Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tyhjäkäynnin säädössä tavoittui jonkinlainen välirauha. En ihan jaksa luottaa, että olisin voittanut kisan oskilloivan 170:n kanssa. Eilen uimarannalle ja tänään töihin kuitenkin ilman dragsterimaista tyhjäkäynnin soutamista ja se on hyvä alku.

    Kikkailin kaasupedaalituntuman kanssa. Logista näkee, ettei normaaliajossa tarvitse käyttää kaasupedaalista edes 10% liikealuetta. Kikkailin ylimääräisellä MAP-anturilla sellaisen ominaisuuden, että se ajaa paineen (kenties jatkossa myös TPS sensorin) funktiona tyhjäkäyntiventtiilin ajoalueella kiinni, jotta saan pedaaliin vähän enemmän liikettä ja kenties 904 vaihteiston pitämään kaupungissa pikkuvaihteita vähän pidempään päällä.

    Toinen seurantatankillinen meni 17 litran paikkeilla joka bensakorjattuna on 13 litran haarukassa, joka puolestaan on ihan samalla tasolla kuin vv 85-88 vakiokuntoisella 225 koneisella Valiantilla kului pitkässä seurannassa. Tämäkin on hyvä.

    Helteet tekivät mahdollisuuden säätää sähköflektin ohjausta. Kolmenkympin kelissä moottorin lämpö nousi taajama-ajossa tutusta 82-84 asteesta 88-89 asteen paikkeille. Taulukkoon +33% pwm:ää ja laite alkoi kelata lämpöjä alaspäin. Hain siis sähköflektille minimiä, millä selviää tehtävästään

    Seuraavia steppejä. Pieni ulkomaan reissu josta tulee tuliaisina perillä odottavat 7 kpl (koko kauppiaan varasto) kumisia venttiilikopan tiivisteitä. Tiivisteen vaihto, johon luultavasti päättyy paikkojen sotkeminen. Vähän leudommalla kelillä loggaus täyskaasu 1-2-3 kiihdytyksellä ja säätö niin, että seokset on jossakin 0,82 - 0,85 täysillä ahdoilla, jotka saaa olla 0,6-0,8 välillä. Talvikaudella jakopäänkopan muokkaus, jottei rullaketju yletä peltiin koputtamaan.

    Pitäisi valita joku piäkaupunkia lähellä oleva pyöristä mittaava dyno, jolta saa katsurille kelpaavan todisteen. Mitäs on tarjolla?
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Oisko Rasmus kelatiellä tai Motorbit (tekeekö pelkkiä ajoja?) Korsontiellä.

    Rasmuksella napadyno:
    Osoite: Kelatie 30, 10450 Vantaa
    Puh.: 040 0205417


    Motorbit
    Osoite: Högberginhaara 11, 04360 Tuusula
    Aukioloajat:
    Avoinna ⋅ Suljetaan 17.00
    Puh.: 09 7537533
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Bc motors kellokoskella
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noissahan on jo mistä valita. Soittelen noille syksymmällä jahka omaan kalenteriin paremmin mahtuu katsastusharrastusta.

    Pari sanaa tyhjäkäynnistä? Ei se mitään, kerron silti.

    Tää aloittaa nykysäädöillä kylmätyhjäkäynnit nyt noin 1300 tasolta ja päätyy lämpimänä hieman alle tonniin. Maxxecufoorumin kokeneet olivat sitä mieltä, että pitäisi käyttää ensisijaisena säätömenetelmänä sytytysajoitusta. Se siis päälle.

    Perusennakko on 20 ja tyhjäkäyntisäädin saa käyttää 0-34 asteen alueen. Hienosäätö tapahtuu IAC venttiilillä.

    Toimi hienosti. Siis tuolla isolla tyhjäkäynnillä. Ja vaihde päällä. Mut kun on puolilämmin ja vapaalla, niin ei kun humppa taas käyntiin. Tai jos tiputan tyhjäkäynnin alemmaksi, ettei momentinmuunnin vielä tartu just lainkaan (tässä on kustomlimppu korkealla stallilla) niin osaa humpata vaihde päälläkin.

    Ja kuinka se sen tekee? Nostaa kierroksia hi-taas-ti mutta tasaisesti noin 300 rpm verran ja sitten romahtaa kerralla asetusarvoon. Ja sama uusiksi monta kertaa. Automaatin raahatessa D:llä pysyy tosiaan paremmin aloillaan kuten yllä mainitsin.

    Ei kun nauhoittamaan logia, millä se sen tekee. Jostakin aiemmasta nauhoituksesta katselin, ettei ecu aina edes yritä säätää muutosta vastaan.
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen mä olen laittanut sellaiseksi, että KIINTEÄ on 20 astetta ainakin 1200 asti ja siitäkin nousee vain muutamia asteita 1600 mennessä. Tällä 0-1200 alueella ei myöskään paine vaikuta. Näyttää käyvän pari astetta myöhäisemmällä (noin 18 ast) kaupungissa koska lämpötilakompensaatio alkaa vaikuttaa. Mutta siis ei ole eikä varsinkaan tuolla ongelma-alueella.

    Se, millä se sen saa korjata, on min ja max asteet ja ne on nyt ne 0 ja 34. Ja sallittu 100% alueenkäyttö.

    Varsinkin tuo todella hidas 2-3 sekuntia jonka se kelaa 300 kierroksen lisiä (menee yli pyynnön) ja josta se romahtaa pyyntöön on outo. Olisko niin, että kun siellä on "älä reagoi alle x asteen muutoksiin, niin tuossa derivoi sen verran hitaasti, ettei mihinkään jaksoon satu yli x:n olevaa muutosta?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jossain -90luvun VW bensa koneissa oli samaa. Eli kierrokset lähtee hiipimään ylös tuonne 1600-1900 rpm ja sit tippuu kerrasta alas taas normaali tyhjäkäynnille. En muista enää tarkemmin mikä kone yms kyseessä, mutta muistaakseni liitty IAC venttiilin kiukutteluun.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on paljon mahdollista. Jos venttiili on paine-erolla mielellään avautuva, toisin sanoen ei kykene pidättelemään, niin sehän on kaiken säädön ulkopuolella. Toivoin osuvani oikeisiin komponentteihin tehdasturbotetun (Sierra XR4Ti) läppärunko/tyhjäkäyntiventtiili sotkeentuessani (muuten hyvä progressiivisine linkkeineen). Asia on helposti (ensi talven rakentelukaudella) selviteltävissä. Saisi muutenkin olla semmoinen, jossa voi käyttää koko ohjausalueen. Nykyisellään on niin jyrkkä että 20% pwm alue sisältää kaiken alkaen "melkein sammuu" aina "huutaa hullun lailla kierroksilla".
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dart sai huilia kokonaisen kuukauden tallissa ollessani rouvan kanssa ulkoiluttamassa toista harrastetta ympäri eurooppaa. Ajoonhan nämä on tehty. Mut miten ajelet kaikilla yhtä aikaa? En mitenkään. Niinpä Dartti odotellessaan pillastui ja laski öljyt alleen. On sillä luonnetta yhtä paljon kuin rakentajallaan.

    Pois se kone tulee muutenkin sieltä kopastaan pikku muutosten takia.

    Fordin IACilla on ominaisuus säätyä alipaineen mukana.

    [​IMG]
    Koneen ottaessa kierroksia alipaine syvenee ja venttiili aukeaa. Sitten kun jostakin syystä ei muut systeemit pysy perässä, järjestelmä kyykähtää, moottorin alipaine laskee ja venttiili menee kiinnipäin. Kaikki oskillaattorin osat on tunnistettu. IAC venttiili menee vaihtoon jahka keksin, mistä mä saan semmoisen, mikä ei ole yhtä herkkä (mut ei maksa monta sataa euroa) tilalle. Ja pitää olla PWM ohjattu. Stepperillä pyöritettävä kara olisi toimintavarmempi, mut tämä ECU ei osaa semmoista veivata. Ennen venttiilin vaihtoa koitan jallittaa tuota säätämällä pwm pohjat venttiilin yli olevan paine-eron funktiona. Mulla on anturit molemmin puolin, joten pitäisi onnistua.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mistäpä noista tietää, miten päin ne toimii? Mä ostin USPartsista ensiksi 1:1 sellaisen, mikä oli (vioittuneena) mukana XR4Ti:n läppärungossa. Se oli outo, kun se oli sähköttä auki. Sit kävin tiskillä koepuhaltamassa sellaisen, jossa venttiili oli oletuksena kiinni. Mut ei vaan ole voimalla kiinni. Kun sopassa on vielä se turbo, joka tuottaa pientä painevaihtelua ja varsinkin, jos kone ryntää, niin vasta tuottaakin - mulla on siellä se toinen anturi ja sen paineen näkee anturilla.

    Lääke voi olla laittaa niin alimittainen venttiili, ettei se pysty ryntäyttämään konetta edes 0...100% liikealueella. Että riittää just kylmäkäynnistyksen korkeaan joutokäyntiin ja pystyy kompensoimaan D vs N muutoksen. Mulla oli sellainen, mut se ehti mennä metallijakeeseen...
     
  11. Olisko normaalisti kiinni?

     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niinhän se on tuokin ostettu, mutta alipaineella jaksaa aueta mukaan tai jotakin sinnepäin.

    Melko sama, millä foorumilla tätä yrittää ratkoa, niin aina harhautuu.

    Mä yritin just kysyä Maxxecun paremmalla foorumilla kuinka laskea 2:n painenturin erotus ja käyttää sitä säätöön - täähän on hyvää oppia tulevaisuuteen - niin eikö taas löytynyt joku Jonne puskasta "ootko kokeillut säätää pelkällä sytytysennakolla?". Tuo venttiili elää alipaineen mukana niin pitkää liikettä, että siihen ei oikein pure sytkäennakko. Voi humpata 800-1700 vapaalla ihan tosta vaan.

    Kolmannekseen jos säätää pelkällä sytytyksellä tyhjäkäyntiä, pitää kaasuläppä jättää auki pahimman mukaan. Ja sillä lailla kun tuulettaa konetta polttoaineseoksella lämpöisenä sytkä myöhäisen puolella, niin talousajokilpailuun ei kannata stadilaisen ruveta.
     
    Muokattu: 2.8.2022
  13. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Löytyiskö siihen 3-napaista venttiiliä, siis mitä sais vedettyä myös kiinnipäin?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niitä ilmeisesti on, kun "pinohiiren" topikissa Make käytti jotakin venttiiliä, jossa piti laittaa joku vastus johonkin välille. Sillä voisi kuvitella olevan joku tuommoinen biasointivaikutus.
    Dataa on kehnosti tarjolla. Sekin vastus oli kai jostakin Megasquirt ohjeista löydetty muttei semmosta datalehteä, missä olisi joku pitovirran mitoitus yms.
     
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ootee, mut ajeliks sä eilen dartilla vastaan lahdentiellä, vai oliko joku toinen valkoinen '66 darra...?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajelin. Kävin Keravalla tallilla parsimassa F-150 katsastuskuntoon. Ja samalla hämmästelemässä Dartista joitakin juttuja. Kivasti ehti vetää Keravalta etelään rampissa ennen motaria suurimmalla vaihteella rajoittajaan.
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun rajoittaja on 6,5k niin logissa näkyy jotakin 6,8k kierrokset maksimina. 170 on se oikea slant. Toinen on semmonen turvotettu paikallismoottori.
     
    isalmela, MJF ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  18. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Meinasin kahdella PWM-lähdöllä, mutta en tosiaankaan tiedä onko mahdollista Maxxissa...
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saisi sen jollakin opein tehtyä. Säädin itse tuottaa yhden pwm:n yhdellä tai kahdella säätimellä. Luultavasti tuossa riittäisi kun vetelisi TPS kotiasennossa venttiilin lujasti laitaan. Siis ilman sitä toista pwm:ää olisi napakasti kiinni.

    Mä oon 3.tta kertaa Maxxecun palstalla kysymässä miten tehdä joku tietynlainen operaatio. Sit jos pikkuisenkaan avaan pandoran lipasta (tai joku muistaa mut) niin alkaa se vi#un jankutus siitä, että siellä on joku perusasia pielessä.

    Jos mä otan sen IAC venttiilin pois ja tukin reiät, niin oskillointi loppuu. Mut sitten mulla ei ole oikein laaja-alainen tyhjäkäynnin säätö, jolla käynnistää kone kylmänä, pitää käynnissä kylmänä ja säätää kierrokset kivaksi N ja D vaihdellessa. Sytkällä saa osan alueesta, mutta se on primitiivinen. HD:ssa mulla on jotakin sinne päin kun siihen vehkeeseen ei tommonen nyrkin kokoinen IAC venttiili oikein sopinut.

    Joku googlettajaguru kun löytäisi oppaan, joka avaa noiden venttiilien sielunelämää. Siis nimenomaan noiden Fordissa käytettyjen, jotka voi olla tosiaan virratta ihan aukikin. Tää mun on vain 2 napainen, mutta on ne tuonkin tehneet jonkin vehkeen osaksi ja kai se on edes uutena toiminut?
     

Kerro tästä muillekin!