SBC 327 Kunnostus (64 Impala)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 17.11.2020.

  1. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Vastaanpa itseäni lainaten.

    Tämän tviitin roippeet lähtee koneistamolle ensi viikolla. Osat tuli hankittua näinä kuta kuinkin.
    Tähän tulee lisäksi offset porausta ym. Saas nähdä mihinkä tulen 377 upottamaan...o_O

    307 o3o ylikoossa tuli sisäänajettua hiljattain. Hyvin lauloi ja toivottavasti sävel ei muutu jatkossakaan;)
    Öljyn paineet vain ajattelutti kun jo akkukoneella nousi melkein 4 bar.
    Kylmänä käynnistettäessä jopa yli 5.
    Öljy on jäykkää mutta silti?
    Muuten..kannattaakohan noi heti vaihtaa kun ovat uudet lisäaineilla.
    Voishan noilla starttailla vielä jonkin aikaa ja kukakohan on kiinnostunut näkemään öljyn sekaiset mujut?
    Joku perverssi..


    Kiitos joukos topiikin lainauksesta:rolleyes::rolleyes:
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  3. fmila

    fmila Gearhead

    ...ehkä hyvin arvattu tuo monessa paikassa väljää?? Omia kokemuksia myös muistissa vielä "villimmällä" nokalla ajettaessa. Ilmeni myös korkeammilla kierroksilla moottorijarrun aikaisena paukkeena pakosarjoissa. Apu löytyi virranjakajan akselin käyttöpyörän päittäisvälyksen shimmaamisesta tiukemmaksi. Tosin sitä välystä oli alkujaan aivan liikaa, mutta kannattaa tsekata tuo. Älä sitä kuitenkaan liian tiukaksi tee, akseli on aika pitkä ja samoin se jakajanjalka. Jalkahan on alumiinia ja se lämpölaajenee paljon enemmän kuin teräksinen akseli.

    t. AM
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Joo.. omassa 307 heissä tämä välys oli 0.7
    Aika paljon mielestäni, vaikkakin tehdas toleranssien sisällä.
    Kiristin välyksen 0.2 seen

    Tämä hammaspyörän kosketus jäi tekemättä.
    Siihenkin lääkettä löytyisi varmaan kooklaamalla.

    Kone käy nätisti ja käynnistyy hyvin.
    Puristukset korkeat joten juuri käyntiin lähtiessä pyöritys ikäänkuin pysähtyy.
    Startti 2.2kw...
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oliko sulla jossain juttua tosta 307? Kiinnostaisi kun pitäisi Rodiin tehdä kone ja mulla on akseli vammainen 307, useampi 283 mitkä kaipaisi porautusta niin mitä alkaisi tekemään
     
  6. Siis ymmärsinkö nyt oikein. Tuo 307:n akseli on paksuilla kauloilla ja tarkoitus muuttaa se ohutkaulaiseksi. Sen jälkeen sitä voi käyttää stroukkiakselina 283:sessa?
     
  7. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kuulostaa monimutkaiselta. 307 ään taisi pystyä upottamaan 350 kampi ja saada aikaan oliko 333 jotain.
    Kokeilisin tällasta ennemminkin;)

    -By a way- joko veneen kaasari toimii. :rolleyes:
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei vaan mulla on ihan koko 307 kone missä kampi vamma. Kaikki kaulat naarmuilla. Sitten on useampi 283 mistä myös voisi tehdä koneen ja pähkäilen mitä tehdä. Noi 283 kaipaa porautusta kun on selkeä kannas pytyissä.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tuostakin olen lukenut mutta sitten pitäisi olla 400 veivit ja männät jää aika paljon pyttyihin sisälle. Yhden jutun luin jossa oli käyttänyt omia 307 mäntiä ja kun ne monesti on sen 020 lyhyempiä ja samanverran sisällä niin oli sorvannut männän laen lohkon tasoon. Oli ollut niin paksu laki siinä männässä.

    Kaasari toimii nyt hienosti kun se on talviteloilla :D
     
    Joukojs tykkää tästä.
  10. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    :cool:

    Autossa tällä hetkellä kromiputsari kiinni niin saa tarpeeksi ilmaa :D en kyllä mitään eroa huomaa putsareiden välillä kaupunkiajoissa. Laitan orkkisputsarin sillon tällöin kiinni jos satun pussihoussu tuulelle.

    Päivitystä tästä 327 rempasta nyt sitten samalla: nyt muutama vuosi ajeltu koneella ja kone toimii hiton hyvin vois hiukan enempi olla nokkaa mutta tuo xe262 manuaalin kanssa toimii kuin unlema, vetoja on ja kiertää :cool: ainut ”epäonnistuminen” mitä tulee mieleen on harmillisesti tuo takastefa joka kaksi tippaa tiputtaa aina ajon jälkeen.. täytyy siihen perehtyä jossain kohtaa jos sitä nokan vaihtas sit samalla..:rolleyes:

    Talveksi onneksi on tekemistä kun kaverilla alkaa 283 projekti Impalaan niin menen siihen avuksi. Veneen kaasariakin voisi ihmetellä talvella kun tuntuu tyhjäkäynti välillä löytyvän ja välillä ei.. tai jos sitä kokeilis sniperiä tilalle niin antaa sen miettiäo_O
     
  11. Ohutkaulainen stroukki 283=>307 olisi ollutkin aika erilainen moottori..:D

    Rodin moottoreihin ja stroukkauluihin, niin Catiskan rodissa on stroukattu 305. Siihen varmaan löytyy paremmin mäntiä kuin 307:aan?
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itseasiassa ei niin ihmeellinen. 327 ohutkaulainen kampi 283 lohkossa on 307 tai sitten tarkoitit muuta :rolleyes:

    Mulla tulossa ehkä fitech veneeseen kun halvalla sai :D

    Jos vaihdat nokan eikä se ole menossa tuohon kaveris 283 niin voisi kiinnostaa. Onko mitä tulossa siihen 283 remppaan? Itsekin nyt mietin pitäisikö sellainen porauttaa ja tehdä vähän pirteämpi siitä. 268 nokkaa ehkä hieman haaveilin jotta saisi vähän enemmän höpinää mutta isommalla kierros alueella.
     
  13. Aa..Totta. Jumiudun ajatukseen muuntaa paksukaulainen kampura ohutkaulaiseksi..:rolleyes:
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tosta itseasiassa jäi mieleen kun kävin etelässä kaupoilla niin vaihdoin kamoja erään nimimerkin kanssa täältä.
    Annoin vaihdossa kaasuttajan joka oli tehdasmaalattu.
    Väitti tällaisten toimivan merikäytössä paremmin.

    Tiiä sitteno_O:eek:
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Se ei hapetu kun maalattu. Kaikki maalamaton menee pahan näköiseksi
     
  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Täällä tallilla lojuu pari Sbc lohkoa jotka on mietittänyt mitä niille pitäisi tehdä.
    Pojan kanssa mittailtiin sylintereitten seinämien paksuuksia.
    Toisen lohkon kansitasojen vesiaukkojen ympäriltä oli rauta silleen lohkeillut pois kuitenkaan menemättä tiiviste pintoihin saakka.
    Voikohan tollaista korjata miten vai tarviiko välittää ylipäätään?
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Eiku toisin päin. Laita se 283n kampi johonkin 4" lohkoon ja sulla on SE pippurinen 302n. Vetoja riittää oikeesti isolle kierrosalueelle. Vaikka kiertää helposti 8000 rpm asti, ei ole silti pelkkä kierroskone. Oikeilla tavaroilla vääntöä löytyy siitäkin jo 2500 rpm alkaen ihan reippaasti, eikä se ole kuollut sen alapuolellakaan. Mutta 5000 rpm jälkeen tapahtuu vielä piiiitkäään. Toki manuaalin se tarvii, eikä ole mikään painavan ison hytin kuljettimeksi tarkoitettu. Johonkin kevyeen Rodiin aivan mahtavan hauska laitettava.

    t, AM
     
    TopyCa, Hupeli ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toihan oli loistava idea jos kierrättää haluaa...
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai unohtaa vanhat koneet ja laittaa trukki 5.3 LS:n :D
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mun suosikki (on ollut 2kpl noita) 327, "karvahattu" kaasari kone;

    The “performance” model of the 327 at the time also used a four-barrel carburetor, but bumped the compression up to 11.25 to 1 to produce 340 horsepower and 344 foot pounds of torque."

    Tutustuin kerran HotRod mieheen joka oli ostanut '70 Tolppa Novan vaimolleen kauppa-autoksi. Taka-ajatus että sai "kokea nuoruuttaan". Hänellä oli ollut '66 Ponu GTO manuaalina.
    Kone tilaus Novaan HiPo 350LT-1. "High-compression, solid-lifter 350 rated at 370 hp in 1970"

    Nuo kaksi ovat minun mieleen; kiertää ja kestää. Vakiona!
    Huolsin tuota Novaan muutaman vuoden ja oli ilo ajella "testiä"...
     

Kerro tästä muillekin!