Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. simu_l

    simu_l Gearhead

    Nii joo, voihan seki jousi löysätä.
    Mut suuttimista multa löytyy suurin vaiva kun kylmänä käryää niku vanha öljykattila.

    Kaasuja ku mittailin niin tuo ehkä vähä alko naputtaaki +2700rpm, nii tuli siinä mieleen et tarttis varmaa venakopan tiivisteet hommata ja kattoa venttiilivälykset, tiiä vaikka jousiki ois poikki...

    Pitäs ja pitäs ja pitäs :D
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Liikerataa kyllä joo ja näitä muitakin muutoksia mitä tässä seuraavassa linkissä on kuvattu. Hankin nääs sen mack rack plugin ja siihen hankintaan ajatus lähti alunperin kun pumppu oli kerta lattialla. Ja on se siellä plate paikoillaan eteen työnnettynä, numero kahdeksan.

    https://www.dieselbombers.com/attac...1262699980-afc-tuning-mods-afc-adjustment.pdf

    Kattelin että näköjään kirkkaalle argonia saa vaikka litran pulloissa esmes puuilosta. Pitäs vaan kuulemma olla erillinen mittari siihen kertakäyttöpulloon. Sepä saatana maksaa 1,5 kertaa enemmän kuin se pullo. No saksasta saa näköjään adaptereja joilla pullon saa seoskaasumittariin käymään ja virosta saa taas puoleen hintaan rosterilankaa vaikka kilon kiepin mistä oon muutenkin tilaillu perheen euroautoihin osia. Että ehkä hitsailen kasaan ite keskenäni sen akselin ylityksen kirkkaasta. Ja jos joskus tulee tarvetta kirkkaan tinailuun myöhemmin niin on tallissa valmius vaihtaa kela ja pullo.
     
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Vaikeita kysymyksiä kun oon sen muutoksen tehnyt joskus ehkä 8-9vuotta sitten, en muista:(
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mutta taitaa plate olla vielä rajoittamas ennenkun rack plug ja afc modauksesta on hyötyä...
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Niitä suojakaasuja sai ainakin ennen vuokralle vaikka päiväksi. Ainakin joskus oli sen verran edullista, ettei noiden litran pullojen kanssa kannattanut lähteä leikkimään. Se pitkä pullohan otettiin päiväksi vuokralle, että sai omaan leimattomaan pulloon täytettä.

    Ja siitä puikkokoneesta oisit saanu raapasu tigin, millä on sitte on jo ihan eri hitsata meijeriputkea kuin puikolla.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    no joo, tosta edellisestä linkistä lukemalla ja tästä seuraavasta katsomalla selviää rakenne. Jos ei muista ulkoa. Sitä jalkaa etupuolelta hiomalla se jalan liikerata pitenee. Minulla ainakin teki niin. Nytkin se afc foot ottaa siis runkoon kii ja tällöin sen platen liikerata täytynyt pidentyä pakosti. Ja perstuntumalla näin on käynyt ja ahtomittarin lukemat alkaa nousemaan alempaa joka taas vaikuttaa että alkaa ahtaa alempaa joka taas antaa voimaa alemmas. Ja entisen 29 sijasta maksimi on 35psi.

    https://dieseldatabase.com/images_articles/p_pump08.jpg

    Niinpä, se katsomani adapteri mahdollistaa että sais oman seoskaasu mittarin siihen ni ei tarttis ostaa sitä turhaa kertakäyttöpullon mittaria. Samalla sillä sais täytettyä sen kertis pullon oikeasta isosta. Väliin pitäs tulla sitte letku joita niitäkin on valmiina myytävänä. Se puikkokone tuli heitettyä pois kun ei oikein pelannu. Sai sillä aikoinaan kyllä jotenkin kevyt k-a kippilavan paksummat rakenteet hitsattua ja sitte vanhalla kempin migillä loput. Silloinkin piti sulakkeen pohja vaihtaa mig-hitsauksen ajaksi vähän stydimpään.
     
  7. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Vaan jos laitatki sen putken ulos jo ennen takarengasta, jää turhat mutkat kokonaan pois, uskaltaa vaikka perse edellä hankeen tönästä ilman että putki taittuu, niinku mulle kävi. sitte tuliki lava hormi.
     
  8. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    en tiiä minkä vuotinen sulla, mulla on -99 ja putkessa vain 4" magna, eikä muuta katsuri oo vaatinu. laki sanoo vain että 1 vaimennin täytyy löytyä.
     
  9. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ittellä seuraava vois olla isommat elementit, 13mm elementtejä vissiin laitettu. Onko niillä muuta hyötyä kun enemmä polttoainetta? Onko käytettävyys vielä normaali kun käyttöauto...
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä 12mm elementti riittää tosi pitkälle, kun pumpussa muut asiat on kunnossa. Eikös PDD Junkerissa ole jotain 1500hp, 12mm pumpulla? No toi on tietty selkeesti enempi kuin kellään muulla, mutta noin esimerkin vuoksi. Minkäalaiset tehotavoitteet on mielessä?

    Näkisin että sitten kun tarvitaan 13mm pumppua niin moottori muutenkin on vahvasti modattu, nokka, männät, kiertokanget, liekkirengastus yms.

    Siinä mun Veten käyntivideossa kuulee miten "huono" on tyhjäkäynti 13mm pumpulla ja isoilla suuttimilla, muut speksit löytyy kuvauksesta. Kaikkee kivaa rynkytystä ja humppausta tuolla 13mm pumpulla saa aikaseksi, ja jos sitä käyttöautoon suunnittelee, niin en suunittelisi.
    Ei sillä, en valita, olen halunnut mekaanisen viritetyn dieselin ja siinä on sellaisen ominasuudet.
     
    tsipi ja Cumminski tykkäävät tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    -95 on tuo mun oma 2500. En oikeasti tiedä mitä tuossa on ollut, ostaessa oli änkkäri ja se katti. Pitäs varmaan tutkia onko siinä katissa enää mitään sisällä, nakkasin sen suoraan metallinkeräyskasaan :D
     
    ReDDot tykkää tästä.
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jenkki foorumeilta olin saanu käsityksen että 600hv vois päästä vakio pumpulla. 12mm taitaa olla vakio elementti?
    Jos 600hv tai yli sais niin se riittäis. Isompi ahdin nyt hx52 16 pesällä, sen joutuu varmaan vaihtaan isompaan.
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    '94-'95 automaatin pumpussa on vakiona 11mm elementit, olettaisin että myös manuaalilootaisen pumpussa on samat. '96-'98 pumput tietääkseni ovat 12mm elementeillä. Mutta tosiaan, 13mm elementit ovat ajankohtaiset siinä vaiheessa kun teholukemassa on neljä numeroa, eli käyttiksen kanssa pärjää 12mm pumpulla enemmän kuin hyvin.
     
  14. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mulle tuli keväällä pumppurempan yhteydessä 12mm elementit pumppuun. Nyt on fp ihan takana vähintään saman verran voimaa, mitä aiemmin fp aivan edessä..
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eli sanooko se että myös pumpun kunto saattaa vaikuttaa tehoihin/vääntöön :rolleyes:
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, nyt sain ne lootan pannat säädettyä, suodattimen vaihdettua, kick downin säädettyä ja öljyt sinne vaihdettua. Kierrätin vanhaa öljyä paluupuolelta letkusta pois sevverran että kirkasta alko tulla.

    Sitte kattelin että sais 8L=6kg pullon argonia euroopasta halavalla kotiovelle toimitettuna. Ihan oma jälleen täytettävä puteli. Tiijä sitte miten kotimaiset suhtautuu täyttöön vaikka eu maasta peräisin. Jos ymmärsin niin 150-180kg pitäs olla painetta astiassa. Saattaa riittää loppuelämäksi tuokin ilman täyttöä. Ei näyttäny nääs olevan 98% argon hiilidioksidi 2% vaihtoehtoa. Ja argonilla menis alumiinikin. Rosterilankaa taas sais huokealla veljeskansan edustajilta kilon kiepin. Kuten alulankaakin.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkennus: se onkin tossa pullossa 200bar se täyttö. Kuten muutenkin ilmoitetaan pullopaineet eikä kiloissa. Ja pitäs olla hyväksytty kaikissa eu-maissa joten luulis täytönkin onnistuvan.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ymmärtääkseni voikkari, aga/linde ja airliquide täyttävät vain omia pullojaan. Ettei ois euroopan pulloissa ollu eri venttiilikin kun meillä? Jos ei muuta niin hiilaripullon siitä saa. Niiden täyttäjät on vähän avoimempia. Joskus tehtiin sammuttimesta pullo, mutta siihenkin tuli hintaa kun se maalataan hiilarin väreihin yms.
     
  19. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Noita seoskaasupulloja ei taida täyttää kukaan, hiilidioksidi täyttö on eri kun on nestemäistä. Tosta pullosta tulee 1.6 kuutiota kaasua, 10l virtauksella tuollla hitsaa noin 2.5 tuntia.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minusta kierre on sama tossa pullossa mitä katoin kuin meillä Suomessa. Tohon hintaan kyllä ihan sama täyttääkö vai ei. Oon nähny torissa myytävänä tyhjiä, ehkä just noita ulkomailta tilattuja. Euroopasta saa sitäpaitti valmiita letkuja joilla voi siirtää kaasut katastetusta täydestä tohon. Tallissa on 6kg hiilari ja oisko 1-2kg samanmoinen. Tehty sammuttimista ja pienempi jauhesammuttimen painepullona ollu. Isompi on ollu paikoillaan koneessa vissiin 20 vuotta eikä vieläkään tyhjä. Täytys kattoo paljon siinä on. Pienempi täys varalla ollu.

    Saksalainen firma lupas halavalla mutkia ja ylityksiä ja kysyttäessä toimitushinnan ulkomaille. Kaks kertaa kysyny muttei ole vastannu. Ehkä ne kusettaa että haluavat myydä muttei haluakaan myydä ulkomaille. Tai sitten se on viestit roskapostiin menny. No toinen firma on tätä kalliimpi mutta paljon halvempi sekin kuin Suomessa.
     

Kerro tästä muillekin!