Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bilteman pikkulaturi vaihtui "Valmetin laturiin". Joku yleismalli, joka oli aiemman koneen kyljessä. Heti alkoi lataamaan myös tyhjäkäynnillä ja vielä valot ja kaikki herkut päällä.

    [​IMG]

    Sitten tuli havainto. Mä olin pohtinut kesän ajan, millä mä vaimennan rullaketjun, joka osuu kylmänä jakokoppaan. Kopan suurentaminen löysän ketjun puolelta? Ruuvattava kiristin kotelon kylkeen?

    Kun laitoin koneen tulille uuden laturin kanssa, ketjun aikaansaama kolina oli poissa. Se oli siis siitä peltikopasta se ääni, stetoskoopin puikolla kuunneltu.

    Sitä sitten pohdiskelin kahdenkin vertaisterapoijan kanssa. Paras ratkaisuehdotus löytyi nettiartikkelista. Tuossahan on on laturin veto dampperin ulkokehältä. Siitä "värinänvaimentimesta". Ketjun kolina alkoi alunperinkin siitä, että laturi siirtyi kuskinpuolelle. Tuossa tulee tosi lyhyt hihna. Ensimmäiset toteutukset laturin asennuksesta olivat masentavan ja katastrofin välimaastosta. Laturi värisi mm pukkinsa M8 pultteja poikki.

    Päätelmä on, että se on kampiakselin kiertovärähtely, mitä noi erilaiset kuormat - eri laturit ja erilaiset pukit yms ruokkivat.

    https://trade.mechanic.com.au/news/...ere-s-how-they-stop-crankshafts-from-breaking

    Nyt tehdyllä laturin pukilla, paljon rautaa ja M10 pultteja, sattui viritys kohdalleen. Lisäksi monta kymmentä vuotta vanhan dampperin kumi on kuin kivettynyt. Häröääni lähtee aina pois, kun kone lämpiää aikansa. Kumi pehmenee. Kumi näyttää muuten ehjältä.

    Raskailla pyörivillä lujaa dampperin ulkokehään kytketty lisämassa lisää dampperin värinävaikutusta. Se on melko hyvällä kytkennällä suoraan kehän lisämassana.

    Muun moottorin vaikutus eliminoituu sillä, että vaiva on ollut 225 ja 170 koneissa, joissa muut pyörivät ovat erit.

    Eilisilta meni kokeiluihin. Kuinka monella tavalla voisin saada ilmanputsarin asentumaan. Tässä kohdassa alkoi jo vähän olla väsy. Taidan laittaa pikkumutkalla suoraan eteenpäin. Saavutettu imuilman lämpötilaero tuskin on kummoinen tuossa palkin päällä vs syylärin takana. En tiedä, kun en ole mitannut.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.9.2022
    FuryIII '71, Visa, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Saisko tuon koteloitua tai siirrettyä siten, että ottaisi pyöräkotelosta imuilman?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai se tarvitsisi kuin puhkoa pyöräkoteloon rei'itystä ja laittaa syylärin puolelle vähän tuulen suojaa.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tai sitten toi paisuntasäiliö/ylivuotosäiliö toiseen paikkaan ja puhkaista tuosta syylärin vierestä reikä eteenpäin? Toki jonkun kotelon sekin vaatii...

    Onko Slanttiin saatavilla jotain parempaa dampperia, fluiddampperia tms., ovat aika päteviä ottamaan tuota kiertovärähtelyä vastaan, ja varmaan sikälikin olis paikallaan parempi dampperin kuin vakio, kun kierrokset on jotain muuta kuin vakioo?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nämä vissiin huolii isolohkon osia itteensä. Että siltä puolelta voisi löytyä kehittyneempiä vaimentimia. Ehkä evo 2 malliin sitten.

    Kesän ajoista logiin oli jäänyt max kierrokset jonnekin 6800 lukemiin. Ei ollut mitenkään tukkoisen oloista menoa.

    Alkaa olla paikat täynnä. Paisaripullo on Sodastreamista ja sen tilavuuden tämä tarttis. Ei ole sille pullolle paikkaa toisaalla. Hantin puolella on jo pumppu, suodattimia, keruusäiliö ja polttoaineen välisäiliö. Jos mä laitan suodattimen tuohon, niin putsaus irroituttaa akun telineineen.

    Huomenna se paikkansa saa. Saas nähdä, mistä.
     
    Muokattu: 16.9.2022
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei ole fluiddampperi, mutta Romacilta saa tämmöistä


    [​IMG]
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarttee pyytää tommonen pylpyrä joulupukilta. Tää ilmasutiasia meni taas laiskuus edellä, eli helpoin toteutus.

    [​IMG]
    S
    iinä se on laturin päällä akun vieressä.
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Noo pitkä talvi edessä. Sen kerkeää tekemään vielä monta kertaa uusiksi :D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nyt kun kaikki on kunnossa, on vuorossa moottorin poisotto. Mä halusin vaan tehdä uudet ominaisuudet alta pois nyt kun pystyy noita hitsuutettavia tekemään ulkoilmassa. Moottori saa paitsi tiivistystä öljyvuotoihin, tarkastan, miten alakerran laakerit on kestäneet paineiden alla ja nokan aikaistaminen. Jakopäässä olisi mahdollisuus aina 8 asteeseen asti. On nyt nollilla ja pikkuisen kaipaisin liikkeellelähtöön lisää potkua. Laittaisko kaikki 8 vai esim puolet siitä?
     
  10. Yleensä kai suositaan sitä 3-4 astetta, mutta miten tässä sun tapauksessa. En tiedä.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Salainen opastajani nokka-akseleiden maailmaan sanoi OGC nokastani jotenkin "Outoa, että se on 110, olisin itse laittanut 106, mutta kai se Ken tietää". No kun laitan 2 naksua, eli 4 astetta, niin sitten se on 106.
     
  12. Öö, siis LSA vai? Eihän se siihen vaikuta.
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jos sulla on 110 lsa ajoita nokka 106.een.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No eiku se mihin asteisiin se asennetaan.
     
  15. Niin joo. Olen hiukan hitaalla tuulella tänään.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan kuin omat ajatukset kun katselin yhtenä päivänä tekemieni susikappaleiden kokoelmaa. Ei tunnu tuo 3D olevan mun leipälaji.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin tommosia on omissa hyllyissä.
     
  18. Lainallaan toisesta ketjusta aloitus kysymykseen, että mitenkä jousen kiristys edennyt?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiitos kysymästä.

    Perän lukkohuolto on tehty ja jopa koesuditeltu toimivaksi. Tänä viikonloppuna on aie irroitella konepelti avustajan kanssa, jotta pääsen lähiaikoina irroittamaan slantin tiivisteiden vaihtoa plus muita pikkujuttuja varten. Nokka-akselia aikaistan ja teen turbon hukkaportille varusteet, joilla voin eculta vaikuttaa ahtojen määrään.

    Jousi siis säilyy ja teen eräänlaisen turboruuvin, mutta sähköisesti ohjattuna.

    Ylimääräinen paineanturi turbon ja läppärungon välissä, se mitä käytin seikkailevan IAC venttiilin tutkimisessa, pääsee näin hyötykäyttöön. Säädän paineita eculla juuri oikeasta paikasta mitaten. 883/1200/turbossa säätö tapahtuu mapanturin näkemillä lukemilla. Se vähän rajoittaa mahdollisuuksia.

    Mutku tuo slantin tiivistys oheisineen on ainoa jäljellä oleva tälle tallikaudelle listaamistani askareista, niin onhan tämä aika hyvin aikataulussa.

    Muutoskatsastus oli aie hoitaa ”nastarenkain”.
     

Kerro tästä muillekin!