SBC 327 Kunnostus (64 Impala)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 17.11.2020.

  1. Tästä tuli mieleen, että kun vertailee vaikkapa tuota 5,3 litraista lässykkää (bore and stroke of 96 mm × 92 mm (3.78 in × 3.62 in)) vaikkapa siihen "pikäiskuiseen" 307:aan (bore and stroke was 3.875 in × 3.25 in (98.4 mm × 82.6 mm)). Niin eihän ne nyt niin pitkäiskuisia ollutkaan..

    Luin taannoin jonkun 307 virittelijän kovaa uskoa siihen, että oikeilla osilla 307:kin saa pirteän ja kiertävän katumoottorin. Mitäs mieltä olette?
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Joo, voi siitä ottaa sen 3.25" akselin ja laittaa sen johonkin uustuotanto lohkoon jossa 4.125" poraus, toki sellaiseen jossa normaali runkolinja, eikä 400n "liian iso", niin ei tartte mitään spacereita runkolaaakereiden väliin. Sit vaan jotain n. 6" pitkää kiertokangea ja sopivan matalaa mäntää ja sulla on 348 SBC. Isompi poraus auttaa kummasti "hengitykseen", eli ei tarvii mitään kauheen "isoja" kansia, joku 200 cc riittää kunnon puristuksilla ja mek.rullanokalla siihen 500 hp luokkaan ja kyllä kiertää taas sen 8krpm iloisesti. Saa kopioida, kunhan kertoo lopputuloksen tänne. Taitaa jäädä iteltä tekemättä??? Vaikka Ruotsista löytyisi ANABlta moinen lohko jo aika sopivastio_O. Laadusta en osaa sanoa kun en niistä ole juurikaan juttuja löytänyt. Joo, en oo facessa!

    t. AM
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mistä lähtien 307 on ollut pitkäiskuinen?

    Mulla oli 307 caminossa ja myöhemmin volvossa, ihan pirteä tosiaan pikkuvireillä, mutta kyllä 350 tuntui ihan eri moottorilta sen jälkeen. Toki 350 oli myös paljon vakavammin rakennettu. Tuo lyhytiskuisen kierroskoneen rakentelu kyllä houkuttais kokeilla joskus, tosin kiinnostais tehä joku 427 tai 454 pikkulohkokin. Kaikessa on puolensa.
     
  4. No jos sitä vertaa 327:aan tai puhumattakaan 302:een, niin onhan se "pitkäiskuinen." Ensimmäiset oli tunnettuja kierroskoneita ja 307 oli laiska saastemoottori.

    Mut joo, se mun pointti oli se, että nämä uudemmat lässykät on yleensä paljon pitkäiskuisempia kuin vanhat pikkulohkot. On tainnut välissä tapahtua joku moottorinsuunnittelufilosofinen muutos,
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jos mä vertaisin 307 mottia 327 mottiin, niin ehkä mä sanoisin että se on pieni porauksinen versio, koska isku on sama. 305 vois sanoo pitkäiskuiseksi jos vertaa 307. Filosofiaan en ota kantaa.
     
  6. Voi kai sen noinkin ilmaista/ajatella. Minä ajattelin iskusuhteen kautta:

    Laskeetas pari:

    302 => 3/4 => 0,75

    305 => 3.48 /3.736 => 0,93

    307=> 3.25/3.875 => 0,84

    327 => 3.25/4 => 0,81

    Ja sitten lässykkä:

    5.3 => 92/96 => 0,96
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tuossa on ainakin semmoinen moottorifilosoofinen ero että yleensä noi mitat on toisinpäin, eli poraus jaettuna iskulla.

    nyt loppu OT mun osalta.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kampisuhteen moottorit tuskin eroavat Ls ja Sbc välillä, molemmilla sama ihanneluku.:) Vai?

    En pidä vanhempia moottoreita sinällään huonoina vaan erinlaisina.
    Jos Sbc hen hankkisi tehokkaampaa moottorin ohjausta niin olisi täysin verrattavissa Ls ään.

    Oma 307 030, jonka hiljattain sisäänajoin, tuntuu olevan herkkä.
    Tulen jättämään auton dyno säädettäväksi jota varten hitsasin lambdat molemmille puolille:)
     
  9. Molempia käytetään, joten siinä mielessä molemmat on yhtä väärin tai oikein.

    Jos tarkoitit kiertokankisuhdetta, niin voidaan sitäkin vertailla. Ja senkin voi laskea kummin päin vain (ja myös lasketaan;)).

    Tässä samat moottorit:

    302 => 5,7/3 => 1,9

    305 => 5,7/3.48 => 1,64

    307=> 5,7/3.25 => 1,75

    327 =>5,7/3.25 => 1,75

    Ja sitten lässykkä:

    5.3 => 6.098/3.622 => 1,68

    Eli tässä tapauksesa aika samaa luokkaa, mutta se on sitten eri keskustelun paikka, että mikä on ihanne.
     
    Muokattu: 16.11.2022
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tuli käytyä koneistamolla. Tehtiin diili. Tuleva 377 n osat edel 2201 nokalla tulen jättämään työnalle vielä viikolla.
    Tästä moottorista pitäisi saada puristettua n 460 heppaa :p , vähän enemmän kuin 307
    Koneistajan mielestä nämä hepat tulevat vain helpommin tällaisilla paketeilla..

    Pahus...jäi tämä W juttu kysäsemättä kun ovelle tuli tunkua. Jospa myöhemmin.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä se tämäkin kävi mielessä mutta rempattu th200r4 on jo.

    Niitäkin on varastossa mutta en halua sellaista rodiin missä ei ole keulan peltejä. Tungetaan kaikkiin muihin peleihin niitä.
    Ainakin jenkki foorumeita lukiessa ja miksikäs ei saisi. Ei se paljoa 327 pienempi ole niin eikö joku sellainen 300 ole aika helpostikin tuosta saatavissa. Onko se sitten tarpeeksi pirteä niin ei kaikille. Itselleni riittäisi vähempikin 1000kg rodiin.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli siis 307 porattuna 030 yli, eli noin 311 kuutiota. Vakio alakerta, mieto virinokka (joku noin 264 asteinen hydylaahuri), vakiokannet ja edelin muinainen aluimusarja = 240hp. Kansi meni rikki, laitoin edelin rpm kannet, samassa dynossa 241hp. Aavistuksen pettyneenä yhden hevosvoiman parannukseen, vaihdoin imusarjan edelin rpm, tuli 270hp. Käytännössä alavääntö oli vähän lussu, kierroksilla "räyhäsi" ihan sen mitä nyt tarttikin 1350kg autossa. Puristussuhdehan tuossa jäi järjettömän alas, varmaan siinä ja siinä oliko edes 8:1. Se rutun kun olisi saanut ylös johonkin 10.5 lukemiin ja vähän isompi nokka, olis ollu reipas kone kevyessä autossa manuaalilla. No ruttu ja alavääntö korjattiinkin sitten vaihtamalla alakerta 355 kokoiseksi, mut se on jo eri juttu.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear


    Tollasta tai vähän reilumpaa odotan omastanikin:)
    Tässä on 200r4 373 lukolla jne joten toivon tämän olevan pirteäkin:):)

    Mutta...

    On se niin väärin ,
    ...............................Kun katsoin bitcin ridersiä juuri telkkarista niin näitten jätkien vehkeet aurinkoisessa Renossa ja kaikilla hymy huulilla ja, ja ,ja...

    Minä se täällä tallilla turailen hampaat irvessä jakkaroitten välirunkoa.
    Välillä sisällä ollessa isken lisää puita uuniin ja mietin sitten kuin, kuin ,kuin..

    On se niin väärin..o_Oo_O
     
  14. Tässä on juttua tuosta 307:n virityksestä. Tässä pätkä puristuksesta:

    We also did a quick compression ratio evaluation if you were to use these heads. The stock iron 307 heads use a 70cc chamber while the Chevy Vortec heads are 64cc and the Summit Vortecs are 67cc. With a stock piston, we’ll assume the piston is 0.020-inch down from the deck, which is a common situation with ‘70s engines. With a steel shim head gasket and assuming 4cc in the piston valve reliefs, the compression for a 64cc head is 9.52:1 while the 67cc head is slightly lower at 9.2:1. These are decent compression ratios and should help performance that will work with 91 octane pump gas.

    Tossa jutussa ei pohdiskeltu tätä vaihtoehtoa:

    The 88 and newer C4 corvette TPI heads are 58cc chamber. [and D port exhausts]
    GM upped the compression because Alloy heads run cooler
    casting number 10088113
     
    Muokattu: 17.11.2022
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No mulla oli 601 valuiset valurauta kannet siinä 307 että se ruttu olisi vähän korkeampi. Niissä taitaa olla kanssa 58cc palotilat.
     
  16. Googgeli antaa hiukan ristiriitaista tietoa. Monessa paikkaa noi on ilmoitettu 53 cc, kuten tässä:

    Details for 14022601
    Manufacturer Chevrolet
    Category Cylinder Heads
    Type Small Block V8
    Date 1980-1986
    Notes 267 or 305, 1.72/1.5 or 1.84/1.5 valves, 53cc chambers


    Mitä jos noihin tunkisi imuksi 1.94 venat?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    601:ssä palotilan seinämä reunustaa venttiiliä niin läheltä, että jo 1.84 imulla täytyy palotilaa muotoilla virtauksen parantamiseksi.
    Isommalla ventiilillä vaatisi jo sen verran avartamista että vesitilat tulee liian lähelle, ja kasvaahan siinä samalla jo palotilan kokokin.

    Jossain videossa asia tehtiin todella radikaalisti, ja jos ei aivan palotila puhjennut vesitilaan niin melko varmasti halkeaa ennenpitkään.
     
  18. Eikös niissä ole jo tehtaalta se 1.84 venttiili siinä 305 versiossa vai tarkoitatko, että jos sitä kantta alkaa parantaa?

    Ainaskin samaa mieltä kanssasi on joku tässä ketjussa:

    https://www.chevelles.com/threads/14022801-vs-14022601-heads.295567/post-11421402
     
  19. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Heräsihän se Artsikin eloon:)

    Tämä sinulta saamani 2102 nokan toimivuus tieto 307 tuntuu juuri siltä eli toimivan:)
    Kiitos siitä!
     
  20. Tossa toisessa ketjussa on varmaan syy tietojen ristiriitaisuuteen:

    If the 601 one came from a truck application than they are.two 601 types car and truck .the one from a car with a 267 ci has the 53 cc chamber and the one from the 305 ci truck has 58 cc chamber.
     

Kerro tästä muillekin!