Automaatti = FWD V8 aivojumppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja TopyCa, 14.11.2022.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Osaisko joku 'tomaatti guru ratkaista ongelmani;

    '70 luvun lopulla tehtiin Vector Super Car joka käytti SB twin turbo konetta ja Olds 3speed automaattia.
    Kone oli takana POIKITTAIN, eli ei kuten Toronadossa pitkittäin.
    Laatikon tyypiksi ja toimittajaksi sanottiin "OLDS". Tyyppi TH-425 kuten Toronadossa.

    Ensimmäinen poikittainen V8 tuli 1985 Cadillac'ilta eli paljon Vectorin jälkeen.

    Kuinka tuo Vectorin 'tomaatti ja voimansiirto oli tehty? 90 asteen käännös jossakin?

    Oma arvaukseni on että tehtiin uusi laatikon valu ja siihen Olds'in sisäkalut. En kuitenkaan ole 'tomaatti asiantuntija.

    https://tinyurl.com/rbf3vs93

    "Boost pressure through the Garrett turbochargers can be adjusted by the driver up to a maximum of 14 psi, with Vector Aeromotive Corporation claiming that this would allow the engine to output an astronomical 1,200-horsepower. Mated to the engine is a three-speed automatic transmission sourced from the Oldsmobile parts catalog, which is appropriately fortified to withstand the demands of its new taskmaster and then fitted to a Gleason-Torsen differential."
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitään laatikoista ymmärrä, mutta tuossa näkyy erillinen kotelo laatikon jälkeen johon on sovitettu sisään Torsen + perävälitys, kuvassa keskellä...Olds laatikko näkyy oikealla.

    Ei näköjään toimi kuvan linkki :odcry:
     
    Muokattu: 15.11.2022
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Tuosta linkistä löytyy kuvia takapään rakenteesta.
    TH425 ulostuloakselin jatkeena ei ole etuvetojen etuperää vaan omanlaisensa perä josta vetoakselit molemmille takapyörille.

    https://www.below-the-radar.com/vector-w8/
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kait tossa vektorissa ole kuin yksi kulmavaihde ennen perää. Siis yksi enemmän kuin normaalissa takavetoratkaisussa.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    No mun mielestä taas ei ole yhtään kulmavaihdetta, kun on poikittainen kone ja poikittainen vaihteisto. Vaihteiston perässä sitten makaavaksi laitettu "dropbox".
     
    Jouni_K ja matti R tykkäävät tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No juu, en löytäny kuvaa tuon perän sisuskaluista, menin olettamaan että siellä on normaali perä jossa pinionakseli eteenpäin, eli joku kulma ois tarvittu sitä ennen. Mutta eihän siinä tietenkään sellaista tarvitse olla. Onko tosta parempia kuvia vielä mistä homma näkyy?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juuri näin, sen takia se on tehty juuri noin, koska ylimääränen kulmavaihde olisi aivan turha ja samalla heikko lenkki.
    Linkittämässäni kuvassahan se näkyi, billet jyrsitty kotelo vaihteiston jatkeena, joka tiputti voiman alaosassa olevalle perävälitykselle, jonka sisällä Torsen lukko ja josta lähtivät vetoakselit takapyörille.
    Rakenteen kaikki akselit ovat saman suuntaisia kuten nykyisissä etuvetoisissa, joissa kone poikittain nokalla, joten ei edes mitään tarvetta kulmavaihteelle.
    Laatikon alkuperäinen perä ja sen kotelo on korvattu siis tällä rakenteella.

    Tuossa linkki Below the Radar sivun kuvaan, en tiedä näkyykö ?
    https://www.below-the-radar.com/wp-...2/Vector-W8-MCP-06-1500x1000.jpg?v=1610990097
     
    Muokattu: 15.11.2022
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei näy kuva mulla enää, tulee vaan joku ilmoitus liki rikollisesta kuvan linkittämisestä. Kyl mä sen kuvan näin ennenkuin se lakkas näkymästä, en vaan nähny sen sisuskaluja niin en ollu varma. Eli pitäis olla hyötysuhteeltaan muuten hyvä voimansiirto, paitti ehkä se th400 tomaatti siinä!
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuohon aikaan on tainnut olla ainoa vaihteisto minkä on saanut kestämään tarjolla olevista, joilla ko. konfiguraatio on mahdollinen.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Eli olisko se tämän kaltainen? (Asennus poikittain)

    https://www.researchgate.net/figure...del-to-the-left-and-photo-from_fig2_279444545

    Ring & Pinion + lukko tuon Drop boxin sisällä?

    Road & Track;
    "The transmission case is a GM Turbo Hydra-matic, the sort used in the Seventies by the V-8-powered front-drive Olds Toronado and Cadillac Eldorado. But virtually every part within the 3-speed gearbox is specially machined by a Vector subcontractor from materials able to withstand the 630 lb.-ft. of torque the engine generates at 4900 rpm and at 7.0-psi boost."
     
    Muokattu: 15.11.2022
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jep, perävälitys ja sen sisältämä Torsen kotelon sisällä.

    Minulle Google ainakin tarjoaa heti kuvan tuosta vaihteistosta, mutta tuo sivusto ei vain jostain syystä halua että kuvia linkitetään mitenkään.

    Hakuna käytin "wector w8 transmission"

    Tuossa suora google-haku kyseiseen kuvaan, näkyy ainakin minulla toinen rivi, toinen kuva oikealle vasemmasta yläkulmasta katsoen hakutuloksissa.

    https://www.google.com/search?q=vec...WARkQ_AUoAXoECAIQAw&biw=1097&bih=535&dpr=1.75

    Ylempänä näkyy muita kuvia eri kulmista samaisesta autosta.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tunne itseni tyhmäksi kun en tajua mitä kerrotte.....
    Mutta kai se voima on käännettävä auton pituus suuntaan jossakin vaiheessa lautaspyörälle mennessä ja siitä jaettava akseleille poikki suunnassa?

    Saan yhä 2kpl 90 asteen siirtoa.

    Pankaa kuva mitä "drop box" tekee laatikon perässä ja missä se on Vectorissa.
    Tuo Vectorin perän kotelo vois sisältää vaikka metalli hihnankin! Lautaspyörä ulkokehällä. On omituisen näköinen.
    Thanx.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Minä taas en näe tarvetta ainoallekaan 90* käännölle tuossa voimansiirrossa.

    - Moottorin kampiakseli on auton pituussuunnassa poikittain.
    - Th-425 vaihteiston pää- ja sivuakselit ovat myös poikittain.
    - Th-425 turbiini akselin ja vaihteiston pääakselin välissä on tosiaan ketju välitys.
    - Th-425 vaihteiston alkuperäinen perävälitys koteloineen on vain korvattu tuolla Wector:n "Drop box":lla.
    - Perävälitys on myös poikittain sen DB-kotelon sisällä.
    - Vetoakselit pyörille lähtevät kotelosta poikittain auton pituussuuntaan nähden.

    Missä on kohtaa voimansiirrossa on tarvetta tuolle 90*- käännölle ?

    En tiedä mitä kyseinen "Drop box" sisältää, mutta uskon siellä olevan vastaava hammaspyörästö kun missä tahansa etuvetorakenteessa tänä päivänä...kenties yksi saman suuntainen rataspari ennen varsinaista perää tms.
    Voisiko olla jopa jonkinlainen ylivaihde välitys, autohan kulki kovaa ja 3 vain lovinen loota ?
    Voi siellä tietty olla jokin ketjuratkaisukin kuten vaihteistossa itsessään on, mutta epäilen hieman.

    Tuossa jokin etuvedon perävälitys perineen, veikkaan että saman tapainen on tuolla DP-kotelo sisällä.
    https://www.autostadium.fi/index.ph...ction=dlattach;topic=2921.0;attach=7301;image

    Ainoa ketju Th-425 vaihteistossa on sen päädyssä, jolla siirretään veto turbiiniakselilta vaihteiston akselille.

    Tuossa kuva Th-425 vaihteistosta ilman sen orkkis perävälitystä koteloineen...tuohon vasemmalle kun lisäät kyseisen Wector:n drop box:n vaihteiston jatkoksi, niin pitäisi selvitä.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo...y_2015_058_(1978-85_THM_325_transmission).jpg
     
    Muokattu: 23.11.2022
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tässä taitaa olla ekoja prototyyppi voimansiirtoja (Ranskan sivuilta löytyi);

    https://www.autotitre.com/forum/diapos.php#49dbeb75e3.jpg

    Koneen asennus siten että takaa katsottuja etupää on vasemmalla.

    Ei selviä, vielä;
    https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo...y_2015_058_(1978-85_THM_325_transmission).jpg
    - Tässäkin on 2kpl 90 asteen siirtoja :) Ensin koneelta ketjulle, sitten ketjulta lodjulle. Molemmat 90 astetta. Vectorissa vielä 1 (?) lisää Torsenilta kummallekin pyörälle.


    Ranskan sivut;
    https://www.autotitre.com/forum/Vector/Vector...Et-si-on-en-parlait-32390p41.htm

    Sieltä vähän lisää "Helical Gear Drive";
    https://www.autotitre.com/forum/diapos.php#a4a10bbd06.jpg
    Ja huono kuva mutta jotain;
    https://www.autotitre.com/forum/Vector/Vector...Et-si-on-en-parlait-32390p40.htm
     
    Muokattu: 23.11.2022
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näköjään sulla on ihan eri käsitys 90* kulmavaihteesta jollanen on normaalissa takavetosen perässä...noissa kuvissa kun ei ole ainuttakaan.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kulmavaihteessa akselit ovat jossain kulmassa toisiinsa nähden, eli eivät ole saman suuntaisia.

    TH425:sen ketjuveto ei ole kulmavaihde, kuten ei ole polkupyöränkään voimansiirto.
    Tietysti senkin voi tehdä vaikeasti, jos haluaa. :)
    Tässä Jopossa kaksi kulmavaihdetta.

    [​IMG]
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tässä TH-425 Old Toronadosta. Kone pitkittäin korissa - helppo ymmärtää. Minunkin!

    https://www.ebay.com/itm/304429286411

    Mutta, kuinka helevetissä tuo voima on käännetty 90 astetta kun kone on poikittain kuten Vectorissa? Helppo sanoa; "Lisätty drop Box" tms.
    Onko kuvaa ko tilanteesta? Tai kaaviota?

    Enkä minä kiistä ettette ole oikeassa. Mutta tekninen ratkaisu ja sen ymmärtäminen kiinnostaa. Haluan oppia uutta.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    [​IMG]

    Auttaisko toi?
     

Kerro tästä muillekin!