Kun mustalaisten kuninkaan Shelby törmäsi Keken isän Miuraan....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 1.10.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin, tarinaahan aiheesta on jo tällä(kin) foorumilla.

    Eli Suomeen saapui aikanaan "mustalaisten kuninkaan" Shelby Mustang josta juttua oli tarinan mukaan Apu- tai Seura-lehdessä.

    Keken isällä taas oli - ilmeisestikin poikansa ostama - Miura ja auto oli siis Suomessa.

    Tuskinpa nämä nyt varsinaisesti törmäsivät toisiinsa.

    Mutta olivatko ne oikeasti Suomessa? Kerro sinä. Ja kuvatkin olisivat kivoja. Koska onhan niitä, jos autot tosiaan olivat olemassa.
     
  2. Keväällä sä kerroit Countachista:

    Oliko niitä jompikumpi vai kumpikin?
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En ole ihan varma kumpi se oli. Googlaamalla tältäkin foorumilta löytynee "unknown":n viesti jossa mainitsee että auto on jo kauan sitten lähtenyt Suomesta.
     
  4. Jotenkin voisi kuvitella, että se on Countach, koska Keken ura sattuu paremmin niille vuosille:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Miura

    Miuran tuotanto alkoi vuoden 1966 lopulla. Auto kävi hyvin kaupaksi huolimatta siitä, että se oli aikansa kalleimpia tuotannossa olevia autoja. Viimeisinä vuosina Miuran myyntiä laski sen seuraajan, Countachin, esittely 1971 ja lopulta se poistettiin tuotannosta 1973. Kuudessa vuodessa valmistettiin yhteensä noin 750 autoa.

    Mikäs tämä mustalaisten kuningas sitten oli?
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  6. Tuolla sivulla myöhemmässä viestissä pyydellään anteeksi, että ei se ollutkaan Shelby Hymyssä jne., vaan Tekniikan Maailmassa. Jos joku TM:n tunnusten omaava käy katsomassa heidän arkistossaan, että onko sellaista juttua. Epäilen, että löytyy..
     
  7. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kekellä on ollut Miura, mutta että Suomessa isänsä käytössä, enpä tiedä. Kekellä on varmaan ollut paljon muitakin mielenkiintoisia autoja vuosien varrella.
     
    jknR tykkää tästä.
  8. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tää menee vähän ohi aiheen.

    Keken ensimmäinen oma siviiliauto on ollut Ford Mustang. Osti tämän viisi vuotta vanhan auton käytettynä vuonna 1970. Eli tämä Mustang saattoi olla vuosimallia 1965.
    Ajankohta on vielä sitä kun Keke ei ollut lähtenyt maailmalle ammattilaiseksi vaan asui vielä Suomessa.

    Tämä tulee esille Lasse Erolan kirjassa: Keke Rosbergin Elämä ja ajot (Gummerus 2009).

    Onko kenelläkään tietoa tästä Suomi-Mustangista?
     
  9. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    Tuosta Hagertin avo-Shelbystä on sellainen muisto, että isäni sponsoroi 70-luvun alkupuolella Juha Miettistä ja kerran Miettinen kertoi meille Hagertin palkanneen hänet kuskiksi ja Tuusulantiellä Vantaanjoen sillan töyssyssä konepelti oli kovassa vauhdissa irronnut. Uuden konepellin hankinta oli ollut hankalaa, kun ei ollut ihan tavallinen Mustang.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus oli kuva jossain naistenlehdessä, jossa tämä Hagert nojaili omistamaansa 72/ 73 Chargeriin.
     
  11. XJR

    XJR 3rd gear

    Ei tule Rosbergin pakasta Miuraa mieleen. Ferrari 308 GTS, Ferrari 288 GTO, Lambo Countach 5000 QV, Lambo LM002, AC Cobra Stallion copyna jaMB 500SLC. Nämä tulee. Ostoksethan ajoittuivat pääosin vuosiin 81-86 kun kiekkoa alkoi tulla kouraan.
     

Kerro tästä muillekin!