Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. Tässä videossa varsinaisesti mitään ihmeellistä ole, mutta on vaan nätti asennus. Kavari laittaa 6 kpl LS puolia Nissanin tulipeliin ja tekee niille omat sytkäpiuhat.

     
  2. Interwebistä tuli vastaan vielä tämmöinen kuva, niin lisätääs se:

    [​IMG]
     
  3. Selailin tässä Aliexpressiä ilman päämäärää ja vastaan tuli niinkin yksinkertainen tuote kuin sytkäpiuhojen pidike. Jäin miettii, että onko tämä vain minun tunne ja olen täysin väärässä, mutta minusta tuntuu, että monesti ne unohtuu laittaa harrastajilta?

    [​IMG]
    P.S. Mikä moottori on tuossa kuvassa?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei ainakaan V6... mutta joo siis Fordin 2.8 EFI:ssä tehdas jo tarjonnut muovisia tulpanjohdon niputus kiinnikkeitä. Ei parhaita mutta silti.

    https://gyazo.com/3647edf77bbc8688ae4a67a46fd817cb
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitä tarkoitat perinteisellä? Eiköhän noita voi ohjata melkein kaikilla aftermarket boxeilla tai voivat olla vaihdokkaat jopa oem puolilekkin.
     
  6. Lähinnä tarkoitin, että ne on tarkoitettu enemmänkin jakajasytkälle. Joo, voihan niitä ohjata, kun laittaa erillisen ohjaimen väliin. En muista, että olisin noita puolia nähnyt erillisenä käytettävän.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo eiköhän se toimi jakaja ohjauksellakin. Tosin hassun näköstä jos jakaja nököttää koneessa kiinni ilman johtoja :D
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siihen voi tehdä jonkun hauskan kannen tilalle. Semmosen, jossa ei ole niitä johtoterminaaleja. Mulla on just semmoinen siloiteltu. On sillä jakajalla homma kuitenkin. Siellä on "nokka-anturi".
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  11. Anturi on tämmöinen:

    https://www.rockauto.com/en/catalog...431779,ignition,camshaft+position+sensor,7192

    [​IMG]
    Mutta kun tuota juttua lukee, niin ei se osa suoraan sovi:

    I have a little drawing if anyone needs dimensions.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Minusta tuo runko näyttää itse 3D tulostelulta. Vai menikö multa jotain ohi?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siitä muutetusta jakajasta tuli ihan hyvä. Liiat osat pois. Axelin jäykistys ja knöölin anturia varten, migillä. Cherryn hall-anturi kylkeen. Ja laikalla kannesta liittimet sileäksi, Bondolla ja mattamustalla koristelut päälle.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  14. Nätti osa Holleylla. Tosin kyllä siinä varmasti tuntipalkoille pääsee, jos pääsee itse tulostelee tommoisen palikan. Tai sorvailee.

    Joka tapauksessa tuo Jeepin anturi voi olla vinkki joillekin, jotka haluaa ton tyylisen ratkaisun ja eikä ole valmista palikkaa.
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla on tuossa projektissa tämä puola, maxxeculla voi säätää jos jonkinmoista dwelliä ja timeä:
    DWELL TIME

    Specifies the amount of time (in ms) the coil(s) is needed to be fully charged at 14V.

    MIN DISCHARGE TIME

    Specifies the shortest time to be used to discharge the coil.

    At high RPM and use of distributor(s), time between sparks can be too short and sometimes there is a need to shorten the charging time to make the coil rest enough between sparks.

    Note: Generally, values less than 0.5ms should not be used as this increases the chance of spark overlap and misfires.

    DWELL VOLTAGE ADJUSTMENT

    Specifies dwell compensation based on the voltage. In percent of the normal value.

    DWELL MAP ADJUSTMENT

    Specifies dwell compensation based on MAP value. In percent of the normal value.

    Onko jossain speksiä mitä tuo puola haluaa?

    Tämä tuntuu hukkaavan kipinää kovemmilla ahdoilla ja ennenkuin alan panostamaan johtoihin ja tulppiin voisi varmistaa että setuppi on oikein.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxeculla taisi olla oletuksena 3ms varausaika (tai likelle sitä). Jos tuo mainittu puola on johonkin perinnesytkään, niin oikea aika voi olla noin kolme kertaa enemmän. Ainakin oireet sopisivat, koska lyhyt aika tuottaa hennon kipinän.

    Mä olen kokeilemalla saanut melko hyvän tuloksen yhdellä ”perinnepuolalla”. Se oli H-D:hen tarkoitettu dual fire puola, jonka vielä ollessa alkuperäisessä ohjaimessa sain mitatuksi varausajan olevan suunnilleen 10ms (se ei ollut ihan vakaa).

    Sitten Maxxecusysteemi kiinni ja tulppa johdossa johonkin niin, että tulpan runko on moottoriin johtavassa yhteydessä ja on kipinäväli hyvin näkyvillä ja on sopivan hämärää.

    Sitten vaan testmodessa kokeilemaan 3, 4, 5 ja niin edelleen millisekunteja. Voisi tuon kipinän mitatakin, mutta siihen tarvitaan suurjänniteprobe/oskilloskooppi ja silmämääräinenkin tapa toimii.

    Jos kipinä paranee, tulee kirkkaammaksi ja leveämmäksi, lisäaika on avuksi.

    Mulla tuli omassa (ei siis nämä puolat, vaan se Ultima) 8 ms ja sillä se kiekuu oikein hyvin rajoittajalle asti.
     
  17. Mulla ei ole harmaintakaan aavistusta, että onko nämä oikein, mutta tässä päättötyössä asennetaan Maxxecua ja Volkkarin hukkakipinäpuolaa Kuplaan. Tässä on kuva sytkän asetuksista sivulta 40:

    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu tuota dwell timeä kokeilemaan.
    Aiemman linkin Summitille ja MSD puolaan tiedoissa oli 0,3 ohmin ensiö ja laskin olevan jotakin puolitoista mikrohenryä induktanssia, ettei ne ihan perinnesytkän puolilta vaikuta. Siis ei mitään pitkiä varausaikoja näyttäisi tarvitsevan.
     
  19. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Näytti päättötyö olevan juuri sellaista höpinää, kuin ne yleensäkin ovat ;).
    Puolan latausaika tarkoittaa aikaa, jolla saadaan haluttu virta puolan ensiökäämiin.
    Se voi olla "täyden varauksen" antava virta, tai sitten vähemmän (niinkuin yleensä).

    Wolkkaripuolaan ei ole lukemia, mutta tuon Blaster SS:n joskus muinoin (15v sitten) mitannut.
    MSD-tiedoissahan lukee "Inductance: 6,9 mH".
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!