Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    170 irtosi noin viiden tunnin ähertämisen lopputuloksena. Verrattuna kaasutinmalliin tässä on aika paljon enemmän varusteita irroiteltavaksi.

    Moottorin öljyvuoto ei välttämättä ole stefasta. Näytti siltä kuin kansipahvi päästäisi takaa keskeltä noroa.

    Osiksi ja uusilla tilkkeillä kasaan. Ehkä se siitä rauhoittuu. Moottorin öljytulpassa oli pari magneettisen metallin palasta. Saas nähdä, mikä on saanut osumaa.

    904 oli sorvannut turbiinista kaulan. Ei ole ilmeisesti kampiaxel linjassa laatikon akselin kanssa. Ei olisi tullut edes kurkattua, jossei olisi ihan just viime ajoilla alkanut sotkea punaisella aineella paikkoja. No, lodju joutaa mennä vahvistettavaksi, vaihdot ei paineilla olleet ihan niin niskoja naksuttelevan napakoita, kuin odotin.

    Mut miten tommonen kone / laatikko linjataan? Kytkinkopalle on serviisimanuskassa ohjeet. Muttei automaatille.

    No kun turbiini on saanut hittiä, niin samallahan siihen vois syntyä +500 stallia. Ei tarttis turboa vaihtaa…
     
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kytkinkopallahan se on tehtävissä! Kampuran päähän joku notkumaton heittokellon jalka. Ei tarvitse olla täysin keskeinen, mutta pitää olla tukeva ja ilman klappia. Kytkinkoppa paikalleen. Mittakello siihen notkumattomaan jatkeeseen ja ajamaan kytkinkopan reiän reunaa. Kampuraa pyöritellen, etsii heiton ja sitten miettii, miten päin ja paljonko "offset dowel" pinneissä on oltava siirtymää. Tod näk ylöspäin kaipaa, koska mistä toi muusta tulisi, kuin lohkon aarporauksesta? No se selviää mittaamalla.
     
    Muokattu: 7.11.2022
    isalmela tykkää tästä.
  3. Tässä on sulle päivän viritysvinkki:

    Don't know anything about boost but I will comment on gears.
    When I was racing in the Slant Six class the cars with turbos did have lower numerical gears.
    Most were running 2.76-2.94 and running 12 seconds.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noi on sen 225 maamoottorin kanssa pelaavien ratasnumeroita. Tää real slant on hyvä 4,1 välityksellä.
     
  5. Minua ainakin hämmensi nuo aavikkovälitykset kiihdytystouhuissa. Itse olisin veikkailut paljon lyhyempiä välityksiä.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaitpa tuonkin saa jotenkin toimimaan. 12,9 taitaa vastata jotakin 165-170 loppunopeuksia ja se taas noilla välityksillä voiman olevan jossakin 4k paikkeilla. Vakionokka ja 2 bar paineita ja se on siinä!
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahtopainehaaveilusta reaalimaailman ongelmiin. Lukkoperän huollon jälkeisellä koeajolla 904, joka aiemmin oli ollut suht siisti, merkkasi reviirinsä ei niinkään tiputtelemalla kuin lorottelemalla. Siispä moottorin irroituksen jälkeen uteliaana momentinmuunnin irti ja sieltähän löytyi varsin pahaksi hiertynyt turbiinin kaula.

    [​IMG]

    Kaula on suunnilleen 0,1 mm alikoossa, eli on hieroutunut jonkin verran. Kellariin livahtanut laatikkoseppä kommentoi tuota, että moparit syö turbiinit kaulasta 30:1 GM vehkeisiin nähden. Mulle tämä oli ensimmäinen kokemus. Stefan kohta oli kyllä tikissä, eli miksi se sitten päätti sotkea pihan punaisella, jäi vähän arvoitukseksikin.

    Laatikko meni tänään Nastolaan pajotettavaksi. Samalla kun se puretaan, putsataan ja tarkastetaan, sinne menee sisälle vahvistuksia V8 mallia vastaavaksi. Kaulasta puraistu (heh, ihan kuin teininä allekirjoittanut) turbiini menee Turun suuntaan uudelleen kauloitettavaksi + saa pikkuisen sisuksien hämmennystä.

    No, se kaulavamma voisi johtua vaikkapa koneen ja laatikon linjausongelmasta. Siispä sitä tarkastamaan.

    [​IMG]

    Ostin foorumilaiselta slantin kytkinkopan, jotta saisin kellotettua heiton. Sitä varten valmistin tämmöisen tarkkuustyökalun.

    [​IMG]

    Työnjälkikin kertoo, että mestari itse on valmistanu sen.

    Ja sitten kieputtamaan konetta. Asteet sain etupäästä.

    [​IMG]

    Ja mitat takapäästä.

    [​IMG]

    Kierroksen tulokset ovat tässä. Heitto 0,3 ja -0,5 välillä. Tarttisi kai 0,4 mm epäkeskot kohdistustapit tuon 0,8 mm vemputuksen korjaamiseen?

    Mutta tarkastinpa toisenkin aihion. Mulla sattui olemaan varamoottorin lohko ja kampi kätevästi pöydän alla.

    [​IMG]

    Tein sille vastaavan mittauksen ja kas, sehän vemppasi tuon saman 0,8mm verran.

    [​IMG]

    Näillä mittauksilla joko tuli todettua, että molemmat moottorit on tuon 0,4 mm sivussa tai sitten se on tuo kytkinkoppa, jossa se heitto asuu.

    Taidanpa jättää asian huomiotta. Korjuutan turbiinin ja laatikkoon tulee valkometallihela, joka ei vissiin haukkaa turbiinin kaulaan yhtä innokkaasti.

    Semmonen päivä. Päivän päätteeksi Sipoo-Nastola-stadi pikatietä pitkin Fordin kutoskoneen kumua kuunnellen.

    Eli en saanut mitään aikaiseksi tänäänkään.
     
    Muokattu: 26.11.2022
    isalmela tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suoritin torstaina talli-illan. Lainasin toisen kytkinkopan, jossa oli jonkin verran patinaa päällä. Bräkleeniä, Mora-puukkoa, tuumaisia kierretappeja. Siivotulla kopalla maksimi heitto jäi välille +0,2 … -0,05. Ei paljon mitään siis edelliseen verraten. No sitten tutkimaan se aiempi koppa, jossa ei ollut yhtä paljon pinnotteita. Ja kas, tasopinnassa oli joku ruosteinen nökönen. Raaputin sen pois ja tulokset silläkin lähestyivät rajattomasti samoja tuloksia.

    Ei siis tule offsetpinnejä, joita niitäkin olisi ollut suoraan hyllystä UsPartsissa.

    Päivän oppi. Siivoa moottorin ja vaihteiston saumat ennen liittämistä. Pikku murunen välissä voi linjata kytkimen sivuun ja diagnoosi on ”synkat paksana”, ”huono kytkinlevy” tai ”väärät öljyt”.

    Laatikko on laittajalla. Turbiini on toisella laittajalla. Pari HD juttua on kolmannella laittajalla. Helppoa hommaa tämä ajoneuvojen harrastus.

    No ehkä mä sen slantin huollan itse. Jos se sitten auttaa mua uusille sekuntiluvuille, niin ei tarvitse kiitellä tiimiänsä.
     
    Seevu, FuryIII '71, toyopet ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noi foorumin pumppujutut on tuttuja. Olenhan mä leikkauttanut yhden slantin 3-tiellä kiinni, kun täydestä laukasta (5500 225:llä, motarivauhtia) meni nokasta ratas. Jossakin vaiheessa oli huonoja nokkia useammalla valmistajalla. Tämä OGC:n aihio näyttää kestävältä. Öljypumppujakaan ei ole ole kovin suurta valikoimaa enää jäljellä. Saa 2:ta merkkiä ja vakiona tai HV mallina. Saas katsella nyt.

    Jossen parempaa keksi, niin teen sen öljyäjän virranjakajasta. Sehän on samoilla kierteillä siellä ja jos jakajasta tippuisi öljyä, niin se voisi jopa osua.

    Tohtori-Dodge on ollut vähän vähemmän enää foorumeilla. Siltä meni viimeisimmässä Kalifornian kevätkulotuksessa kiinteistöt, joten tuskin sillä on noita rattaitakaan enää.
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tämä ei ole slantsix.org konsenksuksen mukainen, mutta hyvä se on kuitenkin tarkistaa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uutta näkökulumaa!

    Täytyypä tutkailla rullaketjut ja -rattaat. Mulla on ollut koko ajan "cam button" kopassa, joten ei nokka vaella, mutta ketjuissa vois olla jälkiä linjausvirheestä johtuen. Ostin just uuden samanlaisen sarjan.

    Jakopään sarjoissakin on kato käynyt. Koeponnistin yhden sellaisen, missä oli 3 pidempää reikää ylärattaassa ja kohdistusreiän asemasta oli jyrsitty ura keskireiästä nokan tappiin. 100 km ja oli valurautamurua koppa täynnä, neljä venttiiliä mutkalla ja kampiakseli hiomokunnossa.
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei oo tohtori totkella ollut noita karkaistuja rattaita aiemminkaan, tuli joskus kysyttyä
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se suorastaan "kilahti" kun niitä kerran kysyin. En tiedä, mikä mahtoi niin pahalle tuulelle saattaa. Nyt ollaan sujut, kun hukkasin Dutra-Dualsit pois.
     
  15. Ehkä Suomesssa joku paja osais tehdä pronsissta rattaan?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitäkin yritän. Antaa niiden koneistajien ensiksi suoltaa kaiken, mitä netistä löytävät. Kuten slantsix.org'n ja öljynlisäaineet.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laakerit näyttää siltä että välys on mennyt kiinni jossain kohtaa, kerta ala- ja yläpuolisko on tuollain kiillottunut?
    Mittasitko kanget laakeri paikoillaan mutterit momentissa? Ja taas onko kaulat mitattu, että ne on saman kokoiset? Paljonko on ollut tavoitevälys, ja toteutuuko se kaikissa kangissa?

    Pysykö se nokan ratas kondiksessa, vai onko sekin kärsinyt? Kuvastasi ei osaa sanoa varmuudella?
    En tiedä onko pronssirattaasta apua, esmes SBC:ssä monet poistaa rullanokankin kanssa pronssisen rattaan, ja laittaa teräksisen tilalle kun pronssi ei kestä high volume pumpun kanssa. Näin tein itsekin ja kyllä se sen jälkeen pelasi.

    Joku lisävoitelu on varmaan hyvästä, ja olisko tosiaan joku perinteinen öljy reiluilla lisäaineistuksilla hyvä rattaan keston kannalta?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Koneistamon lasku oli pitkä kuin nälkävuosi. Kankiin laitettiin ARPin pultit, jossa yhteydessä niiden silmät mitallistettiin ja ne keskenään tasapainotettiin. Kampi on kiilloitettu mutta koko säilyi 0.010.
     

Kerro tästä muillekin!