Polttoaineista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja kerkko, 21.11.2022.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Milläs kaikilla aineilla kiihdytyskilpureita on ajettu. Puhtaana tai lisäaineena?

    - bensiini
    - Avgas 100?
    - metanoli
    - mononitrometaani
    - tetranitrometaani?
    - propyleenioksidi?
    - jne?
     
  2. Diesel..

     
    kerkko tykkää tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ok, diesel ja sitten joku on varmaan ajanut kerosiinillakin?
     
  4. Forester

    Forester 1st gear

    On ajettu.
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joskus on käytetty Hydratsiiniä tehon lisääjänä Nitrometaanin kanssa. Kielletty myrkyllisyyden ja räjähdysherkkyyden vuoksi
     
    Larry ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Eiköhän tuo ole aika jäätävää,kun ajetaan n.330 m 3,6 sekuntiin ja lopparit n.550 km/h.
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Noiko ovat samat ku ne Vetyperoksidi dragsterit?
     
  8. Forester

    Forester 1st gear

    Hydratsiini on täysin eri ainetta kuin vetyperoksidi, mutta voihan olla, että peroksidia on käytetty hydratsiinin hapettimena.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Banks Top Diesel Sidewinder Dragster virallisella BANKS:n sivustolla ja paljon paljon muuta mielenkiintoista.

    https://official.bankspower.com/project/custom-projects/banks-sidewinder-top-diesel-dragster/

    Banks:n Youtube kanava, jossa on tunneiksi katsottavaa ja opittavaa itseltään mestarilta :odcool:

    https://www.youtube.com/c/bankspower/videos

    Olisipa ollut ammattikoulussa tuollainen opettaja, aivan huippu ukko vaikka ikää onkin...ajeli maailman ennätyksiä suola-aavikolla ja mietti ahtamisen filosofiaa kun muiden viriukkojen isät leikkivät hiekkalaatikolla pikkuautoilla ja söivät "kissan salmiakkia" :rotfl:
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Hydratsiiniä ilmeisesti lisättiin nitroon pieni määrä vähän ennen lähtöä koska liian pitkään reagoidessaan tankissa olikin isku herkkää räjähdysainetta. Putkista sylkevät liekit aine värjäsi vihreäksi
     
  11. Forester

    Forester 1st gear

  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Mononitrometaani on melko helppoa ja turvallista käsitellä. Lisäksi useasti mukana on indikaattoriväri, joka osoittaa mahdollisen kontaminaation muuttumalla vaaleankeltaisesta violetiksi. Tetranitrometaani taitaa olla hankalampaa, eikä sillä kai Suomessa ole koskaan ajettu? Eikä taideta ajaa enää muuallakaan?
     
    Muokattu: 22.11.2022
  13. valtope

    valtope Gearhead

    Muinaisella-80 luvulla sotkettiin Toluleenia bensan sekaan, ja saatiin oktaanilukua nostettua, kun ei ollu kisabensoja helposti saatavilla.
     
    kerkko ja mpower tykkäävät tästä.
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mitenkäs tuo häkä, onkos kepulit sillä esikuvansa mukkaan kiihytellellynnä? Insinöör kuitenkii ,eikä' mikkään hukkapätkä!:)
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Juu .ja F1 80-luvun Formuloiden bensassa tolueenia aikaisemmin vissiin paljon olikin?

    Mustaa sauhuu tulee kyllä juu, ja minäkin aikoinani tolueenia ostin. Ja jos nuuskit kuin vainukoira konsanaan esim. aikoinani käyttämääni VP C16 bensaa, niin hirmuinen tolueenin käry on!NUUH! Hiano on haju ja voiman tuoksu!:)
     
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Formulasäännöt tosiaan sanoi aikoinaan polttoaineesta että sen pitää olla bensaa. No, bensa on hiilivetyjen seos, mutta säännöt ei sanonu millä suhteella, eli sai laittaa millä suhteella vain. Tolueeni oli paras hiilivedyistä polttomoottorikäyttöön, joten yllättäen se "bensa" oli lopulta sitten pelkästään sitä, kunnes säännöt muuttui.
     
    Muokattu: 22.11.2022
    mpower tykkää tästä.
  17. shr1

    shr1 Gearhead

    Minä muinainen joskus lorautan varmuuden välttämiseksi vieläkin, semmonen max 15% seos ollut välillä käytössä. :rolleyes: En oo huomannu mitään haittapuolia, vaikka niistäkin on varoiteltu.
     
    valtope ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Entä hyödyt?
     
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Noo mulla vehkeet aika löysät ja toi seos maltillinen, niin menee vähän mutuiluksi... Näin ahdetussa asteen parin ennakon lisäys, jota en ehkä ihan pelkällä bensalla viittis kokeilla, niin sitä kautta hiukan saa voimaa lisää. Nakutuskestävyys / oktaaniluvun nousu tuon mahdollistaa, eikä detonaatiojälkiä ole osissa näkynyt. Ollut vielä toistaiseksi tilaisuus hankkia tota tavaraa edullisesti ja kun noi ratahommat on enempi satunnaisia, eikä tavoitteet siellä ole ihan taivaissa, niin sitä on tullu lotrattua. :D
     
    valtope ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. Stratos

    Stratos 2nd gear

     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!