Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Joo. Näitä kyllä voi löytää Suomestakin suhteellisen helposti.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No sit vois kokeilla aikastaa nokkaa kun jakopää antaa sen mahdollisuuden.

    En ala kauheasti tuosta pakokaasun määrästä kinaamaan, mutta toisissa säädöt, lähinnä ennakko on mahdollista virittää paremmin kohilleen eli se oikea seos poltetaan paremmin siellä palotilassa työksi kuin toisissa, joissa seos palaa osittain myös pakosarjassa. Samaa ilmiöö todistit jo tekstissäsi että pikkusen paremmin ahti heräsi kun pudotit ennakkoa alueelta ennen kiinteää täyttä ennakkoa. Seosta siis poltettiin pakosarjassa todennäköisesti enempi kuin isommalla ennakolla?
    Palotiloista se ero enimmäkseen tulee modernimpien koneiden eduksi.

    Näkisin että kannattaa ennen ahtimen vaihtoa mitata sen pakopaine, antaa aika paljon vinkkiä siitä mitoituksesta, että missä se on nyt ja mihin suuntaan sitä olis syytä viedä?
     
    valtope tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jää ehkä tällä setupilla mittaamatta, mutta seuraavaan voisin nipan lisätä.

    Eihän se nyt ahdista tai tee paineita. Kaksikin syytä. Turbo herää myöhään ja toisaalta ylhäällä tulisi ahtoja enemmänkin. Isoimman vaihteen kierrosten käyrä logissa antaa osviittaa siitä, ettei ole mitenkään erityisesti mennyt tehoalueen yli. Kuvaaja nousee vakionopeudella jossei vallan innostu siellä yläalueella vähän kirimään.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Tuommoisen sain aikaiseksi säätämällä. Nyt seokset pysyvät alueella kaasun avauksessa ja sitten menee semmoinen sekunti ja vartti kunnes ahtoa on ja sitten…
    …ahkera harjoittelu on näemmä kuluttanut seiskavartin kartiolukon huoltovälin loppuun. Nyt piirtää lähinnä yhtä viivaa ja siinä oli tarpeeksi syitä pistää laite talliin.
    Käväistiin viikonloppuna tällä Tukholmassa ja sillä reissulla öljyn tiputtelu kehittyi jo lorotteluksi.
    Tekemistä on taas ihan tarpeeksi.

    Tommosen seiskavartin kartiolukon kunnostus on mulle eka kerta. Vertaisterapioijia kaipaan.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Fabolla on jokin juttu kartiolukon kunostuksesta.
    Ei sinäänsä ole kummoinen homma, jostain on vaan keksittävä shimmit vastaamaan poistettua määrää.

    https://www.forabodiesonly.com/mopar/ams/how-to-recondition-a-sure-grip-cone.28/
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jostakin tommosesta tekijämies olikin mulle jutellut. Nyt täytyy löytää se tekijä. Eikä pidä enää tehdä donitseja. Tämä lukkotyyppi ei ole sitä varten tehty.

    Elikkäs arvioi poistettavan määrän ja käy katsomassa, mitä suht kovaa tavaraa shimmiksi olisi saatavilla, leikkuuttaa laserilla tai vedellä moiset rinkulat ja sitten sama määrä sorvausta kartioiden ulkopäistä. Suunnilleen.

    Tuo shimmihän taitaa olla kahden keskenään samaa tahtia pyörivän osan välissä, joten kulutuskestävyys ei vältsisti ole tärkeä asia. Kartiossahan on boorit samalla tavoin kuin rattaassakin.
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sorvissa tai hiomakoneessa onnistuu.
    Pienemmästä päästä sen verran pois, että ei pääse pohjailemaan casen päätyyn.
    Toi shimmin materiaali on vähän
    arvoitus mikä siellä tulee menestymään. Ennakkoluuloton kokeilumieli, taitaa olla vastaus tässä tapauksessa.
    Ei kyllä raatsi aiheetonta ruovittelua seiskavartilla, osien saatavuuden vuoksi.
    Normi lähettelyä ja radalla käyntiä kestänee sen minkä tarvii.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tein vain sen, mikä oli pakko. Parin viime viikon aikana määrissä äkkilähtöjä bussipysäkeiltä bussipysäkeille logia lukemaan ja säätämään. Edelleen se hieman funtsii lähdössä, mut toimiihan se ominaisuus taka-akselin suojana…

    Jonninjoutavista 8,75” akseleista a-kopan mitoissa plus pikkujaolla olen myös kiinnostunut, jos semmoisia tarjolla on.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  9. Mistä se öljyä tiputtelee?

    Mitä on seuraillut tuota V8 -markettia, niin mutulla tuntuu, että kasikolmevartin osat on aika kalliita ja eikä niitä ihan joka päivä siellä edes ole.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottorin takapäästä. Stefa hajonnut tai jotakin semmosta. Mä kiillotutin sen kaulan, kun siinä oli sitä sisäänheittokierrettä ja narutiiviste vaihtui stefan puoliskoihin. Oli tuhat kilsaa hyvä ja sitten alkoi tiputella.

    Seiskavartti elvytetään mutta jatko on hyvä pitää mielessä. Voihan se kasikolmevartti olla jonkun Valiantin alla joka tulee ostetuksi ja myydyksi samantein. Tai sitten joku muu axeli muuntuu 5x4" jaolle. Ei mikään kärkihanke nyt kuiteskaan semmosen väkisinostaminen.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    7 1/4 kestää yllättävän paljon rääkkiä. :D
    R.Koponen korjasi omani -90 alussa. Tarkempaa tietoa, että mitä tai miten shimmasi ei ole.
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä kasikolmevartti on osien saatavuuden tai hinnan kannalta helpoimmasta päästä.
    A-body kuoret on vähän hakusessa ja maksaa.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu en mä heti luovuta. Axelilla on hyvät jarrut, joita en ole joutunut juuri huoltamaankaan 24 vuoden aikana. Siinä on myös uudehko Motiven 4.10 välitys, joka on hiljainen ja aikasta passeli mun ajoihin. Ei ollut hyvä 225:lle mutta 170 turbolle käy kuin hansikas. Hilppasen alle 6k vartin maalissa on hyvä kaupunkiautoon. Sitä paitsi "170+904+7.25" näyttää urheiluauton reseptiltä!
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vetareita tarjottiin jo. Banjon vois vissiin leikellä isommasta sopivan kapeaksi?
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minkälaiset jarrut sulla nyt siellä takana on? Eikös nuo pikkujakoiset ison perän jarrut ole omansa?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Perä on ”kootut teokset”, johon menee 9” jarrujen pyörälaakerit ja stefat. Jarrut on 10” rummuilla, joissa on erikoinen leveä laippa, joka jäi sisäpuolella ilmavirran jäähdytettäväksi kunnes tuli ”Weld wheelsit”, eli Oulaisten suunnalla levitetyt American Racingit. Mä en tiedä, mistä osat on, koska ne oli autossa ostoshetkellä. Jarrusylinterit oli tuntematon ja joskus muokkasin jarrukilvet, että ostetut sopi paikoilleen. Suurin piirtein suora jarrukilpi ja todnäk 2” hihnat. 8,75” jarruissa oli vissiin kuppimainen kilpi?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ekaksi tuo pikkuinen kuntoon ja ohessa keräämään uuden osia, koska on tieto, miten vähillä ajoilla seiskavartin lukko antautuu.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Istuttelin mun aiemmin käytössä olleen aliexpress laatiuisen IAC venttiilin tuohon entisen paikalle. Adapteri on tehty kuvanveistäjä Eila Hiltusta kunnioittaen.

    [​IMG]

    Tuloksiakin tuli. Jos vedän venttiilin 100% pwm ja kone ottaa kierroksia ja alipaine syvenee tarpeeksi, tuo jää jumiin täysille. Edistystä sikäli, että tämä ei ”humppaa” eessuntaas. Jotaki tuolla ahtimella on tähän vaikutusta, koska tämä venttiili toimi ns kunnolla edellisessä moottorissa.

    Tällä yritän jatkoon. Kun sais kylmästarttiin vähän lisäilmaa että pelais kuin nykyautot, niin riittää. Lämpöisenä pelkkä sytytysennakolla säätö riittää.

    Yritän saada tähän vakiota slanttiautoa vastaavan ajokokemuksen. Pintakaasulla siististi ja eleettömästi. Sit tulee se toinen kuin ”perjantaikännissä riehuva perheenisä, jonka putkakyyti on jo tilattu” kun vähän syvemmälle painaa.

    Perälle löytyi laittajakandidaatti. Ja tulevaisuuden Plan-B on myös kierroksessa. Eli varaperä.
     
    teippi-mikko, Seevu, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Tuota moni autotehdaskin yrittänyt vaihtelevin menestyksin.

    Siitä tuli mieleen, että onko se turbon vaihtosuunnitelma vielä voimissa?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jahka mä vaihdan takaisin sen ”Valmetin laturin” jotta lataa pienillä kierroksilla, niin 700-800 joutokäynti toimii myös ajovalot päällä. Tää on muuten normaaliajossa aika lutunen. Ainoat äänet on konehuoneen mekaanisia. Ja siis tosi siisti ajella vaikka stop’n’go ruuhkassa. Lämmötkin pysyy alueella.

    Ei tosin mennyt akku tyhjäksi kesällä kertaakaan tuolla Bilteman dynamolla, mutta kikkailin kaiket ajot samalla tavoin, kuin aikanaan telamiinan kanssa. Valot veks aina kaupungissa, kun vaan voi.

    Mä en vielä tiedä, miten turbohommassa käy. Kun tuo perän lukko meni tälläkin, niin ehkä lisävoimaa vasta sitten, kun on akseli, mihin saa osia. Eli en tiedä. Ekaksi kone pois ja tiivistys. Sit perä huoltoon. Ja vois pitää vähän reippaampaa tahtia kuin viime talvena ja hoitaa tehopenkin ja muutoksen katastuksen ennen ensi suvea.

    Mä hieroin VE karttaa liikkeelle lähdön alueelta plus kiihdytysrikastuksen niin, että se on nyt siedettävä. ”Luistonesto” ensimmäisen sekunnin ajan.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!