USAn autotuotannon nousu ja tuho - "Ensimmäiset ja viimeiset"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kerkko, 13.8.2022.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuohon listaan kuuluu pari plussaa 80/90-luvulle, jotka päättävät ns. malaise-eran:
    - ruiskun yleistyminen
    - vähän jälkeen... turbo
    Nämä asiat palauttivat tehot pikkukaseihin ja isoihin veekutosiin. 90-luvun jenkkiauto on kaikesta huolimatta tehokas pakkaus vastaaviin euroautoihin.
     
    juko7 ja redneck1 tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Nykyaikana sekä omistus- että toimitusketjut on niin monimutkaisia ja tuotteet "kansainvälisiä", että vaikea identifioida enää mitään autoa "japskiksi" tai "jenkiksi". Taitavat olla kaikki enemmän-vähemmän kiinalaisia.

    Brändejä syntyy ja kuolee ja uudelleen määritellään jatkuvasti.
     
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mercury Sable, Buick Skylark, Oldsmobile 98 ei hirveän muodottomia puikuloita ole. Ehkä jopa hyvän näköisiä? Mielipidekysymyksiä mutta 90-luvun pikkujenkkejä voi pitää jopa hyvän näköisinä.

    Amerikkalainen premium ysärillä jotenkin paremman laatuvaikutelman antava. Vai onko USA ja Euro tuotteet molemmat sittenkin yhtä laadukkaita mutta eri periaatteelle ja kansalle tehtyjä. 2000-luvulla kaikki jo melkein samanlaisia kuin Euroopassa.

    Jossain kohtaa pickupit kääntyi mielestäni työkalusta perheautoksi. Pystyi ja pystyy hoitamaan työ, perhe, vapaa-aika ja loma asiat yhdellä ja samalla autolla.

    Ford Taurus on edelleen todella yleinen vaikka loppui 2017 kuten myös Chevy Impala joka kuopattiin 2020. Henkilöauto Buickit oli myös kova juttu ennen kuin muutettiin premium Opeleiksi. En tiedä mikä on Opel-Buickkien valmistusmäärä, mutta jostain syystä tuntuu ja näyttää siltä ettei kukaan niitä arvosta.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noi on juuri niitä edellämainittuja puikuloita, kromimaski ja kokopunaiset takavalot erottaa brittiläisestä Ford Scorpiosta tai japanialaisesta Toyota Camrystä.

    Olihan siellä sitten niitä tila-autoja...
     
  5. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Buick Skylark
    [​IMG]



    [​IMG]
    Oldsmobile 98
    [​IMG][​IMG]
    Mercury Sable
    [​IMG]
    [​IMG]
    Toyota Camry
    [​IMG]
    Ulkoisesti ja sisäisesti usein hieman eri vivahteilla muotoiltu?

    Ainakin Amerikassa osataan tehdä hienot vanteet joka erottaa ne japanilaisista joissa usein kapselit. Seuraan amerikkalaista henkilöä netissä joka kerää löytämiään kapseleita ojan pohjilta ja 90% ne on japanilaisista ja usein Toyotan. Ensiksi ajattelin että ne on vaan huonompia laadultaan jota ne varmasti onkin, mutta sitten tulin ajatelleeksi että amerikkalaiset ei pahemmin kapseleita omissa autoissaan nykypäivänä käytä.
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Skylarkissa on samanlaiset takavalotkin kuin toisen polven Scorpiossa.
     
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ainahan hyviä ja hienoja ratkaisuja on matkittu valmistajien välillä.

    Nuo vielä erottuu jenkeiksi. Tosin Ford Scorpio on kuin Tauruksen malli jota ei koskaan tehty, vaikka Scorpio on Euroopasta.

    Nykyään kun miettii uutta Chevy Malibua, mikään ei erota sitä esim. Camrysta. Ulkonäkö että ja etenkin sisusta saa silmät särkemään kun näyttää niin japsilta.
    https://www.chevrolet.com/cars/malibu
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Hetkenhän voi pohtia tuota 50-60-luvun amerikkaa. Silloin se keskiluokkaistuva autotehtaan työläinen osti joka toinen vuosi uuden auton ja maksoi omakotitalon muutamassa vuodessa pois, vaikka vaimo olisikin ollut kotona.
    Nykypäivänä ei onnistu. Maailma on aika paljon muuttunut.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Suosittelen ehdottomasti lukemaan ansioituneen Ford ja Chrysler -pomon, Lee Iacoccan elämänkerran.
    (Lisätiedot herrasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lee_Iacocca)

    Huikean mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu elämänkertateos, josta saa erinomaisen ja yksityiskohtaisenkin kuvan Amerikkalaisen autoteollisuuden kukoistuksesta ja alamäestä 1940-1980 -luvuilla.
    Löysin tämän jostain divarista joskus ja enpä muista koska viimeksi olen herkutellut niin hyvän kirjan äärellä.

    Esim
    https://www.antikvaari.fi/k/iacocca...cocca-autoelamakerta/002e425edf7e793858e86bbd
     
    kerkko ja leivonharri tykkäävät tästä.
  10. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tulin ajatelleeksi että Tesla tavallaan jatkaa wanhan ajan jenkkien perinteitä: työn laatu ei ole ihan viimeisen päälle mutta on teknisesti edistyksellinen, näyttää hyvältä ja kulkee vähän helkutisti.
     
    juko7, isalmela, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Reetu, ei ole tarkoitus dissata noita mainioita ysäripuikuloita, ainakaan sillä, että tarviis takajaloillaan puolustaa jotain pölykapselisuunnittelun mahtavuutta.

    Noissa autoissa hienoa on just se, että ne on ulospäin aika vaatimattomia, mutta sisällä on vielä rattikarahkat ja sohvapenkit börheellä pornoplyyssillä. Halpa polttoaine ja megalodonien historia näkyy vielä siinä, että lähtökohtaisesti perus-Jimin auto on varustettu terveesti potkivalla veekutosella ja automaatilla (ynnä ilmastoinnilla ja ohjaustehostimella) kun kaikkialla muualla sivistyneessä maailmassa lähtökohta oli nelisylinterinen, manuaalivaihteinen ja -jos panostaa enemmän kun naapuri- kattoluukullinen.

    Samaan aikaan Lada Samaran perässä luki "5 Speed" ylpeydellä.
     
    Muokattu: 16.8.2022
    juko7 ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    on monta, jotka herättävät kummallista omistamisenhalua... esimerkiksi tuommoista Oldsia en muista nähneeni edes kuvissa. Oliko tuo vielä takavetoinen?
     
    leivonharri tykkää tästä.
  13. Pientä fiilistelyä väliin..:

    [​IMG]

    Jatkakaa..
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tuo vanne juttu vaan tuli mieleen.
     
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Viimeisen sukupolven Olds 98 on etuvetoinen. Viimeinen takaveto Olds (Custom Cruiser) tuli 1992. Jos ei neliveto Olds Bravadaa nyt lasketa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Youtubesta kerran löysin kuinka Amerikkalainen nyt Alankomaissa asuva henkilö on ihmetellyt miksi Alankomaissa on niin paljon USA pickuppeja. Tuolla jenkki pickupit on myynyt pitkään paremmin. Sama henkilö on myös ihmetellyt uusien että vanhojen USA autojen yleisyyttä ja etenkin mallien joita ei ikinä myyty uutena Eurooppaan. Toi Floridasta myös Mercury Grand Marquisin Alankomaihin koska oli hämmästynyt siitä kuinka arvostettuja autoja nämä Panther bodyt Euroopassa ovat ja alkoi katsomaan niitä eri silmin mitä oli ennen katsonut.

    Omien havaintojen mukaan Suomessa uudempia pickuppeja alkoi näkemään aina vain useammin vuodesta 2017 eteenpäin, mutta sitä ennen olivat todella harvinaisia.

     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuolla sais leppäkyljestäkin asiallisen hinnan.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tässä sitä tulevaisuutta. Dodge Hornet GT, RT ja GLH.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä Autoscout24:ssä olen kurkkinut, niin tosi useissa euroopassa myynnnissä olevassa usapickupeissa on kaasuvehkeet. Nestekaasuhan ei ole verotettu lähellekään bensaa siellä, missä sitä saa käyttää autoihin. Jos on "amerikanhintaista" polttoainetta, niin mikspä ei.

    Kaasua myydään myös Baltiassa ja Puolassa ja ... ja on ketterää vs esim maakaasu, koska ei korkeapaineastiaa, vaan säiliö.

    Muoti-ilmiö noita taisi alkaa monistaa muutama vuosi sitten. Kuorkkeja ovat autoveron takia ja se on ainakin mulle rasite, kun pitäisi ajaa joku C1E lisuke korttiin ja ruveta uudestaan köröttelemään 80 km/h plus toleranssit.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uusi EV Chargeri. Keula näyttää ihan ok, mutta C-pilarin alue ja taka-ikkuna... ööö ei.
    Mutta on sentään 2 ovinen, niin ei tarvii porukoiden vinkua enää 4 ovisista LX Chargereista :p:D
    EDIT Tosin kyse on koseptista... eli tuotatomalliin taida jäädä muutakuin toi ruma takalasi..
     
    Muokattu: 18.8.2022

Kerro tästä muillekin!