Kytkinlevyn boorien vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Iiro, 30.9.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Epäortodoksinen Hondan moottorin ja BMW vaihteiston yhdistäminen tarkoittaa sitä, että postin tuoma Hondan kytkinpaketti toimii vain, jos levyyn niittaa toisenlaisen, laattikkoon sopivan, "booripalikan".

    Saakohan noita "palikoita" jostain ostella, tai kuka sellaisen homman tekisin luotettavasti ja siedettävään hintaan? Laatikko siis GS6-37DZ.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voisko siihen Hondan kytkimeen sujahtaa joku toinen saman halkaisijan levy. Lensun kaupassa on joitakin BMW boorituksen levyjä. Siellähän ne noita hybridilaatikoita hitsailee.
     
  3. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Toyotan V160 laatikkoon poika teki sorvilla keskiöt itse 3-levykytkimelle.
    Vois tehdä keskiön jos ei mistään löydy.

    Mulla on 2 kpl cnc- sorveja ja yks cnc- työstökeskus tallissa harrastuskäytössä, saattaisin koneistella osia muillekin jos/ kun sattuu huvittamaan.
     
    toyopet, jukka81, LehtinenA ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Monesti levyt on niittaamalla kasassa, ja pienellä mielikuvituksella voi vaihtaa eri keskiön itse levyyn.
    Tuossa esimerkki, Ford kuorma-auton levy uudelleen pinnoitettuna, ja siihen on Volvosta keskiö. Niitteinä käytin 12.9 pulteista sopivaksi sorvattuna.


    [​IMG]
     
    Dataviilaaja, kerkko, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Tuossa JarmoY kirjoitti täydellisen vastauksen. Iiro, pistät hänelle viestiä ja sovit asian.
    Tulee kunnollinen. muutenkin nostan hattua kun joku investoinut vehkeitä ja vielä nuori sukupolvi mukana opettelemassa oikeaa työntekoa virtuaaliasioiden sijaan.
     
    Vallu 426 tykkää tästä.
  7. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset kaikista vastauksista.
    Ensimmäinen vaihtoehto oli vaihtaa keskiö poraamalla niitit auki ja niittaamalla sopiva tilalle, mutta pitää löytää sopiva keskiö.
    Joskus on tehty niin että on sorvattu boorit pois ja lämpösovitulsella laitettu paikalleen vanhasta kytkinlevystä otettu "booriholkki" ja se sitten tigillä hitsattu vielä. Sekin toimi, ainakin maltillisilla tehoilla....

    Levyjä saa tilauksesta tietysti, mutta kun pitäisi saada halavalla ja silti hyvä :)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. Minkä kokoinen se nykyinen levy on? Sopisko Bemarin levy suoraan paikalle?
     
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Poika on 26v, cnc- koneistaja. Työpaikallaan saa tehdä omia hommia työajan ulkopuolella uusilla koneilla.

    Saisin tehtyä tallissa vaikka billetkannen 4-akselisella keskuksella jos vaan huvittais.
    Kansien kanavia porttaan kyllä, senverran mihin 4 akselia pystyy.
     
    Iiro ja jknR tykkäävät tästä.
  10. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset Jarmo, jos ei muuten onnistu, niin palaan asiaan!
     
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Bemu on 240mm, Honda n. 215mm.
    Hommasin ensiksi käytetyn Bemun levyn ja asetelman sovittelua varten ja asetelmaa ei saa vauhtipyörään kiinni, menee pultit melkein starttikehään kiinni = ei uskalla jättää niin pientä kannasta tuollaiseen kriittiseen kohtaan. Ei kiva jos vauhtipyörä leviää jaloille...
     
  12. magna

    magna 3rd gear

    Käviskö tuohon 318D levy aihioksi 228mm
     
  13. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    vw transporter 80-92 on 215mm levy.
     
  14. Onko noissa samat boorit? Joskus löysin tämmöisen listan (eka numero joku valmistajan numero):

    002 = 20,6x25,8-10N / 1"-10N, Alfa Romeo, Volvo (M40/M45 "rough")
    003 = 23,4x28,9-10N / 1 1/8"-10N, Opel, Volvo (M400/M50)
    010 = 16x20-10N, Skoda
    013 = 23x29-10N, Bmw, Mercedes
    016 = 28x35-10N, Bmw, Mercedes *
    035 = 18,3x20,4-24N, VAG (016/020-8v)
    038 = 22x25-14N, Opel, Saab (F28)
    045 = 20,1x22,6-20N, Fiat, Lada, Lancia, Ford, Opel, Porsche (915), Suzuki
    047 = 23x26-23N / 1"-23N, Ford (MT75, MTX75, T5, T9), GM (F40), Mitsubishi, Sadev, Volvo (MTX75)
    065 = 15,1x17,3-20N, Fiat, Lancia
    075 = 23x25-24N, Honda, Nissan
    076 = 22,3x25,2-22N, Mazda, Volvo (M45 "fine"/M46/M47)
    081 = 18x20-18N, Skoda
    091 = 23,3x26,3-23N, Ford, Mitsubishi, Opel, Porsche (G50), Saab, Toyota, Volvo (M66)
    092 = 21,8x24,2-23N, VAG (012/01A/01E/02M/02Q)
    094 = 16,9x19,9-17N, Ford
    522 = 24x26-24N, Honda
    532 = 26,5x28,4-26N
    575 = 23,1x25,6-24N, Nissan
    802 = 22,6x25,2-24N, Subaru
    804 = 32,5x35-26N, Bmw *
    808 = 25,4x28,5-25N, Ssangyong
    812 = 28,1x30,5-28N, Audi
    820 = 26,5x29-22N, Bmw
    823 = 26,5x27,7-26N
    906 = 24,9x28-25N
    916 = 21,4x24,3-21N, Renault
    924 = 15,7x18,6-14N, Opel
    926 = 25,4x28,5-21N, Toyota
    927 = 21,2x23,8-21N, Toyota
    931 = 26,5x28,7-26N / 1 1/8"-26N, GM, Mercedes, Tremec, VAG (0A5/0A6)
    935 = 18,2x21-18N, Citroen, Peugeot, Simca
    938 = 20,3x22,1-28N, VAG (020-16v/02A/02J/02S/02T/0A4)
    962 = 19,1x21,8-20N, Volvo (M56/M58/M90)
    980 = 20x21,9-26N, Renault


    Muistaakseni tossa lootassa on toi 820.
     
  15. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    En mä tiiä, mut jos toi levy kävis aihioksi ja ostais sen bemarin levyn josta ryöstää boorit.
     
  16. Keme

    Keme Gearhead

    Mikä vauhtipyörä sulla on ja kenen hitsaama aski? Levyn perusteella SRE765 asetelma. Tarviiko olla massalevy? Sintterin sais varmaan APE importiltakin.

    ZF GS6-37 kytkinlevy 228mm :: Lensu Power Shop Tos ois 228mm massalevy ja SRE618 olis tohon sopiva asetelma.
     
  17. Iiro

    Iiro Gearhead

    Pahoitteluni vähän myöhään palaan keskusteluun.

    On siis olemassa:
    Honda vakio vauhtipyörä
    Hondan kytkinsetti, sis: "ralli" vauhtipyörä, sintterilevy ja asetelma, n. 215mm halkaisijalle

    Ensimmäiseltä kierrokselta, kun ajattelin BMW kytkintä vakio vauhtipyörään on nurkissa lisäksi:
    BMW:n sintterilevy 240mm
    BMW Sachs 3082-147-033 asetelma

    Täytyy mittailla jos purkaa tuosta tuosta bemarin levystä keskiön poraamalla niitit ulos ja vaihtaa sen tuohon Hondan levyyn (jos niittikehä ja keskitysreikä täsmää).
    Sitten jää myytäväksi "irrallisia paloja" joista joku voi kasata Hondan keskiöllä olevan 240mm levyn jos haluaa.
    Mitään uusia osia en lisää haluaa nurkkiin pyörimään, joskin bemun levyn voisin pitää ehjänä, jos löytyy irrallinen keskiö (halavalla) jonka voisi tuohon Hondan levyyn heittää.

    Laatikkoa ei ole vielä hitsattu, se tehdään kunhan ehtii....
     

Kerro tästä muillekin!