Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Oletko pohdiskellut, että mikä turbo se sitten olisi?
     
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Jokin alipaine-ohjattu vnt olis kova ;)
     
    MJF ja puna niska tykkäävät tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku kiinanturbo se varmaan on. GT286o kloonissa on senttiä pienempi pakopuoli. Jos se innostuisi paremmin.

    Tämän nykyisen voisin kuvitella sopivan mietoon 300 kokoiseen Fordiin.
     
    FuryIII '71 ja puna niska tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jaksaiskohan sitä yrittää säätää. Ei taida ne VNT:t olla hyvissä ohjauksissa pelkän paineohjauksen avulla. Tulisi venttiileitä.
    Nykyinen ei herää tarpeeksi alhaalta tai on vähän hidas. Pikkuisen pienempi (ref edellinen postaus) voisi auttaa rikkomaan vakion vaihteiston. Kun nykyisellä vääntö tulee kovin ylhäällä niin on jo laatikossakin öljynpaineet kohdallaan.
     
  5. Mietin, että joku tämmöinen Mitsun turbokin voisi olla aika sopiva (siis mutulla):

    https://www.aliexpress.com/item/1005003090105891.html

    Vaatii vain vähän lisäaskartelua.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse menisin jollain Mitsun Tdo4-hl18 tai 19 ahtimella.
    VW 1.8 8v Gtissä oli tollanen Volvon Tdo4-hl15g7. Vaikka se oli tarkotettu paljon isompaan koneeseen, niin heräsi todella hyvin ja puhtia olisi riittänyt. Ja oli tietysti mukava kun by-pass ja hukkis oli kaikki samassa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löydäs jostakin helpot mitoitusohjeet. Kompressoripuoli jotenkin aukenee jo, mut niistä turbiinipuolen käyristä en osaa tulkita.

    Vakiopuristuksilla oleva 170 kokoinen tuolla 224/224/110 nokalla jää ”nalkkiin” pienelläkin turbiinilla (momentinmuuntimella) jonnekin 2500-3000 välille, eikä tuo T3/4 tuota silloin kovin paljon. Jarrulla pääsen >3000 mutta se on hidasta paineen keräystä.

    Uusin käyttötarkoitus on tehdä renkaita kiljuttavia lähtöjä kadulla. Kasimailia voi ajaa liikennevaloissa.
     
    FuryIII '71 ja puna niska tykkäävät tästä.
  8. Taitaa mennä käytännössä mitoitus mutuiluksi?
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Haiskahtaa siltä, että kohta täällä on käyttiksen piristys-topikki myös. :rotfl:
     
    MJF tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yhden kerran yritin asioida kaupassa, joka myi turboja "rekisterinumeron perusteella". Myyjä oli ihan kuutamolla, kun mä yritin kertoa mitä haluan, että, mistä alueelta se suunnilleen voisi löytyä - joku varhainen 90hp TDI tms, jossa on vakion GT1544s:n laipat... Toisen kerran yritin asioida turboja rakentavassa yrityksessä ja kun 1200 kokoiseen koneeseen tarjottiin GT25... kokoluokan turboa, niin jotenkin ne pystyi mun silmissä hukkaamaan vuosikymmenten aikana hankkimansa respectit. Oma valinta meni hutiin uskomuksellani, että tuo mun teettämä 3000+ rpm turbiini toimisi riittävänä kiihokkeena ahtimen herätykselle.

    Mistäs mä noita Mitsuja voisin pyydystää?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eläkepäivät on enää parin kesäloman päässä. Sit on aikaa.
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  12. Volvoissa ja Saabeissa niitä on ollut.

    Tässä Volvo -foorumin ketjussa paljon infoa. Esim. merkinnästä:

    TDO4HL-15G = ahtimen malli (voi olla myös esim TDO5 tai TDO6 sarjaa) (keskiosan malli - eräissä kompressori vaihehdoissa keskiosakin voi vaihdella)
    TDO4HL-15G = pakosiiven koko (ilman kirjainta pienin -> L, H, HL)
    TDO4HL-15G = kompressorisiiven ja kotelon koko (mitä suurempi luku sitä isompi siipi / suurempi tuotto)
    TDO4HL-15G = siiven profiili
    Pakopesässä on myös numerosarja ja sen perässä - 6, - 7 se on pakopesän koko (kutosen pesä, seiskan pesä)


    ja

    Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
    C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
    G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
    T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta.


    Näitä löytää varmasti lähempääkin, mutta tässä esim. Ebayssa:

    Turbo model
    TD04HL-19T
    straight turbine housing
    compressor
    inducer:46mm exducer:58mm
    Turbo number
    49189-01355 49189-01350
    O.E.M number
    8601238 1275663
    Engine model
    1.Volvo-PKW V70 2.3 T5 1998 year 240HP B5234FT
    2.Volvo C70 2.3 T5 1997 year 240HP N2P23HT
    3.Volvo 850 T5 2.3 T5 1997 year 240HP N2P23HT
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuussataa Marteliuksella, josta varmaan sais laipatkin. Olisko se sitten tommonen? Mitäs muut sanoo?
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    2.8 kone 5000 rpm virtaa pakopuolella 25 lbs eli noin 74-80 mm 0.8 AR gt 30 tmv.
    Nuo tehtaan mitoitukset on aika kapealla alueella toimivia, käyttäjät kun ei ole harrastajia.
    Veikkaan että 04HL käy ahtaaksi, onko niistä missään tarkkoja specsejä en tiedä.
    Borg warnerin matchbot on aika hyvä laskuri ku kokoa hakee, youtuubi ohjeilla

    [​IMG]
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saisi olla tuottoisa ehkä noin 2500 ja no … tuo kiekuu hilpeästi 6000 joten ei sitä ennen ainakaan saisi pahasti mennä tukkoon.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jotain hienosäätöö ominaisuuksiin varmasti saa aikaseksi turboa vaihtamalla, mutta onkohan tuollainen 170cid kone tuollaisella nokalla miten momenttia tuottava siellä 3000rpm kohdalla? Tarkoitan sanoa että jos sitä ahdinta mitoittaa hyvin toimivaksi ja herääväksi em kierroksille niin on ylhäällä sit jo niin tukossa että teho jää vaatimattomaksi? Tai mitä on ajatuksena että sen maksimitehon tarvis olla paremmasta heräävydestä huolimatta?
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse en ostaisi uutta Mitsua tohon kokeiluun. Joku käytetty Saab Aero, Volvo yms voisi olla parempi, jos ja kun kummiskin menee vituiksi :D
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se ei paljoa puutu, että olisi hyvä. Earlyssäni on 4.1 välitys 26" renkain ja korkeastallinen turbiini. Turbiini on teetetty 225 vaparille jossa stall oli jossakin, jota ei voinut paikallaan testata, koska ei jarru pitänyt (3500 ehkä). Nyt tuo jää 170 turbolla johonkin "välitilaan" silloinkin, kun kelaan jarrua vasten 3000 päälle kierrokset ja on jo pienet paineet liikkeelle lähtiessä. Kun "kuopasta" on selvitty, 4000 kohdalla on jo 0,6 painetta ja 6000 tienoilla logista löytyy jotakin 0,75 ja 0,85 väliltä - riippuu siitäkin, miten oli seokset yms. "Yläosa" on suht voimakkaan tuntuinen.

    Varhaiset kokeilut keväällä, jolloin turbossa oli käytännössä avautumaton alkuperäishukkaportin kello ei tuottanut yhtään paremmin. Tuosta päättelen, ettei hukkaportin säädöillä mitään lisää saa.

    Sytkää olen myöhästänyt alakierroksilta ja se auttoi pikkuisen. Eli siirtänyt korkeammalle sitä kohtaa, missä täydet ja suht kierroksista riippumattomat ennakot alkavat.

    G-tech mittarilla tehty kokeilu antoi osviittaa, että 400 m matkalla kertyisi 160 tienoille nopeutta, joka vastaa melkein 6000 kierrosta. Se riittää, nyt on rattaat oikein valittu. Eli kunhan se uusittu turbo vaan alkaisi tuottaa 1000 kierrosta alempana "jotakin" eikä menisi vielä niin tukkoon, että tuo huipputehon kohta säilyy, niin hyvä.

    Jos se uusi turbo olisikin melkein kaikkensa antanut niin todennäköisesti tuo 4000 vs 6000 kierrosta ahtopaine-ero (0,6 vs 0,8) todennäköisesti tasoittuisi.

    Ei tuossa ole ilmeisesti kuin 200++ hp, joten ehkä se volvon 230 heppaisen turbo voisi riittää. Tämä on isompi, mutta huonommalla täytöksellä kuin moderni moottori.

    Edit. Mitähän nokka-akselin muutetulla ajoituksella voisi saada aikaiseksi?
     
    Muokattu: 20.8.2022
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, koita kääntää lisää nokkien välistä kulmaa:D
    No ei vaan, pistä vaikka neljä nokka-akselin astetta aikasemmalle sitä nokkaa kokeeksi, jos se on mahdollista kokeilla? Olis ainakin pytyssä enempi painetta, eikä sitä työtä niin tuhlattaisi.
    Näkisin myös niin että teho tulee näissä huonomman täytöksen moottoreissa isommalla pakokaasun määrällä, joten voi olla että se pakopesä on Volvon turbossa tukossa herkemmin kuin siinä paremmin hengittävässä Volvossa? Ehkä?

    Mitä siinä on pakopaineet täydellä laululla nyt tuolla ahtimella?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei sekään ole vaikeata. Kenille postia, että tee samanlainen mutta 112/114/116 LSA:lla. OGC:lta mä tämänkin tilasin. Mutta siis koko kepukkaa ajattelin mielessäni ajoitella. Mulla on semmonen jakopää joka antaa tehdä +/-8 astetta ja se on nyt "keskellä".

    Miten sieltä olennaisesti enemmän pakokaasua tulisi? Jos moottoriin ladataan ilmaa ja polttoainetta oikeassa suhteessa ja laitetaan kipinä pesään ja moottori ei kauheasti ohipuhalla, niin suht jokainen O2 on käytetty CO2 tai H2O osana ja ... no suunnilleen sitä poistosavua on sen verran kuin oli pesässä palavaa.

    Ei ole tullut mitatuksi pakopaineita. Paketti on niin hyvin integroitu, ettei ennen ahdinta pääse lisäämään mittausnippaa ilman suurta purkamista. Mutta tuskin "paljoakaan". Ei siellä ole oikein mitään, mikä ahdistaisi - turbokin on (turhan) suuriaukkoinen.
     

Kerro tästä muillekin!