Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    On nuita varmasti jollain,ei mikään uusi juttu Suomessakaan. Se jatkuva piha pakkasella olo kylmettää kaiken tehokkaasti että tuo(kin) tarvii jatkuvan kipinän tai sitten on sopivan lämmin kun lähetään pois.. kyllä siellä tallissa tarvisi olla niinkuin tuvassakin lämpö kokoajan jos tehdä meinaa.
     
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Huh.. pari viikkoa siinä taas meni ennenkuin päästivät.. :D
    Okei.;)
    Olisikin mutta kun säilytys tilaa vain ja kylmää.
    Korkea kylläkin jotta voisi heitellä vaikka koreja. Kattokorkeus 4.4m
     
  3. 528

    528 Gearhead

    Mitä mahtaisi olla sähkönkulutus hyvin eristetyssä 150 neliön tallissa jossa korkeutta 4 metriä. Lämmityksenä maalämpö ja putket lattiassa. Kymmenen astetta pitäisi sisälämpötilana. Jotain veikkauksia?
     
  4. Jordan

    Jordan Gearhead


    Enolla tollanen on omalla verstaalla millä talvella lämmittelee. En muista että onko tuon lisäksi muuta lämmitystä mutta kuulemma yllättävän tehokas on.
     
  5. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Vaikea tollasta arvailla.

    Omassa 63m2 jossa ilmapumppu niin kone pysähtyilee välillä.
    Täällä sitten ei hirveän suttaisia hommia tehdä ilman suojauksia joten lämpö lattiaan parempi mutta myös kalliimpi.

    Eristeille ja niitten paksuuksille löytyy tällaisia lämpö kaavioita.
    Lattialaatan paksuus niinkuin kovemman pistekuorman kestävä eriste tulee tarpeeseen ja maaperäähän ei sitten kannata lämmittää..
     
  6. 1720cc

    1720cc 3rd gear

    Mulla on 90m2 3,5m korkeaa tilaa, normi eristykset, seinissä 150mm ja katossa 400mm villaa, lattiassa 200mm routaeristettä.
    Sisälämpötila n.15 astetta, lattialämmitys ja vilp lämmittämässä.
    Viime vuonna teki lämmitystä n.5500 kWh ja käytti siihen sähköä n. 2300 kWh. Rakennus Oulun korkeudella.
    Tuosta voi kuutioilla suhteuttaa omaa kulutusta, vilpillä cop n. 2.6, maalämmöllä noilla lämpötiloilla cop varmaan nelosen päälle.
     
    Muokattu: 1.1.2023
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Luiska pitäisi tehdä autotallin eteen. Olisko 10cm nousua metrille sopiva kaltevuus suurimmalle osalle autoja?
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse ottaisin loivemman joku 8cm/metri, jos oletaan, että ajoneuvon maavara on se 9cm (täydellä kuormalla), joka menee katsatuskesta mukisematta läpi, niin se 10cm/metri voi tuottaa vähän ongelmia.

    edit: kysyin rakennuspuolelta 8% nousu on hyvä, jossain standardissa tms. oli sellainen. Siellä oli myös sellainen, että jos tarvitsee nousta kyydistä pois kesken nousun niin 4% pitäisi olla silloin nousu.
     
    Muokattu: 27.4.2023
    juko7 ja matti R tykkäävät tästä.
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Thanks. 8% voisi olla hyvä niin voisi toimia jatkossakin paremmin muissakin käyttötarkoituksissa. Korkeuseroa on noin 25-30 cm.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos en väärin muista madalletuissa autoissa on katsatuksesta miniminä 88mm maavaraa, ja se pitää olla. Harvalla on niin vähän itsellä oli pakoputkeasta maahan noin 13cm maavaraa ja sekin on vähän kun vakiona ollut noin 20cm, mutta tuuman madallus takana ja edessä 2"...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun mulla oli etunojakausi tenu-Dartilla aikanaan, niin etupalkin ja katsurin nosturin väli mitattiin. Se oli vähän päälle 8 cm. ”Älä laske enempää”.
     
    kuutio tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vakiona taitaa olla ollu 20cm maavaraa tuossa...
     
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Minissä itsellä aikoinaan pohjapanssarin kohdalla tuurilla ehkä 8cm jos hyvä monttu mittaus
    kohdalla:D
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vääntösauvajousituksessa on semmoset työkalulla käännettävät pultit... Jos löytäisin jostakin edullisesti vähän paksummat vääntösauvat kuin kutosmallin vakiot, voisin vaihteeksi käydä siellä 20cm mitoissa. Etunoja vähenisi hieman.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    C-bodyn 44" .98 taitaa olla aivan liian pitkät. Aikoinaan B/E-body Road Race autoihin laittovat C-bodyn etujousia, kun ei ollut vielä missään isompia. Eli alatukivarteen vaihdettiin C-bodyn isompi hexa pää ja takapäähän kans c-bodyn isompi pää vähän kauemmas vaihdelaatikon poikkipalkista.
     
  16. Koneviestissä on sopiva juttu tänne:

    Puukäyttöinen kamiina on tehokas lämmitysmuoto konehalliin – tarvittavat luvat kannattaa tarkistaa oman kunnan viranomaisilta

    Energiakriisin puristuksessa moni on alkanut etsiä konehalleihinkin vaihtoehtoisia lämmitysmuotoja. Eräs vaihtoehto on puukäyttöinen ilmanlämmitin.

    [​IMG]
    Pesän koko on 50 x 70 cm, ja paloaika noin viisi tuntia. Pakarisen mukaan puhalluksen säätö on tarkkaa hommaa, sillä lämpötilaan vaikuttaa puun laatu. Kuva: Arto Turpeinen

    [​IMG]
    AirHot 30:n teho on 30 kilowattia. Lämmin ilma puhalletaan ulos puhaltimella. Kuva: Arto Turpeinen

    [​IMG]
    AirHot 30 -kamiinaa suositellaan käytettäväksi noin500:n kuution halleissa. Laite painaa 250 kiloa. Hormin täytyy olla vähintään viisi metriä pitkä. Kuva: Arto Turpeinen
     
    Vermilion tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nytkö ne muutkin on sen keksiny? Entisellä naapurin ukolla oli vanha saunan kiuas tallissa noin 50-60 neliöisessä. Äkkiä se kiuas senkin tilan lämmitti. Se on ollu kiuas siä kai 80-luvulta lähtien.
     
  18. Tiedän minäkin kiukaita käytettävän. Minusta toi enemmänkin kiuas 2.0.
     
  19. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Tuommonen kuvanmukainen airhotti on nyt ollut pajanlämmittimenä yhden kauden. Poltin siinä pääsääntöisesti vanhoja trukkilavoja ym sälää, ne palaa todella kuumasti ja puhallusilma on sen 90-100 astetta.

    Laitteessa on tulitiilet pohjalla niin pitäisi kestää polttaa kaikenlaista valmistajan mukaan, yksi noin 1cm halkeaama tuli suuaukon ylänurkkaan. En suoraan laittaisi verstaalle sisälle, tai ainakin lämmitettäessä pitää olla tarkkana kun luukkua aukaisee, pöläyttää herkästi savua sisälle. Jolla kiinnostaa laite niin voi kysellä lisää.
     

Kerro tästä muillekin!