MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olisko Kalle niin kova jätkä, että ei enempää nöyryyttäisi muita ja antaisi kuskin paikan Esa-Pekalle loppukisoihin?
     
  2. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Sieltä se mestaruus tuli suomeen 20v tauon jälkeen. Onneksi olkoon Kalle ja Jonne! Ja näytteeksi vielä powerin pohjat, huimaa touhua huh huh
     
    jknR ja Hupeli tykkäävät tästä.
  3. julmajari

    julmajari Gearhead

    Hyvä Kalle, onnittelut!!! Mestaruus palautui minne kuuluukin...
     
  4. Japanin MM-rallin aikataulu ja Ylen lähetykset

    Torstai 10.11.
    EK 1 (2,75 km) nopein Ogier
    Ennakkotunnelmat ja EK 1 kello 21.00-21.30 TV2

    Perjantai 11.11.
    EK 2 (23,29 km) kello 00.02
    EK 3 (19,38 km) kello 01.00
    EK 4 (22,44 km) kello 01.58
    Päivähuolto kello 04.38
    EK 5 (23,29 km) kello 06.31
    EK 6 (19,38 km) kello 07.29
    EK 7 (22,44 km) kello 08.27
    Iltahuolto kello 11.07
    Päivän huippuhetket kello 11.00-11.30 Yle Areena
    (Uusinta kello 21.15-21.45 TV2)

    Lauantai 12.11.
    EK 8 (20,56 km) kello 00.07
    EK 9 (14,74 km) kello 01.00-02.00 TV2
    EK 10 (7,08 km) kello 02.03
    Päivähuolto 03.59
    EK 11 (20,56 km) kello 05.37
    EK 12 (14,74 km kello 06.30-07.30 TV1
    EK 13 (1,40 km) kello 08.36
    EK 14 (1,40 km) kello 08.49
    Iltahuolto kello 09.59
    Päivän huippuhetket kello 11.00-11.30 Yle Areena
    (Uusinta kello 21.00-21.30 TV2)

    Sunnuntai 13.11.
    EK 15 (7,52 km) kello 01.00-02.00 TV2
    EK 16 (21,59 km) kello 02.12
    EK 17 (11,60 km) kello 03.10
    EK 18 (21,59 km) kello 04.48
    Rallin huippuhetket ja EK 19 Power Stage (7,52 km) kello 07.00-08.30 TV1
    (Uusinta kello 10.00-11.30 TV2)


    TILANNE 1/19 EK:N JÄLKEEN
    1. Sebastien Ogier (Toyota) 2.07,0
    2. Craig Breen (Ford) +0,1
    3. Ott Tänak (Hyundai) +0,2
    4. Thierry Neuville (Hyundai) +0,3
    5. Kalle Rovanperä (Toyota) +0,6
    6. Elfyn Evans (Toyota) +1,2
    7. Takamoto Katsuta (Toyota) +1,9
    8. Gus Greensmith (Ford) +2,2
    9. Dani Sordo (Hyundai) +3,1
    10. Emil Lindholm (Skoda) +4,0
    10. Sami Pajari (Skoda) +4,0

    13. Teemu Suninen (Hyundai) +8,6
    14. Heikki Kovalainen (Skoda) +9,7
     
  5. EK6: Kalle Rovanperä voittotaistossa Japanissa, tykitti pohjat – päivän viimeinen pätkä peruttu

    Japanin MM-rallin tilanne EK6/19 jälkeen:
    1. Elfyn Evans Toyota 57.18,8
    2. Thierry Neuville Hyundai +3,0
    3. Kalle Rovanperä Toyota +5,1
    4. Ott Tänak Hyundai +13,9
    5. Takamoto Katsuta Toyota +20,6
    6. Gus Greensmith Ford +2.00,4
    7. Sami Pajari Skoda +2.21,8
    8. Teemu Suninen Hyundai +2.27,1
    9. Emil Lindholm Skoda +2.30,2
    10. Sebastien Ogier Toyota +2.49,8
    11. Gregoire Munster Hyundai +2.59,1
    12. Z. Zaldivar Hyundai +3.05,9
    13. H. Kovalainen Skoda +3.18,7
    14. Bruno Bulacia Skoda +3.33,0


    Areenassa kooste kello 11.00-11.30

    https://areena.yle.fi/1-64000456
     
    jknR tykkää tästä.
  6. jknR

    jknR Gearhead

    Kohtalaisen hyvin toi Pajarin Sami tyrkkää Ennin lukemien nuottien perusteella. Ei oo kuitenkaan kovin montaa assukisaa takana.
     
  7. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Ensi kaudeksi taitaa ralli maailmaan olla tulollaan paljon uutta:)
    Kukahan ajaa missäkin tallissa. Vaihtaako Kallekin tallia ?
     
  8. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Nyt se on varmistunut että Lappi siirtyy Hyundaille ja ajaa täyden kauden. Hieno homma, nyt on ralli vieläkin mielenkiintoisempaa seurata
     
  9. homer

    homer Double Gearhead

    Lisää automerkkejä tuo sarja kyllä kaipaisi. Muistaakseni Mahonen lupaili neljättä kun hydridit olivat tulossa mutta ei ole uutta tulokasta näkynyt. Lapin siirtyminen kokoaikatyöhön on kyllä positiivinen asia.
     
    malvasto tykkää tästä.
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Itse haluaisin RGT luokan joka ralliin! Myös soralle ja lumelle.
    https://tinyurl.com/42uk73xh
    Takavetoiset ovat olleet hauskimpia itse ajaa ja näyttävimpiä useimpien mielestä yhä.
    WRCn nykyinen aerodynamiikka on pilannut näyttävän menon koska sladiton suora ajo on nopeinta. Autot painavat liikaa ja Pirellin surkeat renkaat sulaa alle.

    Italiassa on EUn pienin syntyvyys; Jos Italiaan tulisi Pirelli kondomi monopoli asukasluku tuplaantuisi muutamassa vuodessa :)

    WRCssä 2-vetoisia on vain 3 merkkiä; Fiat 124 Spider Abarth, Alpine A-110 ja Porsche 911.

    Fiat 124 Spider on edullinen ja niitä näkyy esim Kanarialla autovuokraamot täynnä. Eivät ole kalliita siellä.
    Ehkä sellaisen R-GT replican voisi itsekin tehdä Suomen Mazda Mx5'sta? Etu- ja taka osat vaihtamalla mutta pitämällä erinomaisen Mazdan 1,8-2,0L vapaasti henkäilevän koneen ja Mazdan Aisin laatikon. Fiat 124ssa on Italialaiset viritykset jotka joutaa romukoppaan....

    Uusi kansallinen RWD luokka tuomaan näyttävää "pitkää sladia" metsiin pitkästä aikaa?
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hyh hyh

    Huomasitteko muuten Evansin happaman kommentin Japanissa.
    Joutui varmaan jättämään sijoituksensa tallimääräyksellä Takamotolle.
    Kotiralli ja sillee..
     
  12. always bb

    always bb Gearhead


    Pajarin nais kartturi saa hymyn nousemaan on sen verran oma peräinen luku tyyli hyvällä tavalla kuten myös emilin naiskertturi ehkä asteen verran omaperäisempi
     
  13. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Vähiin käy muut kardaanipelit kansallisissa ralleissa kuin BMW:t. Ja Bemareille on jo oma merkkiluokka: https://www.bmwrallisarja.fi/ Budjettisyistä ei uudemmille ole käyttäjiä.
    Vanhanliiton mies kaipaa Avangeria, Asconaa, Starlettia ja Escortteja. Ovat vaan käyneet vähiin. Pelkästään Escortteja romutettiin nelinumeroinen luku kotimaan ralleissa 40 vuoden aikana. Kysyntä luo tarjontaa, eli tehdasuusia Escortteja saa jälleen, mutta tuon hinta ei oikein sovi perusmallin ralliharrastajalle:
    https://mst-cars.com/mk2-group-4-rally-car/
    Kun kerran ympäristösyistä kaikkien pitäisi hankkia uusi auto, niin ottaisin hyvin mielelläni päivittäiseen ajoon tuollaisen uuden Escortin. Kai siihen voisi saada "vähän" valtionavustusta?
    Uutta Focusta kun en todellakaan halua.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos Escort linkista!
    Mahtavia autoja. Hinta n 150 000 egee. Ennen noita 3kpl kuin WRC2 Skodia 1kpl. Kuulin että sellainen ilman varaosia maksoi 460 000 E pari vuotta sitten.

    PS. Miksi on erilaiset levitykset RH ja LH autoille?

    "Alloy ‘TARMAC’ arches – Right or Left hand drive"
     
    Muokattu: 23.11.2022
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    WRC autot ovat taas soihtuja. Mitään ei opittu rB ajan Henry Toivosen ja Sergio Creston kuolemasta.
    Sordon auto paloi kuin Juhannus kokko. Koko kori on palavasta composiitista. Parempaakin olisi ollut, kuten Dreamliner lentokone. En usko että ne tehdään palavasta aineesta.

    Siihen vielä 70kg hybrid Lithium Ion patteri miehistön selän takana.
    Samanlaista ei saa viedä, edes 50gr painoista, lentokoneen ruumaan!
     
  16. jknR

    jknR Gearhead

    Noiden R5/Rally2 autojen hinnathan tais olla ihan säännöissä rajattu johonkin 200 000€ nurkille. Myös yleisimpien vara-osien hinnat on määrrätty. Niin että ei niistä löydy mitään unobotaniumista valmistettuja 100t€ tukivarsia.

    Tuolla MST:n (Motorsport Tools) sivuilla on toi "Right or Left hand drive" tainnut lipsahtaa väärälle riville. Pitäis varmaan olla omalla rivillään tuon nelosryhmäläisen auton korin ominaisuuksien kuvailun joukossa.
     
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kovin ovat vaitonaisia paljonko parhaat WRC2 maksaa.
    VW Polostakin pyytävä roimasti yli 200t.
    https://www.motorsportauctions.com/...ings/46687/Volkswagen-Polo-R5-Chassis-74.html

    '70 ja '80 luvulla oli heppoa; Osti Escortin korin ja Borehamista tekniikan = Lähes samat kamat kuin oikeilla tehtaan autoilla.

    Tai aivan samat jos teki kuten Hannu Mikkola, Timo Mäkinen ja Ari Vatanen - vei tehtaan autot Ali Haimakaiselle Joensuuhun tuunattavaksi Suomen oloihin :)
     
    jknR tykkää tästä.
  18. jknR

    jknR Gearhead

    "MAXIMUM PRICE €198,840 excl. tax"

    Tuon verran uudet autot saa maksaa.

    Oliskohan toi Polon 275t€ pyynti sellainen "eihän se hullu ole kuka pyytää"-kokeilu? Kun ei tuossa ilmoituksessa ole mitään mainintaa edes isosta osapaketista tms.
    Hyvän Skodan saa kuitenkin satatuhatta halvemmalla ja autot on kuitenkin niin samantasoiset että pärjäämisen ratkaisee kuskin ranteet eikä auto.

    Edit. Tuolta löysin tuon Rally2 autojen hintakaton. Tuo on julkaistu viime vuoden helmikuussa. https://www.fia.com/sites/default/files/fia_rally_car_pyramid_brochure_-_february_2021.pdf
     
    Muokattu: 24.11.2022
  19. jknR

    jknR Gearhead

    Juuri nyt TV1:llä Puoli Seitsemässä vieraina Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen.
     
  20. jknR

    jknR Gearhead

    Sen verran jäi mietityttämään että piti oikein kysyä. Uusi Skoda Fabia R5 maksaa verottomana 250000€.
     

Kerro tästä muillekin!