Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Väännätkö vielä rautalangasta, kiitos. Eli Gridion äppi komentaa autoa netin yli "samalla komennolla" kuin auton oma äppi. Ensin se toki tsekkaa käyttäjän asettamat kriteerit ajan ja hinnan suhteen. Käsittääkseni valmistajan äpit lähettää komennon palvelimelle josta edelleen autoon, ei suoraan mobiililaitteesta autoon.

    Eli ei toimi mikäli a) auto tai mobiililaite ei ole verkossa b) valmistaja muuttelee noita "komentojaan". Jos Gridio laskee että 3h päästä aloitetaan ja auto/mobiili ei aloitushetkellä ole verkossa niin pelit ei pelitä.

    P.S. vintage-kisaamisen suosio taitaa kasvaa sitä mukaa kun virittäminen siirtyy nokka-akseleista ohjelmistoihin. Muistan vielä ajan jolloin viritetty veekasijenkki oli kova rauta, sitten tuli noi tuuninkiturpot ja kohta varmaan sähkärit. Uskoisin niillekin vielä virittäjiä löytyvän vaikka väki vähenee vauhdikkaasti.

    P.P.S. ja ettei kukaan vedä herneitä niin mulle noi vintaakit on ihan jees :)
     
    Muokattu: 27.12.2022
    Seevu tykkää tästä.
  2. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Täälä arvostellaan patteriauton ostajia milloin mihinkin syyhyn vedoten, mutta esim. tuola chrysler 300c -keskustelussa kukaan ei ole kyseenalaistanut sen auton järkevyyttä käyttöautona...
    Sehän on yhtä rumakin ku sähkärit keskimäärin o_O
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toihan nyt ei pidä paikkaansa. Suurin osa sähköreistä on ihan lussuja, kuten on polttiksetkin. Se on vain se muutama % jotka kulkee sit nopeammin.
     
    mpower tykkää tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Suorituskyky Overdrive-palstalla ei näköjään enää kiinnosta vaan kulutuslukemat. Lataan kuitenkin omat sähkärin arvot tiskiin: 0-400m 11,6s, 0-200 km/h 13,2 s. Mielestäni harrastepalstalle sopivat lukemat."

    Sinä ostit kaupasta tuon tehopakkauksen. Ihan OK.

    Mutta, OD on Auto Harrastajien palsta. 90% (?) tekee itse koneensa ja nauttii kun saa kulkemaan.
    On suuri ero ostaa vauhtia kuin kehittää sitä itse varojensa ja taitojensa mukaan.

    Itse olen tehnyt Big Block'eja ja 1300cc Starletin patoja. Kummastakin sain samat kicks'it kun tehot nousi ja alkoi kulkemaan :)
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Juu, kyllä niitä koneitakin rakennetaan. Kaikenlaista -61 Vespan ja Chevyn 572 isolohkon väliltä. Pointti taisi tuossa olla se, että ei nyt puhuta pelkästä kulutuksesta kun voimaakin on. Eihän tämä olekaan mikään harrastekeskustelu kun sähköautot ei tämän mukaan voi olla harrasteautoja. Omasta mielestäni kyllä nopeat autot voi olla ainakin joku harrastuksen tapainen vaikka olisikin valmiina ostettu. Ei tuollaisen auton hankintaa voi järkisyilläkään perustella. Kuten ei 1st gen Camaronkaan.
     
    Solvent tykkää tästä.
  6. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin ja sitten kun ei noilla halpissähkiksillä oikeestaan normaali lihaasyövä heteromies ainakaan Saksan moottoriteille uskalla lähteäkään, kun eivät kulje mihkään! Mersut ,Audit, Porschet ja Bemarit menee sieltä sun täältä ohi!

    Suomessa asia on kuitenkin toisin, kiitos valtiovallan, niin ei niin hirmuisesti sitten nolota!:)
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän jos jollain VW up, Seat, skoda vastavaalla sähkövatkaimella pitäs lähteä Autobaanalle puottamaan, niin kyllähän se pelottaisi ja vituttaisi. Ja ihan yhtä paljon pelottas ja vituttas jollain Micralla, Yariksella, Polosella yms vaikka kuinka olisi polttomoottoripäristin konepellin alla.
    Ja suurin osa 40-50-60-70 luvun jenkeistä on jo tientukkeena muutenkin tuolla maanteillä, kun ne ei uskalla yli 80kmh ajaa.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ai niin, se on niinkuin uskalluksesta kiinni... on täällä hurjaa porukkaa nykyään
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saahans sitä uskaltaa vaikka potkulaudalla lähteä taipaleelle, mutta onko se sit mukavaa? Itse Micralla jouduin pari kertaa ajamaan Mli-Riihimäki välin ja voin sanoa, että välillä pelotti jos peura hyppää eteen niin se saatanan tonnikalapurkki on kasassa. Ja eikä se myöskään mukavaa ollu. Ja sama se on myös pikkusähkövatkaimilla, ei ne sen kummenpia ole.
    Rahalla saa ja hevosella pääsee.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kesät kun ajelee enimmäkseen moottoripyörällä, niin ei tunnu talvella ykskään koppiauto suojattomalta. Ja jos tuntuisikin, niin silloin kannattaisi vältellä vuosikymmenten takaisia autoja kuin näitä ihan uusimpia tuotteita. On noissa kaikissa hallitusti kokoon rutistuvat korit, airbagit sun muut, ettei ihan pikku kopsussa sattuisi. Ja sit kun vielä ajelee vähän rauhallisemmin, niin ei edes ehdi ajoissa kolaripaikalle.
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Swinger

    Swinger Gearhead

    Kyllä jos vanhalla autolla ajaminen pelottaa noin kauhiasti ni kannattaa varmaan sitten ajella sillä 70-100t€ teslalla ni pysyy hengissä eikä jännitä ratin takana. Niin se maailma muuttuu, ennen uskallettiin ajella autoilla ilman bagejä ja kaikenmaailman turva varusteita ja kivasti meni.
     
    Fuselage ja faikku66 tykkäävät tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuka uskaltaa kuka ei. Itse ainakin tykkään ryyppäämisestä, tietokoneista, pillusta ja autojen rassaamisista sen verran, etten haluanko kuolla jonkun naurattavan "miehisyyden" takia. Oli auton vuosiluku mikä tahansa, niin kannattaako noi uhrata sen takia?
     
  13. Ponupaja

    Ponupaja 1st gear

    Ei niillä uusilla autoillakaan näköjään uskolla ajaa rajoitusten sallimaa vauhtia, 80 aluella letka menee 65/75 km/h ja kukaan ei uskolla ohittaa sitä hybridiä mikä yleensä vetää letkaa.

    Minun mielestä auton pitää olla sellainen ettei tarvitse tökkiä hammastikkuja aamulla kynnen alle ja kuvitella että se on hyvä auto kun lähtee töihin, oli käyttövoima mikä tahansa.
    Itse en ole sähköauto ihminen, olen kyllä muutamaa sähkäriä koe ajanut/testannut mutta se ei ollut minun juttuni.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep,näitä auto baanoja suomessa riittää.itsellä pitkä työmatka päivittäin niin ihmettelen kun uusissa autoissa vaikka mitä avustinta niin alinopeus on valttia,ennen kameraa painellaankin jarrua,joka töyssyyn melkein pysähdytään,onko niissä uusissa valmiiksi jousitus paska ,vai miksi,valoista kerkeää jopa kaksi tai kolme vihreillä,vaikka on huippunopea sähkis tms alla.alkaa se rangen kyttäys olla rasite ,vähän kuin muinoin tuli vakuumi mittaRI(economy).kukaan ei kiihdyttänyt kun meni punaiselle.köyhien ei pitäisi ostella uusia autoja kun pitäminen on kuin olisi kiinalainen keramiikka vaasi kädessä.
     
    Seevu ja Swinger tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei niin F1 mainen liikennevaloista lähtö on startstop käyttöisen auton mahdollistama kännykän lukutuokio. Sehän on ihan laillista nykyään ajoneuvon paikallaan ollessa kuskinkin päivittää FB-tilanne.

    Ei tule ihan viikottain käytyä periferiassa katsomassa, miten liikenne kulkee, mutta esim eilen Pirkanmaan pohjoisreunalta stadiin liikenne oli tosi rauhallista. Tarkoittaa sitä, ettei niitä kuolemattomia ohittelijoita juurikaan ollut ja jonot kulkivat suunnilleen rajoitusten mukaan, jotka nekin olivat esim Orivesi-Tampere välillä laitettu alemmalle nopeudelle. Oli turvallisen oloista ajella kaikkein kallein lasti päällä ihan rajoitusten mukaan ilman yhtään ylinopeutta, pitkillä turvaväleillä ja silleen.

    Jopa moottoritiellä melkein kaikki ajoivat rajoitusten mukaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Noi Start-Stop autot on kyllä aivan hirmuisia. Kaverilla on semmonen aika uusi Ford Focus diesel ja kerran olin kyydissä. Kaapunkissa ajeltiin. niin hirmu nykimistä!

    Mää sitten tyhmänä kyselin, nääs kun en tajunnu, miten se tollain nykii? Kaveri sitten sanoi, tässä on semmone StartStoppi!

    Kyselin sitten,eikös sitä saa poijes? Ei ainakaan napista sanoi kaveri!

    Mutta eipä siinä vielä kaikki, on mullakin Ässämersussa StartStoppi, mutta sen saa namiskuukkelista pois!

    Tärkein asia Ässällä ajoonlähtiessä onkin StartStoppin eliminointi ohjauspaneelista, sitä nykimistä ei Erkkikään kestä, puhumattakaan uuden kalliin starttimoottorin ostamisesta!

    Laakeritkin menee kun kuivakäyntiä on! On tämä energian säästö menny ihmeelliseksi, säästät 50 polttoaineessa ja ostat tonnin starttimoottorin ja työt päälle!

    Mutta maailma pelastuu, ja artisti maksaa! Vai miten se oikeastaan sitten menikään!?:)
     
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Emme varmaan ole tavanneet mutta minua ainakin kiinnostaa. Luulisi, että nykytiedolla olisi muitakin. Selväksi on kyllä tullut tässäkin keskustelussa, että ensisijaisesti näyttää kiinnostavan mitä mikäkin maksaa suunnilleen sentin tarkkuudella.

    Tiedän kyllä, että sellaisiakin löytyy jotka vaikka suhauttelevat ilmastointilaitteesta kaasuja pihalle kun ei jostain syystä voida viedä asianmukaisesti tyhjennettäväksi. En ymmärrä mikä tähän voi olla syynä, kannattaako harrastaa ollenkaan jos on niin laiska että kokee tämän tyyppiset asiat suureksi vaivaksi tai ei ole varaa. Vaikka ei ituhippi viherpipertäjä olekaan niin typerän perseilyn lopettaminenkin olisi jo jotain.
     
    Muokattu: 28.12.2022
    Kalja imuri ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kirjoitan sähköautouskovaisuudesta noin yleisesti. On tietyt asiakkaat jotka sähkiksiä haluaa. Hehheh, he pelastavat maailman, voi vittu sentään ja!

    Ja varsinkin Euroopassa, nämä vihreät täälläkin foorumilla esiintyvät pöljät kuvittelevat tekevänsä ekotekoja. Hiilarit ja kaikki!

    No on nyt ihan oikeesti vittu semmonen, nääs Suomen hiilarit merkityksettömiä maailmanlaajuisesti!

    Mutta eikös vittu, ja päästöistä puheenollen, nyt ihan oikeesti olis tehtävä semmonen, nyt vittu ihan oikeesti kielletään suurkaupungeissa, mm. New Delhi, Kiinan suurkaupungit mitä nyt noita sitten onkaan toi hirmu saastuttaminen!

    Kakstahti kärytys kokonaan poijes, sähköpyörii tilalle
    niitä tukien.Jo on vittu jos ei ilman laatu parane!?

    Ja sitten kun asia on oikeesti niin ,Suomessa pitkät välimatkat kun on, niin tämä sähköhössötys saisi jäädä vähemmälle hiilareineen!

    Ehdotankin nyt semmoista, noin maailmanlaajuisesti hyvää ajatellen, nyt vittu ihan oikeesti on otettava järki käteen, ja oikeesti esim.,suurkaupungeissa asiaan puututtava!

    Nämä Euroopan ja Suomen hiilarihommat sun muut päästöt ovat vitsi, mutta vissiin siitäkin selvii, nyt vissiin taas mettätkin taas ei oo hiilariystävällisiä!?

    Siitäkin sitten selvii rahalla, voi vittu sentään ja,mihin rahat menee.?
    • Mukavasti vituttaa asiaa kriittisesti tarkastellen !Juu!:rolleyes:
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossa meidän ainoassa alinomaa itsestään sammuvassa on startstopille nappinsa, jos niin haluaa. Mut kyllä sillä sammutuslogiikallakin ajaa, kun vaan tekee manööverinsä juuri niin, kuin ne on VAG konsernissa päättäneet olla hyvä. Toki pitää silläkin ajaessa olla yöunet nukuttu hyvin ja käydä lähtiessä ja tankatessa OD plus FB ja mitä niitä onkaan läpi, jottei kuski itse aiheuta liikennevirran hidastelua.

    Satku me ollaan tuolla ajeltu ilman startin vaihtoa. Kyllä se varmaan kaupungissa on jotakin säästänyt. En tiedä, mutta kun semmoinen on, niin olkoon. Se unohtaa joka startissa sen nappulasta sammutetun toiminnon ja aloittaa uudelleen temppunsa.

    Ihan kun olisin joskus lukenut jostakin autoarvostelusta, ettei jossakin autossa vihreitä valoja vahtiva automatiikka toiminut kaikissa tilanteissa oikein. Mä en ole moista autoa nähnyt koskaan ja voi olla että olen tuon automatiikkajutun keksinyt itse. Mut siis jos autolle on laitettu homma vahtia liikennevalot "alhaalta ylöspäin", jotta kuskille jää aikaa kurkata lompsassa olevan nuorikon valokuvaa sillai positiivisessa mielessä, niin, kyllä nykii liikenne. Auto siis ilmaisisi jollakin, että nyt syttyi vihreät, kokoa itsesi ja mene.

    Muuten noi nykykipot, harvoilla kokemuksillani, ovat ihan mukavia ajella. Joku assistentti vilkutteli eilenkin mittarissa, että liukkautta on havaittu. Se huomaa sen nopeammin kuin kuski ja kuskilla jäi eilenkin aikaa laskea suolausauton tekemät poikkeukset ja ilmoitella niistä Pirkanmaan ely-keskukseen matkan lopussa.

    Tienpitäjän edustaja oli laittanut suolausta 58 tielle 200 m kohdalle kasoina. Tiedä, miten oli osannut sen tehdäkin noin. Muu taival pölisi puuterilunta, mutta noin välein autosta oli pudotettu jotakin ja tie oli niistä kohdin märkänä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Nooh, mää silleen ehkä turhan kriittisesti kirjoitin!? Mutku toi Ässä tollain oudosti käyttäytyi ja osannu alussa varautua! Nyt mää sen vihreen napin jo ymmärrän ja tsekkaan heti ajoon lähtiessä!:)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!