Sbc hyhmäilyä rodiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 19.11.2022.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Olikin tuolla 327 Impalaan ketjussa jo vähän jutustelua niin tullaan pois sieltä sotkemasta ketjua.

    Eli itseltäni löytyy nyt pari 283 missä pienet raput sylintereiden yläpäässä.

    307 jossa kompuran kaikki kaulat naarmuisia.

    305 mikä on ihan OK

    30 luvun alun rodiin tulossa ja th200r4 vaihteistolla joka jo rempattu. Ford 9 peränä joka kaipaa lukon niin samalla voi välitystä muuttaa.

    Alunperin piti vaan läpikäydä tuo 307 ja vähän putsailla 601 kansia ja joku kiva nokka.

    Mistä lähtisi rakentelemaan ??

    307 jalostaa 350 kammella vai 283 porautuksella ja semi viritetty että automaatilla pärjää? Jotain muuta?

    Emmää tiedä.
     
  2. Oliks tää Edelin nokka?

    https://www.edelbrock.com/performer-plus-camshaft-kit-for-1957-86-small-block-chevrolet-2102.html

    Edelbrock Performer-Plus Camshaft #2102 is designed for 265-400 Chevy V8 engines from 1957-86 and produce optimum torque from the low-end to the mid-range. Performer-Plus camshafts should be matched with Performer manifolds for vehicles operating from off-idle to 5500 rpm. The Performer-Plus #2102 is a smooth idling cam for daily drivers, trucks, vans, RVs and 4x4s. You can expect a major improvement in throttle response and torque. In the manifold section you'll find torque graphs showing the power gains from Performer manifolds and Performer-Plus cams. All camshafts include flat tappet lifters (except for cams designed for use with stock roller lifters), assembly lube and instructions. This cam produced 320HP and 382 Ft Lbs of Torque when paired with Performer EPS intake manifold #2701 and Performer cylinder heads #60909. 50-State Legal E.O. #D-215-19 for 1957-86 small-block Chevrolet. Camshaft specifications: - Intake duration: 204 Degrees - Exhaust duration: 214 Degrees - Intake lift: .420" - Exhaust lift: .442" - Lobe separation: 112 Degree - Intake Center Line: 107 Degree - Vacuum: 14"
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin kun kaikki maksaa mitä tekee. 283 porautus ja männät sen 1000€ jos ei ota halvimpia valumäntiä ja sitten taas pitää lohkon kansitasoja höylätä kun männät jää niin alas. Siihen sitten muutenkin lohkon linjojen tarkastukset.

    Toki yksi 283 lohko on samalla valunumerolla kun 327 eli sen voisi porata varmuudella 4" männälle
     
  4. Totta tuokin..

    Millaista imusarjaa sitten sulla tähän on (suunnitteilla)? Olisko joku vähän vanhempikin sopiva tyyliin. Esim jotain tämmöistä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.11.2022
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    = ohutakselinen 302. Mikkikannet ja nokkaa...:rotfl:
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei tuollainen vapari mitään teräsakselia tarvitse, poislukien ihan all out combot.
    Esmes Scatilla on noita valuakseleita huomattavasti halvemmalla, ja ovat mun mielestä ihan ok tavaraa:
    https://www.ebay.com/itm/1924755090...lrqH9d0zDaGkeL23Cp7q2oR7M=|tkp:Bk9SR9CUkM6SYQ

    Kevyeeseen autoon voi tietty laittaa jotain vähän vähemmänkin vääntävää, jossa TH200R4 myös auttaa, joten ehkä tekisin 327:n siitä 283:n lohkosta? Tai sitten suoraan 3.75" iskuinen rotating assembly jolla tulis 377cid?

    Minkälaiset kannet oli tulossa?
     
  7. Toi taas taisi vaatia ne 400:n veivit 307:n lohkossa. Eli suo siellä, vetelä täällä.
     
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jos ei oo tarkoitus mitään täyttä uutta mottia rakentaa uusilla pyörivillä, niin itse laittaisin sen ok kuntoisen 305:sen, ja siihen nokkaa ja porttaisi vähäsen kansia… ellei ole itselle jotain arvoa sillä että puuhaa 283:sesta nostalgiamotin.
     
    LPV tykkää tästä.
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^^Joo, enempi esimerkkinä että valuakselit halvempia kuin teräksiset, ja mieto motti ei tarvitse teräsakselia. Ja jos sen 283:n poraa isommaksi niin sithän "kannattaa" ottaa rotating assy, ja siihen se 3,75" iskua, mun mielestä....
     
  10. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kuinkas noita 3.75 iskun akseleita on saatavilla 2.3 tuuman runkokauloilla olevaan lohkoon? Siis onhan niitä, mutta hinnat saattaa olla eri kuin 350 ja 400 kauloilla oleville.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No näköjään hinta pomppaa, ei siis oikein mitään mieltä sellaisessa. Pikkukaulasta ja lyhyemmällä iskulla olevaa vaan sisään, jos haluaa em. aihiossa pitäytyä.
    Mitähän muuten noin iso hionta runkokaulojen pienentämiseksi maksais, olisko kustannustehokas konsti halvasta akselista pienentää runkokaulat?
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kyllä.

    307 hän kiinnostaa. Olisikohan osuutta uusi viehätykseen myös tästä paketista johtuen:oops:
    Omani taskuportatuilla 416 kansilla on jo "sisäänajettu" paketti monenkin toimesta.
    En ole keksinyt kyseistä kompoa itse.
    Auton on tarkoitus olla päivittäisessä käytössä myöhemmin jos vaan olosuhteet sen sallivat:eek:. Lue bensanhinta ym.

    Rodiin omasta mielestä vanhan moottorin ulkonäkö on ihan yhtä tärkeä kuin teho.
    Miksei äänetkin.

    C10 on tullut mietittyä näitä aukaistavia läppiä pakokaasuille kun ohjaamo on vielä irrallaan vaikkei tämä rodi olekkaan:);) Olisi vaan helpompi tehdä vielä...kunnon pörinät..
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vähän riippuu nyt mitä alkaa tekemään. Edelin performereitä taitaa olla pari kpl tai sitten hommaa rpm:n.

    No toistaiseksi 601 valuiset rauta kannet ellei joku tarjoa jotain alsa kansia pienillä palotiloilla järkevään hintaan.
    No sepä ja noilla 400 veiveillä jää mäntä aika alas tasosta eli järkevämpi ottaa kustom männät.
    Täytyy sanoa että voi olla että tämä voittaa koska pienillä osa puutteilla saisi nippuun. Rullalohko niin jos jollain on kivaa nokkaa tarjota niin voisin ostaa. Vähän ränttää ja tänttää kaipaisin äänimaailmaltaan kun kuitenkin rodi.

    Tavallaan se 283 kyllä kiinnostaisi ja vielä pienellä blowerilla ihan ulkonäkö syistä. Jos tätä sitten alkaisi rauhassa rakentaa ja tekisi nyt tuolla 305 niin pääsen varmasti kesällä ajamaan :D

    Ihan älyttömästi en kaipaa tehoja tuollaiseen 1000kg ammeeseen kun se kyllä kulkee kivasti muutenkin.
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Multa löytyis edel rpm kannet, 60cc palotiloilla, vähän kanavia siistitty ja seetit tehty. löytyy myös zz4 imusarja. Gm ramjet rullanokka jne.
     
  15. joonas112

    joonas112 1st gear

    Ehdottomasti 307+305 kannet portattuna sit joku räyhäkäs nokka
     
    Hupeli tykkää tästä.
  16. No kannattaako siinä tapauksessa lähteä merta edemmäs kalaan? Oliko se veneen kaasutin tulossa päälle, muistaakseni se oli 600 Edel?
     
  17. 283 rodissa, tai miksei 307:kin vaatii ajanmukaisen nokka-akselin..;)

    Tässä on Colin Cambellin kirjasta taulukkoa (THE SPORTS CAR ENGINE ITS TUNING AND MODIFICATION 19 6 3):

    [​IMG]
    [​IMG]
    Sanoisin, että Racer Brownin Super Street No.3 kuulostaa rodin nokalta..:cool:

    Tässä vielä lisää Racer Brownin nokkia:

    [​IMG]
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Jos nyt poraamaan alat niin ÄÄNI tälle 4" poraukselle ja siihen se 3" akseli, ni sulla on 302n, tai sillä 307n akselilla tulis 327. Itse tekisin sen 302n ehdottomasti. Kansiksi olisi myös tommoinen vaihtoehto:
    https://anabint.se/produkt/bildelar/motordelar/toppar-bildelar/chevrolet-topp-sbc-195cc-tomma-rak
    En oo noista löytänyt mitään kommentteja netin syövereistä, vai enkö osaa vaan hakea?? Ruotsista tulisivat aika helposti. Eivät oo ainakaan hinnan kiroissa, muutenkin näyttää aika halvalta butiikilta?
    Nokka-akselin suhteen olisin myös Miqueloksen kanssa samoilla linjoilla. Vanhan liiton ränttä tänttää jep. Mulla oli aikoinaan TRWn tekemä 327/350hp repro tikku. "Hidas" ramppinen .460" nostolla ja 302 mainosasteinen, jos ihan oikein muistan.
    The Specs are Valve Lift, I&E, .460, Cam Lift, I&E, .307, Duration I&E, 302 deg, Overlap 74 deg. Timing Events Intake Open BTDC 7 deg. Close ABDC 45 deg. Exhaust OpenBBDC 55 deg., Close ATDC 3 deg. with 1,5 Rocker.Kaivoin ton vielä muistin virkistykseni.
    Kevyessä rodissa ja tolla vaihteistolla, jossa aika lyhyt 1-vaihde ei pienelläkään koneella liene alakierroksilla ongelmia? Olen myös samaa mieltä, pidä huolta puristuksista, et niitä löytyy 10n pintaan, niin silloin noi nokatkin toimii paremmin. Kunhan et liian pitkää peräruuvia siihen laita.

    t.AM
     
    Muokattu: 24.11.2022
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kaveri haluaisi myydä mulle 327 mikki kansilla ja tri powerilla josta jarrutettu 330hv :eek:

    Se olisi kyllä hieno mutta taas jää lisää koneen osia sitten talliin pyörimään.
     
    fmila tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!