Thunder rod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AMi, 16.11.2022.

  1. AMi

    AMi Gearhead

  2. Forester

    Forester 1st gear

    Tuossa väitettiin, että mäntää sivuille kohti sylinterin seinämää painava voima on saatu pois/vähennettyä. Mielestäni tuo rakenne, että nivelkohta on noin paljon mäntää alempana, aiheuttaa vaan enemmän männän vinoon vääntymistä. Ja sitä isommalla voimalla, mitä alempana tuo nivel (tässä tapauksessa kaiketi tuo nivel on se varsinainen männäntappi, siinähän se liike tapahtuu) on, koska sehän toimii vääntövartena. Pidempi varsi -> isompi voima.
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Eikö tuossa vähän haeta 2-tahti-ristikappalemoottorin ideaa, siihen tulee nuo mustat palikat jotka kaiketi tukeutuvat sylinterin seinämään ja välittävät sivuttaisvoimat? Tai siis ei se 2-tahtisuus tässä ole oleellista, mutta isoissa laivadieseleissä tämän tapaisia on ollut
     
    Muokattu: 16.11.2022
  4. Forester

    Forester 1st gear

    Eipä ne mustat palikat sylinteriin yukeudu, vaan männän helmojen sisäpuolelle.
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Männäntappi on siellä missä yleensäkin, se on nivel. Lisävarsi nivelpisteineen ei tuo mitään vääntöä mihinkään suuntaan. Laitapa kynä etusormiesi väliin, saatko vääntöä aikaiseksi sormenpäihin.

    Mustat palikat myös nivelillä.

    Lisää massaa on ja kuluvia osia.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Miten tuo nyt eroaa voimien suhteen siitä että männäntappi olisi männässä alkuperäistä alempana ja kiertokanki alkuperäistä lyhyempi? Minusta ei mitenkään. Eli mäntä nojaa entistä lujempaa sylinterin seinään, ja moottorin toisen kertaluokan värinät alkuperäistä suurempia.
     
  7. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Joo niin, nivelvarsi ei välitä vääntöä mihinkään. Ainoa voima minkä nivelvarsi välittää on suoraan nivelpisteiden välisen varren suuntaista. Kun kyse tuollaisesta tapauksesta.

    Kiertokanki-mäntä jutussa voimaa kohdistuu sylinterin seinämään ja siinä on momenttivarsi olemassa.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Nivelvarsi ei välittäisi, joo. Mutta ei tuossa ole mitään holtittomasti vetkuvaa nivelvartta, vaan koko systeemi on tuettu männän sisään noilla (vain) jossain kuvissa näkyvillä mustilla paloilla. Eli lopputuloksena jää minusta vain laskettu männäntapin paikka.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. Forester

    Forester 1st gear

    Ja edelleenkin mielestäni juuri tämä aiheuttaa sen, että se kiertokanki pyrkii työntämään mäntää enemmän vinoon, kuin normaalissa konstruktiossa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole tuettu mäntään vaan sylinteriin

    Ja ainoa syy tuohon rekenteeseen vs pitempi mäntä on se että tuossa taitaa tapinkohta laskea jo kammen vastalimppujen sisälle alakuolossa. Lopputuloksena kuitenkin paljon ylimääräistä painoa ja kuluvaa osaa joten taitaa lopputulos olla alkuperäistä huonompi.
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Olisivatkin laittaneet tuohon jonkun sylinterin seinään nojailijan vaikka kuulalaakeroiduilla rullilla, niin tuolla olisi jotain kestämisen mahdollisuuksia ja uutuusarvoa. Mutta nyt kun oikein varren kanssa ja lyhyellä kiertokangella yritetään vääntää vakiokorkeuksista mäntää pyttyyn vinoon, niin epäilempä ettei kestä edes alkuperäisiä maksimitehoja ottaa hajoamatta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  13. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Tuo (lisä)nivelvarsi kiertokangen ja männäntapin välillä ohjaa voimaa enempi sylinterin suuntaan.

    Pitteekö ihan kuva piirrellä voimien suunnista.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Hyvä idea, piirrä vaikka siihen lisänivelvarteen vaikuttavat voimat puristustahdin puolivälissä. (Sovitaan yksinkertaisuuden vuoksi että osilla ei ole massaa, niin ei tarvi miettiä kiihtyvyyksiä, eli voimien pitää olla tasapainossa.)
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. Forester

    Forester 1st gear

    Ainakin minä juurikin näin päättelin ihan alkuunsa. Joku jo kommemtoikin, että mitä kestää orggikseen verrattuna, kun vääntää mäntää vinonpaan. Eli juuri niin kuin itsekin ajattelin.
    Eli nyt joku oikea guru kertomaan tänne voimia ja suuntia orggis zydeemillä ja tällä uudella kokeilulla.
    Itsehän en ota mitään kantaa tehon muutokseen suuntaan tai toiseen. Koneen kestävyys vaan oman järjen mukaan putoaa luokilla juurikin tuosta mäntää vinoon vääntävän voiman isosta lisäyksestä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuossa piirroksessahan vertaillaan vaan pitkän ja lyhyen veivin eroja, eikä oteta huomioon voimaa joka vaikuttaa männäntapin ja veivin lyhyen osan kautta suoraan alaspäin, eikä siltä osin väännäkkään mäntää vinoon.
    Kai silläkin on jonkunlainen merkitys, muutenhan rakenteen hyödyistä uutisointi olisi monelta osin pelkkää puppua?
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei tarvitse tehdä noin monimutkaisesti. MP puolella on ollut jo aikoja käytössä yksinkertaisempi konsti ja simppeli on yleensä parempi. Eli siis kampiakseli ei olekaan keskellä sylinterilinjaa vaan hieman siirretty laitaan joten työtahdin aikana veivi on enemmän pystyssä. Tosin männän tullessa ylös, veivi onkin sitten isommassa kulmassa. Muutama vuosi sitten pohdin juuri tätä ratakaisua V-moottoriin. Ilmeisesti lohko pitäisi valaa vähän eri tavalla kuin yleensä. Rivikoneessa ei ole mikään ongelma.
     
  19. 3964

    3964 3rd gear

    Joskus kuulin huhuna et kisa hommissa ois 4age koneissa kunnianhimoisimmat siirtäneet kampilinjaa,ei ihan pikkuhomma mutta kaipa se mahdollista on,saattaa vaatia billet lohkon,en tunne toitsun konetta.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    30% lisää vääntöä :D Sama kuin pistäs ahtimen ja pistäs 0.3-0.4bar ahtoja sinne....
     

Kerro tästä muillekin!