoon männät. Koko kauneus paljastuu kun saadaan purettua lisää, mutta tällä hetkellä siis odotusarvo on, että kansi on halki mutta alakerta puolestaan yllättävänkin hyvä.

    Laittelen kuvia kun pääsen taas jatkamaan hommia. Täytyy ostaa venttiilivinka huomenna.
     
    Muokattu: 5.8.2022
    Gary Grand, isalmela, juko7 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mun vinka on klubilla lainassa Antilla. Pyydä häneltä sitä lainaan.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    [​IMG]

    Kävin eilen purkamassa Impalan koneen alakerran loppuun. Siellä oli .060 mäntien lisäksi alikokoon hiottu kampura ja mielestäni varsin hyväkuntoiset sylinterit. Laakereissa oli vähän jälkiä ja kampuraakin voisin tässä vaiheessa vähän tarkastella jonkun enemmän moottoreita rakennelleen kanssa, että laitetaanko vaan uusilla laakereilla takaisin nippuun. Kiillotus? Öljypohjassa ollutta sedimenttikerrosta lukuunottamatta kone oli kyllä yllättävän siisti sisältä. Lohko ei mielestäni tarvi muuta kuin huolellisen pesun ja maalauksen. Aiempi asentaja oli flipannut 3. ja 5. sylintereiden kiertokanget ristiin, mutta liekkö tuolla merkitystä kun on nuin kerran toiminut niin laitetaan samalla tavalla takaisin. Laakereista yritin etsiä päivämääriä, jossain luki että 2674M mutta onko se vikko-vuosi vai osanumero niin sitäpä ei tiedä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jos koneen alkuperää haluaa vielä spekuloida, niin luulen että se vois olla joku kunnostettu vaihtomoottori mitä siihen aikaan on ollu tapana sadan tonnin välein autoihin vaihdella. Ehkä joku taksikuski on ensin pukannut kuuskakkosella Chevyllään kerran mittarin ympäri, josta moottori on menny kunnostettuun vastaavaan vaihdossa ja sieltä taas aikanaan tämän Impalan keulalle. No oli miten oli, tuo aiempi remontti on kuitenkin tehty Suomessa, koska jakokopan ja lohkon välisen levyn tiivisteenä oli käytetty jotain lehteä, jossa kehutaan Saabia suomenkielellä. Oli vähän vaikea saada tuo levy irti, kun ne uppokantaiset pultit oli nylpätty jo valmiiksi ja kohtalaisen tiukassakin.
    [​IMG]

    Kansi näyttää ainakin minun silmään olevan halki venttiilien välistä 4. sylinterissä. Tässä olis irtonaisia kansia tiedossa muutama, jospa niistä löytys ehjä tilalle. Olen joskus kuullut sanottavan jostain Volkswagenin 16V alukansista, että niitä on sekä haljenneita että uusia, toivottavasti Blue Flamen kannet on maineeltaan parempia.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nostalgiaa peräkontista. Lisäksi löytyi peltinen sikarirasia jossa oli joku itse kääritty sätkä, en ajatellut testata minkälaiselle "matkalle" joutuu jos siitä ottaa savut...
    [​IMG]
    Esimerkiksi. Täytyy tuohon nokkahommaan vähän paneutua. Vaihtoehtoja on nykyisen nokan ja nostajien sekä kokonaan uuden setin välillä useita, kun nuita vanhoja nostajia näköjään hiotaankin. Mekaanisia nostajia löytys käytettynä nuiden parin hitsatun tilallekin...
     
    Muokattu: 7.8.2022
    rekkamies, isalmela, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Oliko se Saab-jutusta leikattu tiiviste toiminut vai olisiko kannattanut leikata jonkun muun automerkin jutusta? Tämmöiset ristiinvaihdettavuusvinkit ovat aina hyödyllisiä :)
     
    puna niska, isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. Kun olet moottorin purkanut, niin olisko ideaa hapottaa tai upottaa lohko melassiin? Tulisi puhtaaksi ruosteesta.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Meillä itseasiassa on kerhossa pitkät perinteet, että vakavasti otettavat moottoriprojektit käy yön yli marinoitumassa semmosessa 200 litran tynnyrissä jossa on auton lohkolämmitin ja jotain ainetta, jonka purkissa on kuolleiden kalojen ja pääkallojen kuvia. Capricen lohko mulla kävi Teijossa ja joskus on vesitiloja liuotettu Annitrolissa ym. Täytyy kattoa mikä keino ois paras, kun lohko on yllättävän puhdas mutta toki vesitiloissa on ruostetta. Tässä koneessa likaisuus ei ole mitään verrattuna yli 300tkm ajettuun 305:een, jonka tein Capriceen muutamia vuosia sitten.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. Ei kai tätä voi ottaa muuten kuin vakavasti..;)
     
    Kustom STW, MJF ja Petri R. tykkäävät tästä.
  15. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Onneksi olkoon hankinnasta! Hieno löytö, 59-60 Chevyt ovat aina olleet kiinnostavia laitteita.
    Itse olin 2-vuotias vuonna 1978, kun isäni hankki projektiksi melko saman värisen 1959 4d Bel-Airin, ja lapsuus tuli vietettyä sen auton (uusiksi muotoutuneessa) kyydissä monissa eri tapahtumissa yms ympäri Suomea -80-luvun alun kesät kierrellen. Harrastelehdetkin on tullut siitä alkaen aina selattua, ja muutama -60 lippakaton kuva muistui 80-luvun lehdistä mieleen.

    Hieman huonolaatuinen koonti, mutta ainakin nuo tuli mieleen, kahdessa kuvassa on jo aiemmin täälläkin ollut XH-183, yksi on Bel-Air ja neljäs kuva on se Fenderskirt jutun pikkukuva:
    [​IMG]
    (V8 8/81, 60´s ja Show & Go -Extrat sekä Rock´n´Roll-aiheinen lehti Moondogs 2/85)

    Lisäksi 1985 elokuun Slow Downin 4d ht jutussa on tuollainen kuva Lahden autosta, ehkä sama kuva kuin Facebookissa ollut?
    [​IMG]

    Eli tuo sama auto näkyy tuolla toiseksi viimeisessä jaksossa, lisäksi neljännessä jaksossa näkyy se -61 avo kohdassa noin 3:40 -> 4:20: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/15/16s-kevat

    1/1991 Mobilistin juttu jossa muut -60 Suomi-autot ohitetaan, paitsi 4d ht-malleista kerrotaan jotain lienee luettu jo moneen kertaan? Se löytyy tuoltakin, https://www.stadin-raggarit.com/index2.htm ja sieltä artikkelit -> Mobilisti 1/1991 Siipiletukat. Lisäksi Stadin-Raggareiden sivuilta löytyy joku kuva -60 4d sedan Impala-projektista 70-luvulla.

    Korona-aikaan tuli aika paljon selattua Finnasta kuvia, ainoa -60 joka sattui mistään silmään oli SKY FOTO:n kuvassa https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002ijg?imgid=1 Helsingin Eteläsatamasta vuodelta 1973. Linkissä saa kuvaa suurennettua, mutta tuollainen vaalean sininen 1960 Impala sieltä löytyy:
    [​IMG]

    Täällä mainittiin joku Stadin Cruising-kuvista löytyvä lyhyillä N-kilvillä oleva auto, piti oikein kaivaa se esillekin. Se ei ollutkaan esim epäilemäni NNC-85 joka on uus-tuontia ja esitelty Street & Racessa 8/1988, vaan ihan oikeasti lyhyt-kilpinen auto. Toivottavasti nimimerkki 1320 ei pahastu, kun laitan kuvan suoraan tähänkin, voisi ehkä olla sama auto kuin Finnan kuvassa?

    [​IMG]
    https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat+2022/Cruisings/Helsinki/Stadin+Cruising+6.5.2022/

    Tämän kuvan näkeminen sai nyt samalla päätökseen asian, joka lapsena kovasti harmitti: näin kerran tämän auton, ja innoissani kotia päästyäni kerroin, että ”ette usko mitä näin, 1960 Chevyn NV-13 kilvissä”! Eihän sitä kukaan kotona uskonut, väittivät lapsen keksineen koko jutun ja kirjoitelleen omiaan vihkoon johon keräilin rekisterinumeroita. Meidän 1959:n kilpi oli nimittäin noin 1979/80 alkaen NV-12, ei kukaan voinut uskoa että sattumalta NV-13 olisi -60:ssä jota kukaan muu ei missään ikinä nähnyt, mutta nyt 40 vuoden kuluttua sain laitettua siitä isälleni kuvankin. :D

    Lisäksi Wasa Hot Rod Associationin sivuilta https://whra.pictures.fi/kuvat/ löytyy 70-80-luvun alun kuvia 1960 2d ht Impalasta, joka tosin tuolta löytyneen tiedon perusteella olisi vasta 70-luvulla tuotu Ruotsista Suomeen: http://www.overdrive.fi/forum/threads/chevrolet-impala-60.7115/

    OD:n nimimerkki Annsa1 voisi osata kertoa jotain Suomi 59-60 Chevyistä? Hän on niitä muistaakseni jonkun joskus purkanutkin, teki myös Suomen ensimmäisen korinvaihdon avoksi, kyseinen -59 esiteltiin joskus noin 1981 V8:ssakin.
     
    rekkamies, Impalas, FuryIII '71 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Suuret kiitokset tästä mielenkiintoisesta infopaketista!

    Samaan NV-13 kilpiseen autoon tuolla aiemmin viittasin. Tuossa Mobilistin jutussa on pari varsin mielenkiintoista kohtaa:
    • Neliovisia hardtoppeja vm-60 oli vielä hieman ennen uustuontia liikenteessä myös eri puolilla Suomea puolisen kymmentä. Viisi on myös se luku, montako yksilöä itse tiedän näitä olleen ennen uustuontia olemassa. Omani lisäksi se sinivalkoinen joka oli sahan pihassa, Kemissä 70-luvulla purettu yksilö (jossa kylläkin mailimittari), tuo 16. kevät -auto sekä uutena Rummakko Oy:n tummemman sininen yksilö josta täälläkin kuvia. Liikenteessä ei tietenkään ole sama, kuin olemassa...
    • Pääkaupunkiseudulla liikkui myös ns. laulukäytössä samanlainen Impala (viitataan 16. kevät autoon), mutta muutamassa vuodessa se koki melkoisen inflaation kuntonsa suhteen ja päätyi lopuksi Sodankylään, jossa sitä toivon mukaan entisöidään. No tämähän vois olla se Kemijärvelle kulkeutunut sinivalkoinen yksilö, eli mahdollisesti tuo NV-13, siinähän ne menee Kemijärvet ja Sodankylät sujuvasti sekaisin kun tarpeeksi etelästä asti kirjoitetaan. Samalla tavallahan meille pohjoisessa kaikki Tampereelta yli 100 kilometriä etelään päin on "Helsinkiä"
    Lohkon pistin eilen marinoitumaan. Ei aivan liemet riittäneet peittämään koko pitkälohkoa mutta eiköhän tuo koneen keulakin saada myös putsattua rasvoista vaikka brälkeenillä. Nostoliina kulkee sitten sylinterin läpi, ei tuosta nokkalaakerista. Chevy 1958-1960 shop manual saapui kans CD-levyllä niin nyt on speksit ja systeemit tiedossa 235:n oikeaoppiseen kasaamiseen.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Kimi-oz, juko7 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Impalas

    Impalas 1st gear

    Moi.
    Mielenkiintoinen stoori. Kaikkea en ehtinyt vielä lukea mut mulla on tiedossa yksi Suomi Impala '60 4d sedan 283 ja muistaakseni kilvet on TÖ-1. Se auto on maannut ladossa about 40 vuotta. Ja sijaitsee Turun lähiseudulla.
    Joskus on kuvattu Räyskälän parkkipaikalla 79...81?
    Pitää kysellä omistajalta lisää.
     
    Kimi-oz, malvasto ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ei sattunut vieläkään kamera mukaan tallille, mutta jonku huonon kännykkäkuvan sattumalta otin. Tämän kertainen liemi oli W-500 eli ei mitään aivan kauheaa myrkkyä (ns. kunnon ainetta). Kyllä sillä rasva poistui ja maali alkoi kuplia kun se siellä pari vuorokautta lohkolämmittimen varassa porisi, mutta saavista ei siis noussut kauttaaltaan valuraudan harmaata uuden näköistä lohkoa. Muistaakseni samassa paljussa on joskus ollut ainetta minkä käyttöohjeen ensimmäisessä kohdassa kehotetaan poistamaan naiset ja lapset työskentelytilasta ennen korkin aukaisua, tai sitten muistan väärin.
    [​IMG]

    Kylpytynnyrin jälkeen huuhtelin lohkon vedellä ja seuraavaksi täytettiin vesitilat Dinitrol Annitrolilla. Kaveri oli käsitelly Fordin isolohkon vesitilat samalla aineella ja ottanu suhteellisen arvokkaat litkut talteen, niin käytettiin vielä samat aineet Impalan koneessa. Muutaman tunnin jälkeen alkoi vesitilasta nousta vaaleanruskeaa vaahtoa ja melko synkät liemet sieltä sitten tuli kun aineet kaadettiin pois päivän päätteeksi.
    [​IMG]

    Nyt kun sylinterit on puhtaat, niin aika hurjan näköistä jälkeä siellä on vuosikymmenien seisomisen seurauksena, eli sylintereihin on selvästi ikuistunut männärenkaiden kuviot, joskaan ne ei juuri sormella tunnu. Lisäksi nelospytyssä jonne ne vedet ovat menneet, oli sylinterin alaosaan (jossa mäntä tai ainakaan männärenkaat ei käy) ruostunut kolme syvempää uraa. Uskoisin että nuo muut menis kyllä hoonaamalla. Kilpamoottoriahan tässä ei olla rakentamassa. Kampiakseliin oli myös "palanu" jäljet pitkästä seisonnasta.

    235:n virihommia ajatellen '60 Impalan kori (ja varmaan myös '59) on huono valinta. Tietysti se on iso, mutta konepellin alle ei todennäköisesti mahdu yksikään tupla- tai triplakaasarisysteemi. Alkuperäinen Rochesterikin on matalampaa mallia kuin vanhemmissa, joissa konehuoneen korkeus on aivan eri luokkaa. Vaakaimukaasarit tietysti mahtus helpommin mutta kun niitä ei liene ollut muutoin kuin C1 Corvettessa, niin löydäppä semmonen imusarja varsinkaan johonkin järkevään hintaan. Ehkä viisainta on keskittyä nyt siihen, että sais sievän näköisen peruskunnostetun 235:n keulalle ja auton tien päälle. Vien lohkon koneistamolle sillä ajatuksella että vaihtavat siihen nokkalaakerit, pyyhkäsevät kansitason puhtaaksi ja hoonaavat pytyt. Kampiakseliin kiillotus tai hionta. Sitten ku löytyy ehjä kansi jostain, niin siihen aihion kunnon vaatimat työt.

    Vaimo tuossa oli imuroinut Impalan sisustan ja tehnyt muutamia löytöjä, kuten jotain Impalan vakuutushakemuksia ja kuitteja sekä "Pohjan poika" -oluen mainostulitukkurasian. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että verhoiltujen penkkien kankaan alla tuntuu olevan alkuperäiset verhoilut. Niiden kunto tosin on arvoitus. Niin ja sitä myyjän kaipaamaa pistoolia ei vieläkään löytynyt.
    [​IMG]

    TÖ-1 ensimmäinen omistaja oli "Oy Kyrö Ab, Hämeenkyrö Kyröskoski" eli paperi- ja kartonkitehdas Kyröskosken rannalla. Tämä on yksi niistä Turun ja Porin lääniin uutena rekisteröidyistä joiden kantakortit löytyy netistä Kansallisarkiston sivuilta. Korityyppi 1819 eli tosiaan V8-koneinen 4d sedan.
    Aika huikea juttu että toinenkin '60 Suomi-Impala on levähtänyt ladossa 40 vuotta! Kuva ois kiva. Samalla firmalla oli myös TÖ-2 '60 Bel Air 4d sedan 235:lla, liekköhän tuo säilynyt...
     
    rekkamies, Kimi-oz, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!