1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Toi liikkeellelähtölukko vois olla ok, jos vaan toimii. Vanha mies ei enää tarvi välttämättä varsinaista lukkoa. Nyt haetaan mukavaa ajettavuutta. Budjetti varmaan pitää tekemään jotain priorisointia ja lukko on sellanen, mistä voi tinkiä.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo ei mullakaan murikka ota vaan akseliputki. Mulla kanssa coiloverit takana ja yläpäät on tuolla lehtijousen palkissa kiinni ja ne on vähän huonosti mun mielestä.

    Sen takia tuollaista meinasin mikä tuossa linkissä kun se nostaa takarunkoa sen 3 tuumaa kun toi hitsataan rungon päälle kiinni. Tankki on takaluukussa penkin takana
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tarvinneeko muuta, kun muotolevyt poskiin, joihin tekee sen ylitysmuodon ja 40mm latasta taivuttaa pintaan ja pohjaan levyt? Väliin tarvittaessa tuo orggispalkki, mutta se syö vaan tilaa paksista. Ehkä mielummin lenkki, joka kiertää perän takaa.
    Jotenkin tuntuu, että pyöreillä muodoilla olis tukevampaa tehdä,kun terävillä. Varmasti parempi kuitenkin liittää pidemmältä matkalta. Ei kai tuohon katsurilla ole pahaa sanottavaa, vaikka orggispalkin korvaa kokonaan?

    Just sain käsiin pätkän 60x80x4 palkkia, niin teen siitä konekorvat ja päälle latasta jäykkärilappu, niin saa boksattua loppuun
     
  4. Linkkasin aiemmin tämän. Siinä on samanlainen (idea):

     
  5. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tollanen just. Takalonsteri jäis vielä käyttökelpliseksi. Mulla ei ole anopinpenkkiä, mutta pohja on sen muotonen, että sinne pohjan alle sais tankin aika hyvin.
     
    Muokattu: 23.12.2022
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mun pitäs kai kokeilla,miten lujaa tudor kulkee... 3 vaiht f1 loota, 3.25 perä 16.5 renk. 80 sillä viittii ajaa. Sit vaan käy kone sääliksi. Kierroksista ei tietoakaan.

    Coupen vauhdista en osaa sanoa mitään. Lättäpää, volvo m47 5 vaihteinen aski, perästä en välitystä vielä tiedä, rengaskokoa en vielä tiedä. Vois kuvitella, että liikkuu jotakuinkin normaaliliikenteen tahtiin, kun voimansiirtolinja on pääosin perusvolvoa.
     
  7. Tässä on kiva laskuri (tai ainakin itse olen jostain syystä tykännyt käyttää):

    http://www.unixnerd.co.uk/revs.html

    Jos tehdään pari oletusta. Volvo on käyttänyt paljon 3.73 välitystä. Niin käytetään sitä ja sitten takarenkaan kokoa voisi haarukoida esim tästä:

    Ok here's my coupe with 185r 15's on the front and 29" 235 75r 15's on the rear.

    Sen kun syöttää laskuriin, niin saadaan:

    Total diameter in mm
    733.5


    Ja lopuksi M47: n välitykset:

    1st - 4.03:1
    2nd - 2.16:1
    3rd - 1.37:1
    4th - 1.00:1
    5th - 0.80:1


    Niin sillä sitä voi laskella jo. Eli esim. jos otetaan 5. vaihde ja laittaa 3000 rpm, niin sillä laitos kulkee jo 139 km/h. Tai jos laskee, mitä se kiertää 5. vaihteella 100 km/h, niin 2158 rpm.
     
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Sit otetaan ilmanvastuskerroi, joka on sama,kun tiiliskivellä, niin -20km/h... noh.. tuollaiset arvot riittäs kirkkaasti. Kunhan liikennevirrassa pysyy.
     
    LPV tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tollanen pitäisi itsellenikin tehdä mutta pitäisi koppa nostaa melkeimpä pois niin jää varmaan ainakin tänä talvena tekemättä.

    Jos teet tuollaisen niin tee 2 kpl niin voisin ostaa pois sen toisen sulta :D
     
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    No katotaan, kun pääsen perään asti. Tänään tein koneenkorvat, niin saa boksattua rungon etupäätä kohti loppuun.

    Mistä sulla on coiloverit? Vintage motors? Vai joku muu. Multa puuttuu ne vielä

    Ja onko sulla tollanen nelilinkki, missä yläosa vino? Rungosta perämurikkaan. Mulla on tudorissa sellainen.

    Mulla on joku sarja, missä itseasiassa 5 samanmittasta (aika lyhyet vielä) tankoa uretaanipuslilla ja 4-linkit suoraan ja akselin päältä runkoon panhard+niille akseli ja runkokiinnikkeet. Pitää vähän opiskella teoriaa, niin tietää käykö ne
     
    Muokattu: 20.12.2022
  11. Tässä on eräs bonusvaihtoehto. Reliantissa oli tehtaalta 4-linkki coilovereilla. Sellasia coilovereita tekee ainakin SPAX säädettävinä nykyäänkin:

    https://www.ebay.co.uk/itm/183640418883

    Tässä on yhdelle setille asennusohje:

    [​IMG]
    [​IMG]
    VintageMotorsilla on kovin samannäköinen setti. Saiskos sen sun setin asennettua noin?

    Minusta kannattaisi mallata sitä Volvon alkuperäistä Panhard -tankoa. Se voisi olla helppo ja toimiva asennus, jos se sopii sinne.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt en muista mitkä coiloverit siellä on kun ei ole mun tekemä. Ladder bar tuenta takana.
    Olikohan se 4 droppiakseli edessä mihin meinasin ostaa monojousen nykyisen multijousen tilalle.

    Kaikki vähän pohjaa ja kardaani osuu äänenvaimentimiinkin vielä. Pientä fiksiä sinne ja tänne saa tehdä että tulee mieluinen. Tulipeltiäkin pitäisi varmaan muokata jotta sbc istuisi paremmin sinne.
     
  13. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mulla 4" so cal. Joku rallipaja myi ihan reilu 200e alkup. Jousien lisäksi säädettäviä coilovereita. Etepäässä vois auttaa, mut meneeko sit kovaksi. Ehkä pitää vaan järjestää tilaa.

    Mulla varmaan lokarien takia pitää jättää varoja.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla kanssa loksut
     
  15. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ok. Jos kuvii löytyy, niin kiinnostaa. Mä boksaan rungon, sit alan eestä tekeen. Tudorista vähän mittaa. Esim konekorvan etureuna samassa linjassa etepalkin takareunan kanssa. Sit kone paikalleen. Tilasin jo hogshead adapterin, josta tekevät väliosia t5 tai m47 lootiin, mutta ranskattaressahan kytkin paketti on jo käytännössä koneen "sisällä" tarvin vaan painelaakerin verran tilaa. Siihen riittänee joku alumiinilimppi, johon koneistan kiinnityksen lättikseen ja toiselle puolen volvon lootaan ilman kytkinkoppaa. Kun kone ja loota peräkkäin, katson mistä x-palkki voi alkaa. Siihen polkimet, jos mennään perinteisillä, mut oman pituuden takia mahd. Myös pedalbox tai riippupolkimet.

    Alkup. Keskipalkki poikki ja se hitsataan molemmin x-palkkiin. . Sitten vien laatikon sivuilla niin pitkälle, että joko suoralle tai x levenevään saan pultattua volvon askin takapalkin,kun se on lootassa kiinni. Toki levyä tms tukemaan x parista kohdasta ja kardaani läpi. Ns oikean ja vasemman puolen liitos toisiinsa. ... siitä x kiinni rungon takaosaan, 4-linkit kiinni ja rungon heitto ylös mahdollisesti ja tarvittaessa feikki runkoaisat taakse ja tankki takahiekkapellin paikalle. En tykkää siitä isosta erosta, kun loksut jatkuu tanana paljon alemmas,kun hiekkapelti.

    jotenkin noin sen itselle järkeilin /fantasioin.
     
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    [​IMG]

    Mulla tommonen setti. 24" kaikki. Mietin, että ois voinu olla pidempi panhard, mutta sedanin joustovaratkin 5cm, niin ei varmaan pidempiä tarvi. Noilla lyhyemmillä linkeillä saan vietyä X-rungon takaosan aika pitkälle, mikä taas on parempi rungon jäykkyydelle
     
  17. Tässä on se Volvon oma Panhard:

    [​IMG]

    Se voisi olla hiukan pidempi. Sitä tossa aiemmin meinasin, että sen voisi saada nätisti istumaan.
     
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    Se on sitten harrasta joulua... Argon loppui juuri, kun kauppa sulkeutui ja lisää saa vasta tiistaina:odeek:
     
    LPV ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    Jatkui taas... no on,on... pikkasen reunahaavaa. Koitan kuitenkin varmistella riittävillä raoilla ja viisteillä, että sulaa varmasti läpi. Yllättävän hyvin maali kestää hitsaamista

    https://drive.google.com/file/d/1iU-1CwpcMh7JSQ7zvbjx49wdLyxOsdYy/view?usp=drivesdk

    Lamelli korjaa

    [​IMG]

    En uskalla hitsata vielä konekorvia,kun heftiin. Pitää testata kone keulille ja miten renkaat sopii kääntymään. Jätän vielä mahdollisuuden vaihtaa etupalkki lopussa 32 malliin, jolla tarvittaessa viimeinen tuuma korkeudesta pois. Renkailla sais kikkailtua tilaa, jos renkaat ei mahdu kääntymään, mut kun kone painaa riskinä on, että jousi alkaa koliseen runkoon.
     
    Muokattu: 28.12.2022
    kad_boost, Visa ja sleepercooler tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!