Sniper vie mielenterveyden

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 21.9.2022.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Otin jakajalta nuo kaks signaalijohtoo irti mistä rpm tulee, violetti ja vihreä, sit starttia niin samat voltit 10-11,2v. Ei tuu Sync tekstiä, mutta ei ilmeisesti voi tullakaan kun ei kulje dataa, vai oisko noista pitäny vaan toinen johto ottaa irti?
    Tän jälkeen piuhat kiinni ja laakista tulille, jännite on todennäköisesti sama, mutta vaikea katsoa kun lähtee samoin tein käyntiin kun starttaa.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No jopas.

    Eli purkki ei ymmärrä sitä tilannetta, että kierroslukuanturia ei ole (kytketty).

    Normaali 2000-lukuinen mikä tahansa tehdastekoinen moottorinohjaimen sisäinen vikadiagnostiikka tällaisen tietenkin käsittäisi ja antaisi siitä vikakoodin. Mutta tämä purkki näköjään ei.

    Jotain diagnostiikkaa purkissa kuitenkin ilmeisesti on, koska tuo SYNC-teksti tulee. Mitä foorumit ja valmistajan manuaali kertoo tästä?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos anturi ”räkii” epätavallisella tavoin, fixullakin eculla voi loppua eväät. Mä asensin pilotoitavan 2 kanavaisen hall anturin triggeripyörään nähden +90 astetta. Lappu lattiassa joskus > 5k alueella ampui putkeen ja pieni kuolema. Logi oli aina puhdas.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki.

    Toisaalta esimerkiksi sytkäkatkoksien tunnistus perustuu (ainakin) GM:n bokseissa siihen, että kampiakselin kierrosnopeus kiihtyy aina jokaisen onnistuneen sytytystulpan aiheuttaneen palamistapahtuman jälkeen.

    Toki muutokset on minimaalisia, mutta ilman toimivaa ja tarkkaa kampuran pyörimisnopeusanturia vikadiagnostiikkakaan ei toimisi. Ja oikeasti vaikkapa nyt kaikissa 2000-luvun LS-moottoreissa viallinen tulppa tai tulpanjohto on useimmiten just se jota boksi herjaa.
     
  5. TMK

    TMK 2nd gear

    Manuaalissa käsitellään asiaa vain käynnistyksen yhteydessä, lukee näin, käynnistä moottori ja katso rpm parametria. Sen tulisi vaihtua"syncing" ilmoittaen että ecu synkronoituu rpm signaalin kanssa hetkeksi, sitten näyttää rpm signaalin. Muuta mainintaa ei ole.
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Entäs onko tuo toisella virranjakajalla kokeilu pätevä keino diagnosoida viallinen ecu, mistä tuossa alotuksen FB linkissä on puhetta?
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Ot, mut juuri tämän takia -96> lt1 motissa on kampiakselin asentoanturi kun vanhemmissa sitä ei ole. Eli obd2 vaati sytkäkatkojen tunnistuksen
     
  8. TMK

    TMK 2nd gear

    Samat voltit näkyy olevan kylmälläkin koneella ja pyörähtää samoin tein käyntiin
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tuli mieleen onkohan noi miten herkkiä sytytyksen läpilyönneille. Esim megaton herkkiä tosin eivät hävitä kierroslukua vaan aiheuttaa piikkejä kierroslukuun.
    Vaativat R tulpat tuli mieleen tilanne jossa yksi tulppa pimeneisi kokonaan lämmöstä
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    On ne herkkiä. Tulpat ja johdot pitää olla ehjät ja tesistirimallia.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuis paljon LS:n triggerissä on hampaita ja missä paikassa akselia se triggeri on? Kun nyt tuli puheeksi, niin täytyy ottaa joskus skoopilla slantin 32-2 tms pyörästä kierros näytteitä ja katsoa paljonko huojuntaa on. Kiertovärähtelyä lähinnä. Jakopään rullaketju hakkaa hulluna koteloon kylmällä koneella. On repinyt laturin pukin ja pultteja pienempiin palasiin. Sitten kun tein laturille kiinnikkeet niin, että säätöpulttikin on M10, niin eipä kilkata ketju yhtään. Kauan se haetutti itseään, ennen kuin löytyi. Ketju on tiukahko ja koppaakin tuli joskus laajennettua. Laturista tuntee kädellä värinän, jota ei muualla koneen osissa tunnu.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    24 vanhemmissa 58 uudemmissa ja kampuran takimmaisessa limpussa kiinni. Anturi lohkon kyljessä.
     
  13. Onko ne induktiivisia vai Hall -antureita?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosella sijoittelulla on oma vaikutuksensa siihen, minkä huojunnan anturi näkee. Jos siirtäisi vastaavan anturoinnin kampuran etupäähän, voisi vakio-ohjelmalla tulla logi virheitä täyteen.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Induktiivisella anturilla näkee tilanteen triggerin koko matkalta, ei vain digitalisoitua näytteistystä. Siitä jatkuvasta aallosta irtoaa helpommin nopeusmuutostieto (mun mielestäni).
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Gen3 Hemeissä 03-08 32 hampainen ja +09 58. Sama kuin LS, vika limpussa kiinni ja anturi lohkon kyljessä.
     
  17. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    The Gen 4 engine uses a normal Hall Effect Sensor even though many in the industry refer to it as a Reluctor sensor. It is located above the starter motor towards the rear of the engine block. Gen 4 sensors are grey, Gen 3 sensors are black and of a Reluctor type (with internal signal conversion to output as a Hall) and cannot be used with a Gen 4 crankshaft trigger pattern
     
  18. TMK

    TMK 2nd gear

    Laitoin poikki nuo sniperin maakaapelit ja tarkastin tinauksen, se näytti hyvältä, tämän jälkeen testasin maattoa akun miinus kaapelin päästä joka on sylinteri kannessa kiinni, ei vaikutusta, oon kanssa kokeillut ilman ilmanputsaria ja kanssa, sekä ottanut pois putsarin pultin kun jotkut väittää että se toimii antennina rfi/EMI häröille, ei vaikutusta,( ei tosin niinkuin sanottu datassa näykään häröjä) maadoitukset korista akkuun, akusta koneeseen ja koneesta koriin. Soitin eilen uspartsiin ja rupateltiin asiasta, ja kysyin onko mahdollista saada laitetta holleylle penkki testiin, epäilivät että holley pesee kätensä koska tuote on näin vanha, mutta lupasivat testata laitteen omalla testimoottorillaan. Tämä helpottaa hieman niin saapahan varmuuden tuon toiminnasta. Jos siis toteavat sniperin toimivaksi, niin sitten täytyy vain myöntää että ei onnistu tieltä tahi vika on hypersparkissa, eli siis tässä tapauksessa uudet Sytkäkamat ja avot. Vittumaisempi homma on jos toteavat ton sniperin paskaksi , niin siinä tapauksessa pitäs hommata uusi, joka ei kyllä paljon luottamusta herätä, jos taas vaihdan kaasariin niin täytyy heittää hypersparkki roskiin ja tulee takkiin eniten. Ennen lähettämistä revin vielä kaiken auki ja teen itsekin vielä sen oman ns. Penkki testin. Sit jos ei toimi niin on oma takki tyhjä ja testiin lähtee. Onko tietoa mitä kautta kannattas olla yhteydessä holleyhin takuuasiossa? Kyllähän se pitää sieltäkin sit ainakin kysyä
     
  19. TMK

    TMK 2nd gear

    Vielä tuli mieleen että tulpat on tilattu vaan 440 sourcen kansiin sopivat, en tiiä sopivatko sniperiin, mutta vaikka olisivatkin väärät ja pimenisivät lämpimänä, niin ei kai sillä pitäs olla mitään vaikutusta rpm signaaliin. Pitää selvittää sekin
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jenkkien mukaan Holley ollut hyvinkin höveli takuuasioissa. Kandee ottaa sinne suoraan yhteyttä.

    Hyperspark kannattaa myös tutkia huolella. Mulla ei mitään ihmeellistä häiriötä ollut, mutta otin vajaa kahden kesän jälkeen kannen auki ja sisusta aivan pskainen ja hapettunut.

    Onko Sniperin omat liittimet tutkittu (lukenu koko ketjun, mut en ny muista)? Niissäkin ollut lukemani mukaan jo valmiiksi huonoja liitoksia.

    Itse olen monta kertaa huomannut, että kun oma älli loppuu, niin yksi tai muutama asiasta jotain ymmärtävää kaveria katsomaan, niin vika (yleensä joku ihan iisi/hölmö) löytyy.

    Tsemppiä.

    -Jake-
     

Kerro tästä muillekin!