Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Nyt kun itseltäkin lähti Model 3 kiertoon talokauppojen alta, niin tota "teeseitsemiehen"- telkkaria jää aika kovasti kaipaamaan. Ei näissä käyttöautoissa tarvii olla miljoonaa nappulaa ja mittaria eri asioihin, ne samat hoituu hienosti tosta ruudulta.
    Palaan takaisin saman merkin pariin, kun finanssipolitiikka sen sallii
     
    Catiska tykkää tästä.
  2. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ton ensimmäisen lauseen kaluston myymisestä ymmärrän, mutta dieseli pitkiä matkoja varten? Tempaset useinkin matkoja, joissa et pidä taukoja esim. 500km välein
     
    Muokattu: 28.12.2022
    Concarne tykkää tästä.
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Jeesjees, kiitos @Catiska
    lähinnä ajattelin satunnaisia häiriöitä verkossa tai todennäköisemmin auton/palvelimen häiriöitä. Ainakin Volkswagen MEB:stä saa jatkuvasti lukea verkkohäiriöistä. Yhtä lailla jossain Gridion asiakasviestinnässä olen törmännyt viittaukseen rajapinnan vaihtelevuudesta ja sen tuomista harmeista. Vois liittyä lukuisiin softa ja hardwaren variaatioihin. Itse käytän auton ajastinta ja valmistajan äppiä, Gridioon en ole perehtynyt lainkaan.

    Virittämisestä sen verran että kun akun lataamisessakin akku ja softa on vahvasti naimisissa, niin on se varmaan purkamisessakin. Väittäisin että jos ei valmistajan softa ole perin turvallisuutta/pitkää ikää korostava niin ampeereiden ottaminen akusta vaatinee sinnekin muutoksia. Mut kyl varmaan ennen pitkää tulee tehokkaampaa jäähdytystä, pääteastetta ja jykevämpää laakerointia yms. yms.

    Saapa nähdä millaisia sähkäreitä Cadillac tulee tuottamaan? Blazerhän täällä jo tyrmättiin. Mustangista en pidä itsekään. Suomessakin taisi olla yksi Cadillacin range-extender kaupan, käsittääkseni pitkälti Ampera/Volt tekniikkaa sisältävä vehjes.
     
    Muokattu: 28.12.2022
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kyllä 800km päivälenkki noin kerran kuussa

    ja sit pitäs jättää vielä toinen dieseli eli Jeeppi autotrailerinvetoon, tai no eihän sitä tarvis kun ei ois enää niitä harrasteautojakaan

    rumahan tuo Tesla on mutta yli 1T hp voimahan tuosssa mua ainoostaan miellyttäkin
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tottumiskysymys pitkälti tuokin. Itse haluaisin vähän enemmän niitä nappeja mitkä olisi käden ulottuvilla sen sijaan että kaikki pitää kurotella näytöstä mutta nopeasti tuohon sopeutuu ja aika vähän mitään ylipäätään tarvitsee ajon aikana räplätä. Esimerkiksi penkin lämmittimet saa sovelluksesta päälle jo ennen lähtöä jos niin haluaa ja puheohjauksella pystyy tekemään kaiken tarvittavan koskematta mihinkään.

    Sitä en kyllä ymmärrä miksi niihin on pitänyt ladata kymmeniä erilaisia sovelluksia ottaen huomioon, että kyseessä on auto eikä joku viihdekeskus. Ne saa kyllä toki poiskin. Eikä tämä tai tuo nappien puute koske pelkästään sähköautoja. Näyttää olevan sama suunta kaikissa.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei kai sille että kaikki ohjataan samalla näytöllä ole tärkein syy hinta, eli paljon halvempi valmistaa. Ja taas varaosana voikin sitten kaupata paljon kalliimpaa kokonaisuutta.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Halvempi valmistaa, sen allekirjoitan. Mutta toinen syy on mahdollisuus kehittää toiminnallisuuksia jälkikäteen. Jos asiat on naulattu fyysisiin painikkeisiin, on ne sitten siinä auton hautaan saakka.
    Toimintojen ollessa tuossa näytöllä, on asioiden kehittäminen ja pitäminen ajantasalla sujuvaa. Esimerkkinä vaikka vanhat Teslat. Muut saman aikakauden autot on kovin vanhanaikaisia käyttöliittymältään tänä päivänä mutta nuo Teslat on kehittyneet ajan mukana ja saaneet paljon uusia toiminnallisuuksia joita silloin aikoinaan ei osattu edes ajatella. Eli, tuo tapa toimia voi myös jatkaa auton ajantasaista käyttöikää huomattavasti.
     
    isalmela, Stang_81 ja Concarne tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Varmaan ainakin huippunopeuden rajoittimia yms. pystyy purkamaan. Eri asia sitten minkä verran sillä on käytännön merkitystä. Muistaakseni Bemarin i8:ssa ainakin oli mahdollista ottaa lisää voimaa myös sähkömoottorista. Edellytti ECU:n lähettämistä belgialaiselle virityspajalle.

    Niin ja eikös Tesloihin ole saanut noita virityspäivityksiä ihan valmistajan puolesta ja ne ovat olleet pelkkiä softamuutoksia?
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvä pointti ja itse ainakin jonkinlaisena teknologiafriikkinä tykkään noista päivityksistä ja uusista toiminnoista yms. En kuulu siihen porukkaan minkä mielestä kaiken pitää olla kuten ennekin tai muuten se on skeidaa ja näyttää hirveältä.
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pisin nopeiden latureiden (100 kW ja yli) väli taitaa olla Suomessa tällä hetkellä luokkaa alle 200 km. Lappi mukaan luettuna. Hitaampia latureita mahtuu sille välille useita. Toimintamatka ei ole kyllä enää mikään rajoite. Kusella käydessä ja kahvin hörppiessä latautuu helposti muutama sata kilometriä. Pitkään paikallaan istuminen ei ole terveellistä liikkuu auto sitten millä hyvänsä.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    kyllä ne napit tietyissä tilanteissa on ihan hyvät, eihän ne kaikki toiminnot tarvitse fyysisten nappien takana olla, noissahan voisi olla ihan hyvin nappirivistö, minkä saisi ohjelmoitua käyttäjäprofiilin mukaan.
    Liukas lasi kun ei anna mitään tuntumaa napin kohdasta.

    Kaikkien toimintojen taas ei tarvitse olla napilla, riittää se valikon kautta tarvittaessa löydettävä.

    Joskus aikanaan soittohommissa oli muotia yksi kiipparimalli, missä ei ollut kuin ihan muutama nappi ja näyttö, kaikki kauhisteli ostamaani mallia, missä liki joka toiminnolle oli oma nappi ja niitähän riitti. Mutta jossain puolihämärän ravintolan stagella, kun sieltä valikoiden takaa alat tekemään säätöä, niin aika työmaa verrattuna siihen, että sinulla on se nappi justiin siinä ja sen takaa löytyy aina sama tapahtuma.

    Autoillessa kun havainnot olisi syytä pitää tiessä, niin sen takia fyysinen nappi olisi parempi, ei tarvitse katsoa, koska sen tuntee ja painalluksen tuntee, niin tietää jotain tapahtuvan (tai ainakin pitäisi).
    Näytölle joutuu vilkuilemaan, että onko se juuri tuossa kohdassa.
     
    dart -66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Toimiva puheohjaus onkin hyvä, riittää kun sanoo autolle mitä haluaa. Nykyäänhän nuo myös todella toimii. Edellinen käyttis oli vuosimallia 2014 ja siinäkin toimi jo hyvin mutta kehitystä on tässäkin tapahtunut. Nythän niille voi jutella kuin toiselle ihmiselle normaalilla puheäänellä.
     
    toyopet tykkää tästä.
  13. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Nyt voe olla pitkälti sammoo mieltä. Mikä mies se sellainen on joka Teslan ostaa rympsäyttää muttei uskalla kaiken sen Teslan sisältämän huipputeknologian, turvarakenteiden sekä avustinlaitteiden keskellä rattia viäntäen ja kuasua polokien käydä jäätiellä kokeilemassa miten se kiesi kulkee?

    Laittakaahan Youtubeen videoita jakoon kun revitte jäätiellä uuden karheista Tesloistanne kaiken irti. Vähintään 250 km/h pitää sitten päästellä. Varttimaili menkööt "vain" 12 sekuntiin kun kerran jäätiellä testaatte.

    (Legal Disclaimer: kysykää nyt kuitenkin viranomaisilta lupa ennen jäätiellä piästelemistä ettei suaha syytettä yllytyksestä rikokseen jos ja kun vetelette Tesloinenne penkoille teloen ihtenne tai sivullisia...)
     
    Muokattu: 29.12.2022
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Videoa on varmaan taas tänäkin vuonna tulossa Kuusamon suunnalta. Siellä kun on asiaa varten ajopäivät piakkoin ellen väärin muista. Ei vain sopinut omaan aikatauluun, joten se jää väliin itseltä. Mutta uskoisin että em mainitut kilpakumppanit jos olisi rinnalla siellä jäätiellä, ei tarvitse edes 12s varttimailiaikaa ajaa ja huiputkin saa jäädä aika paljon alemmas. Kiesit viivalle, minä ainakin voin lähteä kirittämään jos saatte omat viivalle mukaan.

    Noista nopeista pulkista. Ei varmasti koskaan ole Suomessa rekisteröity yhden kuukauden aikana yli 200kpl autoja jotka kykenee alle 10s varttimailiaikaan. Kuulin että Teslan uusia S ja X malleja olisi kilvitetty n. 250kpl tästä ensimmäisestä tuontierästä. Onko tähän asti edes kaikki vuodet yhteenlaskettuna Suomeen rekisteröity tuollaista määrää suht saman suorityskyvyn autoja?
    Tuo tarkoittaa että tehokkaat muskelimallit on jokusen vuoden päästä tavallisen tallaajan ulottuvissa, 10v päästä teinitkin saa nauttia ensiautollaan kunnon potkusta... Saa nähdä tuleeko käymään kuten -60/-70 taitteen seutuvilla, viranomaiset/vakuutusyhtiöt puhaltaa pelin poikki. Toki saavat käyttää luovuuttaan koska tehopainosuhteella se ei onnistu. Noissa Tesloissakin on rekisteriotteessa tehona jotain 100kW paikkeilla tai alle viralliset tehot.
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Nuoriso haluaa pauketta ja rätinää, muuten ei erotu massasta. Sitä vauhtia taas saa helpommin, halvemmin ja turvallisemmin virtuaalisesta maailmasta.
    Tarvii myös muistaa että monelle varttuneemmallekin kuskille siinä 100kW:ssakin on jo puolet liikaa kun kattoo tuota touhua tuolla tienpäällä.
     
    Muokattu: 30.12.2022
    Stang_81 tykkää tästä.
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nuorille taitaa olla suurin osa sähkäreistä rahallisesti kaukana, eikä ajoa tule useimmille niin paljoa, että sähkäriä edes harkitsisi. Vaikka tavallisempikin auto menis, taitaa Leaf tai vastaavat halvat olla turhan "kökköjä". Ne tehokkaat ja "ei-kököt" sähkärit on sit taas paaaaaljon kalliimpia. Ja nuorille se sähkärin lataus taitaa olla hankala paikka, elämä ja tilanteet muuttuu koulujen ja muiden tahtiin, eikä siksi sähkäriä pääse kätevästi latailemaan.
    Voisin uskoa, että vanhempien seinästä sähköauton lataaminen ei ole kovin yleistä...

    Jos kotona ei voi ladata sähköautoa, en ota semmosta. Monelle muulle voi varmaan olla sama tilanne.
     
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    IS julkaisi sähkö KIAn koeajon Etelästä Lappiin.;
    https://www.is.fi/autot/art-2000009247364.html

    Olin yllättynyt kuinka hyvin meni matka vaikka olivat kriittisiä monesta asista.
    Hidas lataus ei minua haittaisi, pysähtelen tien päällä muutenkin kauniilla paikoilla, kuten Viitasaaren ABC ja monet muut.
    En ole seurannut noita kun en ole ollut kiinnostunut. Nyt alkavat kiinnostaa :)

    Kyllä noiden kanssa voisin elää jo noillakin speceillä arkiajossa kun asuu liikepaikoilla.
    Nautintoon kesäisin tietysti oikea "wanha kunnon Jenkki".
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuossa testissä esitetty väite siitä, että tehokkaita latureita ei muka olisi ei kyllä pidä paikkaansa ja toimittajan laskutaidossa on reippaasti toivomisen varaa. Ehkä kaikki ei toimi sillä Kian kortilla mikä heillä oli koeajossa mukana mutta tuolla ajetulla reitillä niitä on varmasti riittävästi: www.latauskartta.fi.
     
    Muokattu: 31.12.2022
    Catiska tykkää tästä.
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kysymyksessä on ns. 30 minuutin enimmäisteho. Jostakin syystä sähkiksissä sitä käytetään rekisteriin merkittävänä tehona. Sähkisten tyyppäritiedoista kuitenkin löytyy myös suurin nettoteho, vakuutusyhtiö saa sen kyllä tietoonsa.

    Vakuutusyhtiöt ovat jo hoganneet tämän, oli joku uutinenkin jossakin, kun Teslojen uusien vakuutusten hinta hiukan pompsahti.

    Käyttövoimasta riippumatta vakuutusmatemaattisesti pätee väittämä siitä, että jos autossa on kunnolla löylyä, sitä todennäköisesti myös käytetään ja silloin välillä kolisee. Se näkyy sit vakuutuksen hinnassa ja niin pitääkin.
     
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tulevassa sähköautossani on yli 200 hv enemmän kuin edellisessä bensakäyttiksessä. Sähköauton vakuutukset on 200 € halvemmat vuodessa. Eli riippunee pitkälti autosta mitä ne vakuutukset maksaa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!