Polttoaineista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja kerkko, 21.11.2022.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pönni joskus sano, et sellanen 15% tolueenia on maks, sen jälkeen alkaa nokee. VP:n äijä taas sano noist blandiksista et heil on kyl siel firmas pari kemistii jotka suunnittelee, testaa ja valmistaa noit polttoaineita, et ne kutakuinkin tietää mitä ne tekee ja osaa auttaa valitsemaan sopivan polttoaineen.
     
    valtope tykkää tästä.
  2. valtope

    valtope Gearhead

    Pilke silkulmassa kommentoin:

    a) Koskissa sitä tais testata kaikki, Rangell alotti, ja allekirjoitan Pönnin kommentin nokeamisesta
    b) VP kaveri myy omaa firmaa / saamista, ja muitakin, kilpailevia vaihtoehtoja on
    c) -80 alussa ei ollut kisabensoja saatavilla, ( tosi kalliita, jos sai )
     
    Muokattu: 28.11.2022
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tosi kalliita ne on edelleen. Mut pointti lähinnä se et tarvii olla ainakin itseluottamus kohallaan jos joku kotikemisti tekee neljäsosakustannuksilla paremman blandiksen. Niit harvemmin tulee vertailtuu vaan perustuu mutuun, täl pärjätään.
     
    Araldite73 ja valtope tykkäävät tästä.
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos pumppupensa ei riitä kisakäytössä niin tuskin kenenkään budjetti kaatuu oikean kisapensan hintaan. Tuolla 15% Toluseoksella ei tuskin hirveetä oktaanikorotusta tehdä olisko luokkaa 4-5 pykälää saahan sillä kyllä jo vähän turvarajaa lisättyä. Ei kuitenkaan päästä E85 tasolle
     
  5. Rallycross ukot käytti 80luvulla tolueenia. 92oct + 5-7% tolua. Ei nokea paljon, mutta nostaa MON lukua rankasti. Kalajoen Shellin kauppias oli ostanut tynnyrillisen tolua pojan mikroautohommaan, mutta meni ihan nokeen jo pelkällä 3-4% seoksella, joten hän lykkäsi tynnyrin minulle ja vein sen tyngälle autotallilleni. Ajoin katuautoajat aina tolullu. 6% max seos oli se mitä tein. ruttua oli se 13.5 - 14:1 ei palanut männät, pahvit, titaani tai rosterivenat jne. Ennakot niillä aika rankoilla huutelevilla rullaatirullaati -nokilla jotain 38asteen paikkeilla. Pikkusen olin nokkia yleensä kääntänyt myöhäselle. 2-4astetta.

    Pikkusen pakokanavat oli "tahmaiset", mutta yritin kiilloittaa ne ihan peilille jottei tarttuisi.
    Muuten oli venttiilit, männät jne OK. Toki kokeilin 7-8% seosta mutta oli semmosta sontaa pelkästään NGK:n kynttilät että voin kuvitella minkä näköistä olisi ollut muualta koneen sisältä. 5% seoksella ajoin ja eipä hajonnut mitään.

    MON lukuhan on se mikä ratkaisee. ja tietenkin palamisnopeus.
    90luvulla neste teki mulle aina c114 veroista bensaa. Kysyivät että josko toimittaisin VP:tä heille ja ilmoittivat että ei mitään ihmevärkkiä tämä jenkki VP. tekivät 1-2tynnyriä "kaupanpäälle" per vuosi. Oli lyijytöntä ja sanoivat että enemmän happea sisältävää, joten varaudu isontamaan hieman suuttmia. Samaan aikaan heillä oli green racing kanisterikamana ralli ja jokkismiehille.

    Nyt novaan pistin 100LL jonkin verran + VP + 98. sai vähän jatkettua VP:tä ja mon luku tuossa LL:ssä hyvä tässä ilmantiheydessä. Nehän ilmoittelee niitä lukuja 1000jalassa jne.
    Oulun yliopistossa on tehty tutkimuksiakin tai gradu ainakin näistä bensahommista.

    AH
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Tämä. Vakavampihenkisiin ilman muuta kisabensa / E85. Mun patti optimoitu muinoin dynossa pelkällä 98:lla ja likimain samat säädöt on radalla lisäaineistuksien kanssa. Tolueenin lisäksi vielä vesimetanoli sitä turvaa tuomassa. Ajomäärät ja tankkausverkosto aikoinaan saneli omassa nupissa ton ysikasin käytön.
     
    valtope tykkää tästä.
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Yhden laskukaavan mukaan meidän 98 nousee 101. 5 oktaaniseksi 15% tolueeni määrällä onhan siinä lisäksi hiukan parempi energiasisältö

    Onkos Ksyleeniä kukaan käyttänyt sehän on vielä tehokkaampi oktaanibuusteri
     
  8. Kuinkahan "jäykkää" tolueenia käyttävät. No ihan sama, toimi ainakin ennen lyijyllisten bensojen kanssa. hyvin lauloi pikkulohkot ja tuli ne tehot mitä tuommoseen koneeseen niillä palikoilla saa. + - haarukassa. Aikakortti kertoo ja jos bensa ei riitä, kyllä se kone kertoo sen....

    Samoin nyt tuo 100LL toiminut hyvin. Nostaa MON lukua mukavasti. Ja aina voi jatkaa näillä jutuilla esim 109 vp.tä. vaikka eihän bensavehkeiden polttoainekulut varmaan ole ihan mitään mahdottomia kun on kuullut mitä nitrotynnyri maksaa ja muistaa mitä sitä menee.

    Sama se on tienpäälläkin. Tuommonen 2e tai 2,4e litra ei ketään kaada ojaan. Samaan aikaan on rahaa kaikkeen paskaan, joten taas niitä valintakysymyksiä. Kisahommissa ihan sama. Jos on vara rakentaa vehkeet, mutta ei ole vara ajaa, täytyy vaihtaa lajia tai ryhmää ,....downshiftata realisemmalle tasolle. Aina voi tehdä kahta tai kolmea työtä esim. talviajat niin saa sitä oikeaa kisabensaa ostettua tai sitten vain ei pane kaikkia rahojaan radalle / romuihin.
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

Kerro tästä muillekin!