3.0 V10 (82 kg) 1000 hv vapari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 13.9.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vähän raflaava otsikko ja liekö aivan tottakaan, mutta sinnepäin.

    Formula ykköset eivät ole enää vuosiin kiinnostaneet kovin paljoa ja johtuu sekä aika luotaantyöntävästä moottoritekniikasta sekä aiemmin aika tylsistä kisoista.

    Jostain syystä - tai jos totta puhutaan niin BMW:n nelosturbomoottorin historian takia - päädyin kuitenkin tällaiselle sivustolle äskettäin:

    https://grandprixengines.co.uk/

    Löytyy mukavasti juttua niin 80-luvun turbovuosien moottoreista, kuten myös uudemmistakin.

    Voisi kuvitella, että just ne oli niitä hurjimpia, mutta kyllä ne vaparitkin kehittyivät 2000-luvun kummallakin puolen.

    Bemarin vuoden 2004 viimeisin V10-versio ei ilmeisesti koskaan päätynyt kisoihin asti, kun moottorin olisi pitänyt kestää kaksi kisaviikonloppua (n. 1600 km). Silti aika hurjaa, että suhteellisen normibensalla 3-litrainen vapari puski vajaat 1000 kaakkia ja painoa oli kuitenkin vain 82 kiloa.

    https://grandprixengines.co.uk/Note_112.pdf

    https://8000vueltas.com/wp-content/uploads/2015/12/Theissen-10-years-of-BMW-F1-engines.pdf

    Aatteleppa sitä.
     
    Muokattu: 13.9.2022
    Kustom STW ja Visa tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaanpa vielä hetki tälle sivustolle sopivasta, eli...:

    Oldsmobilen moottori joka voitti F1-mestaruudet 1966-1967

    Nojoo, ei nyt sentään koko moottori, mutta lohko kuitenkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://primotipo.com/2014/08/07/rb...engine-rodways-repco-recollections-episode-2/

    Tais mennä melkein 20 vuotta kunnes Bemari sitten toi vakiolohkoisen moottorin Formula ykkösiin. Toki se oli valurautaa ja taisi olla painavampi kuin Oldsin alumiininen kasilohko...
     
    teippi-mikko ja Visa tykkäävät tästä.
  3. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tästä lohkosta on liikkeellä monenlaista tarinaa. Joidenkin lähteiden mukaan noita suoraa oldsin lohkovalulla olevia koneita tehtiin 6 kappaletta, mukaan lukien ensimmäiset 2,5 litraiset tasman series koneet. Myöhemmin Repco alkoi valaa lohkot itse. Ilmeisesti 1966, jolloin Brabham itse voitti omalla merkillään mestaruuden, ajettiin pääosin olds lohkolla ja -67 Denny Hulme:en mestaruus Repcon lohkoilla.

    Repco ei ollut konevalmistajana tuosta tarttuneesta olds maineesta ilmeisen mielissään, koska kone oli kuitenkin pääosin heidän suunnitteluaan.

    Samat vuodet taitaa olla myös viimeiset jolloin F1 mestaruudet on voitettu 2-venakansin?
     
    jknR tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus menneisyydessä Design Museossa oli useampikin F1-auto yhtä aikaa näytillä. Siellä oli myös tommosella "Olds" koneella oleva mallikappale. Kaasuläpät näyttivät olleen sivuvetoisia "luisteja" läppien asemasta.
     
  5. Tällaista tarkoitit?:

    [​IMG]
     
    teippi-mikko ja 57 Firedome tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tutulta näyttää. Museoväki vissiin aavisti mun aikeet, koska ne katsoi silmät tapillaan vieressä, etten mene kokeilemaan, miten tuo toimii.
     
  7. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

     
  8. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Voisko tyhmälle hieman avata tätä bmep juttua?
     
  9. Lainataas tuolta:

    Tehollinen keskipaine
    (meaneffectivepressure, mep) on moottorin tekemä työ per työkierros jaettuna
    sylinterin tilavuudella. Mep kertoo, kuinka paljon sylinterissä pitää olla painetta
    keskimäärin työtahdin aikana, jotta haluttu teho saavutetaan. Tehollisella
    keskipaineella on raja-arvo, minkä määrääkäytettävänpolttoaineen naputus kestävyys,
    moottorin termisen ja mekaanisen kuorman kestävyys.
     
  10. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Mä lasken tällä kaavalla niin näen heti missä mennään.

    0.1257 x vääntö nm ja se jaetaan moottorin tilavuudella.

    Esim. Viimeksi yks näytti volvo b21 vakioalakerralla olevan jokkismoottorin teholappua.
    2.1 litraa ja vääntöä 280 nm.
    Sanoin heti ettei pidä paikkaansa ja ottihan se siitä nokkiinsa..

    0.1257 x 280/ 2.1 = 16.76 baria
     
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    120-125nm/litra on maksimi mitä 4t koneesta pelkällä pensalla vaparina voi saada. Kuulin minäkin kuinka 2.3 l koneesta oli mitattu 310nm sanoin että ei oo mahdollista omistaja ihmetteli että miksi ei olisi
     
  13. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Niin on. 240nm 2.0 koneesta on jo tosi paljon.
    0.1257 x 240= 30,17/ 2 = 15 bar
    Tehoa voi tulla vaikka kuinka paljon kuten F1 moottoreissa mutta väännölle on rajat, sitä ei kaikki tiedä.
     
    68corvette tykkää tästä.
  14. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kiitokset arvon herroille asian valaisusta!
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Taitaa oikeasti olla lähempänä 120nm mitä normi pumppubensalla voi saada.
    Jos F1 inssit saa siitä pikkasen yli vuosien ja vuosien hinkkaamisella, niin ei kyllä rallipena saa jostain 2venttiili rautamoottorista samaa ulos, vaikka näin usein asian kuulee olevan.

    Kattoo kaikkia nyky moottoripyörä koneita, niin jotain 115-116 luokkaa on nm/l lukema supersporteissa. Ei nekään herrät ylimäärästä ottamatta jätä.
    Ducatin motogp tonnisessa oli muistaakseni 121.7 paras vääntömomentti mitä saivat ulosmitattua.
    normi bensiini ei vaan siedä enempää painetta, jossain se raja tulee vastaan.
     
  16. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tuo lopullinen huippu riippuu aina monesta osatekijästä. Yleensä 2 venaisessa tulee vastaan kannen virtaus ja kierrokset, jos kansi alkaa ahdistamaan jossain määrin jo 5000rpm:n tienoilla ja muut komponentit on viritetty johonkin 2000 ylemmäksi, niin bmep lukema jää alemmas. Jos kaikki komponentit optimoitaisiin johonkin 4000-5000 rpm:n tienoille, voisi hyvinkin päästä yli 120Nm per litra, mutta ei se kovin helppoa ole. Kovin alhaisilla kierroksilla optimointi ei onnistu mm siksi, että puristuskestävyys heikkenee kun seos ehtii lämmetä enemmän imukanavissa ja sylinterissä ennen puristusta.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Aisasta kolmanteen, ja vaikka ei vapareita koskekaan. Mitteenköhän tuo BMEP suhtautuu ahtopaineeseen?
    Muistan semmosen kun omaa konetta testatessa moottoridynossa BMEP näytti yli 60 bar 4 kilon ahtopaineella. Olihan se aika hyvässä vireessä aikoinaan, kun sain 996 heppaa 1586 cc koneesta VP C16 bensalla kyllä, juu!:)
     
    jknR tykkää tästä.
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Jos Wiki pitää paikkansa, niin 1987 ahdot oli rajoitettu 4 bar, ja myöhemmin sitten tiputettiin 2,5 bariin.
     
  20. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Joo, tuota ennen ei ollut ahtopaineissa rajoitusta. 5,5bar oli aiemmin normia aika-ajo koneissa.
     

Kerro tästä muillekin!