Sbc hyhmäilyä rodiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 19.11.2022.

  1. Joko alkaa ideat kirkastuu?

    Aihetta sivuten päädyin vahingossa Google -kirjastoon ja siellä oli jännä imusarja:

    [​IMG]
     
    impala-63 tykkää tästä.
  2. max

    max Double Gearhead

    On toi Zora Arkus Duntovin imusarja kyllä semmonen sekametelisoppa,että en kyllä asentaisi mihinkään.

    Saattaa se silti olla osittain aivan oikeilla jäljillä.Tuo kanava nimittäin 7 ja 8 sylinterien välillä.
    Mulle sanoi tunnettu dyno-operaattori,että sbc:n kaasunvaihto on huomattavan huono esim.pikkulohko Fordiin verrattuna.
    Tottakai vannoutuneena Chevy miehenä sanoi,että tästä ei sitten tarvitse puhua julkisesti.Ehkä Zora Arkus on ollut tästä selvillä.
     
  3. NBM

    NBM 1st gear

    David Vizard pähkäilee pakosrj mitoitusta, sama sielläpuolella, pulssit ei mene tasavälein sytytysjärjestyksestä johtuen...

     
  4. Mä en ole noin skeptinen. Onhan sen suunnitellut itse Duntov. Voisi olla hauska just jossain rodin moottorissa.

    Tässä vielä parempi kuva:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.12.2022
  5. shr1

    shr1 Gearhead

    Olisko Zoran imusarjaideaa myöhemmässä vaiheessa jalostettu vaihtamalla nelosen ja seiskan sytytysjärjestystä. Semmonen 4-7 swap kärsä on mulla ollu jokusen aikaa käytössä sbc:ssä. Nokkaukko sitä suositteli samaan rahaan, mut en osaa sanoa onko oikeasti mitään käytännön merkitystä minkään tason moottorissa...
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eikös tuollaisen imusarjan koemielessä väkästele näppärä hitsari Torker II imusarjasta? Poraa 7 ja 8 kanaviin reijät ja hitsaa väliin paksun aluputken, tai pelkät letkulähdöt ja virittelee taajuutta eri mittaisilla kumiletkuilla?? Pelle Peloton meininkiä...
     
  7. Tämä oli kyllä todella mielenkiintoinen video. Suosittelen.

    Ei se varmaan ihan merkityksetön asia ole, kun GM on uudemmissa moottoreissa tehnyt saman:

    [​IMG]
    Veikkaanpa, että herra Duntov on tehnyt melkein samaa GM:n moottorilabrassa vuonna papu. Silloin ei tosin vielä ollut Torker II:sta.
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Siihen nähden, että perinteisemmällä cross-plane kampuralla tulee vähän väkisinkin 2 peräkkäisin sytyttävää vierekkäistä sylinteriä, niin mitenkäs sen vaikutus on Ford moottorissa poistettu?

    Jos peräkkäin sytyttävä pyttypari on koneen takapäässä, se tuo vähemmän kiertovärähtelyä koneen etupäähän, jolloin akselin etupää, dampperi ja jakopää + venakoneisto pääsee vähän vähemmällä. Plussia ja miinuksia on siis kaikissa vaihtoehdoissa.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Voisiko se sitten liittyä siihen minkälaiset ovat kannet sbc ja bbc moteissa?
    En tiedä, mutta se on ihan höpö juttuja tämä BBC mottien venttiilit miten sattuu vinossa parempi tuotto.BBC mottien ongelmat ovat aina olleet kääpä kokoiset venttiilit.
     
    Muokattu: 6.12.2022
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei oikein. Pitää viikonloppuna käydä katsomassa sitä 327 ja mitä kaikkea pakettiin kuuluu. Pitäisi olla rempattu mutta ei kaverikaan enää muista mitä tehty kun sekin ostanut sen vuosia sitten omaan projektiin täältä odeelta. Iski vaan tuon kaasaripaketin päälle ja dynotti.

    Seissyt tallissa kun ei senkään projektit edisty :D
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kävin katsomassa konetta ja vakio osilla kasattu 327 jossa 291 mikkikannet. 3x2 kurkkuiset rochesterit edelin imusarjalla jossa öljyntäyttöputki. Taitaa sellainen tulla vaikka vähän irvistää taas ostaa lisää koneita :eek:
     
  12. Tämmöinen?

    [​IMG]
    Pornoa..
     
    LPV tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Minkä perusteella se vaikutus on poistettu, siis eikös toi ole kaikissa? ehkä tietty modernit ruiskuimusarjat poistaa sen vaikutuksen seoksiin jokatapauksessa, mutta värinät ja tärinät jää. Muovihemissähän niitä peräkkäisiä-vierekkäisiä tulee ihan reilusti.
     
  14. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tuossa edellä oli keskustelua siitä, ettei ovaalimerkin vinkkelit kärsisi tuosta vierekkäisten ja peräkkäisten pyttyjen ongelmasta, yritin kysyä miten se ongelma on siellä estetty.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  15. Ei mitenkään?



    Mutta palaillaan Letukkaan vielä. Katselin David Vizardin videota taannoin:



    Tossa videolla oli selostusta täälläkin olleessa 4-7 pyttyjen muutoksesta. Jäin miettiin, eikö tossa kannattaisi tehdä myös 2-3 muutos. Eli samalla tavalla kuin LS-koneessa ja Gen 7 isolohkossa?
     
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ymmärtääkseni kun pikkulohkoissa vaihdettiin HO-syttyjärjestykseen, moottorin tasapaino parani ja vibraatiot vähenivät. Ilmeisesti tämä tasoitti painetta KK-laakereille ja alakerran kolinat eivät olleet yhtä yleisiä.
    En osaa ottaa tähän suoraan kantaa, mutta mulla orkkis 110tml 302 kolisee jo tyhjäkäynnillä, ja epäilen suuresti kahta taaimmaista KK-laakeria, kuten näissä on ilmeisesti tapana.

    Muuten vaan huomiona, CFI:ssä bensasuihku osuu hassusti kaasuläppään ja jakaa seoksen epätasaisesti sylintereille etutaka-suunnassa. Se ei ainakaan helpota moottorin tasapainoa...
    Tämän näin ihan konkreettisesti oman auton tulpissa ja jonkun mua viisaamman mukaan laitoin lisäspacerin ruiskun alle ja se tais helpottaa.

    [​IMG]
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aika pitkälti samanlainen mutta kokonaan umpi venakopat.

    Kaasarit bensaputkilla ja jakotukilla missä bensanpainemittari. Siisti paketti. Kaasarit näytti uusilta ja sellaiset pronssin väriset. Keskimmäisessä kaasarissa oli sähköryyppykin :confused:

    Täytyy varmaan hakea pukinkonttiin. Kannet irti niin voi vähän siistiä venttiilitaskuja samalla :D
     
    teippi-mikko ja LPV tykkäävät tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei kai ne Corvetten kovimmat koneet niin pienillä venttiileillä ( 2.19 / 1.88 ) ole olleet verrattuna muihinkin moottoreihin. Nykyään hyvissä virikansissa pakokanava on suoristettu, aukkokin on alkuperäistä ylempänä, veikkaan että tällä on myös selvä vaikutus lopputulokseen.
     

Kerro tästä muillekin!