Sbc hyhmäilyä rodiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 19.11.2022.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kaverin piti kaivella arkistoistaan tietoa nokasta jos löytyy. Muistikuvat kuulemma jostain 270-274 kärsästä mutta mielestäni siinä dynokortissa 5500rpm jälkeen leikkaantui ja tuon pitäisi viedä pidemmälle ellei toi tri-power imusarja nyt sitten ole se rajoittava. Seokset oli ihan hyvät läpi kierrosalueen kyllä.

    Vähän putsailen venttiilitaskuja mutta muuten oli siistit kanavat. Imusarjaa kanssa vähän rosoista siistiä. Imusarjan kohdistuksesta on niin kahta koulukuntaa etten taida jaksaa hirveästi hieroa kun silmällä näytti imarin kanava olevan pienempi.
    Heppoja tuossa on ihan tarpeeksi kyllä.

    Perus maalia päälle ja varmaan punaiseksi tulee. Tru ram horns pakosarjoja haaveilin kun block huggersien kanssa tulee turhaan tulpan johtojen kanssa murhetta.

    Rivoitettu öljypohja myös punaiseksi ja hioo rivat kiiltäväksi. Venakopat joko kokonaan punaiseksi ja hioo rivat kiiltäväksi tai sitten jättää kyljetkin kiiltäviksi.

    Alsa hihnapyörät.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  2. Noita Rokkiorkestereita on moneen lähtöön:

    Rochester Carburetor flow ratings cfm

    Model 2G: 1-1/4-in. flange, 1-7/16-in. throttle bore,
    1-3/32-in. venturi 278

    Model 2G: 1-1/2-in. flange, 1-11/16-in. throttle bore,
    1-3/16-in. venturi 352
    1-1/4-in. venturi 381
    1-5/16-in. venturi 423
    1-3/8-in. venturi 435


    Tuolla pienimmällä vois raja tulla vastaan, Tiedä sitten.

    Noista nokista Edelbrockilla on suositus:

    Use with Performer-Plus camshaft and lifter kit #2103 for low-end torque or Torker-Plus cam/kit #5002 for top-end power.

    Ja jos katsoo, mitä ne on:

    https://www.edelbrock.com/performer-plus-camshaft-kit-for-1957-86-small-block-chevrolet-2102.html

    Edelbrock Performer-Plus Camshaft #2102 is designed for 265-400 Chevy V8 engines from 1957-86 and produce optimum torque from the low-end to the mid-range. Performer-Plus camshafts should be matched with Performer manifolds for vehicles operating from off-idle to 5500 rpm. The Performer-Plus #2102 is a smooth idling cam for daily drivers, trucks, vans, RVs and 4x4s. You can expect a major improvement in throttle response and torque. In the manifold section you'll find torque graphs showing the power gains from Performer manifolds and Performer-Plus cams. All camshafts include flat tappet lifters (except for cams designed for use with stock roller lifters), assembly lube and instructions. This cam produced 320HP and 382 Ft Lbs of Torque when paired with Performer EPS intake manifold #2701 and Performer cylinder heads #60909. 50-State Legal E.O. #D-215-19 for 1957-86 small-block Chevrolet. Camshaft specifications: - Intake duration: 204 Degrees - Exhaust duration: 214 Degrees - Intake lift: .420" - Exhaust lift: .442" - Lobe separation: 112 Degree - Intake Center Line: 107 Degree - Vacuum: 14"

    ja

    https://www.edelbrock.com/torker-pl...7-1986-small-block-chevy-283-400-v8-5002.html

    Edelbrock part #5002 Torker-Plus Camshaft is designed for small-block Chevy 283-350 V-8 applications. The camshaft works well with Torker II manifolds for performance from 2500 to 6500 rpm, this camshaft is ideal for high-performance street, drag or marine applications. Torker-Plus cams have a slightly rough idle and are not suitable for trucks or towing applications. Hydraulic flat tappet lifters are included with each camshaft. Camshaft Specifications: - Duration @ .050 Intake: 232 degrees - Duration @ .050 Exhaust: 234 degrees - Lift @ Valve Intake: .488" - Lift @ Valve Exhaust: .488" - Lobe Separation: 108 Degrees - Intake Centerline: 106 Degrees

    Niin eiköhän se sun nokka tuohon haarukkaa sovi.

    Jos peltisarjoihin päädyt, niin niistäkin asennusohjeissa:

    CAMSHAFT AND HEADERS: Triple-Deuce manifolds are compatible with aftermarket camshafts and headers. Header primary
    tube diameter should be 1-5/8” to best match these manifolds.


    P.S: Tulipa paljon copypastea. Krapulapäivä.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kaveri osti koneen erikseen vähän ajettuna rempan jälkeen ja sitten tuon tri-powerin jälkikäteen eli ne ei ole pakettina rakennettu. Kaasarit käsittääkseni kylläkin speksien mukaan tehty.
     
  4. Tuo nokkajuttu on minusta pieni paradoksi. Kevyt rodi kulkee vähän tiukemmallakin nokalla, mutta toisaalta rodissa sille ei ole niin tarvetta..

    Mut joo, tuosta Edelbrockin Performer-Plus nokasta vielä, että käytännössä samaa keppiä saa Mellingin nimellä:

    https://www.rockauto.com/en/parts/melling,MTC1,camshaft,5260
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Mulla olis tuollainen aito ja alkuperäinem TRW tp187 nokka hyllyssä pölyttymässä. Luottaisin siihen enemmän kuin nykyisiin valuihin.
     
  6. Aivan sama minkä rpm, rpm + tai muun compin tai muiden valmistajien nokan paat.
    Eihän se auton kulku tai muu juttu siinä muutu mihinkään. käynti on kuin ent naapurin kannu alfa-lavalissa.

    Jos on hot rod, pitää nokan olla hot rod eli vanhan kansan ränttänokka jossa on semmonen soundi tyhjäkäynnilläkin että nostaa ihokarvat pystyyn. Näitä nokkajuttuja voi jokainen moottorinrakentaja professori tai muu oman elämänsä moottorivelho suositella ihan mitä vain.

    Ruttua 10.5 päälle ja mekaaninen tai hydraulinen vanhan kansan ränttänokka niin on jotain meininkiä. tuommonen alle 1000kg auto lähtee kyllä vaikka nokan alue alkaisi tonnin ylempää. Eikai kukaan lähde kiihdyttämään 1000-1500rundista. Mulla oli 409ssä mekaaninen kyseisen vuosimallin manuaalinokka. Ruttua reilusti kuten ko.koneissa on, huuhteluakin tulee kun asteita on. Kävi hienosti, ja meni hienosti.

    GS buickissani on orkkis 401 nailhead joka on Greg Gesslerin ja Carmen Fascon toimesta blueprintattu ja tehty NHRA stock sääntöihin. Käy niin jumalattoman hienosti. Nostoa ei ole nostettu kuten sääntökirjassa kielletään, mutta asteita on ja muoto on vapaa. Muuten kaikki orkkista ja on kuitenkin korkea 12sek orkkismosa. Käynti on varmasti vielä pari napsua hienompi mitä ihan orkkis orkkis.

    Kunnon nokka, että on jotain muutakin kuin melankolinen käyntiääni.
     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Joo, Rod'iin sopii 100+ astetta Overlap'pia niin tulee hienot soundit!
    Jenkit menee koomaan kun kuulevat siitä... Mutta jo DFV Cossussakin oli 119 astetta :)
    Sopii parhaiten "Flat crank" koneisiin joiden "scavenging" alkaa toimimaan kuin 4-cyl pata.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jaa..Tämäkös ominaisuus tekee äänistä mehukkaat.
    Olen jo pitkään miettinyt että kun monestikkin saa lukea nokan vaikutuksesta pakokaasu ääniin niin mistä se tulee tai paremminkin mihin se perustuuo_O
    Nyt mäkin tiedän ton:)
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En ala nyt enää sen kummempia koneelle tekemään. Puristukset jää jonnekin 9.3 peltitiivisteillä koska männät jää sen millin dekin alle ja en ala dekkaamaan.

    Putsailen vähän kansia ja lätkin takasin kiinni.

    Mites muuten kun kansissa oli sateenvarjot venttiilin varsissa ja meinasin laittaa kunnon vitonin tiivisteet niin mites noiden "roiske suojien" kanssa mitkä on jousien yläpäässä? Pitääkö ne ottaa pois ja saman verran shimmiä jousen alle? Jotain shimmejä meinaan jousien alla oli kun pari venttiiliä otin pois.

    Ehkä ajaa backcutit venttiileihinkin samalla.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Silloin kun käyttää mitä tahansa muuta venttiilivarsitiivistettä kuin niitä retainerin ja varren väliä tiivistäviä o-renkaita, on peltiset sateenvarjot tarpeettomat.
    Tapana ollu jättää ne pois, mutta ihan makuasia.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ok. Joko jätän tai mittaan paksuuden ja haen shimmejä saman verran koska jouset näytti olevan shimmattu.
     
  12. Selailin Retroridesia ja samantien tästä kuvasta tuli mieleen tämä ketju:

    [​IMG]
    Sorry offtopic..
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko täällä yhtään topiccia missä ei ole mennyt offtopic :D

    Mikki kansia vähän snurrasin ja avasin venttiilien kurkut n. 85-87% venttiilin koosta. 1.94 ja 1.6 venttiilit. Vähän kiillottelin venttiilejä ja palotiloja. Kasaan uusilla varrenkumeilla ja pieni läppäys venttiileihin.

    Kannet laitettu koneeseen takas paikoilleen ohuilla peltitiivisteillä ja kupari tiiviste sprayllä. Punasta temaduria tilattu millä sitten maalaan koneen, vanteet ja ehkä vaihteiston.
     
    fmila tykkää tästä.
  14. Mitäs tälle projektille kuuluu?
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No eipä oikein mitään. Tyhjällä lohkolla ja laatikolla sovitusta autoon koska laatikon tuki menee uusiksi. Vaihtui th350 -> th200r4. Sain raudan mallillensa ja pitäisi vielä hitsata kunnolla se.

    Samaan syssyyn joutui labber baarien etupäät ja kiinnikkeet muuttaa kun siihen tuli laatikon tuki nyt. Vielä pitäisi runkoon tehdä kiinnikkeet. Ladder barit muutettu säädettäville kumipuslille etupäästä. Takapää pysyy samana.

    Kunhan kaikki noi on tehtynä niin sitten kone ja loota maaliin ja paikoilleen. Katselin että kaasarissa pitäisi olla just oikea kiinnike th200r4 liikeradalle.

    Vippoja pitäisi vielä miettiä kun oli prässätyt alunperin. Mulla olisi yhdet compin 1.52 rollertip vipat mutta muistaakseni yksi tai kaksi olisi saanut vähän kipeenä. Pitää tarkistaa.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vähänhän tuo on nytkätänyt eteenpäin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. Hienolta näyttää! Kyllä tuolla kelpaa päristellä ensi kesänä!
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kiitos ! Pakosarjat vaihtuu vielä kiiltäviin rosterisiin ja venttiilikopat rivotettuihin.

    Jostain pitäisi löytää sellainen rivotettu puolan teline mihin siis se puola tulee sisälle.

    Vanteet pitää vielä maalata saman väriseksi kuin kone on ja hankkia niihin snobirinkulat.

    Ei tullut otettua kuvaa uudesta vaihteistonpalkista kun se ja ladderbarien kiinnitys muuttui tuon 350->th200r4 vaihdon myötä.

    Ladderbareihin tuli säädettävät kumipuslat etupäähän ja niiden kiinnikkeet on on laatikonpalkissa joka sitoo samalla x keskeltä yhteen. Pitäisi jäykistää samalla äxää verrattuna vanhaan.

    Rosteriputket vaimentimilla pitäisi vielä rakentaa uusiksi. Tulee 2.5" putki
     

Kerro tästä muillekin!