Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. 61 chevy

    61 chevy Gearhead

    sekoitetaan vielä vähän. mulla oli n.15v sitten '61 suomi impala 4dht mutta papereiden mukaan se oli '60 olisko sitten rekisteröity vuoden 60 puolella? hpm-75 rekisteri
     
  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Jos oikein muistan Nyqvistin Leksa muutti aikoinaan 60 4D HT:tä kantautona käyttäen avoksi . Tämä avo valmistui sitten aikoinaan Rovaniemellä.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tämä auto tunnistettiin nykyomistajan toimesta ja sen kanta-autona oli '59 flattop, josta siis tehtiin '59 avo. Jossain 80-luvun veekasissa on projektikuvia.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    HPM-kilpisarja on kaiketi ollut jaossa Hämeen läänissä 1964, joten se ei ole alkuperäinen tunnus. Joulukuussa 1960 on ensirekisteröity Uudenmaan lääniin yksi Impala, vois olla se?
     
  5. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Finnish impala clubilla oli jossai ameriiikkalaisessa chevy lehdessä iso juttu suomi impaloista - sieltäpä näkis mitä on 90-luvun taitteessa ollut täällä.

    Jos joku sankari omistaa vanhoja PowerGlide kerholehtiä niin täällä olisi varmasti innoikkaita lukijoita vaikka ihan omassa topikissaan.
    Koitan kaivella omaa arkistoa ja lisäillä jahka löydän ja ehdin
     
    Kimi-oz ja Seevu tykkäävät tästä.
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Tää kyllä vaatisi LS-swapin ;)
     
  7. elektro

    elektro 2nd gear

    ECB-97 Impala , ollut aiemmin UDA-33 ja taas myöhemmin BIZ-42
    FB-1 Bel-Air
    Näitä voi katsella tarkemmin Turun ja Porin läänin yhteisarkistosta
     
  8. Siinä Hot Rodin artikelissa oli erilaisia tehotesteja. Siinä ensimmäisen ja toisen testin erona oli 2- haarainen Corvette -pakosarja. Piirsin niiden tehokäppyrät:

    [​IMG]
    Ei hevosvoimissa suurta eroa noin vähävoimaisessa moottorissa, mutta näyttää aika hyvin silti auttavan. Ihan kuin joku olisi aiemmin maininut Fentonin pakosarjan..;)
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se varmaan tuleekin, tässä kun pitää pakoputki hommata uus muutenkin niin samalla vaihtuis alkupäähänkin Y-putki. Orkkis pakosarjanhan voi silti hiekkapuhaltaa, maalata POR-15 Manifold Grayllä sekä paistaa uunissa siltä varalta, jos alkaa pussihousuttamaan :cool:

    Tilasin tuossa uudet nokkalaakerit ja kun ne saapuu, niin tarkoitus on viedä lohko ja kampiakseli sinne moottorikoneistamoon. Uudet runko- ja kiertokangenlaakerit hommataan sitten kun tulee tuomio, täytyykö akselia hioa.

    Katselin tuossa keväällä ennen auton ostoa jo, että sekä helmat että takahelmat/kaaret tarvitaan ainakin uudet ja niitä uustuotantona saa. Laatu voi olla mitä vaan, mutta varmasti helpompi silti tehdä takakaaretkin niistä kuin suorasta pellistä. Itse olen enempi sellainen kotitarvehitsari, että olen omiin ja vaimon autoon hitsannut lähinnä lattiaa, runkoa ym. mutta en ala tällaiseen autoon harjottelemaan peltitöitä näkyville paikoille vaan ulkoistan sen jollekin, jolla homma käyttää ja työ ottaa vain murto-osan aikaa siitä että ite alkaisin tuusaamaan. Tarkoitus on muutenkin saada Impala ensin vaan katsastuskuntoon ja jos siellä katsuri antaa hylkäävän tuomion sekä korjauskehotuksen takakaarista ja helmoista, niin otetaan peltihommat ohjelmaan etupainotteisesti. Muutoin ne on "jonku tulevan talven" hommia.

    Yksi ilta tuossa katselin että mitä maksais hankkia ne helmat/kaaret valmiiksi hyllyyn, niin olikin tilanne muuttunut kuukaudessa siihen että joka paikassa varastosaldo oli "discontinued" tai "out of order". No Tradepartsilla oli oikean puoleinen korjauspala hyllyssä niin se lähti tilaukseen saman tien, ja vasemmanpuoleisesta on nyt verkot vesillä niin sanotusti. Helmat on niin yksinkertaiset, että uskon niiden syntyvän ammattimiehellä pitkästä tavarastakin helpolla. Etulokasuojissa ja esim. kuskin ovessahan on myös laittoa, mutta kun niihin ei valmiita korjauspaloja ole kai koskaan ollut olemassakaan niin toistaiseksi en ole ottanut koko asiasta stressiä. Oven pintapelti on myös aika suora, etulokasuojien alaosat sekä etureunat onkin jo hankalempi rasti mutta niillekin kyllä tekijä löytyy kunhan vaan minun peilistä löytyy maksaja.
    [​IMG]

    Sähköjä täytyy vähän tuossa kartoittaa. American Autowire myy sekä alkuperäistyyppisiä auton eri osien (esim. koneen, etuvalojen...) johdotuksia että kokonaista settiä sulakerasioineen kaikkineen. Semmonen Classic Update Kit mulla on '70 Novassa ja se oli kyllä paras 600-700 euroa, jonka olen siihen autoon koskaan käyttänyt. Tuli nykyaikaiset sulakkeet ja kaikki uudet katkaisijat, lampunkannat ja liittimet mukana. Ylimääräisiä piirejä oli monta joten turbiinilukon ja lambdankin sai sulakeboksin taakse. Impala vois ehkä mennä sillä, että hankkis pelkästään konehuoneeseen uuden alkuperäistyyppisen johtosarjan kun sinne on viljelty sitä punaista johtoa ja sinisiä abicoja. Täytyy tutustua aiheeseen kun saa moottorin osat koneistamolle.

    Autoarkeologiapuolella olen saanut taas virka-apua ja tilanne on se, että niistä 17:sta vuonna 1960 rekisteröidyistä autoista yksi on mitä ilmeisemmin vuoden 1961 mallia kuten tuolla jo aiemmin uumoiltiin, eli "lopullinen saldo" on siis 16 Impalaa. Niistä on nyt 13 sellaisia joista on tiedossa edes joku rekisteritunnus, jonka avulla lähteä tietoja kaivelemaan. Kahdentoista korityyppi on tiedossa ja niistä vain neljä on ollu flattoppeja, loput 4d sedaneita. Merimiesautoja tai muuten varhain Suomeen maahantuojan ohi tulleita autoja on varmaan useita, mutta ainakin kaksi flattoppia, joista toinen olisi erään lausunnon mukaan se ns. 16. kevät -elokuva-auto (joka on olemassa ja voi hyvin).
     
    Muokattu: 20.8.2022
    rekkamies, teippi-mikko, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tuollaista american autowire classic update kittiä olen silmäillyt myös omaan autoon. Siinä kaikki sähköjutut toimii (suurin piirtein :oops:) niin ei ole ollu päällimmäisenä hankinnoissa.

    Sekä valtava urakka sen asentamisesta hieman kauhistuttanut... Tosin nyt huomannu miten yksinkertaista monte carlosta on sisustuksen irrottaminen vetoja varten niin tiedä häntä vaikka laittaisi sellaisen hankinnan mietintään.
     
  11. Onko mahdollista, että vuotta aikaisemmin olisi käynyt samoin? Eli, että vuonna -59 olisi rekisteröity joku -60 malli?
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kannattaa toki ennen purkamista ottaa vähän kuvia johtojen alkuperäisistä reitityksistä, niin ei sitten asennusvaiheessa tarvi jäädä miettimään, että kuuluuko tämä johto mennä rattiakselin ylä- vai alapuolelta. Minäkin sitä isoa työmäärää vähän kammoksuin, mutta se American Autowiren setti on jaoteltu fiksusti muutamiin eri kokonaisuuksiin ja ohjeet oli hyvät. Jokaiseen johtoon on painettu teksti, mihin se on tarkoitettu. Jos/kun haluaa tehdä asennukset viimeisen päälle niin kannattaa ostaa vähän kutistesukkaa, nylonpunosta, nippusidettä ym. mitä nyt haluaakaan viimeistelyyn käyttää. Eli sellaiseen hieromiseen kannattaa varautua käyttämään aikaa ja johdot kun pitää itse lyhentää, niin kannattaa tietysti olla huolellinen. Oikeanlaiset puristuspihdit liittimiä varten pitää olla, abicopihtejä ei oteta esille ollenkaan. Myös hyvät kuorintapihdit maksaa itsensä jo ekan 10 minuutin aikana takaisin. Johdoissa oli paljon ekstraa joten niitä voi alkuperäisestä poiketen vetää vähän eri reittejä jos haluaa niitä vaikka konehuoneessa piiloon. Mun sarjassa oli joku valmistusvaiheessa laittanu vilkkujen merkkivalot ristiin ja kerran autoon tuli total blackout kun startin kylkeen menevän johdon liittimen olin painanut pohjaan turhan ujosti. Muuten ei ongelmia.

    Salapoliisikaverillani oli tieto, että V8-koneinen '60 Impala on tyyppihyväksytty Suomeen vasta heinäkuussa ja 4D HT korityyppinä toukokuussa. Täytyy kysellä, mistä näitä päivämääriä voi kaivella. Kuulemma '61 Impalan tyyppihyväksyntä tehty joulukuussa 1960. Eli voi se olla periaatteessa mahdollista, mutta se mahdollisuus muuttuu mahdottomaksi jos saadaan tieto, että kaikki '60 Impaloihin liittyvät tyyyppihyväksynnät on tehty vuoden 1960 puolella, näin kai se täytyy ymmärtää.
     
    Muokattu: 20.8.2022
    juko7, Kustom STW, Väpsy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Eipä ne koko korin sähkötyöt ole niin iso projekti, että sitä kannattaisi empiä. Omaan autoon valmistui rodiboksista sähköt kaikkineen tilpehööreineen viikon iltahommina. Halpa palovakuutus muutenkin. Kaikki ne yli 50 vuotta vanhat johdot oli enemmän tai vähemmän korppua.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Tästä on pari kuvankaappausta toisessa ketjussa.
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impalan orkkis 14" peltivanteethan on sitten ristikudosmallia, eli puuttuu se ura tubeless-renkaille. Katselin että 14" valkosivu-rättikudosrenkaat maksaa sarjalle saman verran ku ens tammikuun sähkölasku, eli 1000-2000€. Ei jatkoon. Itselläni kun ei näin vanhaa autoa ole aiemmin vielä ollutkaan (aiempi enkka 1970), niin tuli tämä tubelessvannehommakin uutena juttuna. Kyllä kai tubelessrenkaitakin ristikudosvanteille laitetaan, mutta lienee vaarana renkaan luiskahtaminen pois paikaltaan jossain ääritilanteessa. Sisäkumet ei kuulemma taasen tykkää "harjasta", joka tubelessrenkaan sisäpuolella on.

    No tilanne ratkesi sillä että ostin sopivasti vastaan tulleen edullisen sarjan hieman tuoreempia 15x7" Chevyn peltivanteita. Niille jos pyöräyttää 205/70 tubeless-valkosivut niin renkaan kehä pysyy samana kuin Impalan vakio koko eikä renkaat maksa ku satasen kappale. Orkkis pöläreitähän ei ole tallella muutenkaan yhtään, niin niiden sopimattomuutta isommille vanteille ei tarvi murehtia. Ehkä hankin "spider hubcapsit"...
     
    isalmela, Isamu ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jos halvalla löysit 15x7 vanteet, onhan jako oikea? ;) Sulla pitäisi olla 5x4,75 jako joita ei 15 tuumaisina yleensä halvalla löydä, ne tuppaa olemaan 5" jaolla. Ja ainakin osassa 50/60-luvun GM-tuotteissa pitää olla isompi keskireikä kuin uudemmissa, eli jos on yhtään epävarmuutta niin vanteet kannattaa testata alle ennen rengastöitä. Yst terv nimimerkki "Kantapään kautta huomattuja asioita"... :D
     
  17. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Eikös noita löydy ihan sedani capriceista ja sen johdannaisista?
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    5x4.75" jakoisina nää myytiin, myyjällä oli ainakin '65 isokorinen Chevy. Täytyy testailla. On meillä myös '85 sedan Caprice ja '90 pitkäkatto, niihin ne ainakin sitten menee jos ei Impalaan sovikaan. Sedanissakin on vitosen jako kun siinä on joku alustaoptio (Suomiauto).
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ei liene Chevyn isolohkoa ollut tehtaalta yhdessäkään Box Chevyssä ja 305cid se on tämäkin. Tässä on 8.5" perä, isommat jarrut, paksumpi vakaaja edessä ja 5x5" jako, ja jos sanon että se on HD-alusta niin joku kiirehtii sanomaan, että se ei ole sama asia. RPO-koodia ei pääse kontin kannesta lukemaan kun se on joskus maalattu yli. 9C1 eli poliisimalleissahan on joku tymäkämpi alusta kans.
     
    Muokattu: 29.8.2022

Kerro tästä muillekin!